Jump to content
Sign in to follow this  
Cracky_D

Tip - Gratis Voeding

Recommended Posts

Ik heb gisteren gehoord dat baardagamen dus ook Regenwormen mogen eten en dat de voeding stoffing prima zijn.

 

 

Ze zijn heel makkelijk te vangen. sla een hele lange ijzeren pen in de grond, en zet er stroom op. De regenwormen komen vanzelf de grond uit. binnen zoeen 10 min.

 

 

Ook spinnen kun je vangen en zijn ook zeer voedzaam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima voer hoor regenwormen. Maar je doet er wel wijs aan om ze in water een uurtje te weken. Al de ontlasting (grond) loopt dan uit de worm. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat er giftige stoffen in de worm zitten zoals kunstmest enz.

 

Beter doe je eraan om regenwormen te kopen bijvoorbeeld bij een hengelsportwinkel of direkt bij een kweker. Maar ja dat kost je dus wel geld.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voer gewoon regenwormen uit de tuin hoor. Als je ze bij een kweker of in een hengelsportzaak koopt, zijn de natuurlijke voedingsstoffen er weer deels uit.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet uit een hengelsoprt winkel kopen hoor

de wormen voor hengel sport en dergelijke worden behandeld met een goedje waardoor ze langer goed blijven

en dit is dus weer niet goed voor je reptielen

beter steken in je eigen tuin

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik voer gewoon regenwormen uit de tuin hoor. Als je ze bij een kweker of in een hengelsportzaak koopt, zijn de natuurlijke voedingsstoffen er weer deels uit.

 

Groeten Olly

Maar ook de schadelijke stoffen. Ik woon in Spijkenisse onder Rotterdam. De kwaliteit van het milieu laat nog weleens te wensen over. Ik ben het er mee eens dat alles uit de tuin normaal gesproken beter is. Maar zolang ik niet zeker weet of de kwaliteit in mijn tuin goed is doe ik het niet.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat in de wormen, maden ed. in hengelsportzaken meer rotzooi zit dan in de insecten uit je tuin hoor.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk wel uit met voeren van regenwormen,deze bevatten vaak een hoge dosis coccidiose..... dat wil je niet hebben denk ik....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanwaar heb je dit?Ik voer dit al 7 jaar ofzo aan diverse diersoorten en nog nooit problemen mee gehad, meer nog ik vind dat dieren het beter doen als je regelmatig insecten van buiten voert.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals Olly je hebt echt gelijk dat meen ik, maar er blijft een risico. Dit risico neem ik liever niet.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vanwaar heb je dit?Ik voer dit al 7 jaar ofzo aan diverse diersoorten en nog nooit problemen mee gehad, meer nog ik vind dat dieren het beter doen als je regelmatig insecten van buiten voert.

 

Groeten Olly

vanwaar ik dit heb????

veel lezen op verschillende fora,en lezingen volgen

zelfs bert langerwerf heeft het weleens verteld,daarbij heb ik van Peter Bloemberg,die je ongetwijfeld moet kennen,de info gehad dat slakken en regenwormen een bron zijn van coccidien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het oogt leuk om met wat (bekende) namen te gaan strooien, maar er zijn er nl. ook veel die regelmatig insecten van buiten voeren. Ik voer zelfs insecten van buiten op aanraden van mijn dierenarts wie toch een gerenommeerd herpetoloog is. Die man staat in de zomer altijd met z

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben er niet op uit,maar als ik een worm tegenkom gaat hij wel de bak in,idem met een mooi huisjes slak.zijn m'n blauwtong echt gek op.

ik vind dat de regel geld dat je nergens te veel van moet geven,en veel afwisseling.en dat je dieren volwas en goed gezond moetten zijn.zijn ze dat niet dan het zekere van het onzekere en dat is dan gewoon alles kopen.we hebben een dure hobby nu eenmaal.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad, en als het goed is wisten we allemaal dat deze hobby een hoop geld zou gaan kosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

In voeder mijn baardjes, indien beschikbaar, altijd veldkrekels. Deze haal ik van het veld hier achter mijn huis.

Elk zo'n 3 tal per dag, nie meer. En ik ben er nog niet slecht mee gevaren.

Het enige wat opvalt is als je andere insecten of voeding geeft, hun stoelgang een beetje verandert van uitzicht. Maar tot nu toe stellen ze het goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi David,

 

Zitten er bij jullie veldkrekels achter het huis in een veld? :huh:

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Zei ik veldkrekels? Ik bedoel veldsprinkhanen.

Maar dat ze in dat veld zitten, das een feit :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb van de zomer veel sabelsprinkhanen gevangen en gevoerd. Ik werd er toen op gewezen dat het een beschermdt dier is, en het dus verboden is. Wel moet ik er bij zeggen nadat ik deze gevoerd had, mijn baardje totaal geen oog meer had voor de sprinkhanen uit de winkel.

 

Zelf vangen is goedkoop, en vooral ook erg leuk. Alleen zo jammer dat sabelsprinkhanen de voorkeur geven aan distels, brandnetels en rietvelden als habitat.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Sabelsprinkhanen? Zijn dat die felgroen, met een 'sabel' aan hun achterste?

 

Grote%20Sabelsprinkhaan.jpg

 

Of zijn het zulke, de struiksprinkhaan Want deze zitten hier ook.

 

leptophyes_punctatissima_hs1_8618.jpg

 

 

Die grote zijn inderdaad beschermt, de kleintjes niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, de bovenste foto is het soort sabelsprinkhaan dat ik bedoel. Ik meen dat er diverse soorten sabelsprinkhanen zijn.

 

Wanneer je ze vangt doe je er verstandig aan ze van achter te benaderen, en ze dan in een rap tempo bij de vleugels te pakken. Doe je dit niet zo, dan loop je de kans gebeten te worden. Geloof mij, net zoals andere sprinkhaansoorten kunnen ze erg hard bijten. En trek ook een lange broek aan, ze zitten namelijk vaak tussen de distels en brandnetels.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze bijten redelijk hard ja ik vang ze ook elk kaar en ze kunnen zeeer groot worden grootste die ik gevangen heb was 10,5 cm.

en het is zeer goed voor en voral besten die moeilijk eten paken dit sneller van wege de kleur, dit is ook zo met groene kakkerlaken.

 

gr. mark

Share this post


Link to post
Share on other sites
en het is zeer goed voor en voral besten die moeilijk eten paken dit sneller van wege de kleur, dit is ook zo met groene kakkerlaken.

Dat viel mij ook meteen al op. Als nadeel heeft dit, dat wanneer ze 'gewend ' zijn aan dit groene levende voer ze met minder geen genoegen meer nemen met minder. Althans dat is mijn ervaring.

 

Over bijten gesproken. Er is zelfs een soort dat vroeger werd gebruikt om wratten te verwijderen. De zogenaamde wrattenbijter-Decticus verrucivorus

 

Site over sabelsprinkhanen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Sprinkhanen bijten? Weer iets bijgeleerd.

Hier bij ons op 't veld, de Westhoek in Belgi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×