Jump to content
Sign in to follow this  
swizzel

Jullie Mening

Recommended Posts

hallo mensen

 

ik heb toch is jullie mening nodig:

 

ik lees vaak dat je reptielen niet steeds uit hun terr moet halen

omdat ze dat eigenlijk niet fijn vinden en dat t niet goed is om er mee op schoot te zitten enzo.

 

voor de laatste winterrust was ik elke dag wel met ze bezig ,maar omdat ik op een gegeven moment dacht miss vinden ze t echt wel niet zo leuk als ik denk

heb ik ze na de winterrust niet zo vaak meer opschoot gehad en al1 ff aaien en weer terug.

 

maar volgens mij vinden ze dat toch helemaal niks en willen ze juist wel aandacht en gezellig erbij zitten.

want de laatste tijd zitten ze echt zielig voor t raam te kijken en te tikken dat ze eruit willen.

dan laat ik ze los op een kamer en dan lopen ze gewoon achter me aan.

dus ik heb t idee dat als je baardje t gewend is hij t toch best gezellig vind om opschoot enzo te zitten.

 

hoe denken jullie erover?

miss een raare vraag maar dacht ga t gewoon vragen want vind t zo zielig.

groetjes patricia

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind niet dat je dat zoveel moet doen maar dat omdat ik het kijk dieren vind en geen knuffel dieren. ik heb geen baardjes maar die zouden eens per week a 2 weken eens eruit mogenals ik ga schoon maken. jammer dan ik pak mijn dieren niet iedere dag op vanaf het begin niet dus kunnen ze er ook niet aan wennen ;)

 

het is zo dat wildvang dieren en veel gecko's en kleine hagedissen gewoon erg gestresst raken bij verstoring omdat ze dit niet gewent zijn. je kan het wellicht eens proberen met nakweek net uit het ei maar waarom? het is toch leuker ze lekker door de bak zien krossen achter hun voer of vrouwtje aan??

 

baardagamen vinden het vaak wel fijn als ze het gewend zijn. beetje kietelen onder de kin enzo tsja ik doe er niet aan ;)

 

grtjss

Share this post


Link to post
Share on other sites

de baardjes en de iguana wandelen hier bij elke gelegenheid,er is zelfs een plank voor het venster van de woonkamer,met een spot,is het het warm,schuiven ze vanzelf mee met de zo,n de iguana wandelt elke dag naar boven,om daar op de venster naar buiten te kunennen kijken,tegen etenstijd weer naar beneden,en terug het terr in.

de skinken krijgen zo nu en dan een bad,hangen wel uit de open schuif van het terraom rond te kijken,maar blijven in het terra,al heb ik wel gesprekjes met ze :huh: . het is prettig om sociale dieren te hebben.

op schoot,of knuffelen zit er niet in hoor,hihi,het blijven koudbloedigen.

nu heb ik 1 baardjes man,die zit nu alleen,de stoutert dat hij is,en krijgt minder aandacht.nu was het me al opgevallen dat hij schuchter aan het worden was,en niks meer van mij wilde weten. ik vond het maar niks en heb hem verplaatst waar hij gemakkelijker ,,aanspreekbaar"is,en meer aandacht kan krijgen,hopelijk trekt hij bij,waar ik goed vertrouwen in heb.

om een lang verhaal niet nog langer te maken: doe wat je goed lijkt!

als je je baardje dagelijks wil hanteren lijkt dat voor mij en het dier prima!

als het nu om een gekko ging ofzo zou ik zeggen,lekker naar kijken.in het terra,dat zijn geen diertjes om te hanteren(vind ik)

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo swizzel ,

 

gewoon eruit halen en de beestjes zich laten uitleven maar wel opletten dat ze niet verkouden kunnen worden en ervoor zorgen dat het niet te koud is op de plek waar je ze laat rondlopen.

 

Ikzelf heb dieren die niet liever hebben dan even uit hun terra gehaald te worden zowel bij mijn kameleons als bij mijn baardagamen en dan heb ik ook weer dieren die niet willen aangeraakt worden en liever met rust gelaten worden wat ik dan ook respecteer.

 

Heb hier een leucistic vrouwtje zitten die wanneer ze me ziet aankomen dadelijk aan het raam staat te krabben en ongeduldig in haar terra staat rond te lopen tot wanneer ik ze uit haar bak haal en op mijn schouder zet , daar blijft ze dan opzitten terwijl ik mijn beestjes hun terras proper maak en ze eten geef en volgens mij geniet ze daar elke dag van en ik eerlijk gezegd ook want met dat diertje bouw je toch een speciale band op ;)

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe dit niet meer ik zou ze wel is ff mee in de zetel nemen

maar laat ze niet meer rondlopen

ik zit hier namelijk met een verkoude baardagaam

DA komt om de 2 weken en betert niet (vraag me af wat hij gestudeerd heeft)

Ik ga eind deze week naar Nijlen bij die reptielen arts

Ik hoop dat dieje er wa meer verstand van heeft

 

Groetjes Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je bedenkt in wat voor normale leefomgeving het dier leeft en je "kamer"of wat dan ook voldoet daar volledig aan (warmte, tocht, enz. ) Dan kan het geen kwaad het dier eens een uitstapje te laten maken.

Toch kleven daar wel nadelen aan: De dieren zijn niet gek!

Als ze eenmaal hebben "geproeft" van het "uit wandelen gaan" zullen ze het vaker willen doen !

Houd daar wel rekening mee dat dat ook kan en mag.

Het kan wel betekenen dat het dier elke dag "uit wandelen wil gaan" , de vraag is of je dat ook kan waarmaken.

 

Anders zit je met een dier wat de hele dag aan het ramenzemen is omdat het eruit wil .

 

Het is per dier verschillend. ik heb er 1, een vrouwtje, die graag "buitenspeelt" en dat mag ook als de omstandigheden goed zijn. De anderen hebben die drang niet of veel minder. Punky mag er vaak uit en zit graag in het raamkozijn in het zonnetje, de anderen zitten veel liever gewoon in hun hok.

Je ziet het snel genoeg: ze laten je wel weten wat ze willen.... Het is aan jou om het te "lezen"/"begrijpen"....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd dat leren begrijpen en lezen moet je bij elk dier

bij de 1 wat minder dan bij de andere maar ik moet wel zeggen

hoe langer ze je hebt hoe meer je ze begint te begrijpen

Men kennis is al veel vergroot door het bewonderen alleen

 

Groetjes Tim B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch wil ik hier nog wat aan toevoegen.

 

Waar er voorheen een taboe heerste op het los laten lopen van de dieren, zie je nu toch een kentering hier in komen.

 

Bij mij staan, als het kan! , de hokken gewoon open. Dat geld eigenlijk meer voor de kameleons dan voor de baardagamen maar dat doet er verder niet toe.

 

Om de kameleons als voorbeeld te nemen. Deze hebben hun `hok` en daarbij staat de ruit vrijwel altijd op een kier. Ze kunnen er dus uit. De rest van de kamer is dusdanig ingericht met planten of `trappetjes` dat ze kunnen gaan waar ze willen.

Om te laten zien dat het gewoon prima werkt; ze zitten dus grotendeels van de tijd gewoon in hun hok. Maar soms hebben ze ineens zin om een uitstapje te maken en gaan dan meestal in 1 van de vele ficussen zitten, die weer op of bij hun hok staan. Frappant is misschien dat als ze klaar zijn met hun uitstapje, ze gewoon vanzelf weer terug in het hok gaan. Eigenlijk heb ik er geen omkijken naar.

Alleen is het soms lastig om een dier te vinden; waar zit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij thuis laat ik ze een tot twee x per week eruit om te wandelen, Tari komt uit zichzelf (meestal) toch weer bij mij om zo op mijn been te klimmen, fijn als je in je korte broek voor de TV hangt :blink:

Lippy is niet zon knuffel en roust de hele kamer rond dus die haal ik er niet vaak uit alleen als ie zijn badje krijgt ;) Maar in zijn terra vraagt hij wel eens om aandacht maar bij mij is het niet zo dat ze de ramen gaan zemen alleen als ze bak met eten zien :D

 

gr sven

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 van de drie dames bij mij in de bak proberen bij het minste geringste uit de bak te ontsnappen. 1 van de twee zeurt dehele dag, als iemand voor de bak langs loopt, of ze eruit mag.

Je ziet ze gewoon genieten als ze door de kamer heen rennen, overal op klimmen en door rausen.

 

Dit terwijl dame 3 het liefst gewoon lui op 1 plaats in de bak blijft liggen.

 

Ligt, naar mijn mening, aan het individuele dier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×