Jump to content
Xzor

Baardje "trilt" Bij Het Voeren

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik maak me een beetje zorgen om mn baardagaam. Gisteren bij het voederen legde hij zich plots plat op de buik en trilde 5 seconden ofzo heel erg met zn poten gestrekt. Daarna ging hij gewoon terug staan en at rustig verder. Vandaag deed hij het weer. Ik heb zowel gisteren als vandaag na het voeren nog een dik uur erbij blijven zitten, en ben ook nog regelmatig eens binnen gelopen, en heb het niet meer gezien.

 

Het enige wat ik kan vinden over dat trillen is calcium tekort, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Hij krijgt 4 dagen van de week voer met calcium poeder over, 2 maal per week miner-all met D3 en 1 dag niks. Verder hangt er ook een UVb 10.0 lamp in zn terrarium, vlak boven de plek waar hij vaak ligt te zonnen.

 

Iemand die misschien een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

 

Mvg,

 

Ben

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de wijsheid ook niet in pacht,maar wat jij uitlegt is het toch mbd,metabolic bone disease,calicium te kort dus.

hoe oud is je dier nu,hoe lang heb je hem,en doe je de poeder over de voedsel dieren,en hoe oud is je spaarlamp?

 

veel vragen misschien maar alles kan een beetje helpen om mee te denken,

Share this post


Link to post
Share on other sites

indien het trillen enkel bij het voederen is,is het meestal stress

 

probeer eens krekels een per een te geven

sommige baardjes kunnen schrik krijgen van loslopende krekels

 

krekel vervangen door een sprinkhaan kan ook veel verduidelijken

 

bibberen ,poten en staart omhoog zijn ook tekenen van stress

een vergevorderde staat van cocidiose en of flagilaten besmetting kan ook deze simptomen hebben(maar deze eten dan wel niet meer zelf)

 

hoor het graag hoe het verder gaat

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Anita:

 

Hij is 26 weken oud en ik ben eind Januari bij Marc gaan ophalen.

 

Ik bepoeder de voedseldieren gewoon door wat poeder in een bakje te doen, de voedseldieren erin te zetten en ze wat door elkaar te schudden tot er naar mijn mening voldoende ophangt.

 

De UV lamp die erin hangt is ongeveer een maand oud.

 

@ Erwin

 

Ik denk dat het enkel bij het voeren is, maar ben uiteraard niet zeker. Overdag werk ik, dus kan ik hem niet zien, maar de uren die ik er 's avonds bij ben zie ik het niet gebeuren. Buiten bij het voeren dan uiteraard.

 

Verder geef ik sowieso mijn voedseldieren 1 per 1. Enkel krekels geef ik wel eens per 3 of 4, maar die voer ik eigenlijk zelden of nooit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er hangt een UV lamp in het terrarium en 2 maal per week worden de voedseldieren bepoedert met Miner All Indoor ( die met D3 ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

okay, dat zit dus wel goed! ;)

 

lees namelijk nog weleens dat mensen kalk geven, zoveel ze maar kunnen, maar vervolgens geen D3 toedienen, dan kun je kilo's geven, zonder dat er maar een microgram word opgenomen :lol:

 

 

sterkte ermee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik in je uitleg kan verstaan krijgt je dier wel genoeg calcium en D3.

Maar wat met de rest van de vitaminen?

Worden je voedseldieren eerst goed gevoederd alvorens je ze opvoert?

Hoe zit het met het eten van groenvoer en fruit?

Geef je buiten calcium en D3 nog een multivitaminen poeder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Heb je al eens een mestonderzoek laten doen?

 

Wat voor merk UV Lamp en hoeveel watt gebruik je?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ JDG

 

 

Ik maak altijd een mix van een aantal groenten voor mn baardje en vanuit die mix voer ik dan ook de krekels en de sprinkhanen. Mijn Dubia's krijgen 2 tot 3 maal per week een portie andijvie en er staan ook hondebrokken bij. Regelmatig gooi ik er ook eens een stuk brood ofzo bij.

 

De Tebo's voer ik niet bij maar de zijderupsen krijgen regelmatig verse stukken Chow.

 

Mn baardje zelf eet vrij weinig groenvoer. Ik zet er elke dag een verse portie bij, maar echt veel is daar nooit van weg.

 

Buiten calcium poeder en miner-All gebruik ik geen andere supplementen.

 

@ Marc

 

Zo'n 2 maanden geleden, midden februari, en toen was alles ok.

 

De UV lamp is de ReptiGlo (Exo Terra) 10.0 van 26W.

 

Binnenkort gaat die lamp er wel uit en komt er terug de ReptiSun 10.0 TL lamp in. Het voorschakelapparaat is momenteel stuk en moet dus eerst vervangen worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb trouwens op maandag een afspraak gepland bij de RA, dus denk niet dat ik hier zit te zoeken om zelf te gaan experimenteren enzo. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Hoe hoog is het terrarium?

 

Toch een multi-vitaminen bij geven.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het terrarium is 60 cm hoog.

 

Wat voor multi-vitaminen dan best gebruiken en hoe geven? Ook in poedervorm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

60 cm is eigenlijk te hoog voor een UV tl of spaarlamp.

 

Ik raad toch een mega ray of raptor solar aan.

 

Multi-vitamen kun je geven in poeder en vloeibare vorm.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het terrarium is 60 cm hoog.

 

Wat voor multi-vitaminen dan best gebruiken en hoe geven? Ook in poedervorm?

Als je terra 60 hoog is plaats dan een plateau zo dicht mogelijk bij de tl lamp die er weldra komt.

Dit was zowat waar ik naartoe ging bij mijn vorige vragen, je gebruikt dus geen multi vitaminen.

Zo doe ik het hier,

in de week pure calcium afwisseld met minner-allD3 (3/2)

zaterdag krijgen ze de multi-vitaminen in poedervorm over de voedseldieren (op die dag dus geen calcium of minner-all)

 

Groetjes

Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn al plateaus en dergelijke aanwezig. En hij ligt meestal te zonnen op een boomstronk waar het maximum 30cm ofzo van de TL af is. Nu met de compact lamp zelfs nog dichter aangezien die lamp lager komt dan de TL.

 

Die multi vitaminen ga ik in ieder geval dan gebruiken. Ik moet van de week toch voedseldieren bestellen bij Marc, dus dan neem ik die er wel bij.

 

@ Marc

 

Zijn die lampen in TL verkrijgbaar of enkel als compact?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Dit zijn Floods dus warmte en goede UV ineen, baardjes warmen

zich graag op onder een spott/flood.

 

Zo krijgen ze zeker de nodige UV.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kom dus net thuis van de RA. Op zich was alles eigenlijk heel goed. Hij groeit mooi egaal, spieren ontwikkelen prima, sterke beenderen, ...

 

Alleen krijgt hij een veel te rijke voeding. Ik gaf hem 2 maal per week zijderupsen en ze heeft me nu aangeraden om die helemaal te laten vallen, en in plaats daarvan 2 dagen enkel groenten en fruit te geven. De rest blijft eigenlijk hetzelfde.

 

Door die te vette voeding kon zijn lever niet bijbenen met de verwerking en deed hij nogal raar op het moment dat hij een inspanning moet leveren.

 

Heb ook meteen een mestonderzoek laten doen en blijkbaar heeft hij last van wormpjes. Hij moet daarvoor de komende 3 dagen een spuitje krijgen en over 2 weken herhalen.

 

Ik ben in ieder geval erg blij dat het geen kalk tekort is en dat hij het eigenlijk prima doet. :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed te horen dat alles in orde is.

al gaan ze sneller dood van lever vervetting dan ca gebrek.

even op dieet dus.

als je de regels goed volgt is hij ook zo van de wormen af.

succes en veel plezier met je baardje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ook hier ben ik weer benieuwd wie de dierenarts is?

 

Zijderupsen bevatt het minste vet van alle voedseldieren welke er op het

moment in de handel te verkrijgen zijn.

 

De wormtjes kunnen de oorzaak zijn!!!

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc,

 

Ik heb je in ieder geval alvast via mail een antwoord gegeven.

 

Dat raar gedrag kan inderdaad mss ook van de wormpjes komen, maar ze heeft hem verder ook grondig gevoeld enzo en volgens haar zijn de 2 "pannenkoeken" in zijn buikje veel te groot voor zijn leeftijd, die zijn al bijna even groot als bij een volwassen dier. Ook bij zijn staartje is het was "kwabbig".

 

Vandaar dus het dieet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Heb je inmiddels antwoord gegeven.

 

Minderen met tebo's en dubia's, zit meer vet in als je denkt.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×