Jump to content

Recommended Posts

Heey ,

 

Jow allemaal zoals ik al eerder had gepost is men baardje zwanger , en aangezien hier nog vele andere muizen eters zijn heb ik besloten ze zelf te kweken , alles loopt tot hiertoe goed , alleen een paar vraagjes . Euhm hoe merk je dat ze zwanger zijn en hoelang dragen ze eigelijk ?? ( 20dagen ?? ) En als er nog iemand handige weetjes en tips heeft laat ma komen ... Maar aangezien dit voor men baardjes geen hoofdvoer is , heb ik horen zeggen en gelezen dat dubia's het gemakkelijkste kweken , klopt dit ?? Zo ja hoe of wat moet ik doen en dit is vooral aan erwin gericht omdat ik bij u daar bakken vol heb zien staan ...

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

erwin is er niet.

baltichia dubia hou je op kuiken meel en eier kartons.in een grote bak zolas je bij erwin gezien zal hebben. ze moetten warm boven de 22 graden staan om voor te planten.

een vrouw kan op de leefftijd van 6 maanden,zo,n elke 6 weken babytes krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ,

 

tmaakt niet uit wie hoor , zolang maar hulp krijg :D en euhm ja de volwassen dubia in de winkel of bij marc hier , hoe oud zijn deze ?? Of kan je dan beter van iemand een kweek groep ofzo kopen ??

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,je hebt toch wel een aantal nodig hoor,aan 25 stuks schiet het niet op! je moet aan een kweekgroep zien te komen,of gewoon bij marc effe inslaan,en er dan niet aankomen tot ze kweken,duurt even,maar dan heb je wel wat!

koop je ,dan zal 50-50 mannen en vrouwen krijgen,voer meeste mannen op,want om te kweken heb je er niet zoveel van nodig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wij leveren kweekgroepen volwassen dubia's.

 

Bijvoorbeeld 70 vrouwtjes en 30 mannetjes.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf een kweek zitten van ondertussen een 1000tal Dubia's denk ik.

 

Het zijn heel goede voedseldieren en het kweken is heel eenvoudig en goedkoop.

 

Wat heb je nodig:

 

- Warmtemat ( ik gebruik een mat van 24W)

- Plastic box ( best met deksel )

- Eiertrays ( ik knip die in 4 stukken. Dat maakt het makkelijker om de bak te doorzoeken )

- Dubia's zelf

 

Hoe de kweek opzetten:

 

- Plaats de warmtemat

- Zet je plastic box erover ( temperatuur moet tussen de 28

Share this post


Link to post
Share on other sites
(ff tussendoor )

 

wat is daar de prijs van :P

Hoi,

 

Prijzen zijn verkrijgbaar via mail van de online-shop.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Je kan het ook iets proffesioneler aanpakken als je wilt dat het echt vooruit gaat.

Dit is een kweekkast van mij :

 

dubiakweek.jpg

 

Een oude vriezer, warmtekabel, thermostat en twee ventilatortjes voor verluchting.

Bij een constante temperatuur van 30 graden en goede voeding voor de dubia's kan je redelijk snel veel nakweek hebben.

Dit is de nakweek dat ik op 14 dagen tijd heb :

 

DSC02650.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ONZE DUBIA KWEEK

 

we hebben van een dubbel raam een kast gemaakt(dubbel glas natuurlijk)

deze kast word verwarmd met een badkamerverwarming (onderaan in de kast)

deze verwarming is verbonden met een termostaat,en staat op 32

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als iemand tips kan geven over het proper maken van zo'n kweekbak mag je die altijd geven. :D

 

Ik heb van de week geprobeerd om met behulp van een zeef het vuil weg te krijgen maar er blijft nog steeds redelijk wat vuil over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een voedingsbodem van kattenbrokken en zemelen.

Voor de "dorst" leg ik er een appeltje, banaantje, andijvie oid in.

Wanneer alles op is vul ik het pas weer aan.

Zo ligt er nooit teveel kattenvoer, zemelen of fruit in de bak.

 

Met verschonen gooi ik de hele inhoud van de tupperware box over in een andere box maar dat doe ik pas als bijna alles is opgegeten.

Daarna zet ik rustig aan alle eier-trays (die ik een beetje heb afgeklopt zodat de poep er vanaf valt) weer terug in de eerste box.

Als alle eier-trays in de box zitten blijven er een handje vol (grote tot volwassen) dubia's in de box.

Deze zet ik ook met de hand over.

Alles wat dan overblijft is poep, zaadjes van de appel en sommige velletjes en daar tussen een hoop kleine dubia's.

Deze laat ik in de tijdelijke box tussen de poep etc, maar ik plaats er wel een stuk of 2-3 kleine eier-trays in.

Wacht een uurtje of wat (of de volgende dag) en je ziet dat er een hoop kleintjes in en op de trays gaan zitten.

Deze trays kun je dan weer voorzichtig eruit pakken en over zetten naar je kweek box.

Dit herhaal ik een dag of 3 lang tot er bijna niks meer tussen zit.

Alles wat er nog tussen zit heeft pech en gaat meestal in een oude appelmoes-pot of gesloten plastic zakje (samen met poep, velletjes etc) en dan zo de container in.

Dit werkt perfect!

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed zo maupie,doen het hier net zo,laat de beestjes zelf het werk doen

met het verschil dat ik de rest in een grote bak zet,en daar laat opgroeien

deze zijn op enkele weken ook al een mooi formaat om te voederen

 

om de twee maand even bij mark een nieuwe kweekgroep om erbij te zetten kopen

 

hier geven we ook nog muizenkorrels,en af en toe stuifmeelkorrels als tussendoortje,en als extra voedingswaarde aan de dubia's te geven

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×