Jump to content
Sign in to follow this  
dennis

Terrarium

Recommended Posts

Hallo allemaal

 

Ik ben al een tijdje info aan het verzamelen over baardagame nu ben ik op het punt gekomen om spullen voor een terrarium te gaan aanschaffen maar daar heb ik nog een paar vraagjes over.

 

 

Kwa maten zou ik het beste uitzijn met een bak van 100x50x50 maar omdat ik 2 kleine baardagamen erin wil zetten en niet van plan ben om na een jaar al een nieuwe bak te kopen is het misschien toch beter een 120x50x50 te kopen of kunnen 2 volwassenen ook zonder problemen in een bak van 100x50x50?

 

Ook lees ik op internet dat je 1 lamp het beste uit het midden kan hangen van de bak maar ik betwijfel of 1 lamp wel voldoende is voor de temp. in de bak.

Ik las ook dat voor een 120x50x50 vaak 2 lampen worden aangeraden maar als ik naar een dierenzaak bel die zeggen weer 1 lamp is voldoende en dan evt nog een warmte steen of mat erbij. Maar ik las ook dat een warmte steen niet zo goed is omdat ze dan van onder verwarmt worden plaats van boven en dat de beestjes het dan te warm kunnen krijgen of zelf verbranden.

Wat is jullie mening over het warmtestenen en het aantal lampen en de plek van plaatsen?

 

Dan nog een vraagje tevens me laatste op dit moment ;)

Ik heb ook veel gelezen over div. soorten bodembedekking.

beukenhouten snippers lijkt me zelf niet zo leuk en ook voor de beesten niet zo prettig.

Een zand bodem lijkt me zelf het mooiste maar wat kun je het beste pakken ivm verstoppingen van de beestjes te verkomen de een zegt speelzand is niks de andere weer wel.

Ik heb ergens gelezen over terra zand dit soort zand zou ook vrij hard worden waardoor de baardegamen ook geen kans lopen op verstoppingen dit soort zand zou een terra rood/orangje kleur hebben. Weeten jullie toevallig wat dat voor een zand is en of dat inderdaad goed voor de beesten is.

 

 

Alvast bedankt voor jullie reactie's en andere tips zijn altijd welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi dennis

allereerst welkom op dit gezellige en informatieve forum

fijn om te lezen dat je je goed voorbereid dat zouden meer mensen moeten doen

wat je terra betreft als je de mogelijkheid ruimte en het geld hebt voor een terra van 120

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Welkom op het forum! ;)

 

Ik zou wel opletten met meteen 2 jonge baardagamen te kopen. Kijk, als het 2 mannen worden krijg je vroeg of laat problemen. Als het een man en een vrouw wordt moet je ze scheiden zoniet zal het vrouwtje te snel bevrucht worden met alle gevolgen vandien.

 

Indien je kan zou ik ook nog een TL installeren als hoofd- en/of uv verlichting.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reactie's

 

Dan moet ik toch maar voor de 120x50x50 gaan of de 120x60x60 ligt er net aan wat ik op dat moment kan krijgen.

 

Ik wil inderdaad ook de beesten met uv(B) voor zien ik had warmte lampen gezien die teven uv(B) straling gaven omdat je met een tl zit met de straling van +- 30 cm en als je de lamp dan achter tegen de boven kant hangt heb je er volgens mij niet veel aan (ik kan me natuurlijk vergissen)

 

Graag zou ik jullie ervaringen horen over die warmte en uv lampen in 1.

 

en evt het aantal watt van de lampen voor in de terra.

 

Het liefste heb ik natuurlijk een oplossing die goed voor de beesten is en zo min mogelijk stroom verbruikt.

 

met die jonge baardagamen heb je wel gelijk maar ik vind het ook leuk om ze te zien opgroeien dus ik denk dat ik de gok maar gewoon moet wagen.

 

Ook ben ik aan het denken om niet 2 uit het zelfde nest te halen omdat ik als ze volwassen zijn ook wel eens jongen wil hebben en dan heb je teminste geen jongen uit dezelfde bloedband dat is altijd beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ik vind dat je je goed voorbereid

dus ik weet zeker dat je er wel uit gaat komen

wij gebruikte eerst uv tl,s en zijn nu deels aan het overstappen op uv spaarlampen die bevallen ons ook goed

warmtelampen moet je gewoon even testen hoeveel watt

ligt toch aan hoe warm is de kamer waar hij komt te staan dat soort dingen

dus gewoon testen altijd makkelijk een extra lamp in huis

wij gebruiken in onze 120

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil me inderdaad goed voorbereiden zo ben ik vandaag ook naar een goede dieren zaak gaan informeren.

 

een terra met achter en zij wanden vond ik veel te duur ik heb nu besloten om er zelf 1 te gaan maken ik heb al een beetje op papier gezet morgen ga ik het beter uit werken ik denk dat ik de kast van mdf maak omdat het een makkelijk te bewerken materiaal is en dan kan ik ook meteen de achterwand zij wanden maken met div plateau's van mdf.

 

Van buiten neem ik gewone verf en van binnen moet ik nog ff over denken misschien structuurverf of zo iets moet een beetje korrelig uitzien.

 

omdat de warmte lampen vrijveel stroom verbruiken en nogal groot zijn ben ik aan het denken om misschien hallogeen spots te gaan gebruiken ook om dat het wat witter licht is moet alleen testen hoeveel er dan in moeten.

 

Ik denk dat er dan 3 in moeten 2 van 30 en 1 van 50 watt of zo maar dat moet ik tegen de tijd dat de bak klaar is even uit testen. Verder dacht ik aan 1 uv(B) tl lamp van 90 cm 30 watt of 2 uv spaarlampen.

 

De maten van de bak worden 120x55x55

 

Ik wil me hier voor de tijd nemen en dus ook een paar dagen met de lampen testen om de juiste temp. in de bak te behalen als dat allemaal in oorde is ga ik kijken voor 2 of misschien 3 jonge baardagamen.

 

Misschien vragen jullie je nu af waarom 3 als hij er maar 2 wil maar dat wilde ik doen om er voor te zorgen dat de kans groter is dat ik 1 man en een vrouwtje over hou dan kan ik als blijkt dat ik 2 mannetjes en 1 vrouwtje of anders om er 1 weg geven aan een kennis die er ook graag 1 erbij wil hebben.

Want als ik er 2 pak en het blijken na 3 a 4 maanden 2 mannetjes te zijn zijn ze vermoedelijk al te groot om er 1 weg te doen en een nieuwe te halen.

 

Ik wil dus ook proberen 3 met een verschillende bloedband te krijgen van ongeveer dezelfde leeftijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik denk niet dat je met halogeen lampen de juiste temp gaat kunnen behalen <_<

geen idee zo vlug de bak dicht is probeer ik het als het niet is moet ik gewoon 2 warmte lampen erin hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dennis ;)

 

Allereerst welkom op dit gezellige forum

goed dat je je eerst goed voorbereid

zo hoort het

wat betreft halogeenlampen

dit lukt perfect hoor

ik pas dit namelijk zelf toe en ik heb hier geen problemen mee

hierbij moet je wel goed oppassen dat de dieren er zich wel niet kunnen aan verbranden want halogeens geven heel wat hitte af

daartegenover kan je er wel prachtige zonneplaatsen mee cree

Share this post


Link to post
Share on other sites

JDG bedankt,

 

Wat voor een hallogeen lampjes gebruik je heb je die met een rond driehoekige vorm en onder een glaasje of heb je die kleine ovalen lampjes ?

 

voor bescherming was ik aan het denken om van links naar rechts twee plankjes te maken waar de spots invallen (op die manier krijg ik een lange U vormige bak waar de spots in verdwijnen) ik hoop aam 2 spots genoeg te hebben maar ben bang dat het er toch 3 worden (met 2 had ik mooi een UV TL of spaarlamp ertussen kunnen zetten)

 

Kwa afstand tussen de lampen en de beestjes wil ik zeker 15 cm en het liefste 20 cm ruimte hebben omdat de lampjes zoals je zelf al aangeeft erg warm worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dennis ;)

 

ik gebruik halogeenspotjes die rechtsreeks op het net kunnen dus niet met een dimmer

deze hebben een wattage van 50 watt en zitten achter een beschermglaasje

daarnaast maak ik nog gebruik van een UV spaarlamp

als ik het goed begrijp ga je een bak nemen van 120 cm lang

dus als je deze spotjes gebruik heb je denk ik genoeg met 2 spotjes van 50 watt + een UV spaarlamp of UV tl lamp

zorg er wel voor dat je de spotjes zodanig richt dat er een hoekje in je terra is die minder belicht is dus minder verwarmd wordt zo een 25

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

Je zegt dat je 3 jonkie's wild nemen om te voorkomen dat je anders met 2 mannen zit.

Het is dan ook goed mogelijk dat je met 3 mannen zit.

Kijk liever particulier sommige doen de baardjes wat later weg zo kun je kijken of je een man en vrouw hebt.

En als je er mee wilt gaan kweken mogen het zeker geen zus en broer van elkaar zijn.

Maar dat zul je wel weten toch.

Wij hebben ook 3 zusjes en 1 broer samen zitten maar mochten ze eitjes leggen dan gaan we met die niks doen.

 

Ik vind het trouwens ook heel goed dat je eerst veel informatie zoekt voordat je er aan begint.

Wij waren 3 jaar geleden niet zo slim we hadden toen ook nog geen internet.

Maar dat is natuurlijk geen rede voor excuus.

We vertrouwde de dierenwinkel erop dat we goede informatie kregen.

Nu ik hier op het forum zit weet ik al veel over de baardjes daar ben ik heel blij mee dus je zit hier zeker op de goede plek om met baardjes te starten.

 

En je wilt de achterwand ook maken van mdf als ik het goed begrijp.

Waarom maak je het niet met piepschuim,tegellijm en verf daar kun je op het laatste ook zand over gooien.

Piepschuim is makkelijk in vorm te maken.

Bij huisvesting is een topic over achterwanden open die eens en daar zie je mooie resultaten.

Veel succes met het maken van de terra.

Als je zover bent willen wij natuurlijk foto's :P

 

Groetjes Diana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Halogeenspots zijn idd een goede keuze!Deze geven voor hetzelfde wattage meer licht en warmte dan gewone spots. Je hebt ze trouwens ook in een vorm die in een gewone fitting kunnen (E14/E27). Ik vind wel dat de 12volt uitvoeringen meer warmte leveren. In een mdf bak van dergelijke afmeting zou het best kunnen dat 2* 50 watt al veel te warm wordt.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

reptielDIANA,

 

piepschuim is inderdaad ook een mogelijkheid maar ik ben in 2 dieren zaken geweest waar ze dat hadden met beestjes erin en bij beide waren ze stuk ook op foto's zie ik wel eens dat ergens een stukje defect is.

 

Daarom heb ik gekozen voor mdf dat slopen ze niet het is inderdaad alleen meer werk maar daar kom ik ook wel overheen.

 

Ik ben aan het denken om het met struktuurverf te verven of met tegellijm en dan een beetje zand erover.

 

Wat je zegt is mij idd ook op gevallen ik ben bij div dieren zaken geweest en er was er maar 1 die eerlijk was de andere wilden alleen maar verkopen helaas heb je die ook nog altijd ertussen.

 

over de beestjes was ik inderdaad verplan om te zorgen dat ze niet de zelfde bloedband hebben niet dat ik er mee wil gaan kweken maar je weet maar nooit wat er allemaal gaat gebeuren en dan kan je beter meteen een goede keuze maken.

 

 

Olly,

 

Was inderdaad ook opgevallen dat 12 volt spots iets warmer werden en als je bij de betere merken gaat kijken osram of philps kun je zelfs nog de hoek van de lichtbundel kiezen en of hij de warmte naar boven of naar onder straalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dennis,

 

ik heb in mijn bak van 120*50*50 2 reflectorlampen hangen met een snoerdimmer en een uv tl van 60 cm. Ik kan de temperatuur goed regelen en raad je deze methode zeker aan. Lichtsterkte en temperatuur zijn goed regelbaar en de aanschaf van deze producten is niet zo heel erg duur.

 

Verder zou ik je adviseren om een achterwand te maken van PUR-schuim. Dit is in mooie grillige vormen te maken. Maar goed daar moet je wel van houden.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de info allemaal

 

Ik ga morgen beginnen aan de bak hout heb ik al gezaagt liggen dus alleen nog in elkaar schroeven achter en zijwanden maken verven en klaar.

 

Vandaag ga ik nog even kijken voor schuif profiel voor de ruitjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren ben ik begonnen met de kast in elkaar te schroeven na me werk ga ik kijken voor een profiel waar de ruitjes in schuiven en daarna ga ik verder met de kast af te maken.

 

Met een beetje geluk komt hij vandaag af op de ruitjes en de achter en zijwand na.

 

Als dat lukt zou ik eens kijken om een foto hier te zetten hoe het geworden is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo het begin is er

ben benieuwd naar het eindresultaat

maar die tussendoor foto,s zijn altijd erg leuk om te zien dus kom maar op

en ga zo door

grtjsssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat ik er pas weer maandag mee verder kan ga vanavond eens de dieren winkel in weert bezoeken en nog ff bij iemand prive kijken en misschien wel 2 kopen :D kan van iemand even een bakje lenen mocht ik al wat vinden.

 

Vrijdag misschien stappen en zondag ook de hele dag weg en overdag moet ik werken.

 

maar er komen nog wel wat foto's als hij klaar is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo de bak is eindelijk klaar gisteren is hij in gebruik genomen door mijn reeks 4 nieuwe baardjes :D

 

Hier onder een viertal foto's

 

Door op de foto te klikken krijg je de org. foto.

 

terrarium_foto_1.JPG

 

terrarium_foto_2.JPG

 

terrarium_foto_3.JPG

 

terrarium_foto_4.JPG

 

terrarium_foto_5.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey dennis

dit heb je goed gedaan,dit is echt een prachtige bak ;)

ik ben gewoonweg jaloers :D

nog veel succes met je beestjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi dennis

wat ziet dat er ontzettend gaaf uit

knap gedaan hoor

ze hebben het wel naar hun zin zo te zien

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×