Jump to content
Sign in to follow this  
Jeremy

Schuifruiten + Zand

Recommended Posts

Hoi iedereen,

 

Vraag mij eigenlijk wel af hoe iedereen het probleem van zand tussen de schuifruiten aanpakt? Heb wat liggen zoeken op dit forum maar kan er geen oplossingen voor vinden. Mijn nieuwe bak is 170*50*75 cm en heeft twee schuifruiten van ong. 90 cm breed (dikte 6mm) wat op zich al een redelijk gewicht geeft, en als er dan weer zand tussen de ruiten en het u-profiel komt, dan geeft dat toch zo'n ongelooflijk irritant geluid! Ben aan het overwegen om de schuifruiten te vervangen door deurtjes welke naar buiten toe open gaan... maar dat vergt eerst nog wel wat denk-werk.

 

Enige suggesties altijd welkom!

 

Jeremy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jeremy ;)

 

Ik ben ook bang dat hier weinig aan te doen is

het enige om het tot een minimum te beperken is regelmatig zonodig zelfs iedere dag even de stofzuiger erop

wacht maar als je een vrouwtje hebt die aan haar graafwerk begint :huh:

ik heb dan nog een verluchting rooster aan de schuifraampjes

dat is iedere dag zand kuisen

 

 

grtzzzz :P Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi wij zuigen inderdaad de ruitjes geregeld schoon

en we hebben ook ruitjes die je open kan doen ipv schuiven

maar vinden dit niet pretiig werken

allereerst laat de bevestiging ervan snel los bij veel vuldig gebruik

en je moet constant opletten dat je er niet tegen aan tikt als je aan hetw erk bent in je terra

esma en ron legde sateprikkers in hun profielen dan is het kraken wat minder

maar stofzuigen is volgens mij de enige echt goede maneir om het te verminderen

grtjsssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reacties!

 

Je, denk ook wel dat er niet veel anders aan te doen valt maar wou het toch effe checken. :D

Dat met die sat

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij ons werken die sate prikker goed hoor.

Je moet natuurljk wel regelmatig de stofzuiger er ff opzetten (op je profielen)

maar je heb minder knars geluid

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je speling genoeg hebt zo je misschien wat kleine kogellagertjes op je profiel kunnen leggen?!? Heb het niet uitgeprobeerd, maar het kwam in me op.

 

Grst Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jeremy!

Ik heb twee terrariums met glazen schuifruiten.

De ene is een volglas bak met kale ruiten in de glijprofielen.Deze maakt ook veel geluid door het zand.

Bij mijn andere bak heb ik aan de onderkant van de deurtjes een kunstof profiel om het glas geschoven zodat er kunstof op kunstof glijdt. Dit maakt tot nu toe wel minder geluid.Helemaal voorkom je het toch niet denk ik.

Ik zie wel dat na verloop van jaren de ruiten wel slijten van het zand en er dus steeds minder glas in het bovenste profiel steekt. Wat uiteindelijk ertoe lijd dat je de ruit er steeds uitdrukt. Dit hoop ik ook dmv die plastic profielen te voorkomen.

Die sateprikkers lijken mij trouwens ook een goed idee.

Groetjes stiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon even de stofzuiger pakken, de ruitjes er uit pakken en even met de stofzuiger over de naadjes? ;) Deed ik altijd met m'n oude terrarium, wat als schuifdeurtjes dus gewoon 2 onafgewerkte glasplaatjes had.

 

Mijn nieuwe Terrarium heeft geslepen randen op de schuifdeur-glasplaatjes, waardoor ik niet meer dat verschrikkelijke geluid en geee last meer heb wanneer d'r zand in de naadjes zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi iedereen,

 

Bedankt voor de reacties!

De kogellagertjes kan ik helaas niet gebruiken, had er ook al over nagedacht maar daarvoor heb ik te weinig speling.

Corbo heb ik vroeger bij mijn uro's gebruikt en vond eerlijk gezegd dat ze er een beetje moeite mee hadden... ze zakten altijd zo diep door in de bodem, misschien dat dit bij baardjes minder het geval is.

Tot nu toe heb ik ook altijd de stofzuiger gebruikt maar omdat mijn terrarium in een redelijk koude ruimte staat wil ik de ruiten er zo weinig mogelijk uithalen owv het grote warmteverlies.

De sat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Bij ons lopen de gootjes waar de raampjes inschuiven niet helemaal door tot de zijkant, ik gebruik een kwastje en dan komt het zand vanzelf weer in de bak, misschien een oplossing?

 

Veel succes

 

Groetjes Sandy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo,

 

Bij ons lopen de gootjes waar de raampjes inschuiven niet helemaal door tot de zijkant, ik gebruik een kwastje en dan komt het zand vanzelf weer in de bak, misschien een oplossing?

 

Veel succes

 

Groetjes Sandy

hey simon dit is best wel een goed idee en als je het buitenste latje wel helemaal laat doorlopen tot aan de kanten dan kan er geen zand naar buitenvallen

geeft het iets dat ik je ideetje overneem want ik vind het echt wel goed ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien zijn mottenballetjes een idee. Je weet wel, die doorzichtige kleine bolletjes die je wel eens in een zakje d'r bij krijgt als je een duur kledingstuk koopt. :D Deze zouden in feite ook kunnen functioneren als kogellagertjes.

 

Volgens mij krijg je ze ook gewoon bij stomerijen (Palthe?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×