Jump to content
reptielenfreak

Reptielen In Het Nieuws

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

ik vroeg mij af of jullie de laatste tijd ook het nieuws hebben gehoord omtrent het houden van reptielen e.d. en ik vroeg me af wat jullie er nou van vinden?

ik zal het stuk anders binnenkort wel even posten.

 

Artikel 1

 

Alarm om exotisch huidier,

PvdD: te weinig opvangcentra en positieflijst te lang

 

de partij voor de dieren (PvdD) maakt zich zorgen om exotische beesten als huidier. de partij vindt dat de zogehete positieflijst van toegestane exoten als huidier te lang is en wil dat vanuit het ministerie van landbouw geld moet vrijkomen om opvangcetra voor de beesten op te richten. het exotische dier is in de opkomst in de huiskamer. steeds meer Nederlanders hebben niet genoeg aan een kat of hond, maar willen liever een boa, krokodil of wasbeer in huis. dat gaat te makkelijk vindt esther ouwehand van de pvdd. ze is van mening dat de zogeheten positief lijst, een lijst met dieren die zonder vergunning door particulieren gehouden mogen worden, te lang is. Ze pleit voor een kortere lijst. "dieren die een gevaar vormen voor de volksgezondheid, waar het moeilijk is voor te zorgen of die als ze in de natuur zijn losgelaten andere dieren verdrijven, moeten van de lijst af. we geven de minister van landbouw nog 2 jaar de tijd voor een evaluatie van de huidige lijst." volgens ouwehand schiet de opvang van exotische dieren tekort als ze worden afgedankt. er zijn te weinig opvang centra en als ze er zijn, zitten ze snel vol. directeur david van gennep van stichting AAP, die steeds vaker exotische dieren van particulieren aangeboden krijgt, merkt dit vooral als een rage voorbij is en een bepaalde diersoort wordt weggedaan.

VERVOLG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ouwehand vindt dat de gemeenten te weinig meewerken bij de opvang van dieren. gemeeten hebben de plicht om zwerdieren op te vangen in centra, maar volgens de politicus doen ze dit te weinig. ook steunen ze opvangcentra te weinig, waardoor die moeten sluiten. "de gemeetnen houden de hand op de knip." ouwehand pleit er daarom net als Van Gennep voor dat de ovang landelijk geregeld moet worden. Het ministerie van Landbouw moet geld beschikbaar stellen voor meer opvangcentra van exotische dieren. Ook willen het tweede kamerlid en van Gennep de handeraleren in huisdieren zoals kwekers en verkopers, mee betalen aan het welzijn van de beesten. zij zouden geld dat ze hiermee verdienen voor een deel moeten stoppen in een fonds, waaruit opvangcentra betaald kunnen worden. ouwehand: " net als een verwijderingsbijdragen op een koelkast."

 

 

artikel 2

 

heb ik niet meer maar ging over een aligatorschildpad die de boel aan het blokeren was op een autoweg ( snelweg? ) iemand die het beest ving heeft hem naar een opvangcentra gebracht.

 

artikel 3

 

Het gaat een keer fout

 

Rob dumont heeft in haarlem een opvangtehuis voor reptielen. volgens hem zijn sommige dieren, hoe wel legaal, "levensgevaarlijk". ik geef iemand nog liever een doorgeladen pistool mee.

 

Haarlem,

luipaardgekko;s, baardagamen, anaconda's, tijgerpythons; bij een reptielenopvangtehuis in haarlem komen de raarste afgedankte huidieren binnen. vorig jaar ontving rob dumont 50 exotische beesten, en dat worden er steeds meer. hij maakt zich hierover, heel erg zorgen. het is tegenwoordig makkelijker om een spugende cobra te kopen dan aan een geweer te komen.

gisteren pleitte de pvdd er in deze krant voor om de lijst met toegestane reptielen in te korten. van mij mogen ze die hele lijst uit het raam gooien, zegt dunomt. er staat bijvoorbeeld een haaiensoort en een cobra op. zulke dieren horen helemaal niet thuis bij mensen. De reptielenhouder merkt dat er grote onwetendheid is bij veel Nederlanders. Hij stuurt regelmatig klanten weg uit een haarlemse dierenwinkel. waar hij een soort adviesfunctie heeft. "mensen hebben vaak het idee: schattig z'n waterschildpadje, zo lief om te zien. maar die beesten kunnen echt gevaarlijk worden en een klein kind heel erg verwonden. mensen weten dat helemaal niet en kopen in een opwilling. ze lenen een vogelkooi van de overbuurvrouw en kopen wat konijnen voer, maar zo werkt dat natuurlijk niet. laatst nam hij eens de proef op de som. Was het echt zo makkelijk om een levensbedreigende dieren te komen? vol verbazing merkte hij dat zijn 17 jarige zoon voor 3 tientjes een spugende obra mee kon krijgen," dan praat je over iets heel gevaarlijks!. ik geef iemand nog liever een doorgeladen pistool mee.

voor alle bezitters van dieren die mensen kunnen doden moet een register komen, zodat deze regelmatig gecontroleerd kunnen wordem vind dumont.

 

VERVOLG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem wordt enorm miskend in ons land. he tgaat ooit een keer fout. dat het mis kan gaan, ondervond dumont vvorig aar aan den lijve. een diamantratelslang beet hem bij het verschonen in zijn rechterhand. "ik heb toen heel veel geluk gehad. zegt hij . hij hielt er slechts een grote lit teken aan over. toch deinst hij er niet voor terug om , speciaal voor de fotograaf een tijgerpython op zijn schouder te nemen. as ie mij wurgt dan kom ik echt niet meer los..zegt hij.

Hoe is deze slang bij hem terechtgekomen? deze kreeg ik binnen nadatie een jackrussel had opgegeten. dat vond de eigenaar niet zo leuk..

Share this post


Link to post
Share on other sites
"dieren die een gevaar vormen voor de volksgezondheid, waar het moeilijk is voor te zorgen of die als ze in de natuur zijn losgelaten andere dieren verdrijven, moeten van de lijst af

 

Ik vind deze stelling niet slecht... Er zijn nog altijd veel te veel impulsieve aankopen, en door met vergunningen te werken zal dat toch al wat afgeremd worden.

 

Ik moet de rest nog eens goed doorlezen om een verdere reactie te geven...

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is waar, maar met die lijst de een vindt misschien wel een boa al een gevaar voor de volks gezondheid.. en wat als je het er niet mee eens bent.. of moeten de mensen die nu pas z'n beest willen hebben die gewoon pech? zou je dan niet juist illigale handel krijgen?

 

en met dat opvang idee, vind ik een beetje dat wij de dupe zijn van andere mensen die hun beeste dumpen.. wij kunnen ervoor betalen. zien we er wat van terug vraag ik me dan ook af?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de vergunning is iets minder leuk

maar wat betreft het opvang centra vind ik dit wel goed idee

als die persoon er natuurlijk verstand van heeft :lol:

 

Groetjes Tim B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

om de instansies niet in te laten dutten lijken sommige dieren zelf maar actie te ondernemen,en zo vond een hotelgast in limburg een twee en een halve meter pyton in de plee gevonden!,en in de kamer eronder 30 plastic bakjes en zakken met verboden dieren,3 italianen ,een vuuwapen en drugs! deze lui zullen rondgedwaald hebben op de beurs,doet je ook weer nadenken!!!

dat er paal bij perken gesteld moet gaan worden is weer duidelijk,hoe lastig het voor de verantwoordlijke reptielenhouder zal zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HET IS OOK IN HET BUITENLAND GEWETEN DAT NEDERLAND HET PARADIJS VOOR ALLE SOORTEN VERDOVENDE MIDDELEN EN WAPENS IS

 

MEENIG EEN ZAL DUS NIET ENKEL DE BEURZEN BEZOEKEN,MAAR OOK GEBRUIK MAKEN VAN DE ANDERE AANBIEDINGEN

 

DIT KOMT ZEKER NIET ENKEL BIJ DE REPTIELENBEURZEN VOOR HOOR

 

IEMAND DIE ZO VAN EEN ANTIEKBEURS KOMT HAALD DAN OOK DE KRANT NIET

 

ZO EEN ZAKEN KUNNEN WE WEL MISSEN

 

IN BELGIE IS DE POESTIEFLIJST OP EUROPEES VLAK AFGEKEURD

HET HUISWERK MOET OPNIEUW GEMAAKT WORDEN

 

DAT HET EEN REGELTJESGEDOE WORD IS GEWETEN?MAAR ER ZULLEN ALTIJD UITZONDERINGEN GEMAAKT WORDEN

 

ZO IS ER IN ONZE GEMEENTE WEL IEMAND MET EEN AFRKAANSE OLIFANT,EN DEZE HEEFD DAN OOK ALLE NODIGE PAPIEREN GEKREGEN

 

DUS ALS JE VOOR EEN OLIFANT DE PAPIEREN KAN REGELEN ZAL HET VOOR REPTIELEN OOK WEL KUNNEN GELOOF IK

 

 

GROETJES

ERWIN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×