Jump to content

Recommended Posts

Hi,

Ik merkte dat de nageljes van ons agaampje erg lang zijn, tenminste dat denk ik.

We hebben vroeger parkieten e.d. gehad, en die kregen ook regelmatig de nageltjes geknipt als ze te lang werden. Nu vroeg ik mij af of dit ook bij agaampjes het geval is, en hoe dit in zijn werk gaat, aangezien je geen bloedvaatjes ziet lopen in die zwarte klauwtjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou het niet doen,baardjes moetten kunnen klimmen,doen parkietjes niet. nou ja,anders!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Als ze echt te lang zijn, kun je deze wat bijvijlen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze veel 'te doen' hebben in hun terra, dus rondlopen, stenen, klimmen, hout zullen de nagels vanzelf afslijten.

Wij hebben hier nog geen problemen mee gehad.

Moesten ze toch te lang zijn zou ik ze zoals Marc zegt een beetje bijvijlen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hoi,nu heb ik ook toevallig een vraagje over nageltjes.

als je baardje een nageltje is kwijtgeraakt(geen teen,enkel de nagel)

groeit die dan ook terug zoals bij mensen???

is miss een stomme/domme vraag maarja,al doende leert men :cheer:

 

groetjes

 

Jessie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ze veel 'te doen' hebben in hun terra, dus rondlopen, stenen, klimmen, hout zullen de nagels vanzelf afslijten.

Wij hebben hier nog geen problemen mee gehad.

Moesten ze toch te lang zijn zou ik ze zoals Marc zegt een beetje bijvijlen...

ok thnx aan alle voor de hulp, maar wat is "te lang", en ons agaampje is een luie donder ;)

Hij verrekt het nog om een sprinkhaan te vangen als hij voor z'n neus zit, dus veel beweegt hij niet, daarom haal ik hem er al regelmatig uit en laat hem ongeveer 5 minuutjes (op koude tegels dus vind ik dit lang genoeg) in de kamer op de vloer rondrennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te lang moet je zelf uitmaken.

 

Ik ben laatst bij de dierenarts geweest en deze heeft ze geknipt.

Hij zei dat ik het ook zelf kon doen.

Vanaf het moment dat ze echt te scherp worden. Dan de puntjes wegknippen. Dierenarts zei dat je weg moest blijven bij de verdikking. Vanaf de teen zit onder de nagel nog zo een verdikking. Daar mag je niet in knippen :)

 

Wees wel voorzichtig.

 

Grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jessie: Dit hangt ervan af hoe die nagel kwijtgeraakt is... Als het komt door te graven of het natuurlijk afslijten maar zo dat ze precies geen nagel meer hebben groeien deze nog terug. Als het op een andere manier (bijvoorbeeld tussen de verluchting van een terra) dan is de kans dat de nagel niet meet terug groeit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelfs als de nagel er tot bloedens af is kan deze best terug groeien,

alleen groeit de nagel dan terug in het wit. ( pastel dus )

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ saratjeuh

we weten niet hoe het gebeurt is,maar we denken het verluchtingsrooster.teentje is ze niet kwijt,enkel het nageltje.

maar zal het in het oog houden of er iets terug komt of niet :)

 

toch bedankt :)

 

groetjes

 

Jessie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of het je al eens is opgevallen dat de teentjes zelf , van een baardagame maar weinig kracht hebben ?

Soms liggen ze zelfs dubbel zonder dat het beestje daar wat aan kan doen.

Ze moeten het dus hebben van die nageltjes om nog enigszinds "houvast" te hebben bij het klimmen (tegen een achterwand of op een tak of zo).

Het afknippen van de nagels zou dat dus ernstig teniet doen , ze moeten het juist hebben van de scherpe nageltjes !

Ik zou dus nooit de nageltjes knippen !

 

Wel heb ik een achterwand die ook zorgt voor enige slijtage tijdens het klimmen, dat kan je ook wel goed horen tijdens het klimmen ! Schraap-schraap....

Misschien dat dat ook nog wat uitmaakt. ik heb wat warmte -plekjes op hoogte in de achterwand waar ze dankbaar gebruik van maken maar wel naartoe moeten klimmen/ klauteren. Niet makkelijk berijkbaar maar het zijn dus erg goede klimmers. Dat doen ze dus dagelijks wel een aantal keren ... En ja dus ook de dikke / oudere dieren.

Ondanks dat er wordt verteld dat hoe ouder ze worden hoe minder er geklimd wordt: Daar heb ik dus nog niet veel van gezien, mits het ook nog wel mogelijk is klimmen ook oudere dieren gewoon !

De achterwand is van een soort "steenachtig" materiaal ( zelf gemaakt mbv tegellijm ed) dus daar slijten de nageltjes misschien wat door.

 

Ik vertel het maar..... misschien heb je er wat aan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×