Jump to content
Sign in to follow this  
Guest David

Vechten?

Recommended Posts

Guest David

Groot probleem: Ik vermoed dus een koppeltje te hebben. Nu is het zo dat het mannetje 2x zo dik is als het vrouwtje, ook al hebben ze dezelfde leeftijd. (+/- een half jaar)

Het mannetje moet ergens wa hormonen teveel hebben denk ik, wat hij zet constant zijn baard op en heftig kopknikken. Dat vrouwtje maar zwaaien en ook kopknikken, maar dan precies in slowmotion.

Dan zet dat mannetje de achtervolging in, smijt zijn volle gewicht op het vrouwtje en bijt in de nek. Met het gevolg dat het vrouwtje heel wat wondjes heeft aan het achterste van haar kop + de stekels aan de zijkanten van de kop worden gewoon afgebeten. Ik heb schrik voor ergere wonden of eventueel een afgebeten staart.

Afzonderen wordt moeilijk, want ik heb maar

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi david

je mannetje heeft dus enorm veel paringsdrang

en is dus zeer opdringerig

dat het er ruw aan toe kan gaan is wel bekend

maar ja je vrouwtje moet er niet onder gaan lijden

ik zou dus toch een mogelijkheid gaan bedenken om er toch apart te kunnen zetten

mischien kun je tweedehands een terra erbij kopen

je kunt de wondjes ontsmetten met betadine

maar ik zou er dus goed in de gaten houden

en zelfs apart zetten voor het uit de hand loopt

want als er zoveel grote verschil is dan is het maar wachten tot het mis gaat

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou toch een oplossing zoeken om ze apart te zetten. Als je een koppel baardjes hebt is de kans heel groot dat het mannetje te hevig is en van het vrouwtje moet scheiden.

 

Ik zou aanraden om een extra terra te kopen of te maken zodat je er altijd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Het is echt zielig om te zien: als het vrouwtje onder de ene lamp gaat liggen, komt het mannetje af. Ze verlegt haar, en het mannetje duwt haar er ook weer af.

Ik heb al zitten denken het vrouwtje weg te doen, en mijn mannetje te houden omdat ie de mooiste kleur heeft.

Zal hij er last van ondervinden om plots alleen te zitten, of is dat nu eenmaal de natuur? Ze hadden mij verwittigd dat mannen erg dominant kunnen zijn, maar dit had ik niet durven denken!

Als ik dat ontsmet met iso-betadine, en de man bijt terug, heeft ie dit dan niet binnen? En ik denk niet dat Jodium erg gezond is om binnen te krijgen...

 

Edit: Ik heb nu een terra van 120cm lang. Moest ik nu een scheidingswand in het midden plaatsen? De stralen van mijn powersun dringen daar wel door zodat ze beiden UV hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je een scheidingswand zou plaatsen word het wel erg krap

voor nood ok maar echt niet lang want dat gaat ook problemen

geven

je vrouwtje weg doen kan een optie zijn

of je zou een terra erbij moeten nemen

het is maar net wat je wilt

maar je man zal er hoogstwaarschijnlijk weinig last van hebben als ie alleen komt te zitten hoor

in het wild leven ze ook alleen en bezoeken dan de vrouwtjes en gaan weer de hort op

dus alleen zou geen problemen moeten geven

mischien moet hij even wennen

maar uit elkaar halen is gewoon beter voor beide maar zeker voor je vrouwtje

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

mss eens proberen om er een glazen scheidingswand tussen te plaatsen, en indien je dan ziet dat het mannetje nog steeds dominant probeert te zij, maar tegen de ruit aantikt, dan zou ik ook beiden scheiden in elk een groot terrarium, of je vrouwtje wegdoen!

ben je zeker dat het man/vrouw is, en dat het geen 2 mannen zijn?

dit kan ook zijn dat ze daardoor met elkaar op de bek gaan, en dat die ene gewoon veel sterker is, en daardoor de andere hem laat doen!

zoals het nu is gaat je vrouwtje er teveel onder lijden, en zal ze met een heleboel stress zitten, wat zeker niet goed is voor je vrouwtje!

trouwens op deze leeftijd is het ook niet aan te raden om de man al te laten paren met je vrouwtje! daarvoor zijn ze nog te jong!

dus appart zetten, maar in een deftig terrarium, die toch minimum 80cm breed is om 1 baardje in te plaatsen, is de boodschap! nu zijn ze nog niet echt groot, maar dit komt nog!

greetz

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer je ze scheidt zal het effe wennen zijn voor de dieren. Maar na een x aantal weken zullen ze re weer bovenop komen. Althans dat is mijn ervaring.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een koppel van ene half jaar oud mag niet bij elkaar zitten.

Wat je ziet is puur dominantie en zal er hoogstwaarschijnlijk snel een paring volgen.

Je vrouwtje is nog veel te jong om zwanger te mogen morden, dus haal ze zo snel mogelijk uit elkaar, anders zou je dalijk een probleem kunnen hebben met je vrouwtje.

 

Mannen en vrouwen van die leeftijd horen gewoon niet bij elkaar te zitten.

 

Bij ons zitten al onze mannen apart in hun eigen ter, waar ze verdier geen andere kunnen zien.

Alleen de vrouwen houden we in groepen bij elkaar.

 

De mannen mogen er alleen bij als er gepaard moet worden, dit is de enige manier om het rustig te houden, anders hebben de dieren geen rust.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan je maar 1 raad geven en dat is de baardagamen te scheiden van elkaar voordat er ongelukken gebeuren en kan niet begrijpen dat de verkoper je niet gewaarschuwd heeft betreffende de gevolgen met een jong koppeltje bij elkaar te zetten.

Ik hoop enkel voor jou dat ze nog niet gepaard hebben want dit zal de gezondheid van het vrouwtje niet ten goede komen.

Het vrouwtje wegdoen hiervoor vind ik geen optie dus zit er niets anders op dan een 2 bak erbij te nemen.

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Ik verwacht nu niet dat iedereen stenen gaat gooien naar de verkoper. Die man kweekt zelf al jaren met baardagamen en raadde mij gewoon aan 2 dieren te kopen omdat die zoveel gezelliger is. Hij vertelde mij ook van dit gedrag, maar toen ik de diertjes kocht, wist ik hun geslacht nog niet.

Nu ik dit wel weet, ga ik dus waarschijnlijk het vrouwtje wegdoen. Ze is nu aan het vervellen, dus wacht ik ff om te zien welke kleuren ze heeft. Omdat ik de mooiste wil houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 dieren omdat dat gezelliger is, voor wie?.... voor jou bedoeld hij dan zeker?

Voor baardagamen maakt het echt geen drol uit of ze alleen zitten of met z'n 2en.

Maar als die persoon al zo'n tijd kweekt dan weet hij dat zelf ook wel.

 

Hoe oud heb je ze bij hem gekocht?.....want normaal gesproken gaan ze vannaf 2 maanden weg en dan kan je opzich goed het geslacht bepalen.

Als de persoon al een paar jaar ervaring heeft dan had hij dit zeker moeten kunnen

Dot is echt geen hogere wikunde, maar een kwestie van praktijk ervaring.

 

Komen ze trouwens uit 1 hezelfde nest?

 

Ik gooi niet met stenen, maar ik loop al lang genoeg mee, en ik heb zelf ook honderden kleine baardjes in mijn handen gehad door de jaren heen en als ik dit dan zo zie dan word ik er altijd weer een beetje moe van hoe sommige "kwekers" hun dieren verkopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Duncan,

 

Je kunt niet alle kwekers over een kam scheren, maar inderdaad

sommige kwekers zijn niet eerlijk naar de kopers toe.

 

Ik heb ook al enkele jonge baardjes door mijn handen laten gaan.

Toch durf ik het geslacht bij sommige baardjes van 2 maanden oud

echt niet voor 100% te garanderen.

 

Verder vind ik dat baardjes minimaal 2 maanden oud moeten zijn

voor dat deze worden verkocht.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

inderdaad ik zou ook eens willen weten hoe oud je baardjes waren bij de aanschaf

bij mij gaan ze nog niet weg bij twee maand maar pas vanaf drie maand

en dan is het geslacht bij de meeste toch al te bepalen, ook zijn de dieren dan al door de moeilijkste periode geen, ik bedoel hiermee dat je er de zwakkere toch al wat kunt uithalen en dan moeten deze nog even wachten tot er volledige zekerheid is

en het is inderdaad niet aan te raden om er twee te nemen als het geslacht niet gekent is en zeker niet als ze uit hetzelfde nest komen

hierdoor heb ik al mensen die een koppeltje wilden er maar met eentje weggestuurd, voor hetzelfde geld kon ik de kassa laten rinkelen, maar als je het wil eerlijk spelen doe je dit dus niet en geef je een duidelijke uitleg aan de kopers

dan komen ze niet in zulke situaties terecht waar jij nu in zit

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

1. Ze waren 2 maand oud toen ik ze ging halen, het geslacht kon nog niet bepaald worden, anders had ik wel 2 vrouwtjes gekocht.

 

2. @Duncan: Het is niet te bedoeling van dit forum een 'ik-wijs-je-met-de-vinger' forum te maken, of wel soms? Ik heb geen ervaring met reptielen, dit zijn mijn eerste. Logisch toch dat ik de raad van iemand die al jaren kweekt volg?

 

3. Ik heb eruit geleerd, dus als ik nog reptielen zou aanschaffen, zal ik er rekening mee houden

 

4. Ze komen niet uit hetzelfde nest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi david,

jammer dat diegene waar bij je ze kocht niet kon zien wat voor geslachts ze waren

want het is inderdaad op die leeftijd meestal wel al te zien

ook wij verkopen ze pas met minimaal 12 weken

erg jammer dat iemand die zoveel ervaring heeft je niet helemaal juist voor heeft gelicht

maar ja na kaarten is geen kaarten

je zit numet de problemen

denk er gewoon goed over na wat je wilt

en beslis gewoon wat je gaat doen

als jij het het beste vind om er eentje weg te doen

moet je dat gewoon doen

probeer dan wel een goed thuis voor haar te vinden

het is sneu maar het is niet anders

zelf zou ik gaan voor een ander terra maar ja daar moet je dus wel de ruimte en het geld voor hebben

we zijn hier op het forum om elkaar te helpen

en soms krijg je wat felle reactie,s of reactie,s die wat minder leuk zijn om te horen

het is echt niet zo dat dat die verkoper van jou nu met stenen bekogelt gaat worden

er word niet eens een naam genoemd

maar door dit soort gebeurtenissen word de naam van vele ervaren kwekers naar beneden gehaald

want niemand weet over welke kweker het gaat

omdat juist de naam of woonplaats niet genoemd word

je krijgt dan dus wat fellere reactie,s want alle kwekers hebben zoiets van he zo gaan wij niet met onze dieren om

en die kweker waar jij je baardjes hebt gekocht

graaft een kuil voor zichzelf maar ook andere kwekers worden daar mee benadeeld

het is zeker niet de bedoeling om van dit forum

een 'ik-wijs-je-met-de-vinger' forum te maken

maar het is als je leest en begrijpt wat ik hier boven schreef wel begrijpelijk dat er wat felle reactie,s boven komen

maar ik ben het absoluut met je eens als beginner maak je soms fouten

en zelfs mensen met ervaring maken nog fouten

zolang je van je fouten leert is het goed

en juist door deze op het forum te plaatsen kunnen we andere mensen helpen

want als zij dat lezen zullen ze in ieder geval die fout niet meer maken

en daar doen we het toch voor he

je hebt er van geleerd en daar draait het toch om

het is jammer van je baardje maar ja dit soort dingen gebeuren nu eenmaal

dit is precies waarom er word geadviseerd om je goed voor te bereiden op een dier

en bij een ervaren kweker te kopen

helaas zijn er ook kwekers die kweken voor het geld

je kunt volgende keer dus beter een kweker zoeken die als hobby dieren kweekt

dan om er geld mee te verdienen

want als je goed voor je dieren zorgt zul je nooit rijk worden door er mee te kweken

wat je ook doet met je baardjes we wensen je veel succes

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Hoi,

 

Eerst en vooral: ik kan altijd mijn baardje omwisselen bij hem. Hij heeft mss wat fouten gemaakt, maar staat me anders altijd met raad en daad bij. Ik kan verstaan dat een commercant soms in euro's denkt en dat dit voor de hobby-kwekers een doorn in het oog betekent. Maar zoals je zei, wat gebeurd is, is gebeurd. Waar ik nu vooral moet aan denken is: wat is het beste voor het vrouwtje.

 

Zoals ik zei: kan ik omwisselen, maar dan weet ik niet of de nieuwe het goed gaat stellen. En een terra bijkopen is inderdaad beetje duur voor mij.

Ik heb voorlopig nog een terra in bruikleen, maar dan moet ik weer een powersun kopen en dat is weer 65 euro de deur uit...

 

Ik vind het echt een spijtige zaak, want dat vrouwtje is echt een lief beesje. Ze zit graag bij me, staat te springen als ze haar badje ziet, komt uit mijn hand eten,... Probleem is: ze is heel klein. En ik vrees dat ze altijd wat gedomineerd zal worden... Ik ben er zowat aan gehecht en zit dus in een moeilijke situatie.

Trouwens, wie wil nu een tweede hands (sorry voor het woord) baardagaam, die klein is en hoofd-wondjes heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi david

het zal je mss verbazen,maar er zijn ,mensen zat die een diertje willen adopteren,en met veel plezier bekijken hoe dat het diertje opknapt en een lekker levendje heeft.niet iedereen wil maar alle mooie dure kleuren en kweken enzo.ik weet niet waar jij precies woont,maar je zou het diertje vandaag al kwijt kunnen bij lieve mensen hoor,ik heb een wachrlijstje!

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer dat het nog zo'n end rijen is naar antwerpen,daar kom ik regelmatig.konden we wat regelen misschien,als je besluit het diertje weg te doen.

tja met zulke dominante mannen hou je het toch,en paartijd lijkt wel eeuwig te duren,zonde voor de man en het vrouwtje.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Ze waren 2 maand oud toen ik ze ging halen, het geslacht kon nog niet bepaald worden, anders had ik wel 2 vrouwtjes gekocht.

 

2. @Duncan: Het is niet te bedoeling van dit forum een 'ik-wijs-je-met-de-vinger' forum te maken, of wel soms? Ik heb geen ervaring met reptielen, dit zijn mijn eerste. Logisch toch dat ik de raad van iemand die al jaren kweekt volg?

 

3. Ik heb eruit geleerd, dus als ik nog reptielen zou aanschaffen, zal ik er rekening mee houden

 

4. Ze komen niet uit hetzelfde nest.

1.

Dat kan dus wel bij 2 maanden, dat probeerde ik je dus uit te leggen in mijn vorige reply.....dat hij (de kweker) het niet kan, zegt iets over zijn ervaring en/of kunnen.

Het is nooit 100% zeker, maar je moet het doorgaans gewoon kunnen zien.

 

2. Uhm, wat is hier de bedoeling van dan?........Ga je op mij zitten ouwehoeren omdat de kerel waar jij je baardjes vandaan hebt fouten maakt, komop zeg.

Post het dan helemaal niet als je er niet tegen kunt dat anderen daar wat van zeggen, ik sta aan jou kant vriendelijke vriend.

Het feit is dat die kerel je een koppel heeft meegegeven en niet jou goed heeft voorgelicht, moet je mij niet aanvallen.

Ik baal er gewoon van dat sommigen hun dieren op deze manier verkopen en een ander met problemen opzadelen.

 

Ik vind het idd logish dat je bij iemand anders je info haalt omdat je zelf geen eraring hebt met reptielen, maar daar heb je mij helemaal niet over zien posten volgens mij, ff goed lezen voortaan.

 

3. toppie

 

4. zie 3

 

Ik hoop voor je dat jullie er samen uit komen, succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Enfin, na dit topic ben ik weeral wat wijzer geworden...

 

Enneuh, Duncan, het was niet mij bedoeling je persoonlijk aan te vallen... Ik ben gewoon verveelt met het feit dat ik verkeerd of gebreking ben ingelicht door iemand die er veel van weet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo David en al doende leert men maar je zit er nu wel mee en je zal het zelf moeten oplossen.

Zoals het spreekwoord zegt kleine kinderen (baardjes) kleine problemen en grote kinderen (baardjes) grote problemen maar je zal er wel uitkomen maar blijf wel bij mijn standpunt dat je vrouwtje wegdoen voor mij geen optie zou zijn daar wanneer ik dieren in huis haal ervoor zal zorgen anders haal ik ze niet in huis en dit is niet slecht bedoeld naar jou toe maar dit is enkel omdat ik een grote dierenliefhebber ben.

Groetjes en hou ons op de hoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Goeiemorgen,

 

Ik kreeg gisterenavond het bericht dat ik het klein terrarium (80 lang) zolang mag gebruiken als nodig, wat wil zeggen dat ik het vrouwtje apart kan plaatsen.

Het verhaal krijgt alsnog een goed einde...

 

Maar: Ben ik verplicht een nieuwe UV lamp bij te kopen voor in het andere terra?

Of kan ik gewoon een spot hangen (warmte) en dan calcium en vit. D bijgeven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verplicht denk ik niet, maar het is wel aan te raden. Kies je voor geen uv-B lamp, kan je het je niet permiteren om geen vitamine en kalk te geven.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×