Jump to content
Maarten..

De 'baardagamen' Markt

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik wil het in dit topic graag over de aanbod/vraag/prijs verhouding gaan hebben (van met name nakweek). Hoe komt het volgens jou dat het aanbod zo gigantisch groot is (waardoor ook de prijs zo omlaag is geschoten).

 

Ik heb nu al meerdere mensen erover gesproken en een groot deel komt met de conclusie: Er is geen markt meer.

 

De

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Op het moment is de markt wel wat verzadigd.

 

Prijzen van kleurbaardjes en bloodlijnen zijn inderdaad hierdoor

flink gezakt.

 

Heb jaren terug dit ook meegemaakt, een jaar dat er teveel baardjes

werden aangeboden.

 

Het jaar daarop ging iedereen minder kweken, en waren er baardjes

tekort.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

de meesten die kleurbaardjes kweken ,doen dit om mooie dieren zelf te hebben,en kweken naar dit doel toe

 

sommigen hebben een lijn,anderen hebben er meerdere

 

de mooiste blijven meestal bij de kweker zelf,of zijn zo duur dat ze bijna onbetaalbaar worden,dus wil je mooie moet je zelf kweken

 

de rest van de nestjes van deze goed geselecteerde gezonde ouderdieren,vinden wel een goede thuis,daar deze gewild blijven

 

de prijzen zijn tussen januari en eind mei ook steets redelijk goed

de prijzen kelderen steets als het verlof word,en er nestjes weg moeten voor de vacantie,al dan niet gratis

steets is er dan een overaanbod

 

hier worden er met verschillende lijnen gekweekt

van elk legsel worden er 12 tot 15 eieren uitgebroed(net een doosje :rolleyes: )

dit enkel van de eerste leg,en van de extreempjes soms de tweede leg

(de meeste staan in bestelling,en enkele erbij voor de beurzen)

al de rest word verticaal geklasseerd

 

dat er ook mensen zijn die voor de centen proberen te kweken,is zo,en deze beginnen geregeld met volle moed en verwachtingen

maar het jaar nadien zijn deze na een eerste jaar,, het jaar erop niet meer te vinden

,daar wie het doet voor de winst beter een andere hobby zoekt

 

als er een cent aan te verdienen was zouden er al meerdere zelfstandige kwekers zijn,dan het handjevol dat de kop boven water probeert te houden

zelfs deze mensen moeten er iets bijdoen om te overleven

 

 

--het probleem is dat de baardagaam te gemakkelijk te kweken is(blijf erbij iedereen moet zeker eens een paar eitjes uitbroeden,het plezier is enorm,MAAR dit plezier is hetzelfde voor 3 eitjes als voor 30 eitjes)

--het probleem is dat sommigen niet of verkeerde inschattingen maken(zet de nakweek wel op kapaza en geraak er wel vanaf is een veelgehoord plan)

of '""huur een tafel op een beurs en ben alles kwijt""

waneer deze na een paar weken niet de nodige nieuwe tehuizen hebben gevonden worden deze voor er met vacantie word vertrokken aan dumpingsprijzen van de hand gedaan

daar we ongeveer in dezelfde periode met vacatie willen,willen er ook veel met deze tijd van de nakweek af

dus vanaf eind mei tot september zijn de kapaza's goed vol aan dumpprijzen

 

dat de prijzen zich nu moeilijker herstellen is omdat er vorig jaar veel overschot was aan baardjes tijdens de zomermaanden

 

ook dat er voor het ogenblik een zeer onduidelijke economische tijd voor de deur staat zal er wel niet vreemd aan zijn

 

zelf lig ik niet wakker van de prijzen ,daar dit niet het doel is

Waar ik wel wakker van lig ,is waar gaan al deze dumpbeestjes naartoe,en krijgen ze de kans op een waardig bestaan

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet dat dit een item is waar we inderdaad allemaal wel wat mee geconfronteerd worden en zoals Erwin aanhaald is de economische crisis er ook wel voor iets de schuld van .Maar Maarten had mij net als sommige gecontacteerd om eens te horen hoe het met de beursen staat en of het goed is van te kweken .Dat een harde wereld is had ik reeds van de eerste contacten begrepen en er zijn er die zich voordoen alsof ze de de wereld in handen hebben en concurrentie is niet welkom .Het is een hobby en aan verdienen is inderdaad voor het merendeel niet mogelijk vanwege het werk dat ze nog hebben en de contacten dat ze missen .Er zijn er die andere helpen en dat is wat er nodig is en dan heb je inderdaad niet alleen het aanbod maar de prijs !!!Ik denk dat er net als mij heel wat zijn die dieren gekocht hebben en nu na een paar jaar zien dat ze niks meer waard zijn dus nakweek wat moet je vragen .Iedereen verkoopt graag zijn dieren en wil de winter in zonder met het grotendeel van zijn nakweek te blijven zitten .Maar ik denk en moesten we zo allemaal denken dat er ergens een prijs limiet moet zijn naar beneden toe .En dan bedoel ik voor kleurlijnen of iets meer dan een wildkleur en die dieren zijn zeker zo goed en waarschijnlijk veel sterker dan de meeste kleurlijnen.Ik hoor zelf van liefhebbers die geraakt niet van zijn dieren vanaf en verkopen ze aan dumpprijzen en dan drie beursen verdere staan ze er zelf dieren te verkopen aan 40 euro .Dus even zien wat er gebeurd jij die toch probeerd van ze aan een normale prijs te verkopen gaat met bijna alles terug naar huis of je moet op termijn zelf zo beginnen verkopen en waar eindigd dat ???Als iedereen even zoals Maarten zegt goed voor ons is de onderste limiet ... voor een man en ....voor een vrouwtje dan staan we als liefhebbers met gelijke kansen op de beurs of op kapaza en gaat het erom wat vind de klant het mooiste en leukste diertje .Waar dan ook op termijn de reputatie de naam van de verkoper een rol speelt .Maar gebeurd er nu in praktijk er zijn mensen die op een beurs zoeken en ze gaan alle verkopers af en vergelijken enkel de prijzen en voor sommige is de kleur bijzaak wel elke euro is er eentje en kiezen over het algemeen voor het goedkoopste.Dat het dier na een maand dood is of misgroeid of klein blijft dat merken ze later maar dan is de koop reeds gebeurd .En wat het kweken betreft het ligt natuurlijk in de lijn van de baardagamen eens ze kweekrijp zijn gaat het inderdaad snel en is het voor veel aantrekkelijk om iets te verdienen en dikwijls ten koste van de kwaliteit dat ze aanbieden.En komen we op het item dat ik en vele andere omschrijven als inteelt incest noem het maar op .Het item is natuurlijk eens stof om over na te denken en zelfs in deze crisistijd zeer belangrijk.En niet van eerst de beurs af te lopen om te horen wat de andere liefhebbers vragen en dan toch even er onder te gaan en te kunnen zeggen ik heb goed verkocht .En ik ben ook steeds blij dat ze ergens naartoe gaan waar ik van weet dat ze goed zitten .En weet moet nog een naam maken maar bel mijn klanten of mail ze wel eens om te vragen of alles in orden is en dan maakt inderdaad de prijs niet direct uit maar er is zo een spreekwoord "samen staan we sterk"en dat zou beter ook onder de liefhebbers wat meer gebeuren .Ik weet dat ik selectief zal kweken en inderdaad beperken .

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals erwin aangeeft,baardjes kweken is eigenlijk te gemakkelijk.

vooral de kleurtjes worden duus aangekocht,zijn er rap in overvloed,en kweken met een jaar nog sneller aan.

 

net als met duur gekochte puppies is het erg aantrekkelijk om er mee te kweken,want al doe je het niet voor het geld,het zou wel lekker zijn natuurlijk.

dan komt de kater.

 

als je geen ,,naam" hebt en onbekend kan je het vergeten.

en zit je dus met een overschot van dieren die veel vreten,ruimte innemen en je op kosten jagen.

 

ondertussen gilt iedereen maar dat het hobby is,en broed maar lekker door,en huilen omdat ze de dieren niet kwijt kunnen.

en idd ,gelukkig is er kapaza,en mp waar je ze uiteindelijk voor niks kwijt kan,en met miss een heel klein beetje geluk vind je hier en daar iemand die het dierjte van je neemt,en hopelijk niet na 3 maanden weer van de hand doet.

 

en ja,ik broed momenteel een nestje uit,en ga naar houten, wil het wel eens een keer meemaken!

 

leuk hoor na een paar jaar weer kleintjes in huis,even genieten ,en de kater komt vanzelf wel!

 

wil je broeden,doe er dan een paar,het plezier is het zelfde,maar de ellende later een stuk minder!

ga er van uit dat je dure dieren speciaal zijn voor je zelf,de wereld zit er niet op te wachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het zelf gezien met mijn nakweek ik had wildkleur baardjes.

En ik had alle tijd om ze kwijt te raken, dat ik koste maakte heb ik voor lief genomen omdat ik toch weet dat het eenmalig is dat ik nakweek heb gehad.

Als mensen zien dat je lang adverteerd dan gaan ze al gauw mailen ik neem het hele nest over voor 10 euro dat zou betekenen dat de diertjes voor nog geen 3 euro weggaan. Ik heb deze mensen gelijk afgekapt, ik vind dat als je echt in een dier geintreseerd bent en er echt voor wil zorgen dat je dan niet over de prijs moet zeuren. Ik ben inmiddels alle 41 jonkies kwijt, allen aan een goed huis verkocht. Ik heb er wel een aantal aan de dierenwinkel verkocht, maar dat zijn er maar een paar, de rest krijg ik nog dagelijks nieuwe foto's van binnen hoe het met ze gaat en hoe ze groeien, echt geweldig. Sinds gisteraaf zijn ze allemaal weg en heb ik de kleinste en mooiste zelf gehouden, dit kleine diertje na 3 maanden slchts nog maar 15 cm! heeft echt mn hart geztolen en zal daarom altijd bij me blijven zolang ze leeft.

Het is een heel gek gezicht dat het terra met al die kleine bewegelijke diertjes nu leeg is. Ga het wel ff missen de komende weken, maar ik weet uit ervaring dat als ik weer zou gaan kweken dat het moeilijk wordt de diertjes een goed thuis te geven. Mensen willen alles zo goedkoop mogelijk en het liefste voor niets hebben.

Zoals de meeste van jullie zeggen, laat maar een paar eieren uitkomen, en de rest weggooien zodat we niet met een overschot komen te zitten en de dieren waarvoor we dan een huisje zoeken ook echt een goed huis krijgen.

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf heb ik nog geen ervaring met het kweken in baardagamen. Maar heb over de jaren al wel met meer dan 7 verschillende soorten gekweekt. En Ja bij de meeste waren het legsels van 2 a 3 eieren (luipaardgekko's/langstaarthagedissen/2 andere soorten gekko's). Bij de baardagaam zijn vooral de mannentjes erg dominant wat betreft het paren en leggen de vrouwtjes een groot aantal eieren. Door die combinatie denk ook ik dat het te makkelijk is om te kweken. Zelf zal ik binnenkort voor het eerst een man bij m'n 2jaar oude florida orange baardagaam zetten, de eitjes zal ik allemaal uitbroeden en ook zeker de mooiste als holdback houden. Van de legsels die volgen zal ik er dan 5 tot 10 (5 als de verkoop echt rampzalig blijkt te zijn) uit laten komen.

Dat heb ik ook bij m'n andere dieren gemerkt zoals bijv. de luipaardgekko: het is bijzonder om is een keer 3 eieren ipv van 2 te hebben maar het maakt verder geen verschil. Zelf denk ik dat het niet zo zeer de vakantieperiode/recessie is, maar meer dat er nu heel veel met kleurbaardagamen wordt gekweekt en dat door simpelweg het grote aanbod de prijzen enorm omlaag gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Zoals in de voorgaande antwoorden af te leiden is kweken met baardjes geen kunst.

Er word dan ook aan de lopende band gekweekt, wat te merken is aan het aanbod op beurzen en de vele veilingsite's.

De ontnuchtering van de gedachte om er geld uit te slaan is dan ook gauw een feit.

Bij deze mensen die er gauw munt willen uitslaan zul je dan ook niet gauw gezonde dieren treffen daar er meestal veel te vroeg mee gekweekt word en de dieren ook niet gehouden worden zoals een echte hobbyist dat doet en dat is in de beste omstandigheden, zoals huisvesting, voeding, suplementen, dierenarts...enz

Deze mensen hebben maar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi  ;)

 

Zoals in de voorgaande antwoorden af te leiden is kweken met baardjes geen kunst.

Er word dan ook aan de lopende band gekweekt, wat te merken is aan het aanbod op beurzen en de vele veilingsite's.

De ontnuchtering van de gedachte om er geld uit te slaan is dan ook gauw een feit.

Bij deze mensen die er gauw munt willen uitslaan zul je dan ook niet gauw gezonde dieren treffen daar er meestal veel te vroeg mee gekweekt word en de dieren ook niet gehouden worden zoals een echte hobbyist dat doet en dat is in de beste omstandigheden, zoals huisvesting, voeding, suplementen, dierenarts...enz

Deze mensen hebben maar

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow

ik ben ook gemaild!

vraag me af wie nog meer!

vreemd hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Patrick,

 

Haha het is geen impulsactie hoor ;) Heb nu al meer dan 1.5 - 2 jaar baardagamen en heb m'n florida orange al vanaf een paar maanden oud. Ik heb al een tijd voor m'n 2 baardagamen ook 2 verschillende terraria maar omdat ik in de laatste maanden van 2008 niets vernomen heb van een paring heb ik ze samen in winterrust laten gaan. Nu ze er een paar weken uit de winterrust zijn en m'n 'man' nog steeds geen paringsdrang vertoonde begon ik te twijfelen. Het blijkt dus een vrouw te zijn. Nu heeft kumo een mooie florida orange man die een mooi combinatie zal zijn met m'n florida orange vrouw. Kortom, dit heb ik dus al maanden in gedachten alleen met twee vrouwen wilde het niet werken. Ik ben er dus ook al sinds juli op voorbereid.

 

Groeten,

 

Maarten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anita ik had het hier met jou over via pm. Vervolgens las ik op de fora dat judge gefrustreerd was wegens de slechte verkoop en ben toen gaan vragen wat hij vond/ervaren heeft. Ik heb ook in m'n openingspost gezet dat ik hier meerdere mensen over gesproken heb. Wat is er zo vreemd dat ik van meerdere kanten hun verhaal wil horen dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita ik had het hier met jou over via pm. Vervolgens las ik op de fora dat judge gefrustreerd was wegens de slechte verkoop en ben toen gaan vragen wat hij vond/ervaren heeft. Ik heb ook in m'n openingspost gezet dat ik hier meerdere mensen over gesproken heb. Wat is er zo vreemd dat ik van meerdere kanten hun verhaal wil horen dan?

ik vind het vreemd dat je het niet hier gewoon gevraagd hebt!

 

als je gewoon hier had gevraagd hoeveel de kosten zijn,en wat het uiteindelijk op zou brengen had je ook antwoord gekregen,maar om eerst mensen van het zelfde forum uit te horen,en dan te gaan posten vind ik niet kloppen.

als jij zegd meerdere mensen kunnen dat ook je buren,of wie dan ook geweest zijn,maar niet mensen op dit forum!

 

nodeloos te zeggen dat als je weer vragen hebt doe je dat hier,in het openbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita ik had het hier met jou over via pm. Vervolgens las ik op de fora dat judge gefrustreerd was wegens de slechte verkoop en ben toen gaan vragen wat hij vond/ervaren heeft. Ik heb ook in m'n openingspost gezet dat ik hier meerdere mensen over gesproken heb. Wat is er zo vreemd dat ik van meerdere kanten hun verhaal wil horen dan?

ik vind het vreemd dat je het niet hier gewoon gevraagd hebt!

 

als je gewoon hier had gevraagd hoeveel de kosten zijn,en wat het uiteindelijk op zou brengen had je ook antwoord gekregen,maar om eerst mensen van het zelfde forum uit te horen,en dan te gaan posten vind ik niet kloppen.

als jij zegd meerdere mensen kunnen dat ook je buren,of wie dan ook geweest zijn,maar niet mensen op dit forum!

 

nodeloos te zeggen dat als je weer vragen hebt doe je dat hier,in het openbaar!

Het kwam toevallig zo uit, ik was eerst met jou in gesprek en las een paar dagen later dat van judge (waarnaar ik ook contact met hem opnam). Ik heb het anders aangepakt, ik heb eerst kennis opgedaan om het vervolgens hier te bespreken.

 

Sorry als ik je daarmee gekwetst heb maar ik wist echt niet dat het 'raar' was om meerdere mensen te pm'en. Daarnaast verbaast me deze boze reactie ook erg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita ik had het hier met jou over via pm. Vervolgens las ik op de fora dat judge gefrustreerd was wegens de slechte verkoop en ben toen gaan vragen wat hij vond/ervaren heeft. Ik heb ook in m'n openingspost gezet dat ik hier meerdere mensen over gesproken heb. Wat is er zo vreemd dat ik van meerdere kanten hun verhaal wil horen dan?

Maarten er is een verschil tussen gefrusteerd zijn en je mening geven en het is de bedoeling op een forum van elkaar de helpen en vind je item niet slecht .MAAR wat Anita aanhaalt is zeker juist je vraagt ons eerst via een PB vragen over prijzen en verkopen en dan haal je zo een item naar boven.Je hebt ook persoonlijk gevraagd wat je kan vragen voor een nakweek van jou als je er hebt heb ik daar op geantwoord NEEN .Dat zijn dingen die je voor jezelf uitmaakt en niet aan een ander vraagt .En dat ik gewoon probeer van mijn prijs te handhaven en daardoor minder verkocht heb is omdat ik probeer van te beletten wat er momenteel gebeurd er zijn er die tegen bijna eender welke prijs hun dieren verkopen .En dit om uiteeenlopende redenen maar dan heb je inderdaad mensen die een stuk speelgoed voor hun kinderen kopen en dan liefst zo goedkoop mogelijk want binnen drie maand zijn ze dat misschien beu .Ik heb weldegelijk de dieren die ik verkocht heb bij verantwoordelijke mensen terecht gebracht die waten wat ze aangeschaft hebben .Nu we hier toch openlijk bezig zijn heb zelfs op de beurs van Houten vier stuks verkocht waarvan drie naar Engeland en die is zo tevreden dat hij wenst terug te komen .Weet heb er dan geen twintig verkocht maar heb wel al die ik verkocht heb verkocht zonder de prijs te laten dalen .En denk dat we beter dit item afsluiten anders gaan we tegen de regels van de forums in en gaan we mensen beginnen beledigen en die fout heb ik hier eens gemaakt en dat wil ik niet meer

 

groeten

patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

maar weer ff ontopic :P

 

toen ik 10 jaar terug begon met het kweken van baardagamen met verschillende kleurvariaties ging de verkoop goed,

 

mijn dieren zitten zelfs bij mensen van dit forum en andere bekende verkopers en kwekers, binnen en buiteland, spanje . duitsland , engeland , italie , belgie enz.

 

ook al een aantal keer op een beurs gestaan ,

maar dat vond ik maar niks aangezien de dieren vaak al voor de middag weg waren ,

 

ben toen ook gaan verkopen via internet ,

en dat ging ook goed.

 

 

daarna een tijdje gestopt met reptielen aangezien het allemaal teveel werd,

 

nu ben ik weer sinds een 2 jaar begonnen met agamen , en kweken en merk wel het verschil tussen nu en vroeger ,

 

maar 1 ding is zeker , het gaat niet om de naam , de grote van je bedrijf , of hoe duur je beesten hebben gekost ,

 

het gaat erom dat je gezonde dieren hebt en er plezier in hebt ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×