Jump to content

Recommended Posts

Ik maak me misschien zorgen om niets, maar ik word er ook zo zenuwachtig van!

Mijn vrouwtje, Joy, heeft voor de eerste keer eitjes en ze is nu al 2 dagen aan t zoeken in t terrarium naar een plekje om te leggen. (zoals velen wel weten was ik hier niet op voorbereid, omdat het niet de bedoeling was.... dus ook nu weet ik niet goed of dit normaal is)

Ik heb een hele berg zand neergelegd, zodat ze genoeg plek heeft om de eitjes te leggen. Toch graaft ze elke keer om die berg heen, maar daar ligt dan te weinig zand, waardoor ze vervolgens weer weg gaat. Eerst had ik de berg zand in de hoek van het terrarium gelegd, maar daar groef ze ook weer naast en nu ik het verplaatst heb naar de plek waar ze dus wel groef, graaft ze er weer naast! Verder loopt ze heel zenuwachtig door de bak heen en weer en springt ze tegen het glas aan. Dan rolt ze omver en valt ze op dr rug of zij. Ik weet niet wat ik moet doen!

Ze kan toch dood gaan als ze dr eitjes niet legt?

Kan iemand me helpen?! Of zit ik me druk te maken om niks?

Hoe doen anderen het??

 

Help! :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Eet ze nog?

 

Soms kan het wel een week duren eer een vrouwtje haar eitjes legt.

 

Probeer ze eens in een curverbak te zetten met zand in, leg hierover

een handdoek.

 

Hou ons op de hoogte aub.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze eet niet meer, dat al een paar dagen niet.

Hoe groot moet die curverbak zijn? En dan gewoon in het terrarium neem ik aan he?

 

Bedankt voor je snelle antwoord!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Een bak van ongeveer 40x40x40cm met ongeveer 20 cm

vochtig rijnzand of metselzand.

 

Deze bak hoeft niet in het terrarium gezet te worden, maar op

kamertemperatuur ongeveer 22 graden is voldoende.

 

Laat haar een paar uur hierin, heeft ze niet gelegd kun je dit de ander dag herhalen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zet altijd een vierkante afwasbak in het terra,en het kan echt wel een paar dagen duren voordat ze overgaat tot leggen.

maar ik snap best dat je je zorgen maakt hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

een lekker warm bad doet soms wonderen ;);)

 

hier gebruiken we terrarium's van 80 cm die in twee verdeeld zijn met een laag plankje

zo hebben we een droge en een vochtige kant

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rustig blijven hoor ;)

Het ongeduldig door de bak rennen en graven kan zeker een week duren, dus vanaf de moment dat ze stopt met eten.

Zorg dat het zand vochtig en dik genoeg is, maar ook dat deze plek wat afgeschermd ligt.

Metselzand blijft goed kleven als het vochtig is en is dus zeer goed geschikt voor haar tunnel die ze gaat graven.

Als je het echt niet vertrouwt kan je steeds de methode toepassen die Marc al zei.

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

heb je al wat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu de bak die Marc zei in het terrarium gezet.

Iets zei me dat ik dat moest doen. Ze heeft het zand erin helemaal gevonden en is er druk in aan het graven. Dat gaat wel lukken denk ik :)

Maar nu begrijp ik dus dat het vochtig moet zijn? Dan zal ik er morgenochtend maar een laag water doorheen doen!

 

 

Ben benieuwd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

elke dag de legbak sproeien is ook een goede oplossing :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeeeej, ze is nu aan t leggen!!!!!

Ik had er wat water op gedaan en ze ging direct aan de gang :)

Wat een mooi gezicht als t eitje eruit komt! Haha. Heb het stiekem gefilmd ;)

 

Ben benieuwd hoeveel t er zijn!

Nog een andere vraag; als ik de eitjes laat liggen waar ze nu liggen, wat gebeurt er dan mee?? Komen ze dan uit? Of gaan ze dan dood? Omdat iedereen de eitjes uitbroedt in een broedstoof... ? In t echt gaan ze ook niet in een broedstoof..

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de natuur gaan de dieren hun eieren zo diep leggen totdat ze de ideale temp. en vochtigheid bekomen, noem dat natuurlijk instinct.

In het terrarium kan je deze constante niet bekomen omdat de temp. teveel schommelingen vertoond en je ook niet de ideale vochtigheid kan aanhouden.

Bij dieren uit tropisch gematigde gebieden kan dit wel nog eens lukken, maar bij woestijnbewoners is dit praktisch of zo goed als onmogelijk.

 

Laat haar wel rustig haar werk afmaken na het leggen van de eitjes en daarmee bedoel ik ,laat haar haar kuiltje dicht leggen en aanstampen (desnoods laat je ze een dag liggen).

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord.

Dat is een duidelijk verhaal!

Ze ligt nu uitgeput op haar aangestampte kuil te slapen.

Hoe kan ik, met de moedergevoelens die ik zeer voel, die eitjes nou wegdoen? :(

Maar ja, het moet....

 

Iedereen erg bedankt voor jullie hulp. Ik had anders niet geweten wat ik moest doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ze maar rustig op haar kuiltje uitpuffen en wacht op het ideale moment zodat ze niet merkt dat je de eitjes wegneemt, op deze manier zal de stress het minst zijn.

Vrouwtjes weten na een hele periode nog exact waar haar eitjes liggen, het is daarom als ze in het terra aflegt dat je de plaats na het uitgraven het best teruglegt zoals zij deze heeft achtergelaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is goed afgelopen! je was er echt net op tijd bij!

ik vind het zo lief,ze legd tot ze niet meer kan,en met het neusje onder het zand stampt ze het aan met haar kopje.

als ze helemaal klaar is geef ik snel even een afspoel badje,en kijk of ze wat eten wil.

dan graaf ik de eitjes uit,zet de bak terrug in het terra,en denk maar dat ze niet weet dat haar eitjes weg zijn,als de bak helemaal opgedroogd is haal ik die ook weg.

oja! over precies een maand legd je meissie weer hoor,hou je zandbakje maar bij de hand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb haar eerst laten uitpuffen, ze is echt in slaap gevallen. Wat zag ze er moet uit... Ik heb haar net een warm badje gegeven en terwijl ze in bad zat heb ik de eitjes eruit gegraven. Het waren er 12. Is dat normaal? Wat een zachte eitjes trouwens. Grappig gevoel!

Nu ligt ze lekker op te warmen. Wanneer kan ik die bak uit het terrarium halen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik laat hem staan tot het zand droog is,maar over een maand legt ze weer,dus als je ruimte hebt kan je hem ook laten staan.al weet ze waar de eitjes liggen,ze kijkt er niet naar om.

in de natuur gaan ze ook verder met hun leventje,en na een maand graven ze ergens anders weer een tunnel.

ik weet even niet wat voor een lampen je brand,maar geef haar goed vit en ca ,het vergt veel om eieren te leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×