Jump to content

Recommended Posts

hallo,

sinds anderhalve week hebben wij een baardagaam van 3 jaar oud.

sinds die tijd heeft hij 4 keer gepoept, zo om de 2 a 3 dagen. de laatste 2 keer zag het er grijzig uit met wat stukjes onverteerde moriowormpjes, met daarin een dik stuk wit, het witte voelde wat kalkachtig aan. dit was ongeveer anderhalf bij een halve centimeter. is dit normaal? wat zou het kunnen zijn?

 

verder eet hij volgens mij niet veel. hij wil absoluut geen krekels (at die bij de vorige eigenaar wel). in het begin wilde hij alleen wasmotlarven, maar nu niet meer. hij eet drie plakjes banaan, of een paar stukjes appel of een paar reepjes kool. hij eet alleen uit mijn hand, uit zichzelf eet hij nu niets. ik moet het voor zijn bek houden.

 

de ene dag is hij actiever dan de andere. hij houdt ervan door de kamer te lopen. de ene dag is hij om 6 uur 's avonds al aan het slapen, de volgende dag pas om 11 uur.

verder moeten we hem 'smorgens zelf onder de lamp leggen om warm te worden. in het begin ging hij zelf onder de lamp liggen als de lamp aan ging en hij wakker werd.

 

ik spuit elke dag water op hem, en geef hem van voedingssuplementen nekton-MSA (mineraalstof, vitamine D3 (calcium, fosfor, aminozuren, spore elementen en vit. D3))

 

wie heeft tips voor mij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Wat de stoelgang betreft is het normaal dat er iets wit kalkachtig aanwezig is, dit is de urine.

Wat niet normaal is is dat er onverteerde moriowormpjes aanwezig zijn, onverteerd voedsel kan duiden op inwendige parasieten of slechte spijsvertering.

Dus even een mestonderzoekje is op zijn plaats.

Zeker omdat je dier 3 jaar oud is en dus op deze leeftijd zullen ze ook een winterrust houden.

Op deze manier ben je dan ook zeker dat je dier gezond de rust in gaat.

Het dier is een goede week bij jullie en heeft dus ook nog een wenningsperiode nodig.

Wel zou ik mijn dier niet zelf onder de lamp gaan leggen en dit omdat dit koudbloedige dieren zijn en er dus er zelf voor kiezen om hun lichaamstemperatuur op peil te houden.

Het mindere actieve zou dus ook kunnen betekenen dat je dier aan winterrust toe is, dus laat hem dat dan ook doen en ga hem niet extra hanteren.

Maar laat wel (sorry maar we vallen in herhaling :ph34r: ) een mestonderzoek doen, doe dit trouwens altijd bij een nieuw dier en voor ze in rust gaan.

Succes.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan gaan we dat maar eens doen.

dat hij zo weinig eet zou dan met die winterrust te maken kunnen hebben? en gebeurt het wel vaker dat ze alleen uit je hand eten? mijn krekels eten ondertussen zichzelf op. moet ik dat blijven proberen om te geven? hij draait er echt zijn kop voor weg.

 

in ieder geval alvast bedankt voor je antwoord!

 

gr. Alien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Jo al zegt, een mestonderzoekje laten doen en dan ben je helemaal zeker dat je baardje in orde is.

 

Verder volledig met Jo eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( nou, dat is dan wat minder. kreeg net telefonisch de uitslag van het mestonderzoek. sjors heeft wormeieren, en coccidiose (daar had ik nog nooit van gehoord). even zitten zoeken op internet. moet nu een afspraak maken met de dierenarts, en aangezien die niet naast onze deur is, moet ik vervoer regelen. nou, hopelijk kan ik snel terecht. op zich is sjors nog niet helemaal lusteloos, hij loopt nog door het hok en vanmorgen nog even in bad gezeten en gelopen. hij eet nog een beetje.

er wordt gesproken over het hok ontsmetten. moet ik dat elke dag doen, of pas als hij medicijnen heeft gehad? ehm, als hij nu in ons bad heeft gezeten, moet ik die dan ook desinfecteren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Je moet echt alles ontsmetten, ook het bad.

 

Verder kun je het baardje het best op keukenpapier of krant houden

tot wanneer deze wormen en coccidiose vrij is.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jee ... wat een tegenvaller met je baardje !

Das wel heel vervelend, nu je 'm nog maar net hebt en dan nu al met zo'n lastig probleem te maken te krijgen ! :(

 

Succes met de bestrijding en het schoonmaken....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

niet meer sproeien in de bak!!

cocidiosses zijn gek op vocht,en tieren dus welig in het warme vochtige zand!!

hoe de terra zo droog mogelijk!

je hoeft het dier niet mee te nemen naar de arts,je moet alleen het gewicht weten,zodat de medicatie aangepast kan worden!

probeer wel z,n maagje vol te houden met voer.

 

haal chooor hexidine ,zie dat je de juiste verdunning hebt. maak allles goed nat,schrop goed,en laat het zeker een uur zitten voordat je het goed afspoeld!

laat alles heel goed drogen,en herhaal alles op de laaste dag van de medicijn kuur.

als je ongelakte spulletjes in de terra hebt staan haal die er dan uit,want die zijn niet te ontsmetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( afgelopen vrijdag heeft Sjors van de dierenarts medicatie gehad tegen de wormeieren. afgelopen maandag moesten wij de eerste keer medicijnen geven tegen de coccidiose. ook heeft hij nu alleen kranten in zijn hok, ipv zand. moeten we die ene stok die hij in zijn hok heeft, er nu ook uithalen?

het eten is nog steeds niet geweldig. vandaag heeft hij een plakje banaan op en gisteren 1 aardbei.

op zich is hij wel allert en wil hij ook nog wel uit zijn hok. maar voor ons gevoel is hij sinds maandag (dat we hem zijn medicijnen hebben gegeven) erg schrikachtig. zodra je bij hem in de buurt komt met je hand kijkt hij je alsof hij erg op zijn tellen past. ook kruipt hij dan wat achteruit. het eten moet ik nog steeds in zijn bek "stoppen", hij hapt pas als ik het tegen zijn bek hou. is dit normaal?

ik maak me wel zorgen.

over 10 dagen (nu 8) moet hij weer medicatie en een paar dagen later moeten we weer een mestonderzoek laten doen. maar als hij zo reageert en zo weinig eet, is dat erg of is dit normaal en moet dit weer afzakken? hebben jullie tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Het mindere eten heeft ook veel te maken door de medicatie die hij gekregen heeft.

Het schrikachtige zal hier waarschijnlijk ook mee te maken hebben.

Medicatie krijgen is niet leuk en je hand zal hij dan nu zien als medicatie die eraan komt.

Probeer hem wat lekkers te geven om wat aan te sterken en de band terug te winnen bv. wasmotlarven of zijderupsen, dit slaan ze niet zo gauw over.

De stok zou ik er nu uithalen en een nieuwe plaatsen of deze goed ontsmetten met detol.

Succes.

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kan ook alle voorwerpen zoals hout of stenen een nachtje in de diepvriezer steken nadat je alles ontsmet hebt met dettol.

Dit dood de parasieten ook nog eens...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank jullie voor de tips.

dit ga ik doen. vanmorgen heb ik hem op schoot bijna een 1/8 van een appeltje kunnen geven! zoveel heeft hij al een week lang op 1 dag niet gegeten.

misschien dat het dan toch goed komt! echt actief is hij nog niet.

nog een vraagje: als hij 's morgens niet uit zichzelf onder de lamp gaat, mag ik hem er dan zelf onder zetten? als de lamp aangaat duurde het de afgelopen dagen nog zeker wel een uur of 4 voor hij ook maar enige intentie toonde.

 

alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Het achteruit lopen van je baard, is schikken voor hem/haar.

Had ik ook met Red.

Als je hem wil pakken, moet je gaan zakken dat je met je gezicht de zelfde hoogte heb.

En dan gewoon je hand naar hem doen, die hij ook gewoon kan zien.

Kletsen dat het goed is, hij zal niet achteruit lopen.

Eet hij weer?

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×