Jump to content

Recommended Posts

hoi.

 

Mijn oog viel op het volgende !! en ben dit al vaker tegen gekomen op het internet maar ook in topics hier op het forum. <_<

 

Nu stond er dit lijstje met fruit wat een baardje mag hebben:

 

Fruit:

* Watermeloen.

* Perzik.

* Peer.

* Aardbei.

* Appel.

* Banaan.

* Mandarijn.

* Kiwi.

* Pruimen. (in kleine hoeveel heden, kan zorgen voor diaree, werkt lakserend)

* Kersen.

* Mango.

* Druiven.

* Honingmeloen

* Cocos noot (niet al te grote stukken maar ze krijgen heel wat weg)

 

Nu gaat het om de Druiven, want het volgende is dus het geval: :blink:

 

Tannine (looizuur) dit is een natuurlijke stof die ook wel wordt gebruikt als conserveringsmiddel. Je baardagaam kan niet tegen deze stof. Tannine zit in erwten, vijgen, tuinbonen, avocado?s, druiven, graan, hop.

 

 

Dus dit vind ik een beetje vreemd, mogen ze het nu wel of mogen ze het nu niet ??? Ik heb het ze tot nu toe maar niet gegeven ik neem dat risico maar niet anders zit ik straks bij een DA. :(

 

groetjes cindy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Cindy,

 

Ik geef mijn baardjes wel eens druiven en nooit probs gehad.

Maar nu ik je bericht lees stop ik er direct mee, totdat er meer duidelijkheid over is.

 

Thx,

 

Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik terug kan vinden hierover is dat het uit eindelijk kan lijden tot nierfalen.

Dus ja ik geef het mijn schatjes niet in ieder geval.

 

groetjes cindy

Share this post


Link to post
Share on other sites

aangezien je toch voor wat afwisseling moet zorgen snij ik er nog wel eens eentje klein voor ze.

nier falen en leververvetting krijgen ze ook door te veel dierlijke eiwitten,en de voedsel dieren worden ook niet uitgeteld en gewogen,dus een druif zo nu en dan moet ook kunnen.ik zou me meer zorgen maken over de bestrijdings middelen die erop gespoten worden. en dan kan je ook al je nep planten verwijderen,daar zitten weekmakers in,en onder de warmte lampen is dat ook niet zo gezond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier voederen we ieder jaar onze eigen kweek druiven aan de baardjes,en geven we af en toe eens een druifje zonder problemen in de rest van het jaar

 

alles word gepeld,en ontpit,en ze lusten er wel pap van :D

 

af en toe kan het geen kwaad(eens in de maand bijvoorbeeld)

zo mengen we eens per maand ook zeer fijn gesneden worteltjes onder de salade,en deze worden ook afgeraden

 

het is enkel de overdaad die schaad

dit hebben we ondervonden met banaan,deze blijken ook zeer vet te zijn

 

heb van geen enkele groente of fruit dode dieren gehad(al voeder in wel niets meer van kool)

maar zoal anita aanhaalde wel van de bestrijdingsmiddelen die op de groenten e fruit kunnen zitten

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Als je dit niet iedere dag gaat voederen, zie ik hier het gevaar niet van.

Eigenlijk heb ik maar onlangs ontdenkt dat sommige baardjes dit wel graag lusten, dit is wel niet bij ieder baardje het geval.

Als dit dan al eens gevoederd wordt zijn het er ongeveer een stuk of 5 (per dier) tussen de voederbeurten door.

Wel zijn er druiven op de markt die geen pitjes bevatten en ook wat kleiner zijn van formaat en deze verkiezen onze voorkeur.

Ontvellen doen we niet, wel worden deze grondig gewassen.

 

Wie rozijnen poogd te voederen moet weten dat dit gedroogde druiven zijn en dat deze grondig dienen gewassen te worden.

Om ze beter te kunnen bewaren worden rozijnen namelijk nog behandeld met zwaveldioxide.

Het is dan ook ten sterkste aan te raden rozijnen voor consumptie te wassen om de ontstane sulfieten te verwijderen.

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

gevonden: :D

de schillen, steeltjes en pitten bevatten Tannine. die kun je dus beter niet geven. maar het zachte vruchtvlees mag wel. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gelukkig... ook ik geef gewoon druif aan de baardjes.

 

Lof ! CDh ...!

Nu ik dit weet zal ik de schil en de pitten verwijderen. Maar ik blijf het (wel eens) geven want ze zijn er gek op...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×