Jump to content
Sign in to follow this  
Nath86

Zieke Anolis

Recommended Posts

Hoi,

 

Onze anolis vrouw heeft vorige week 2 eitjes gelegd, daardoor is ze nu vrij mager geworden.

Nu haalde ik haar gister uit het terra en zag ik dat heel haar huis droog was en ze verschrikkelijk mager was.

Ik heb met soort van dwangvoeren 3 krekels naar binnen gekregen, en een shot met water en vitamines, ook heb ik haar apart gezet van de rest, in een curverbak met verlichting, planten en voedsel.

Vanochtend was ze nog steeds heel mooi groen zoals gister en vrij levendig.

Maar ik maak me toch zorgen gezien ze zo mager is...

 

Iemand tips?

 

Bedankt.

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi nathalie ;)

 

Met anolisen heb ik geen ervaring, maar achter een eileg is het normaal je dier magerder gaat zijn.

Wel zou ze dan terug haar reserves moeten aanmaken door te eten, en doet ze dat? <_<

Maar zoals je zegt dat ze er uit gedroogd uitziet is dan weer niet normaal.

Dwangvoederen zou ik zeker niet gaan doen, dit brengt bij deze dieren meer schade dan goed is.

Zorg er wel voor dat je dier genoeg vocht kan opnemen door in het terra een hogere vochtigheid te bereiken en sproei je dier meerdere malen per dag nat.

Tekenen van uitdroging duid meestal op de aanwezigheid van parasieten, dus zorg dat je zo snel mogelijk mest kunt bemachtigen voor analyse voordat ze aan uitputting ten onder gaat.

Dus mijn advies is ; genoeg vocht aanbieden en zo snel mogelijk stoelgang analyse.

Veel succes.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jo,

Ja ik moet toch voor mn halsbandjes mest wegbrengen dus dan zal ik dat ook meteen voor haar doen.

 

Dr staart lijkt wel uitgedroogd echt zo raar.

 

Ze zit nu apart in een vrij vochtige bak, dus vocht moet ze wel binnen krijgen lijkt mij zo, en eten ik geloof dat ze wel iets heeft gegeten maar dat het niet al te veel is...

 

Als ik vandaag ontlasting van haar vind en breng het morgen weg is het dan nog goed genoeg om paracieten te vinden of moet het echt dag vers zijn zeg maar?

 

Want ik ben nu pas na half 6 thuis van kantoor en morgenochtend al rond half 8 de deur uit, mijn vriend kan wel het mest wegbrengen...

 

In ieder geval bedankt voor je reactie..

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nathalie ;)

 

De mest kan je wel tot morgen bewaren en is zeker nog goed voor analyse, enkel bij flagelaten moet de mest zo vers mogelijk zijn.

Doe hem in een kokertje (filmrolletje of dergelijke) die je hermetisch kunt afsluiten en doe er desnoods een druppeltje water bij.

Als je dier eet maar toch uitdrogingsverschijnselen vertoont kan dit duiden op wormen als dit zo is mag het nog eten zoveel het wil het zal geen nut hebben en doordat de staart volledig uitgedroogd staat wil dit zeggen dat het arme diertje bijna door zijn reserves door zit.

Hou ons zeker op de hoogte.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

Nou vandaag ook nog steeds geen verbetering, ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat ik zelf even moest kijken of ik wilde wachten tot na het weekend of dat ik nu nog wilde komen.

 

Ik heb gevraagd of hij iets voor hij kon doen, het enige wat hij kan doen is haar ontlasting nakijken en haar eventueel medicijnen geven als ze paracieten o.i.d. heeft, is dit niet het geval dan kan hij vrij wienig doen omdat het erg kleine dieren zijn....

Dus ik kijk vanaaf even hoe het met haar is, en aan de hand daarvan beslis ik wel of ik naar de dierenarts ga of niet....

 

 

Ik houd jullie op de hoogte..

 

 

GR Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nou, ze blijft mager, eet wel maar niet veel, was gister weer ff felgroen, maar verder is ze graatmager :( weet ff niet wat ik voor haar kan doen, ze zit ook nog apart dus ja....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef is vetter voer?

Krekels zit niet veel in om aan te komen

dat is goed voor op gewicht te blijven

Probeer eens kleine sprinkhanen of wasmotlarven daar zitten meer voedings waarden in

 

Groetjes Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tim,

Ik heb al vanalles geprobeerd, ze wil gewoon niet eten, alleen gister heeft ze 2 krekels gegeten, wasmotjes zijn te groot en laat ze liggen, ze is nog zo klein dat alleen krekels 5 makkelijk naar binnen gaan.

 

We wachten af...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeeej in 2 dagen 8 wasmotten en 6 krekels weggewerkt, zou ze dan eindelijk weer beter worden.

 

Ik heb weer hoop in ieder geval, neem strax ff ontlasting mee naar de DA voor de zekerheid.

 

Groetje Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blij te horen dat het veel beter gaat! Goed gegeten, hopelijk komt ze snel terug aan zodat ze terug de oude is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Hoi, gister hebben we haar weer terug gezet bij haar man omdat ze er weer goed uitziet.

Inmiddels hebben we nu meer planten in het terra dus kan ze hem ontvluchten als ze hem beu is.

 

Kortom ze leeft hopelijk nog lang en gelukkig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eind goed al goed dus gelukkig!

gefeliciteert met je succes!!

een voor en na foto zal misschien leuk zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed te lezen dat het toch goed is gekomen !

Ikzelf heb ook eens een terra opgekocht waar nog een carolinensis in bleek te zitten ! waar al 2 weken niet naar omgekeken bleek te zijn !

Bij heeft "Slimmy" (slim= mager in 't engels) het toen helaas niet gered .

Dus ik ben blijk dat jouw vrouwtje het wel heeft gered...ze zijn zo fragiel....

 

Maar om op voorgaande vragen te antwoorden : Ik kreeg als tip om nutribird toe te dienen als "power"voer, de dieren schijnen het nog erg lekker te vinden ook ! misschien is dat een tip als je een dier moet helpen die echt een "boost nodig heeft"...

Bij mij was daar al geen sprake meer van en "slimmy" heeft het niet gered, misschien maar goed ook want zijn organen waren zeer waarschijnlijk al aangetast...

 

Maar als er echt ingegrepen moet worden kan nutibird uitkomst bieden: toedienen met een siringe (injectie-spuit) en dat happen ze WEL op...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×