Jump to content

Recommended Posts

ik heb sinds een jaar een succesvol koppeltje zitten...(tenminste zij vreet hem niet op! en zij is in staat goede eieren te leggen....ik heb vorig jaar een mooi nestje gehad van hun....maar nu komt t probleem....op 29-5 jongsleden heb ik een mooi nest van 23 eitjes eruit gehaald....nu vond ik 1,5 week geleden 4 eitjes....en nu tilde ik vandaag mijn water bak op (en dat doe ik bijna elke dag voor t water te ververssen....omdat in t water poepen blijkbaar lekker is!) en tada!!!!! mevrouw heeft er weer (zover ik nu kon zien) 15 ondergelegd toen ik de terrarium sproeide plopte er weer een ei uit!!!!

 

is dit normaal in zon kort tijd??dat ze eierenblijft lossen is dat normaal?

 

ik hoop da iemand mij een antwoord kan geven...(kan op internet niet echt iets vinden daar over!

 

met vriendelijke groet

talitha

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee ,het is niet normaal,en duid op legnood!van 1 paring kunnen er met tussen poses van een maand 3 a 4 legsels komen.

je zegd niet hoe oud je dieren zijn,maar je moet de man weghalen en apart zetten.

als ze legd moetten ze alles in 1 keer kwijt zijn,dus ze maar laten vallen tussendoor klopt niet,heb je geen legbak in je terra? als ze geen vaste plek heeft heeft om te leggen houd ze de eitjes te lang vast,en gaan verkleven,als ze dan niet geholpen word kan ze er een pijnlijke dood volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt wat Anite zegt hoor!

 

Een man is in de baardagamen wereld niet gemaakt om steeds bij een vrouwtje te zitten!

Het brengt soms zoveel stress mee. En je mannetje kan je vrouwtje niet gerust laten waardoor het vrouwtje niet rustig haar eitjes kan afleggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had wel een soort legbak in de terra maar die heb ik er dus uitgehaald toen ze de 1ste keer gelegd had.....aangezien ze ze er toch niet inlegde of uberhapt naar om keek!!!

nu moet ik ook even eerlijk bekennen dat ik ze niet heb om te fokken maar dat t meer een leuke bijkomstigheid is!!

ik was er niet op ingesteld dat ze dus bleef leggen!

 

hoe oud ze zijn is een beetje een vraag....ik heb t mannentje nu 2,5jaar en t vrouwtje hebik 2 jaar....maar waren al volwassen toen ik ze kocht schat in dat ze nu dus 3,5 a 4 jaar zijn en ze zitten ook al die tijd gewoon bij elkaar en geen problemen meegehad

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus....of een vrouwtje erbij of t mannetje apart....???

hoi

ze is echt groot genoeg,maar de leg is niet ,,normaal".

beter de man apart gaan houden,een tweede vrouw erbij zou je problemen kunnen vertweevoudigen. al zet je er 6 vrouwen bij,de man gaat gewoon door,en de vrouwtjes zitten met de ellende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals ik het lees ,is het omdat ze geen geschikte rustige aflegplaats heeft gevonden om haar eitjes af te leggen

 

dan zoeken ze maar de meest geschikte plaats,namelijk naast de drinkbak,daar is het het vochtigst

 

waneer er geen geschikte aflegplaats is leggen ze niet graag al(sommige )

ook geven ze niet alle eitjes af als ze gestoord worden(als de man erbij blijfd),en in het beste geval komen deze dan later vanzelf af

zoniet blijft er een of meerdere eitjes zitten,en deze MOETEN eruit,daar deze verkazen,en een zekere langzame dood veroorzaken

 

daarom is het belangrijk na de afleg steeds te voelen of alle eitjes er uit zijn

zijn ze er niet allemaal uit na twee dagen ZEKER de dierenarts raadplegen

deze geeft dan een spuitje die alle resterende eitjes laat afkomen

 

voorzie steels een aflegbak wanneer de baardjes zwanger zijn

een curver bak met voldoende vochtig zand is al voldoende

zet de dame er meerdere keren in vanaf ze begint te graven

steeds voor een half uur

wanneer ze graaft,laten zitten

wanneer ze er gewoon bijzit en niet graaft ,terug in het terrarium

 

hier hebben we dit in terrarium vorm

deze terrarium heeft 20 cm vochtig zand,waar ze ingaan als ze beginnen graven

 

afleggen kunnen ze al vanaf de derde week na de eerste afleg,maar meestal is het vier weken

 

ook kunnen ze enkele weken ,en zelfs maanden wachten om nieuwe eitjes aan te maken met dezelfde bevruchting

 

de dieren goed observeren,iedere verandering in normaal gedrag goed opvolgen en interpreteren

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aanvullend bij Erwin wil ik er toch op wijzen dat je het mannetje van het vrouwtje best gescheiden houdt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:cheer: goed zo Saratjeuh

had er niet aan gedacht,daar dit bij ons een evidentie is ,en enkel de vrouwen een man zien om te kweken,en voor de rest enkel bij vrouwen zitten

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is hier bij ons ook het geval, alle mannen zijn apart gehuisvest zodat je geen ongewenste zwangerschappen of dergelijke problemen kan hebben... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×