Jump to content
jerry23

Aantal Lampen

Recommended Posts

hallo allemaal ik had een klein vraagje en hoop dat jullie me kunnen helpen met beantwoorden

 

ik heb een terrarium met 3 baardagamen erin ( 2 vrouwtjes en 1 mannetje) en had hier een vraag over mijn terrarium is 100 cm breed 100 cm hoog en 50 cm diep met 3 lampen fittingen 20 cm boven het hoogste punt van de boomstammen eronder in het midden hangt een keramische warmtelamp van 150 wat die om het half uur een uur aangaat en dan weer een half uur uitgaat mijn vraag is in de andere twee buitenste fittingen zijn dan 2 uv/warmtelampen van 50 watt genoeg ??

en op die twee lampen hangt nog een aliminiumbol om het licht naar beneden te schijnen ??

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb u terra ens bekeken op u vorige post,en ik denk dat u tera te klein is voor 3

wij hebben er ook 3 in een bak van 120*60*60 en ook deze zal teklein worden als ze groot zijn.

ook is u bak enkik wat te hoog,zodat de baardjes veel warmte verliezen als ze er pal onder staan.

ik ben zelf nog maar beginner,maar ons hebben ze de raad gegeven om een lange lage bak te nemen.

ik weet niet hoe de mensen met veel kennis hierover denken

 

ps,ook wij hebben 3lampen in onze bak hangen,een wammtelamp,een uv lamp en dan een klein spotje

 

 

groetjes

 

Jessie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze terrarium is inderdaad veel te klein voor 3 baardagamen!

Voor 3 baardagamen kies je best een terrarium van minstens 120 x 60 x 60!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeg Chuck jij maakt toch achterwanden niet? Maar een ideetje van een leek maar zou het dan niet mogelijk zijn omdat je een hoogte hebt van 1m dat je dit opdeelt in 2x 50cm en zodoende een plateautje aanmaakt waarin je dan ook weer lampen kunt aanmaken... of is dat een te ingewikkeld idee... je zou dan de oppervlakte dadelijk van 1m naar 1m50 brengen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zelf heb 3 baardjes in 120 / 50 / 50 zitten

 

hier hangen 3 lampen 1x 100 watt 1x UV lamp 1x 40 watt (koude gedeelte)

 

Heb nog een enorme kleerkast staan die ik in de toekomst kan ombouwen tot terrarium :D

 

UV is zeker nodig ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah ok bol,ik dacht dat onze bak 120*60*60was,kzit der dus een klein beetje naast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

Het probleem bij te hoge terra's is dat de warmte stijgt, zodanig is het heel moeilijk om de ideale temperatuur te bekomen.

Het resultaat is dat het bovenaan in de bak het warmst word en dat je op de bodem een koelere temperatuur verkrijgd en dat is nu net niet de bedoeling bij baardagamen.

Wat ik zeker al zou doen is de keramische lamp verwijderen, kan je niets mee doen bij baardjes omdat deze dieren veel licht en warmte vereisen en deze lamp heeft dat duidelijk niet, dit is enkel goed als je bak in de winter in een hele koude plaats staat om s'nachts bij te verwarmen, ook zien dieren hier het gevaar niet van in en kunnen lelijke brandwonden oplopen.

UV warmtelampen van 50 watt bestaan niet, je zal wel bedoelen de lampen die aangeboden worden voor reptielen waar er uva in aanwezig is maar zonder uvb.

Nu wat ik als oplossing zou zien om met deze bak verder te gaan is er een goede Flood in te hangen bv. een mega-ray of powersun en deze zodanig te laten zakken tot op een hoogte van +/- 20cm van een warmte plaats vandaan op de bodem (links of rechts maar zeker niet in het midden).

Deze lampen geven veel warmte, licht en tegelijkertijd uvb wat baardjes prefereren, de andere zijde doet dan dienst als afkoelingszijde.

Zorg wel dat de dieren niet bij de lamp kunnen om brandwonden te vermijden, dus afschermingskap desnoods met rooster).

Verder zou ik bovenaan in de bak 2 gewone tl's plaatsen om genoeg licht te voorzien.

Zorg er ook voor dat de dieren niet de volledige hoogte kunnen benutten om te klimmen om valpartijen te vermijden of zorg op zijn minst dat ze gemakkelijk kunnen dalen zonder zich te verwonden.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Leuke discussie over de maten van de terrariums.

 

Groter is altijd beter, maar het zal nooit niet groot genoeg zijn.

 

Dus in mijn ogen zit er tussen een terrarium van 100x50x50 of een

terrarium 120x50x50 eigenlijk geen verschil.

 

Zelf vind ik de hoogte van 50cm geschikt voor baardagamen.

 

Een goed lamp hiervoor is bijvoorbeeld een Mega Ray van 100 watt,

deze geeft goede UV en warmte af.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, ik heb gewoon 3 warmte (inbouw) spotjes, en een UV tl, daarbij geef ik kalk met d3, dus D3 stoffen genoeg,

 

en nog even wat over de bak:

mijn bak is 125x60x60 er zit nu nog 1 baartje, moet nog even wachten tot de andere groter zijn, uiteindelijk komen er 3 in, zelf vind ik persoonlijk een lang lage bak, beter dan een korte hoge bak,

maar zoals al is aangegeven, de leef omgeving van de baardagaam is niet na te bootsen kwa ruimte maar je kan het ze wel zo plezierig mogelijk maken,

het is dat ik verder geen ruimte heb voor nog een grotere bak anders had er een bak van 200x60x60 gestaan,

 

ik bedoel hiermee te zeggen, probeer de baartjes zo groot mogelijk te huisvesten, hoe meer ruimte hoe beter,

 

 

voorbeelden van mijn bak.

Foto-CLWDKG7S.jpg

even een foto van een stuk van mijn plafond

 

Foto-CIXOLZPJ.jpg

stukje bak

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien stel ik nu wel een domme vraag hoor maar jullie zeggen hierboven dat mijn terrarium te klein is van 100 bij 100 bij 60 maar dan zeggen jullie dat 100 bij 60 bij 60 wel goed is ??? dat is in principe toch veel kleiner ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat een terrarium beter is als hij groter is ,is niet steets ZO

 

haden hier een terrarium van 8 meter die uitgebrijd kon worden naar 11 meter

deze word bewoond door de volwas dames

 

de 8 meter was verdeeld in drie stukken,die in elkaar lopen

de eerste bak had buiten een warmtespot van 60 watt en 40 watt enkel een tl verlichting

de middenste bak had een actieve flood (100 watt),een warmpespot van 100 watt en een tl verlichting(de warme bak)

de derde had enkel de dubbele tl verlichting(andere lampen waren uitgedraaid)

 

er zijn maar twee van de drie bakken gebruikt door de bewoonsters

 

de warme,en de koude bak

 

in de bak waar er tl en 60 en 40 watt hangen zijn ze bijna nooit geweest(of moest daar voederen)

 

wekenlang was het zand onaangeroerd

ze hadden de mogelijkheid maar gebruikten haar niet,ongeacht schuilgroten takken,en andere inrichtingen

deze bak zijn ze maar beginnen gebruiken na het verwijderen van de warmtespots,en de bak koeller werd

 

ze konde zelf kiezen,en kozen allemaal duidelijk voor een opwarmplaats smorgens,en een koelle bak met veel licht voor de rest van de dag

 

de uitzondering was de translucent,deze koos ervoor om meerdere opwarmbeurten per dag te houden onder de flood

 

de bak die niet gebruikt werd ,hebben we dan de tl ook uitgedaan,en word sindsdien gebruikt door zij die in winterrust gaan

 

in de donkere bak,en de warme bak zijn zelden uitwerpselen te vinden,dit doen ze (natuurlijk de minst gemakkelijke )in de koele bak net veel licht

 

onze ervaring met grote bakken

de grote doet er minder toe dan de verlichting en temperatuur die gebruikt word

als (onze)baardjes zelf mogen kiezen kiezen ze voor

1opwarmplaats smorgens (tot 40

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm, interresant, ik denk ook wel dat ik het kan verklare,

 

de bak is 8 meter, dat is een behoorlijk stukje terrarium (is dat je buiten terrarium???) In de natuur warmen de baardagamen zich ook maar op een plek op (dus de 40 graden bak) en daarna zoeken ze een behagelijke plek met een gemiddeld lagere tempratuur (25 graden bak) en daar zullen ze ook het meeste jagen/ eten, maar dat ze winterrusten in de andere bak (koude) kan komen omdat het licht daar minder fel is, dus zullen ze daar eerder gaan slapen of iets dergelijks,

 

natuurlijk kan ik met mijn ervaring lang niet jou ervaring evenaren, maar dit was mijn visie op het beeld wat jij me gaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites
misschien stel ik nu wel een domme vraag hoor maar jullie zeggen hierboven dat mijn terrarium te klein is van 100 bij 100 bij 60 maar dan zeggen jullie dat 100 bij 60 bij 60 wel goed is ??? dat is in principe toch veel kleiner ?

Hoi Jerry,

 

Terrariums hoger als 50cm vind ik verloren ruimte voor baardagamen.

 

Dus ik bedoel dat de ruimte beter benut kan worden in de lengte

of breedte.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou, ik heb gewoon 3 warmte (inbouw) spotjes, en een UV tl, daarbij geef ik kalk met d3, dus D3 stoffen genoeg,

 

en nog even wat over de bak:

mijn bak is 125x60x60 er zit nu nog 1 baartje, moet nog even wachten tot de andere groter zijn, uiteindelijk komen er 3 in, zelf vind ik persoonlijk een lang lage bak, beter dan een korte hoge bak,

maar zoals al is aangegeven, de leef omgeving van de baardagaam is niet na te bootsen kwa ruimte maar je kan het ze wel zo plezierig mogelijk maken,

het is dat ik verder geen ruimte heb voor nog een grotere bak anders had er een bak van 200x60x60 gestaan,

 

ik bedoel hiermee te zeggen, probeer de baartjes zo groot mogelijk te huisvesten, hoe meer ruimte hoe beter,

 

 

voorbeelden van mijn bak.

Foto-CLWDKG7S.jpg

even een foto van een stuk van mijn plafond

 

Foto-CIXOLZPJ.jpg

stukje bak

Hoi,

 

Ik heb de foto's nog eens goed bekeken van je terrarium, welke ik

prachtig vind.

 

Alleen zal de UV tl weinig waarde afgeven, daar is je terrarium

eigenlijk te hoog voor.

 

Dus vind ik het heel goed van je dat je nog extra vitaminen D3 bijgeeft.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

:blink: daarom ook de vitaminen d3 erbij voeren

maar ik zat te denken om mijn uv tl naar de achterkant te verplaatsen dus boven het berg/rots gedeelte zegmaar, dan krijgt hij wel genoeg, maar aan de andere kant, wat hij nu krijgt kwa licht is relatief weinig maar dat samen met de vitaminen d3 krijgt hij zelfs meer dan genoeg

 

ik zal bij terrarium even alle foto plaatsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een tip:loos de keramiche lamp!

dat is een giga stroomvreter,je schrikt je strakjes dood als de afrekening komt hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites
misschien stel ik nu wel een domme vraag hoor maar jullie zeggen hierboven dat mijn terrarium te klein is van 100 bij 100 bij 60 maar dan zeggen jullie dat 100 bij 60 bij 60 wel goed is ???  dat is in principe toch veel kleiner ?

Hoi Jerry,

 

Terrariums hoger als 50cm vind ik verloren ruimte voor baardagamen.

 

Dus ik bedoel dat de ruimte beter benut kan worden in de lengte

of breedte.

 

Groetjes Marc B)

Inderdaad,

 

Jerry, jou bak is in vollume groter, maar het is de oppervlakte die hier telt, en die is kleiner.

 

Verder sluit ik mij aan, bij de stelling dat een terra, hoger dan 50 cm eerder nadelen dan voordelen heeft. (zoals kans op vallen vergroot en vooral, je verliest warmte en verspilt dus zinloze energie)

 

De grote van het terra, is mijn inziens: hoe groter hoe beter. Ik heb nu ook een terra van 100 cm lang en 50 cm diep (hoogte is amper 40, met het nadeel dat er geen hogere klimtak in kan). Hier zit slechts 1 baardagame in. Voor 1 baardagame vind ik de oppervlakte ruim voldoende, maar voor 2 baardjes, zou ik hem maar nipt vinden (als ik zie hoe de mijne rondholt...) voor 3 baardjes of meer, vindt ik hem gewoon veel te klein.

 

Kijk, de eerste maanden dat ik mijn Baardje had, zat hij in een voorlopig terra (tweedehands gekocht) van 65 cm op 45 cm, dit was goed voor tijdelijk, maar al snel merkte ik dat mijn beestje inactief was, symptomen van stres begon te krijgen. Nu zit het goed denk ik.

 

Qua verlichting heb ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

je bent beter met een lagere en iets bredere.

une is 50br en de andere 60. maakt wel nog een verschil.

bij mij zitten ze in een terra van 160 x 55 x 55 maar ze zitten

wel met zen 5 :P maar ga een koppel verkopen want komt niet slim anders als ze groot zijn. ofwel nog een terratje bij maken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×