Jump to content
Sign in to follow this  
Lindollie

Toch Man En Vrouw, En Nu?

Recommended Posts

Hoi,

 

Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst op het forum was. Het gaat super met onze baardjes Jack (blood x Florida Orange) en John (Citrus x Florida Orange). Ze zijn onderhand al groter dan 35 cm! Maar we beginnen steeds meer te twijfelen of John wel een mannetje is... Het zou een mannetje moeten zijn... maar, nu zit het zo; John is altijd al tengerder geweest, wel even groot in lengte en qua gewicht scheelt het niet veel, maar hij is veel smaller in bouw en zeker in zijn kop is Jack echt al heel breed en John niet echt. Ze schelen maar een paar dagen... daarnaast is Jack de laatste twee weken erg druk in de bak. Rent constant achter John aan en gaat op hem zitten. John loopt wel eens weg, maar Jack blijft er achteraan gaan. Jack doet ook aan zwaar kopknikken en John zwaait zich dan helemaal suf. Ze zijn van mei 2008.... dus net een half jaar allebei.

Heb ik nu toch een mannetje en een vrouwtje te pakken?

Zo ja, wat moet ik nu, want daar was ik totaal niet op ingesteld! Ow god, straks hebben ze al gepaard?!! Hoe zit dat eruit??

 

:o HELP :(

 

PS de foto is van 1 maand terug... ze zaten toen allebei in de vervelling, dus de kleurtjes zijn een beetje weg.

post-4-1227011167.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Beter een koppeltje als 2 mannen.

 

2 mannen gaan op de lange termijn meestal toch vechten als ze in een

terrarium zitten.

 

Het koppeltje zul je echter ook apart moeten zetten, aangezien ze nog

te jong zijn om te paren.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zielig of niet

je zal ze toch uit elkaar moeten halen zoals marc al gezegd heeft

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry hoor, het was maar een vraag...

 

Is er iemand die me antwoord kan geven op de andere vragen?

Hoi,

 

En wat wil je verder weten?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een 2de bak aanschaffen en ze scheiden zo snel als het kan

ze zullen er weinig last van hebben hoor

 

je kan ook nog een 2de vrouw bijkopen van ongeveer dezelfde lengte zo heeft je ene vrouw nog wat gezelschap :-) een man moet steeds appart gezet worden ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lindollie

was niet slecht bedoeld hoor

 

als ze paren zal de man het vrouwtje in de nek bijten en terwijl probeerd hij met zijn staart onder die van de vrouw te geraken

zo trekt hij haar een beetje op haar zij en kunnen ze paren

 

of ze al gepaard hebben zal je pas binnen 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk even onder de staartjes! bij hun ,,spleetje" zit bij de vrouw een driehoekkig heuvetjel,bij de man twee heuveltjes aan de zijkant.

het probleem is,dat als je een koppeltje blijkt te hebben is dat dus goed of slecht,lol!

twee mannen word oorlog,en moet je ze scheiden,heb je een koppel en je vrouw word nu zwanger,kan het lastig worden om eitjes te leggen,want ze is nog te klein,en als ze legt groeit ze niet meer,en blijft ze klein.

ze lijken het goed samen te hebben,maar als de grote haar constant plet en onderdrukt,is dat toch echt niet fijn voor haar!

nog een bakkie aanschaffen dus! helaas is het niet anders!!

maar beeldschone dieren hoor! prachtig!

en schaam je niet om te komen als je vragen hebt!!!!!!

we willen allemaal het beste voor de dieren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Of je nu echt een mannetje en een vrouwtje hebt zal je eerst eens goed moeten laten nakijken. (2 bobbeltjes aan de staartbasis = man, het ontbreken ervan =vrouwtje)

Dominant gedrag kan bij dezelfde sexen ook gebeuren.

Maar het is zoals Marc zei beter een mannetje en een vrouwtje.

Scheiden zal je in alle twee de gevallen moeten doen , maar je vrouwtje kan je er weer bijplaatsen als ze volwassen is.

Als hij dan te opdringerig blijft kan je ze weer apart zetten of er een tweede vrouwtje bijzetten om zijn aandacht te verdelen.

Of er een echte paring is geweest blijft natuurlijk een vraagteken en zal je binnen een paar weken merken.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie antwoorden!

 

Op mijn verjaardag hebben ze inderdaad gepaard. Ik kwam beneden en ze waren het aan het doen. Ik heb dus zeker een man en een vrouw... (wel mooi om te zien overigens!)

 

Ik zit nu dus met een probleem. De beste (enige) optie is om ze te scheiden en een extra terrarium neer te zetten.

Mijn vriend wil absoluut geen tweede terrarium, maar wellicht kan ik hem nog overtuigen als het tijdelijk is. Als ik het vrouwtje eruit haal, hoelang moet ze dan apart blijven? Hoelang houdt het paargedrag aan? Want hij wil elke dag de hele dag door lijkt het wel. En wanneer mag het vrouwtje dan weer terug?

Kan ik niet meteen een vrouwtje erbij doen?

Anders ben ik bang dat ik haar moet verkopen :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol,nu weet je dus hoe,,het" eruit ziet!

over een maandje komen de eerste eitjes,en dan met een maand ertussen zeker nog 2 legsels.

als je ventje echt vervelend is moet je hem er echt uitgaan halen,en de paartijd duurt nog wel een paar maanden.

de tijd van het jaar dat ze samen in een bak kunnen is korter dan dat ze gescheiden zijn.

je hebt al gewacht,maar nu heb je eigenlijk geen keus meer.

nog een vrouw erbij lijkt me voor jou geen oplossing,als de 2 vrouwen niet samen kunnen zit je zo met nog meer eieren,en 3 bakken,enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Het is zoals jezelf al zegt de enige optie en dat is scheiden en een extra terra.

Van deze ene paring kan het vrouwtje tot vier legsels hebben van +/- 20 eitjes met een tussenpauze van een maand.

Als je wilt dat het vrouwtje nog enige rust krijgt en er niet aan ten onder gaat zal dit de enige oplossing zijn voor haar.

Maak even de rekening als je de eitjes dan nog eens gaat uitbroeien hoeveel bakken je dan nodig zult hebben.

Dit is nu een keuze die je zal moeten maken, maar denk in de eerste plaats aan het welzijn van het dier.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het vrouwtje eruit gehaald en die zit nu in een tijdelijk terrarium van 60 x 50 x 50... Ik vind dit echt heel moeilijk hoor. Ze ziet er gelijk zo eenzaam uit...

 

Mijn vriend wil echt geen 2 terrariums in huis, dus nu moeten we er 1 weg doen :(

Hoelang kan een vrouwtje alleen in een terrarium? Die hebben toch gezelschap nodig?

Waar zou ik terecht kunnen met een vrouwtje van 8 maanden die wellicht zwanger is? Ik vind dit echt niet leuk!!! Maar het moet wel...

 

Ze zit er nu overigens een half uurtje in en zij en de man zitten elkaar alleen maar te zoeken. Ze ziet er gestresst uit! Is dit normaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm meestal is het andersom joh dat vrouwen niet meer willen :P

haha naja je kan voelen aan het buikje of je eitjes voelt, en voor de rest ff de paartijd afwachten daarna zouden ze wel weer bij elkaar kunnen denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals de andere hier al aangeven moet het vrouwtje toch apart blijven hoor!

Dit zijn gevolgen die je hebt van een man en vrouw samen in een terra te hebben.

Kies voor het welzijn van de dieren!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update;

 

We voelen de eitjes! Ze is precies vandaag 3 weken zwanger.

Je zou bijna gaan twijfelen om de eitjes te houden, maar dat gaan we niet doen!

 

Joy (zo heet ze) is overigens 37 cm lang (8mnd) en zo te zien kan haar lichaam het wel aan. Het gaat dus goed met haar. Dat wilde ik nog even laten weten!

Is het overigens normaal dat ze nu zo onrustig door de bak blijft lopen? Ze zit echt geen moment stil...

 

De vader (Jack) is trouwens nu 39,5 cm en ook 8 mnd oud. Ze groeien echt nog steeds als kool! haha.

 

(Als iemand interesse heeft om een of meer eitjes te hebben, dan hoor ik het graag. Je mag ze gratis komen halen ;). Anders gooi ik ze maar weg....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Lindollie

 

als je de eitjes weg wilt geven is het misschien handig om te vertelen waar je

vandaan komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

ik heb zelfde probleem met 8 maandjes oude baardaagamen,

ik heb ook een koppeltje ik heb al een shot moeten maken.

 

vrouwjte heeft eindelijk rust,

 

kwa eitjes zou ik ze wel willen uitbroeden heb namelijk de zelfde kleurslagen.

 

hou me op de hoogte,

 

met vriendelijkje groeten,

 

elina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×