Jump to content
Sign in to follow this  
kruimel

Achterwand Bij Mijn Leguaantje

Recommended Posts

over een tydje gaat mijn beestje verhuizen (groene leguaan)

krijgt een groter verblijf, en nu wil ik dit inrichten met een natuur getrouwe achterwand...

 

hoe dit bij baardagamen werkt, weet ik ongever wel, maar is dit in een leguanen bak ook zo te doen?

 

kan ik ook de wand met piepschuim en tegel lijm maken?

wat gebeurt er met deze materialen als het nat word?

is dit spul sterk genoeg?

als ik een plateau maak, en meneer gaat daar op liggen, komt dan niet het hele spel naar beneden?

 

dus als iemand tips heeft graag!

 

heb geen zin om een hele bak te bouwen, met een geweldige achtergrond, en meneer verbouwt de boel ff in 10 minuutjes....

 

dus laat de tips en handigheidjes maar komen...

 

alvast bedankt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet in welk materiaal jij de bak wil bouwen maar als je voor bv. betonplex kiest kan je makkelijk stukken tegen de achterste plaat monteren om op te liggen. Hierover kan je dan nog tegellijm doen. Ook de achterwand kan wel uit tegellijm bestaan, maar voor een leguaan zul je wel wat meer lagen moeten aanbrengen dan voor bv. baardagamen vrees ik.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kruimel,

 

Ik ben het met Olly eens, je zult meer lagen tegellijm aan

moeten brengen als voor bv baardagamen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je een houten bak maakt kan je bijvoorbeeld een plateau maken in hout en eerst vastschroeven dan is het sterk genoeg en kun je daarna alles insmeren met tegellijm zoals hierboven beschreven

Share this post


Link to post
Share on other sites

op de manier zoals jullie zeggen heb ik het nu ook gedaan....

dus als ik het goed begrijp kan ik plateaus maken van hout, en van daaruit verder met piepschuim en tegellijm?

 

word inderdaad weer een bak van betonplex, maar dan een stukje groter :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

alles wat je noemt zal stuk gaan,totdat je dier zo groot is dat hij niet meer tegen de achterwand op wil.achtwandjes zijn leuk,maar helaas slopen iggs alles,ze zijn te zwaar te lomp en knippen hun nagels niet :P .

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Anita je neemt me de woorden uit de mond

ben het volkomen met je eens

trouwens een achterwand in tegellijm ?

groene leguanen leven in een tropisch regenwoud klimaat

dus rotsen zijn niet echt een natuurgetrouwe weergave of zie ik dit verkeerd ?

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie had het over rotsen?

 

maar mijn vraag was dus...

hoe dit wel te doen?

 

in dierentuinen, en reptielenshows zie je vaak dat er een heel bos is nagemaakt...

inclusief de achterwand en bodem...

weet niet of er al eens iemand in blankenberghe is geweest bij die reptielentuin daar...

 

is een terrarium met een stuk of 10 leguanen in, en dat is heel natuurgetrouw na gemaakt...

 

mijn vraag is dus hoe je zoiets maakt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat word moelijk in huis!

ik heb geen achterwandjes! bij kleine diertjes is het leuk,maar voor mijzelfs voegt het geen waarde toe bij deze grote dieren.(en voor de iggs al helemaal niet)

ze poepen,en niesen alles onder,en ze liggen graag in water. ik heb de hele terras bekleed met zeil.van boven tot onder.makkelijk te reinigen,ik moet er niet aan denken dat ze mijten krijgen.hoe hou je het schoon,veel te veel werk.

ze zijn gek op touw om op te luieren,en een goed stuk hout onder de spot.verder wat stevige nep planten,of bladeren,die kan je tegen de wanden nietten of kitten.

ik kan niet terug vinden hoe oud je dier nu is,maar echt ze slopen alles,en je bent erg druk om het mooi te maken,maar de terra moet als eerste praktich zijn.

ik ken mensen die de wanden bekleden met van dat gras kunst tapijt,maar dat is knal groen,doet zeer aan je ogen.maar dan weer,deze dieren zijn volwassen en klimmen niet meer tegen de achterwanden.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn beesje is net 2....

en inderdaad... hij richt het zelf wel grotendeels in...

maar zoals ik het bedoel (moeilijk in woorden uit te leggen)

is het makkelijk schoon te houden!

en ik ben erg druk met het mooi maken?

het lijkt me wel mooier om het een beetje netjes te doen...

zit nu allemaal wel in orde verder, maar dacht misschien dat er hier mensen zijn die goede iedeen/ervaringen hebben...

 

aangezien ik toch een nieuwe bak ga maken straks, leek het me handig om hier voor af rekening mee te houden...

 

kan het mis hebben natuurlijk.... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou het makkelijkste is om ze een lekker badje te geven,ze ontlasten zich het lieft s in water.dat is dan makkelijk te verschonen.plaats de hangplekken niet te dicht bij de ramen,scheelt weer met zemen.ik heb op de markt voor 8 euro van die gekleurde honden ringen gekocht (van draad) en die met tie strips aan elkaar gemaakt,werkt goed.dan een oude boomstam met wat nep hedra,zo nu en dan komt er wat van los,dat gooi ik dan maar weg.bij de action hebben ze goedkope nep planten en varens,de varens bevestig ik in de hoeken bovenaan.

jammer dat er niet meer mensen reageren,probeer eens op http://www.groeneleguanen.nl/.

hey,maar waarom betonplex,is zo vreselijk kostbaar,ik ben even de naam kwijt wat wij hebben gebruikt,maar uiteindelijk kost het toch al zat.

anita

post-30-1131809823.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoop dat je wat hebt aan de tips van anita

ik vind het gewdlige dieren

maar weet er helaas weinig vanaf

alleen dat michel er wel graag

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

nou ze zijn echt lol hoor :P

het zijn de enigste(reptielen dan) diertjes die ik heb die hun naam herkennen,zelf wel uitmaken wat een leuke plek is om te zonnen,zelfs al moetten ze er de trap voor op.lola klimt via een handoek op het aanrecht om te kijken of er niets te stelen is op het aanrecht,en drinkt uit de kraan,als de kat.ze kijken het eten je mond uit,laat maar geen broodje of en pizza op tafel liggen :lol: enne 1 voordeel,je vind ze altijd terug.maar er zijn er ook bij die dominant zijn,zodat je altijd op je hoede moet zijn.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou het makkelijkste is om ze een lekker badje te geven,ze ontlasten zich het lieft s in water.dat is dan makkelijk te verschonen.plaats de hangplekken niet te dicht bij de ramen,scheelt weer met zemen.ik heb op de markt voor 8 euro van die gekleurde honden ringen gekocht (van draad) en die met tie strips aan elkaar gemaakt,werkt goed.dan een oude boomstam met wat nep hedra,zo nu en dan komt er wat van los,dat gooi ik dan maar weg.bij de action hebben ze goedkope nep planten en varens,de varens bevestig ik in de hoeken bovenaan.

jammer dat er niet meer mensen reageren,probeer eens op http://www.groeneleguanen.nl/.

hey,maar waarom betonplex,is zo vreselijk kostbaar,ik ben even de naam kwijt wat wij hebben gebruikt,maar uiteindelijk kost het toch al zat.

anita

anita, ik denk dat je iets verkeerd begrijpt....

niet lullig bedoeld verder, want je tips zijn wel handig...

 

maar de punten die je noemt zoals een badje en nep planten en dergelijke zitten al in mijn huidige terrarium...

 

het gaat mij niet om de inrichting zoals zonbaad plaatsen en dergelijke...

hij zit nu in een hele mooie bak, met alles op en aan....

 

maar het gaat mij puur om de achterwand als ik mijn nieuwe bak ga maken straks...

 

in de bak waar hij nu inzit heeft hij het prima naar zijn zin, met een groot dik touw waar hij de meeste vreemde toeren mee uithaald :lol: en klimboompjes en baad plaatsen en dergelijke...

 

maar ik vroeg me gewoon af hoe je een achterwand en zijkanten een beetje kan verwerken in de inrichting....

 

lijkt mij namelijk een stuk mooier om daar iets van te maken dan tegen een saaie/onnatuurlijke plank aan te kijken...

 

blijkbaar is er, of heeft hier niemand daar een antwoord of oplossing voor....

dat maakt verder niet uit, maar vragen mag altyd toch?

 

 

 

en ik gebruik betonplex omdat dit niet opzwelt inverband met water....

is inderdaad vrij prijzig, maar op internet en meerdere boeken werd dit aanbevolen, en werkt voor mij tot nu uitstekend... dat het wat kost... tsja... wat is nie duur tegenwoordig :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kruimel ;)

 

heb je al eens gedacht aan een achterwand van bamboe of riet ?

daar kun je ook nepplanten aan bevestigen of lianen ?

ook met polyesterhars kun je veel bereiken en is ook goed vochtbestandig en hygienisch

met een mooi kleurtje en wat nepplanten of een watervalletje er in verwerkt kan je volgens mij ook mooie resultaten bekomen

misschien breng ik je hier wat op idee

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou wil ik weer niet lullig doen,maar lola had een achterwand,met gekitte bamboe,er lag meer op de grond dan op de achterwand,als er een liefhebber is:ik heb een stapel,je mag het komen halen.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

polyesther heb ik al eens verwerkt in een projectje voor mijn auto (me andere hobby)

 

daar ben ik een tydje mee aan het prutsen geweest, maar wat een kut spul is dat!

 

heb er al aan zitten denken inderdaad voor de achterwand...

maar ben voor me auto bezig geweest, en na een half uur er boven te hangen zo stoned als een garnaal maar mee gestopt... :blink:

 

het is vast geweldig spul als je er handig mee bent, maar ik zie het niet meer zitten :lol:

 

 

dat bamboe zou ook nog wel eens een mooie oplossing kunnen zijn...

 

en anders verf ik de achterwand wel gewoon :rolleyes:

 

 

maar in ieder geval bedankt voor de ideeen... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×