Jump to content
Saratjeuh

Landschildpadden Winterslaap

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Ik wou even luisteren onder de schildpadden-liefhebbers of de padjes al in winterslaap zijn? Hoe gebeurt dit bij jullie?

 

Wij hebben eentje dat nu nog binnen zit, het is dit jaar geboren, in augustus dus is nog veel te klein. Dit schildpadje blijft gewoon wakker.

De andere 4 grieken zijn aan hun winterslaap begonnen.

Er ligt hooi in hun verblijf, het is dichtgemaakt met isolering en er is een elstein warmtelamp bevestigd met een thermostaat waardoor de temperatuur zowel overdag als 's nachts regelbaar is.

 

Ik ben benieuwd naar de anderen???

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet zeggen die van mij zijn van 2006, ik heb ze nog niet in winterslaap laten gaan, alhoewel ik de indruk heb dat de man van mijn Griekjes wel wil slapen hij kruipt de hele tijd weg. Ik laat ze pas vanaf volgend jaar in winterslaap gaan. Mijn kolenbranders mogen niet slapen. Die kunnen er van sterven.

Mijn Moorse is nog maar van 2007 en vind ik nog ewa te klein om buiten te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2006 mogen ze al een winterslaap hebben, maar ik denk dat ze dan vroeger wakker gemaakt mogen worden...

 

Mag een moorse ook buiten gehuisvest worden?

 

Wij hebben hier alleen maar Griekjes dus onze kennis is dan ook beperkt :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad je mag Moorse samen met Griekjes houden zonder enig probleem, Moorse doen ook een winterslaap, leven in het zelfde klimaat als de Griekjes.

hebben dezelfde levenshoudingen als een Griek eigenlijk. Ik heb een kennis die zijn Grieken en Moren altijd samen houdt en die man doet dit al meer dan 20 jaar, hij heeft er nooit problemen mee gehad. Ik moet zeggen op het begin had ik moeite mee, als je je Grieken en Moren samen zette had ik moeite om het verschil goed te zien. Het enige uiterlijke verschil tussen beide is eigenlijk de schub boven de staart Met Griekjes is deze uit 2 delen, men ziet mooi een middenlijn in de schub. Bij Moren is dit uit 1 stuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zoals de meeste weten nog twee sorrten de indische makkelijk geen winterslaap zitten nu in een terrarium want buiten of de serres is het te koude geworden .De grieken twee kleinere zijn in terrarium en blijven wakker .De oudere geef ik vanaf begin Oktober bijna geen eten tot niks meer .Dan vanaf half op een week drie tot vijf keer die week een lekker warm bad dat ze lekker leeg zijn .Heb is de serre een grote plaats met een zandbak in daar graven ze zich dan in ,en normaal laat ik ze daar .Maar ga dit jaar eens proberen van ze over te zetten in een doos en ze in de kelder te zetten daar vriest het niet .Want bij enige mooie dagen kan het zijn dat ze boven komen en heb dat twee jaar geleden gehad en is een mannetje dood gevrozen voor ik het wist .Dan normaal vanaf februarie worden ze wakker of maart ,weer hetzelfde enige dagen lekker opwarmen in een bad en de lampen erop en dan worden ze weer actief.Ga deze winter zien dat ik er een serre kan bijzetten van 3X4 meter enkel voor hun en dan een lekker stuk tuin dat ze buiten kunneN wanneer ze willen

Groeten

patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Judge, waarom plaats je geen warmtebron (geen lichtbron met warmte) zodat het in je serre niet gaat vriezen?

Wij hebben het nu zo gedaan zodat het altijd ongeveer dezelfde temperatuur blijft.

Als het buiten warmer wordt kan de kelder toch ook opwarmen waardoor ze kan hebben om wakker te worden?

 

@ Pieter: Mooi h

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Judge, waarom plaats je geen warmtebron (geen lichtbron met warmte) zodat het in je serre niet gaat vriezen?

Wij hebben het nu zo gedaan zodat het altijd ongeveer dezelfde temperatuur blijft.

Als het buiten warmer wordt kan de kelder toch ook opwarmen waardoor ze kan hebben om wakker te worden?

 

@ Pieter: Mooi h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ik zou niet een hele serre verwarmen maar een stuk isoleren waar ze ingegraven zijn en dan dat verwarmen.

Maar dit is natuurlijk ieder zijn manier van werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inderdaad je mag Moorse samen met Griekjes houden zonder enig probleem, Moorse doen ook een winterslaap, leven in het zelfde klimaat als de Griekjes.

hebben dezelfde levenshoudingen als een Griek eigenlijk. Ik heb een kennis die zijn Grieken en Moren altijd samen houdt en die man doet dit al meer dan 20 jaar, hij heeft er nooit problemen mee gehad. Ik moet zeggen op het begin had ik moeite mee, als je je Grieken en Moren samen zette had ik moeite om het verschil goed te zien. Het enige uiterlijke verschil tussen beide is eigenlijk de schub boven de staart Met Griekjes is deze uit 2 delen, men ziet mooi een middenlijn in de schub. Bij Moren is dit uit 1 stuk

Je moet wel opletten wat je verteld... Alle Moorse landschildpadden ( Testudo graeca ) doen geen winterslaap. Er zijn enkele van de 9 ondersoorten die van noord-Afrika komen. Als je deze een winterslaap geeft zullen ze sterven. Enkel een korte winterrust van een 6-tal weken zou kunnen.

Als je niet zeker weet vanwaar je moor afkomstig is mag je ze dus geen winterslaap laten doen.

Moren kunnen over het algemeen minder goed tegen de koude dan grieken.

Je mag geslachtsrijpe Moren ook niet samen houden met grieken. Kan problemen opleveren omdat moren veel dominanter zijn dan grieken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tortuga,

 

Goed dat je hier uitleg geeft van de moorse. ik wou het even vragen als we jullie zagen maar jij hebt al goede uitleg gegeven! :rolleyes:B)

 

Bedankt h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij zijn onze schildpadjes terug aan het wakker maken met een speciaal programma met warmte en licht.

Ze zijn vroeger dan normaal de winterslaap ingegaan en omdat ze nog niet heel oud zijn worden ze nu stilletjes aan wakker gemaakt.

Als ze dan eenmaal wakker zijn komen ze even binnen te zitten zodat ze tegen het betere weer helemaal tip top zijn om in hun verblijfje buiten te vertoeven.

 

Hoe zit het met de andere hier?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wij zijn onze schildpadjes terug aan het wakker maken met een speciaal programma met warmte en licht.

Ze zijn vroeger dan normaal de winterslaap ingegaan en omdat ze nog niet heel oud zijn worden ze nu stilletjes aan wakker gemaakt.

Als ze dan eenmaal wakker zijn komen ze even binnen te zitten zodat ze tegen het betere weer helemaal tip top zijn om in hun verblijfje buiten te vertoeven.

 

Hoe zit het met de andere hier?

De mijn zijn nog lekker aan het slapen aan 2 graden dus zolang het blijft vriezen blijven die slapen hoop ik ???

 

groeten

patrick en daniella

ps de indische en de kleinste hebben geen winterslaap en hou ik in een terrarium

Share this post


Link to post
Share on other sites

2graden is dit niet te koud?

Wij hebben ze hier op max 6 graden gehouden...

 

Wij zijn blij dat we toch net voor de koude ons warmte element hadden, zodat de dieren op constante temperatuur zaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2graden is dit niet te koud?

Wij hebben ze hier op max 6 graden gehouden...

 

Wij zijn blij dat we toch net voor de koude ons warmte element hadden, zodat de dieren op constante temperatuur zaten.

Neen ze kunnen het hebben tot net 0 graden als ze bloot liggen dus als ze onder zitten en het is twee is dat voldoende doe het toch al enige jaren zo .

Groeten

patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×