Jump to content
MiNi

Type Zand

Recommended Posts

Hey ,

 

Nog eens een vraagje, aangezien ek nieuw zand nodig heb zou ek willen weten welk zand jullie gebruiken .. De laatste keer heb ik zand van exoterra gebruikt , zeermooi en fijn . Maar wel 12e voor 4,5 kg.. Dus best duur als je gemakelijk 70-80 kg nodig hebt .. Daarvoor hebk wit speelzand gehad ,ook mooi en fijn , maar na een 2-3 weken zat het ier vol met bloedmijt , had toen ook wel een grotje gekocht in dierenwinkel en NIET ontsmet in een bak gedaan .. Dus kwam die mijt nu van dat speelzand of grotje ???? Dus weet het ni goe . Duur of goedkoop zand , en kan me niet voorstellen dat de grotere kwekers dat duur zand gebruiken ...

 

Dus graag jullie mening hierover ...

 

Mzzls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wij gebruiken in al onze terrariums ons eigen terrariumzand.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben bang dat de bloedmijt van geen van beide kwam . . .

Bloedmijt zit niet in de zakken zand en ook niet in zo een grotje.

Waar heb je het grotje vandaan?

Als er reptielen bij in de buurt zaten weet je het al.

Maar er is niks mis met speelzand.

Ik gebruik zelf fijn zand van het strand, van net na de winter dan zeven voor de schelpjes.

In dat zand zitten veeeeeel mineralen.

Maar geen calciumzand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij gebruiken wit zand in de terrariums met opgroeiende baardjes(zeefd zeer goed)

 

scheldezand voor de aflegterrariums(kleefd beter)

 

reptie-farm zand in de terrarium's n huis(mooier)

 

groetje

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had altijd gewoon zilverzand maar ik ben nu overgegaan naar

Natural anticoccidiose vloerdek Het is wel wat duurder als zilverzand maar wel meer geschikt denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Peter,

 

Ik weet niet of het vloerdek nu nog stuift, maar vroeger stuivde het enorm?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Marc,

ik denk dat het wel mee valt t.o.v. het zilverzand als ik het zeef.

maar het zit er net in dus ik moet het nog zien of het bevalt. ik moet nog 2 terrariums schoonmaken en het daar ook in doen.

wel doe ik er minder in als het zilverzand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci allemaal voor de reacties, het is deze keer gewoon wit zand van den brico. Tis nog wa aant drogen, en wanneer het droog is en tis wa wit of lelijk zoals erwin zei kan ik er nog iet anders bijdoen ..

 

Mzzls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey ,

 

Was derjuist bij de DA en vroeg toevallig aan mij op welk bodembedekking ze zitten , zei dus , sinds eergisteren op wit zand van de brico . En de DA zie me dat ik dit zo vlug mogelijk moest veranderen naar speciaal zand van de reptielenwinkels .. Pfff al die tegenstrijdige dinges over zand , wat is ier nu zo speciaal aan ...

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Inderdaad zijn er nogal wat verschillende antwoorden

op het houden van baardagamen.

 

Hierdoor gaan veel mensen twijvelen.

 

Het is wel zo dat er verschillende wegen zijn die naar Rome leiden, dus

er zijn verschillende manieren om baardagamen te houden.

 

Wij geven de mensen gewoon het advies zoals wij het zelf al jaren doen.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ,

 

Awel Marc , dit vind ik nu is eindelijk een eerlijk antwoord .. In het begin had ik ook al wit zand , alles ging goed tot de MIJT der was , elke dierenwinkel die zan verkocht zei direct , komt door dat 'goedkoop zand' mjah dit was dan ook al 2 maanden nadat het zand erin lag , dus na de behandeling duur zand gekocht , was gvd duurder dan de beestjes , mjah je denkt dan van tis beter voor hun , ook wel mooier mjah . Het enigste waar ze misschien gelijk in kunnen hebben is dat het gewoon wit zand , de darmkanalen ofzoiet kan beschadigen , mjah dan moeten degenen die dit aanraden er toch ook al last van hebben geahd .. Dus idd marc , afwachten he ..

 

Mvg ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, aan het zand kan het echt niet liggen met die mijten.

Mijten hebben een levende host nodig.

 

Calciumzand is na een aantal onderzoeken afgeraden.

ik was 2 weken geleden nog bij Marja Kik toen ze vertelde dat ze de laatste tijd weer een aantal woestijn hagedissen opensneed en vol zaten met calciumzand.

 

Vogelzand wordt afgeraden omdat het gemaakt is van gemalen schelpen.

Dat snijdt de maag en darmen open.

Niet gelijk want daar is het te fijn voor, wel na een tijdje wanneer de mag/darmwanden steeds dunner worden.

 

Het witte zand bij de bouwmarkt vandaan wordt ook afgeraden omdat het zo fijn is dat het tussen de schubben van de baardjes gaat zitten.

 

Ik gebruikte speelzand maar dat werkt niet zo lekker.

Ik heb nu mijn terra's vol liggen met flagstones met strandzand in de kieren.

Anders gaan de krekels en sprinkhanen ertussen zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

godsamme,word je toch gek van!

van kik al helemaal,want de paar dode dieren die ze opensnijd is maar een paar procent van de hele populatie,dus ook geen goede richtlijn. dat dieren de darmwant beschadigd word van schelpenzand,pfft ,ik word er doodmoe van hoor.

de lijst is eindeloos.

of je nu het goedkoope speelzand of het dure spul koopt enz enz,alles werkt prima als de voeding ook klopt. en je een gezond sterk dier hebt!

mijten worden meegebracht van buiten af.

zolang je gezond verstand weet te gebruiken kom je al heel eind,laat je niet gek maken!

Share this post


Link to post
Share on other sites
godsamme,word je toch gek van!

van kik al helemaal,want de paar dode dieren die ze opensnijd is maar een paar procent van de hele populatie,dus ook geen goede richtlijn. dat dieren de darmwant beschadigd word van schelpenzand,pfft ,ik word er doodmoe van hoor.

de lijst is eindeloos.

of je nu het goedkoope speelzand of het dure spul koopt enz enz,alles werkt prima als de voeding ook klopt. en je een gezond sterk dier hebt!

mijten worden meegebracht van buiten af.

zolang je gezond verstand weet te gebruiken kom je al heel eind,laat je niet gek maken!

Heb je ook helemaal gelijk in maar je hoort het 1 en het ander he . . . :ph34r:

Maar ik denk dat hier het enige probleem de mijten is. :shoot:

Mijten kom helaas alleen vanaf door behandeling en die zijn niet helemaal veilig.

Geloof me, mijten wil je niet in je collectie :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb liever mijten dan flagilaten en of coccidiose , als ik kiezen mag

 

mijten zijn zeer makkelijk te behandelen,zelfs zonder al te veel werk

hier hadden we er voorheen ook ieder jaar last van

nu hebben we de "dutschys " al drie keer preventief ingezet,met het gevolg dat we geen last hebben van bloedlijt

al is dit geen garantie,want een besmetting is zo terug binnen

 

bij het zien van een bloedmijt is de besmetting al meer dan enkele weken gebeurd

ook een bloedmijt moet verschillende stadia door voor ze bloedmijt is,en dit is afhankelijk van voornaamelijk de temperatuur en vochtigheidsgehalte,bepaald de duur van de tijd tussen besetting en bloedmijt

 

mijten komen niet in het zand binnen(zeker niet met voorverpakt zand)

een middagje in de tuin werken,brengd meer risico mee

een boswandeling is dit nog meer

de meeste besmettingen brengen we zelf binnen

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey ,

 

Het probleem is niet echt de mijt ryan , wou gewoon weten of ik ook wit zand kan gebruike zonder gevaren ... En ben er uit , ligt wit zand in en zal de beestjes goed int oog houden .

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×