Jump to content

Recommended Posts

Ik kwam onlangs in een dierenspeciaalzaak en daar zag ik pinky's, maar de verkoper zei mij dat dit gewoon meelwormen waren. Kan dit zien er uit als pinky's.

Bestaan er dan maten in meelwormen????

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar wij eten halen zijn er drie maten meelwormen

mini , normaal en reuze

 

ik heb altijd gedacht dat pinky's kleine muizen waren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry heb mij vergist wilde buffalo wormpjes zeggen :unsure: Kan dit ook aan kleine baardjes gevoederd worden? Heb er een paar geprobeert en hier zijn ze er dol op...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook al eens pinkies in de dierenwinkel gezien, dit is dan een product van de diepvriezer dat heel hard op buffalo wormen lijkt, daar is het voor vogels bedoelt...

Heb het nog niet geprobeerd en eigenlijk ook niet opgezocht dus weet niet of het beide helemaal hetzelfde is.

Zijn die bij jouw dan levend?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

bedoel je die kleine vriemel dingetjes?

kan je goed voeren vind ik,maar zoals alles eerst een nacht in de voedselverbeteraar,zodat ze meer voedings waarde bevatten.

zelf haal ik een beetje als ik nakweek heb,voor de eerste paar dagen.

het zijn krengen hoor,met vreselijke kaken voor zo iets kleins,1 keer heb ik er een paar bij dubia in gekregen,en binnen 3 maanden was m,n hele dubia kweek opgevreten!

pas dus echt goed op,dat ze in een goed potje aangeboden worden,waar ze echt niet uit kunnen!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

om duidelijk te maken:

 

pinkies zijn idd meelwormen in de vogelwereld

in reptielen wereld volgens mij weer muisjes,

 

meelwormen hebben zeer slechte voedings waarde voor vogels kan de panser lijden tot verstopping in de maag,

bepaalde vogels knijpen de worm uit en gooien het velletje weer weg,

bij reptielen is het ook zeer slecht spul, reptielen slikken het vaak in zn geheel in omdat de panser(huis) slecht te verteren is, zo kunnen de meelwormen de maag aanfreten, ook kunnen ze lijden tot verstoppingen in de darmen enz enz,

 

dit spul gebruik ik nooit, somige mensen wel maar dat moeten ze zelf weten

ik vind het niet aante raden gewoon goedkope troep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinky's zijn ook kleine muizen, zo hebben wij het ook altijd gekend, tot op een dag we naar de dierenwinkel gingen voor eten van de hond, daar lagen de diepgevroren pinky's...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt Saratjeuh, vogelwereld meelwormen

reptielenwereld muisjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacht wel dat ik het als pinkie ook kende.

Moet zeggen ik heb er een paar gegeven waarvan ik eerst het kopje plat knijpte zodat ze niet kunnen in de maag van de baardjes bijten.

Dit vinden ze nogtans lekker.

Is inderdaad zoals Ingel al zei niet duur. Maar als er hier problemen mee kunnen voortkomen denk ik dat ik ga passeren voor deze. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer al iets bijgeleerd

wist niet dat het ook de benaming voor een soort wormen was

 

buffalo's kan je aan kleine baardjes voeren

je moet er wel voor zorgen dat ze niet in het zand kruipen als de baardjes slapen

anders eten ze 's nachts je hele baardje leeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Meelwormen zijn de slechtste voedseldieren die je

kunt geven.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd zit zoveel gevaren aan vast precies wat D+N zegt dat soort dingen bestaan ook nog dit is gewoon niet slim, ik voer in de plek van meelwormen en buffilo wormpjes gewoon zijderupsen best bekent bij de meeste een hoge voedingswaarde en als ze er 4 van op hebben zitten de meeste al vol ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn al honderden (misschien wel duizenden) topics geweest op diverse fora waar wel werd geroepen dat meelwormen ( of andere wormen Buffalo's en Morio's) werden omschreven als "killers" en dat ze van binnenuit zich naar buiten zouden vreten, of snachts gezamenlijk de slapende baardjes op zouden vreten en weet ik wat al niet meer.....

 

Nog nooit heb ik enig bewijs of persoonlijke ervaring gezien waaruit dit inderdaad bleek! Ik heb daar toch al wat fora voor afgespeurd....je bent toch wat angstig als je dergelijke verhalen leest.... Het is altijd van "horen zeggen"..

Op enkele gevallen na waarbij het dier al zodanig verzwakt was dat het zoiezo al geen overlevingskansen had... oorzaak werd dan omschreven als opgevreten door de wormen.

 

Uit pure angst door dit soort omschrijvingen is er daardoor een "systeem" bedacht dat je de kopjes van de wormen met de scherpe kaken kapot knijpt met een tangetje en ze dan pas aan je dier te eten geeft... kunnen ze niet meer bijten is dan het idee... Zoek het maar na : op alle fora is daar wel een aantal topics aan gewijd ! Maar niemand weet nu eigenlijk hoe het precies zit.... uiteindelijk.

Men gaat dan maar "uit veiligheid" over om de voederdieren te vermoorden voor ze gevoerd worden...

 

Volgens mij volkomen onzin !!

Geef mij de persoonlijke ervaringen of bewijs ervan met eventueel mooie plaatjes erbij en dan pas kan ik er wat van geloven....

Ik voer mijn beesten al jaar en dag gewoon levend voer en heb nog nooit iets bespeurd dat er ook maar iets mis kan gaan.

En ja.. er gaat volgens mij best wel eens een meelwormpje of andere worm in 1 geheel naar binnen zonder doodgekauwd te zijn....

Sterker nog: dat gebeurd, zo lijkt het, zo vaak !

 

Als de baardjes al last van overgebleven voederdieren zouden hebben dan is dat toch voornamelijk omdat ze uit hun slaap worden gehouden door de voederdieren , niet omdat ze worden opgevreten.....

 

Wetenschappelijk is dat ook gewoon te onderbouwen: dergelijke wormen zijn larven of prepupae van torren of vliegensoorten die zich uitsluitend voeden met "niet levende materie", ofwel ontbindend vlees of vegitatie.

En absoluut niet van levende dieren!

Dat de wormen nu ineens gaan zeggen : Sohee.. een lekker maaltje baardagaam...mmm ... lekker...", is onzin !!

 

Ik zou dus erg graag wat onderbouwde gegevens willen zien dat dergelijke wormen WEL kwaad kunnen.... Zowel levend doorgeslikt als dat ze slapende beesten zouden gaan aanvallen....

Kunnen we op alle fora nu eindelijk eens een eind maken aan deze discussie!

 

Buiten het feit dat ze weinig voedingswaarde hebben, dat staat er even helemaal buiten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Heb hier in het verleden op diverse forums al mijn mening overgegeven.

 

Meelwormen zijn van alle voedseldieren het slechtst wat je kunt geven.

 

Bevatten geen voedingswaarde en zijn moeilijk verteerbaar.

 

Er zijn larven en maden die wel degelijk levende dieren aanvreten.

 

Zieke of verzwakte dieren scheiden bovendien een geur af die zeer aantrekkelijk

is voor larven of maden.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat er wormen en maden zijn die levende prooien eten zou ik misschien best wel willen geloven, zeker wormen, maar welke dan?

 

Dat zijn volgens mij echt niet de "wormen" die wij onze dieren voorschotelen.

De "wormen" die wij ze geven zijn helemaal geen wormen. Onze morio bijvoorbeeld is gewoon de larve van de moriokever en niet een parasiet-achtige wormensoort. Zoals de Gordiaanse worm die weer in onze krekels en sprinkhanen voor kan komen. Dat zijn echte parasieten en zorgen ervoor dat hun gastheer hene gaat.

Er zijn heus wel parasiet-wormen op te noemen die wel gevaarlijk zijn maar dat heeft niks met onze voederdieren te maken.

De morio heeft in de natuur toch echt een voorkeur voor rottende vegetatie en zal een rottend stuk vlees ook misschien niet laten liggen. Maar valt echt geen gezonde dieren aan .

 

Als het geven van "onze wormen" al slecht is is dat volgens mij toch echt uitsluitend omdat de voedingswaarde verkeerd is.

Van de meelworm bijvoorbeeld kan als nadeel gegeven worden dat ze weinig voedingsstoffen bevatten, een hard panser hebben wat bij ongezonde dieren voor verstoppingen kan zorgen, en een totaal verkeerde fosfor-calcium verhouding hebben.

(Van de overige wormen kan overigens hetzelfde min of meer gezegd worden)

 

Dat er ergens een keer iets is voorgekomen met een beschadigde darmstelsel, dan kwam dat omdat de spijsvertereing van het beestje zoiezo al niet goed was en de onverteerde harde panser de darmwand had beschadigd.

Nog steeds geen sprake van "van binnenuit naar buiten vreten" of iets dergelijks

 

Niet dat ik iemand of wat daarover wil aanvallen of zo hoor, integendeel, ik wil er graag eea over leren en wat nog beter zou zijn : lezen.

Ik geloof er alleen gewoon helemaal niks van !

En zoals ik al zei: heb nog nooit enig bewijs gevonden dat het is voorgekomen, anders dan "van horen zeggen".

 

Zelfs vleeseters als vliegenmaden eten niet verder dan het rottende vlees op een levend lichaam ! En laten het levende materiaal met rust.

Waarom zouden onze "wormen" , die dat van nature al helemaal geen vlees eten, dat dan nu ineens wel gaan doen?

 

 

 

Dus als je verwijzingen hebt of studies daarover weet, erg graag....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat een baardagaam van binnenuit beschadigd wordt door wormen is een teken dat de baardagaam niet gezond is. Dit is iets wat namelijk niet kan voorkomen bij gezonde baardagamen. Dat wormen zichzelf door de baardagaam naar buiten gaan eten gebeurd alleen als de baardagaam dood is. Het pantser van de worm te hard voor een baardagaam om te verteren ??? Hier geloof ik niet in. Het skelet van een worm bestaat grotendeels uit chitine, dit is eigenlijk het skelet van de worm. Chitine zou slecht zijn voor baardagamen, maar als je bekijkt wat ze in de natuur eten zijn dit heel veel "chitinebommetjes".

Er is een speciaal meelwormenvoer (Aves) dat je, een dag voordat je ze aan de baardagamen voert, aan de wormen voert. Hierdoor is de worm zeer voedingsrijk en hebben ze zelfs de ideale calcium-fosfor verhouding. Ik ben van mening dat, als je de wormen op deze manier aan de baardagamen geeft, je deze regelmatig kan geven en dat deze niet slecht zijn voor baardagamen.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van die "meelwormenvoer" wist ik niet !

 

Ik heb het eens bekeken en ook vogelliefhebbers (die veel meelwormen voeren) spreken er over.

 

Alleen : waar kan je dat krijgen?

Ik kon het op 1 site vinden maar was het erg duur 12,50 of zo voor 500 gram....

 

Normaal voer ik ze 9 granen meel en stukken groente en wat vochthoudende zaken. maar dit lijkt me ideaal...

 

Iemand er ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

12,50 voor 500 gr vind je duur!!!!!!

hoe lang doe je met een pot! ik heb er 1 in de vriezer staan en doe er ruim een jaar mee,wat vreten meelwormen ,morio of een dubia ,niks toch.

ik voer ook meelwormen, er is niet altijd wat anders te krijgen,vooral als het vriest.

aan de disussie of ze goed of slecht ben doe ik niet mee dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf geef dit zelden of nooit

Bij gebrek aan aanbieding van sprinkhanen of dergelijke

en als ik genoodzaakt ben om deze te kopen zou ik dit doen

Ik geef dan liever roze keverlarven of wasmotlarven of dergelijke

Veel beter van kwaliteit (Dat merk je aan de prijs :lol: )

 

 

Groetjes Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites
12,50 voor 500 gr vind je duur!!!!!!

hoe lang doe je met een pot! ik heb er 1 in de vriezer staan en doe er ruim een jaar mee,wat vreten meelwormen ,morio of een dubia ,niks toch.

ik voer ook meelwormen, er is niet altijd wat anders te krijgen,vooral als het vriest.

aan de disussie of ze goed of slecht ben doe ik niet mee dus.

Haha.... Je hebt helemaal gelijk...is hartstikke goedkoop !!

 

Maar zo bedoelde ik het eigenlijk niet, ik bedoelde eigenlijk of er geen kleinere hoeveelheden verkrijgbaar zijn. Een potje van 100gram of zo voor 2,99....

 

Tis maar om es te proberen, anders zit ik met een pot van halve kilo !

 

Maar je hebt gelijk.... tis erg goedkoop zelfs....

 

Gewoon krom geformuleerd van me....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou het in de vriezer,en doe een beetje in een potje!

om wat voor een voedseldieren op te waarderen,het komt wel op!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat van die "meelwormenvoer" wist ik niet !

 

Ik heb het eens bekeken en ook vogelliefhebbers (die veel meelwormen voeren) spreken er over.

 

Alleen : waar kan je dat krijgen?

Ik kon het op 1 site vinden maar was het erg duur 12,50 of zo voor 500 gram....

 

Normaal voer ik ze 9 granen meel en stukken groente en wat vochthoudende zaken. maar dit lijkt me ideaal...

 

Iemand er ervaring mee?

Aves meelwormenvoer kan je o.a. bij aves zelf bestellen (http://www.avesproduct.nl).

Er zijn geen kleinere verpakkingen te krijgen, maar zoals Anita al zegt het is erg lang houdbaar in de vriezer.

Om het zuinig te voeren kan je het volgende doen:

Zorg er voor dat je de wormen een paar dagen niets te eten geeft. Hierna zet je een aantal wormen (wat je op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik koop soms meelwormen en als ik dan een liter gekocht heb kan je ze een drie maand opvoeren van tijd tot tijd ook eens wat eten geven en ze kunnen verder .Ze vervelen ook en worden groter en soms sneuvelen er een deel maar dat moet je er bijnemen dat heb je bij krekels en sprinkhanen ook .Ik geef ze nu zelfs twee maal in de week pinkies (eigen kweek) vraagt ook weer een hoop werk en kost wel wat aan voeding en regelmatig veranderen van bloed maar dan weet je wat je geeft aan je dieren .

groeten

patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×