Jump to content

Recommended Posts

hallo ik ben linda en heb een vraagje ik heb zins kort droogvoer gekocht voor m,n baardagamen wat ik graag weten wil is of ze nou elke dag vers droog voer moeten hebben og om de dag alvast m,n dank :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi welkom op het forum!

van een vraag komt een vraag: waarom droogvoer?

maar als je droogvoer wil gaan geven week het dan,want droge korrels gaan uitzetten in z,n maagje,ontneemt daar al z,n vocht,en ook al drinken ze weinig ze hebben wel vocht nodig! je kan het ook op verse groente of fruit geven,maar al je dat geeft,hebben ze de korrels ook niet nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier eten ze zelfs niet van die korrels, het is eigenlijk weggesmeten geld...

Moest je nu is zonder dierlijk voedsel vallen kan je het aanbieden maar hier is het hopeloos. De voedseldieren zijn er hier wel goed mee geweest :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er ook nog geen succes mee gehad. Het zou wel makkelijk zijn wanneer ik laat thuiskom en mijn vriend ze eens eten moet geven :D , maar ze zien het toch nog niet zitten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

droog voer is echt slecht spul, vaak word dit gebruikt door mensen die wel reptielen willen maar geen levend voer durft te voeren, als dit het geval is heb je wel domme keuze gemaakt, ik zou gewoon levend voer blijven geven hoor, idd wat anita zegt het ontneemd vocht en heeft bijna geen nut vaak willen je dieren het niet eens eten

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij hebben nu ook wel droogvoer maar gebruike het echt bijna nooit.

enkel in een "geval van nood" als we zonder levend voer zitten den de dierenwinkel vast is,maar dan geven we rapper groente en fruit.

we hebben nu al sinds aug baardjes en deze hebben er sindsdien nog maar 2x korrels gehad.

ze eten er wel van,maar als er verder in de terra een schaal groenvoer staat of levendvoer rondlopt negeren ze de korrels gewoon

Share this post


Link to post
Share on other sites

dankje wel voor al jullie anwoorden .daar ik nu geen levend voer heb heb ik die korrels neer gezet anders zou ik het niet doen nu ik dit lees begin ik toch wel te twijfelen maar in iedergeval bedankt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
droog voer is echt slecht spul, vaak word dit gebruikt door mensen die wel reptielen willen maar geen levend voer durft te voeren, als dit het geval is heb je wel domme keuze gemaakt, ik zou gewoon levend voer blijven geven hoor, idd wat anita zegt het ontneemd vocht en heeft bijna geen nut vaak willen je dieren het niet eens eten

Ik ben zeer benieuwd waar jij dit op baseert.

 

Ik heb hier een aantal baardagamen die ik hoofdzakelijk droogvoer geef en ik zie bijna geen verschil met de baardagamen die "normaal" gevoerd worden. De conclusie die ik tot nu toe heb is dat ze prima op droogvoer kunnen leven, maar wel in combinatie met groente. Ik heb nog geen dieren die alleen droogvoer hebben gehad. De grootste reden is, wat Anita al aanhaalde, dat ze minder vocht binnen krijgen. Ik zeg niet dat all

Share this post


Link to post
Share on other sites

droogvoer:

het ontneemd vocht, het stinkt, je dieren pakken het niet eens in combinatie met levend voer, dat zegt gewoon wat, laat je dieren maar eens kiezen tussen droogvoer en levend voer, droogvoer eten ze alleen als er echt niks anders meer is, in droogvoer zit idd wel alle vitamines enz, maar op alleen droogvoer zullen ze echt zwakker worden kwa gezondheid, omdat ze toch bepaalde stoffen missen,

 

iedereen zn eigen mening hierover, mijn dieren pakken het niet eens, dus ik voer het gewoon niet die dieren eten alleen maar insecten in de natuur geen droge korrels,

 

de meeste dieren hebben behoefte aan verse plantaardige voedingstoffen of die van je voedseldieren dat is gewoon bekent.

mss zijn er dieren die er wel tegen kunnen dat weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
droogvoer:

het ontneemd vocht, het stinkt, je dieren pakken het niet eens in combinatie met levend voer, dat zegt gewoon wat, laat je dieren maar eens kiezen tussen droogvoer en levend voer, droogvoer eten ze alleen als er echt niks anders meer is, in droogvoer zit idd wel alle vitamines enz, maar op alleen droogvoer zullen ze echt zwakker worden kwa gezondheid, omdat ze toch bepaalde stoffen missen,

 

iedereen zn eigen mening hierover, mijn dieren pakken het niet eens, dus ik voer het gewoon niet die dieren eten alleen maar insecten in de natuur geen droge korrels,

 

de meeste dieren hebben behoefte aan verse plantaardige voedingstoffen of die van je voedseldieren dat is gewoon bekent.

mss zijn er dieren die er wel tegen kunnen dat weet ik niet.

het stinkt: Heb ik geen last van, moet je het misschien vaker verversen. De dieren die het hier krijgen hebben iedere dag verse brokjes.

 

je dieren pakken het niet eens in combinatie met levend voer: Meer dan de helft van de dieren doet dit wel. Het probleem bij de meeste mensen is het aanleren, maar dat hebben veel mensen ook met groente.

 

droogvoer eten ze alleen als er echt niks anders meer is: Helemaal niet mee eens. Dit is ook weer , net wat je ze aanleert.

 

droogvoer zullen ze echt zwakker worden kwa gezondheid, omdat ze toch bepaalde stoffen missen: Ik ben benieuwd wat ze volgens jou dan missen. De meeste merken droogvoer hebben een uitgebalanceerde voeding.

Bepoeder jij jou voedseldieren ook ? Wat is hier de reden van, misschien omdat ze bepaalde stoffen missen ? Zoals ik al aangaf is dat met goed droogvoer niet nodig. Uiteraard ben ik wel benieuwd wat ze nodig hebben wat, volgens jou, niet in droogvoer zit.

 

die dieren eten alleen maar insecten in de natuur: Dit is absoluut niet zo !!!

Hou er ook rekening mee dat bijna alles wat wij aan onze baardagamen geven vervangend voedsel is voor de baardagamen.

 

de meeste dieren hebben behoefte aan verse plantaardige voedingstoffen of die van je voedseldieren dat is gewoon bekent: Dit is net wat je ze aanleert.

 

Ik heb dus nog niet echt een goede reden gezien waarom het "slecht spul" is, dat er baardagamen zijn die het niet eten is niet echt een reden om te zeggen dat het slecht is.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb van T-Rex de "Bearded Dragon Dry-fomula" en moet zeggen dat ze (op de grijze korrels ervan na) het wel aten.

Toch heeft levend voer iets: "het spreekt meer aan"..

 

Maar met Wilco eens: in de voeding zou een evenwichtig en uitgebalanceerde voeding zitten. Wat natuurlijk ook best kan zijn.

Misschien is het inderdaad wel beter dan levend voer met vitamines en kalk aanbieden. Daar is weinig wetenschappelijk research over te lezen volgens mij.

Dat het bij Wilco er heel goed mee gaat verbaast me niets. Het zal echt wel goed uitgebalanceerd voer zijn.

 

Alleen ....wil het beestje meer ! Hij wil , van nature, een bewegend ding zien !

Wat hij lekker kan oppeuzelen... natuurlijk instinct zeg maar...

Ho9e leren we baardjes andijvie eten?.... juist!... door het te laten bewegen!

Weer dat natuurlijk/instinctief verschijnsel...

 

Als jij jouw baardje zover kan krijgen/leren dat hij gewoon de korrels eet, dan lijkt me het helemaal prima!

 

Het is mij alleen toch nooit gelukt, natuurlijk ook mijn fout. Ik heb ze ook de mogelijkheid gegeven om te kiezen voor instinctief gedrag of vaste korrels.

Dan kiezen ze het eerste...logisch..

 

Maar dat wil helemaal niet zeggen dat de korrels minder voedzaam zouden zijn dan "gewone voeding"... absoluut niet !

 

Ik ben ook van mening dat de korrels wel eens een betere voeding zouden kunnen zijn dan levend voer .

 

Kwestie van aanleren. Kijk naar jezelf: patatje-met is toch lekkerder dan hutspot andijvie.... of niet ? Welke is gezonder?

 

Wat ik wil zeggen is dat het niet een "vast gegeven is" dat als je baardje het lekkerder vind, het ook meteen gezonder voor hem is!

 

Een goed voorbeeld daarvan is wel de wasmotlarven, we geven ze het allemaal, maar weten ook dat het een lekkernij is die eigenlijk niet goed is omdat het veel te vet is.

 

En aangezien de baardjes nu eenmaal zwakke niertjes hebben zijn wasmotten dus helemaal niet goed. Goed om op te sterken van een ziekte, of als snoepje tussendoor, maar niet als voeding...

 

Om dan weer terug te komen op de brokken.... ik kan me voorstellen dat de brokken wel een uitgebalanceerde voedingswaarde bevatten. Misschien niet de lekkerste, maar wel gezond...

 

Ik moet er eerlijkheidshalve ook bij vertellen dat ik een hele mooie pot met T-Rex Bearded Dragon Dry Formula in de kast heb staan....

Het wordt alleen niet gebruikt omdat ik mijn baardjes ook heb verpest met levend voer, sprinkhanen, morio's, krekels, enz.

 

Daarom is mijn betuig niet echt wetenschappelijk... die van Wilco daarentegen wel !

Die heeft baardjes zitten die

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeetje drikus,

je hebt je baardjes verpest door ze levend voer te geven !?

nou vind ik het een mooie discusse hoor,maar zo,n opmerking!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hierzelf hebben we ze het niet leren eten,gwn als we eens zonder levendvoer of groente zaten een schaaltje korrels ingezet,en als ze echt honger hebben eten ze ervan(nu nie denken dat we ze maanden geen eten geven he want das nie zo)

zoals ik al eerder zei,we hebben ons baardjes sinds augustus en in die tijdspanne hebben we ze nog maar 2x droogvoer gegeven.

over droogvoer loopt nu een discussie

maar hoe zit het dan met honde en kattevoer dat sommige hier geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jessie, persoonlijk zou ik dat niet geven vanwege de vele conserveermiddelen e.d.

Ik moet wel toegeven ik heb 1x een brokje natvoer gegeven want toen had ik echt niet meer in huis geen levend voer en geen groente, ik meen rond de pasen ofzo toen alle winkels dicht waren. Nou hij vond het geweldig, maar ik heb het bij dat stukje gelaten omdat ik weet dat het slecht is voor m, maar dan had hij in ieder geval iets binnen.

De volgende dag gelijk krekels gehaald ;) haha

Nee ik zou het liever niet geven aan ze.

 

Groetsjes nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Zal eens kijken of ik de korrels van Monster Diet terug

ga bestellen.

 

Hier waren in het verleden onze baardjes dol op.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ nath,zelf heb ik nog geen honde of kattevoer gegeven,enkel die droge korrels eens

maar heb al wel van verschillende gehoord dat ze dit soms ook gaven en vroeg me gwn af of dit slechtw as of niet,zelf zou ik het nu ook niet gaan geven(heb ook al eens naar de "ingredienten"gekeken en veel zit der toch niet in

en overal zie je staan as :S

ik zeg nu niet dat ik het nooit zal geven want zeg nooit nooit,moest er nu een geval van nood of overmacht zijn,geen leven voer,geen korrels en geen groente meer zou ik dan ook als "noodoplossing" eens dat honde/kattevoer geven.

maar zoals je zelf zegt,veel goed zit er wel niet in

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ nath,zelf heb ik nog geen honde of kattevoer gegeven,enkel die droge korrels eens

maar heb al wel van verschillende gehoord dat ze dit soms ook gaven en vroeg me gwn af of dit slechtw as of niet,zelf zou ik het nu ook niet gaan geven(heb ook al eens naar de "ingredienten"gekeken en veel zit der toch niet in

en overal zie je staan as :S

ik zeg nu niet dat ik het nooit zal geven want zeg nooit nooit,moest er nu een geval van nood of overmacht zijn,geen leven voer,geen korrels en geen groente meer zou ik dan ook als "noodoplossing" eens dat honde/kattevoer geven.

maar zoals je zelf zegt,veel goed zit er wel niet in

I.v.m. kattenvoer (brokken die je op lost) voor oudere katten.Dus ZONDER zout ben ik het niet eens.

 

De wel bekende reptiloge Marja Kik zweert bij kattenvoer. Ik geef mijn jonge baardjes daarom ook 2 keer per week dit. I.c.m. levend voer en groente / fruit.

 

Volgens M. Kik zit er dus ALLES in voor een baardje. Heb zelf het leven gered van een jonkie door hem (op verzoek van M. Kik) all

Share this post


Link to post
Share on other sites
jeetje drikus,

je hebt je baardjes verpest door ze levend voer te geven !?

nou vind ik het een mooie discusse hoor,maar zo,n opmerking!

 

 

Je moet de boel niet uit zijn verband gaan trekken natuurlijk...

 

Verpest moet je natuurlijk wel tussen aanhalingstekens zien, dat begrijp je toch zeker wel? Had ik die er nou echt per se bij moeten typen? Het is als "grapje " bedoeld natuurlijk !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je moet de boel niet uit zijn verband gaan trekken natuurlijk...

 

Verpest  moet je natuurlijk wel tussen aanhalingstekens zien, dat begrijp je toch zeker wel? Had ik die er nou echt per se bij moeten typen? Het is als "grapje " bedoeld natuurlijk !

Ja soms moet je wel oppassen wat je typt en word er al snel een verkeerde conclusie getrokken, maar ik denk dat we wel begrijpen wat je bedoelde ;)

Ikzelf vind dit wel een goed onderwerp voor een open discusie, maar dan zouden de antwoorden toch enigsinds moeten onderbouwd zijn i.p.v. antwoorden te geven die er gewoon met de paplepel zijn ingegeven zonder er bij stil te staan.

Zo vind ik in de uitleg van Wilco wel enigsinds iets van een antwoord waar we toch even kunnen bij stil staan en die stemt tot nadenken.

De meeste mensen zeggen wel van geen droogvoer te geven omdat levend voer gezonder zou zijn, dit kan wel kloppen maar dan dienen je voedseldieren wel op de juiste en goede manier geupload te worden, maar jammer genoeg zie en hoor ik nog veel te vaak dat mensen voedseldieren gaan kopen en ze gewoon opvoeren de dag zelf van aankoop of ze gewoon bewaren in hun potje en denken ervanaf te zijn door ze in leven te houden met een stukje wortel of dergelijke erbij te gooien.

Niet is minder waar natuurlijk, op deze manier gooi je er gewoon een lege kapsule bij en met wat poeder is het ook niet opgelost.

Jammer maar op deze wijze zouden de dieren inderdaad beter af zijn met droogvoer, daar deze inderdaad de nodige stoffen bevatten.

Dus droogvoer kan wel degelijk een goede oplossing zijn en eerlijk gezegd zou ik het wel goed vinden als men dieren er zouden op afgesteld zijn, maar dit is mij nog niet gelukt.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja ... maar dat is moeilijk.... onderbouwde antwoorden geven, bedoel ik.

Over het droogvoer is maar weinig bekend en niet veel ervaringen over te vinden zeker niet over gebruik op langere termijn.

 

Dat bedoelde ik ook met het "wetenschappelijk expiriment" van Wilco, die blijkbaar wel baardjes heeft zitten die uitsluitend met droogvoer zijn grootgebracht. Das best byzonder...

 

Maar verdere gegevens over droogvoer heb ik niet kunnen vinden behalve de "reclame-boodschap" op de verpakking.

 

Dan is het moeilijk om iets te gaan vergelijken.

 

Voorheen hield ik mij bezig met het aquariumwereldje en daar heb je ook te maken met "uitgebalaceerd droogvoer" en het geven van levend voer.

 

Daar valt natuurlijk geen vergelijk met onze reptielen mee te trekken, maar ik weet wel dat er daar op droogvoergebied erg goed voer te krijgen is wat echt niet onder doet voor levend voer ..integendeel !

 

Nu is het nog de vraag of het droogvoer voor reptielen wat verkrijgbaar is ook zo goed en uitgebalanceerd is . Maar waarschijnlijk zijn de fabrikanten misschien niet gek en is het wel degelijk "goed spul". Alleen is er wel een gedrags-verandering nodig om de baardjes het te laten eten. Het moet wel "worden aangeleerd"

 

Maar dat is een gevoelskwestie van mijn kant (omdat er zo weinig over te vinden valt) dat het dus best wel eens heel goed voer zou kunnen zijn...

 

Dat het niet wordt geprefereerd door de baardjes kan ook nog een andere oorzaak hebben: het beweegt niet ! En dat is natuurlijk voor een baardje wel erg belangrijk.

Ze zullen instinctief het bewegende voer kiezen boven levenloos spul.

ook al is het andere spul nog zo goed...of lekker...

Share this post


Link to post
Share on other sites

okey iedereen zijn eigen mening erover toch, maar tis wat je ze aanleerd dat klopt wel, maar weet echt niet of dat wel goed is, wildvang dieren nemen het nooit, dus jah als je van jongs af aan leerd weer wel neemd dat zal wel, maar ik betwijfel het of het goed is,

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Wildvang dieren nemen het nooit"....

 

Juist dat ! bevestigd dat het een kwestie van aanleren is.

En dat wildvang het niet accepteerd volledig te wijten is aan het niet bewegen van het voer, en dit voer beweegd niet...

 

Juist wildvang wil natuurlijk de "levende prooien zien".

Dat zijn ze nu eenmaal gewend...

 

Het feit dat wildvang het helemaal niet accepteerd zegt dus helemaal niks over de voedingswaarde van de korrels...

Share this post


Link to post
Share on other sites

okej kerel dat is goed, dat zou goed kunnen, maar mij voorkeur gaat er gewoon niet naar uit zo beter? ;):lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is goed... mijn voorkeur gaat er ook niet naar uit :D

 

Maar ja... als we dan zo aan het discussieren zijn ( en erover aan het nadenken!)

Dat begin ik toch wel te geloven dat , op de juiste manier gegutloade levende dieren met de juiste vitaminen het beste zullen zijn.

 

Aan de andere kant: hoe weet je nou zeker dat je je voederdieren goed hebt gegutload? En het zo precies de juiste voedingsstoffen bevat? Daarover alleen al zijn al miljoenen (.. nou, nou... das overdreven !) discussies geweest.

Ik denk persoonlijk ook dat er enorm veel mensen zijn die het daar eigenlijk helemaal zo nauw niet mee nemen. Het kost toch nog wel wat moeite en verzorging van de voederdieren om ze goed te "prepareren". Ik kan me niet voorstellen dat iedereen dat ook echt doet ! een stuk peen en wat vezels bij de krekels maakt het nog geen goed voederdier.

En in dat geval .... zou het best goed voor het beestje kunnen zijn om gewoon de uitgebalanceerde korrels te geven...

 

Nogmaals; ik houd het zelf ook gewoon bij de springbeesten enzo en zorg dat deze een lekker " avondmaal" hebben gehad. ( dat krijgen ze toch altijd al...ook al worden ze niet gevoerd).

Maar vind het wel een discussie om over na te denken.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik kweek een deel zelf, is wel leuk om er met te expirimenteren, of hoe je dat ook schrijft:p

 

elke dag andere dingen voeren aan je voedseldieren peen voer ik veel maar ook vruchten

maar voor krekels voer ik weer wel korrels erbij haha :P

 

zomers geef ik vaak deel wildvangvoedsel, daar ziet je je dieren pas echt op vooruit gaan maar niet alles wat je vangt kan je voeren maar goed het is echt leuk om te proberen allemaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×