Jump to content
reptielrep

Curvers

Recommended Posts

beste mensen laat me me eerst eens even voorstellen: :

 

ik ben wesley (man) woon in belgie limburg en ben van plan om eens te gaan kweken met deze prachtige dieren enkel 1 probleem geld ik heb nooit met slangen gekweekt ze wel gehouden (boa's lampropeltissen korenslangen,)

ben reeds een aantal jaartjes met slangen bezig en andere reptielen !!!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ik ben van plan om een curverstelling te bouwen maar ik zou bijgod niet weten hoe groot een curverbak moet zijn voor een:

 

- elaphe guttata (korenslang)

- rode regenboogboa

- zandboa

- boa

- morelia viridis

- morelia spilota

- corralus hortulanus

- tijgerpython

- melkslangen

- haakneus slang

- en een baardagaam (want sommigen doen dez eook in curvers)

 

ik beschik over een rechthoekige kamer van:

 

2 langste zijdes zijn 3 meter en nog iets

2 kortste zijdes zijn 2.50 meter ongeveer

 

zouden jullie mij kunnen helpen want in 2009 zou ik graag uitbreiden tot andere slangen tevens heb ik mijn nk in de living staan heb daar een ruimte van 3 meter voor nk curvers te plaatsen wel voldoende voor met 12 slangen te beginnen

 

ook mijn broedkast in opbouw staat fijn langs de zetel zo kan ik duidelijker alles in het oog houden

 

heeft er iemand ook tips over hoe ik mijn broedkast het best kan bouwen mss met een paar foto'tjes enzo, en dan rest er me nog 1 vraag als ik warmtematten onder mijn curverbakken wil plaatsen zou dat duurder of goedkoper uitkomen dan aardgas of gewoon de radiator aanzetten op die kamer + 30 watt warmtematten ???

 

iedere tip kan goud waard zijn :-p

 

alvast allemaal hartelijk dank

ps broedkast is:

 

90 cm lang

45 cm diep

1 meter hoog

 

 

mvg reptielrep slangenparadijs in opbouw haha grtjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo wesley

 

voor de verwarming van een curverstelling kan ook een warmtekabel gebruikt worden

deze zijn makelijk met een dieptefrees in de bodem te verwerken

 

nakweek baardjes kunnen niet in zo een type curverstelling

deze zal hoogere curvers moeten hebben dan voor slangen,en een warmtespotje bovenaan voor licht en warmte

deze manier van opkweken draagd niet mijn persoonlijke voorkeur voor baardjes

deze manier is wel veilig voor aleengeplaatste speciaaltjes,maar zullen nooit goed handgewoon worden

zelf hebben wij liever kleine terrariums(deze nemen niet meer plaats dan een curverbox in)

zo kunnen de baardjes van vooraf behandeld worden,en niet van bovenaf

 

hebben hier ook americaanse curverbox baardjes zitten,en deze zijn nooit zo handtam geweest dan de terrariumbaardjes

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Erwin: Wij kweken al een aantal jaren de jonge baardagamen op in boxen en in terraria. Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat er geen verschil in het gedrag van de baardagamen zit doordat ze in een box zijn opgekweekt. Het pakken van een baardagaam uit een box of een terrarium zit weinig verschil in. Beide methode kan stress veroorzaken en ik heb niet kunnen ondekken dat er verschil in zit. Ik heb verschillende baardagamen gehad die in terraria zijn opgekweekt die niet handtam waren en zeer veel baardagamen die in boxen zijn opgekweekt die handtam zijn. De "agressie" die enkele baardagamen hebben is genetisch bepalend.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh ja nog een vraag

 

wat is het goedkoopste in stroomverbruik: warmtekabel of warmtemat

 

en hoeveel wat moet ik gebruiken om een goede temp te krijgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Wilco

 

hebben ook zelf geen ervaring met curverboxen,ging enkel af op de reacties die wij op onze baardjes krijge dat ze (bijna) allemaal zeer handgewoon zijn

we dachten zelf dat dit met het dagelijkse bad,en terrarium in de huiskaner kwam

 

onze citrussen en enkele andere ingevoerde zijn boxbaardjes,en deze zijn nooit zeer handelbaar geweest

zelf volwassen zijn ze dat niet echt

dus mijn gedacht was dat het verschil daar te zoeken was

 

dat u er andere ervaring mee hebt trek ik zeker niet in twijfel hoor,alles zal wel te maken hebben hoe de beestjes opgevoed worden

 

zal mijn meening dan veranderen :D

 

persoonlijk heb ik liever terrariums,daar ik de jonge baardjes graag bezig zie vanuit mijn luie zetel :rolleyes::rolleyes: in de huiskamer

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

de enigste ervaring die ik heb met curvers is dat m,n 2 gekko vrouwtjes op opgekomen zijn,leuke diertjes hoor! ik zie ze alleen nooit.

het lijkt me echt helemaal niks om levende dieren in plastic dozen te houden,echt diervriendelijk vind ik het echt niet!

Share this post


Link to post
Share on other sites
de enigste ervaring die ik heb met curvers is dat m,n 2 gekko vrouwtjes op opgekomen zijn,leuke diertjes hoor! ik zie ze alleen nooit.

het lijkt me echt helemaal niks om levende dieren in plastic dozen te houden,echt diervriendelijk vind ik het echt niet!

Ik denk dat het meer een gevoel is van wel of niet diervriendelijk. Het is net hoe je er tegen aan kijkt plastic boxen of van die glazen bakken ;)

Als je bijv naar onze jonge baardagamen kijkt die hebben wij in boxen van 70 x 40 x 25 cm (lxbxh). Genoeg oppervlakte dus. De bovenkant is gewoon open en hier hangen de lampen. De huisvesting hebben wij het zelfde als de jongen die wij in een terrarium hebben. Ik zie hier niet een verschil met een terrarium (qua diervriendelijkheid dan). Het grootste voordeel is dat wij de boxen veel makkelijker kunnen schoonmaken.

 

Luipaardgekko's zijn nachtdieren dus je zult ze zoiezo niet zo vaak zien als een baardagaam. Ik denk niet dat het bij en luipaardgekko uitmaakt of deze in een box of een terrarium wordt opgekweekt.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites
oh ja nog een vraag

 

wat is het goedkoopste in stroomverbruik: warmtekabel of warmtemat

 

en hoeveel wat moet ik gebruiken om een goede temp te krijgen

Ik denk dat je je ook moet gaan verdiepen wat beter is (in jouw ogen).

Wij hebben onze jonge slangen op warmtekabels gehad en ik vond dit niet fijn. Warmtematten vind ik betere warmte geven dan een kabel.

Maten van boxen (voor jou slangen) kan ik geen advies voor geven.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus ik heb een rack gemaakt van een moderne vitrinekast (omlijstingen en bekasting is van hout enkel de tussenstukken moet ik nog maken en de warmtemat (maar ik weet echter niet waar ik deze lange matten moet gaan halen mijn curverboxen zullen:

 

85 cm lang

35 cm breedt

ongeveer 17 cm hoog

 

(rode regenboogboa's - korenslangen - boa - dan nog een koppel prachtige slangen weet niet welke (hebben jullie mooie namen voor mij prachtige dieren (ik had gedacht aan corralus hortulanus maar daar zijn mijn boxen in hoogte te klein voor

 

dan dacht ik aan zandboa - haakneus - morelia spilota - heterodon nasicus albino of greenhypo, iemand andere idee'en

Share this post


Link to post
Share on other sites
en kunnen julllie me helpen met de juiste maten voor de slangen te benoemen want wil niet dat dierenzorg ze komt afnemen

Hallo

 

Wat hebje nodig

 

Warmte Kabels

Thermostaat (gelieve puls)

Bovenvrees voor de bekabeling

 

De agaamen, zou ik maat bak nemen van 60 bij 40 en zo 28 cm hoog, boven een tl voor uv en boven de curver een warmtelamp.. Warmte kabel heb je niks aan nakweek baardjes..

 

De slangen

Jouwn pythons zou ik persoonlijk bakken doen van Iris 60 bij 40 bij 19 meende ik. Kosten 5 euro per stuk.. Ik reken zo,n 3 jong per bak.. Maar dat moet je uiteraard zelf weten..

 

Met boa constrictors werk ik zo.. Je neem voor 1 nest 6 curvers.. 3 voor meisjes 3 voor jongens..

 

Bak 1 voor de niet eters bak 2 voor de moeilike eters bak 3 voor de perfecte eters.. Dus de dieren uit bak 3 kun je dan verkopen na een aantal keer gegeten en verveld.. Ligt aan jouw voor hoe vaak verveld of gegeten wilt verkopen..

 

\Jouwn tijgers, zou ik per dier per bak van 60 bij 40 doen trouwens.. Die knallen snel naar de meter..

 

De haak neusjes, gutjes en andere kleine slangen zou ik in een schoendoos formaat bak doen..

 

Opkweek kan prima in curver, met slangen werkt gewoon perfect..

 

Mijn volwas regiussen heb ik ook in curver, werkt super.. Het niet kunnen zien is onzin. De meeste curvers zijn doorzichtig..

 

Kan iemand mij vertellen waarom het "zielig"zou zijn voor het dier? ZO,n dier weet echt niet het verschil tussen een hout,plastic of glas.. ALs ze maar alle behoeften erin hebben..

 

Voordeel van curver is, je hoeft alleen maar een waterbak er in te doen.. En bodum substraat, beste is aspen snake bedding.. Je moet zien als een veilige omgeving voor de slang... Mensen die net als ik met curvers werken snappen wat ik bedoel..

 

VOor meer vragen just ask..

 

Maar dit is hoe ik het zou doen.. VOor maten net wat wilco al zegt ligt geheel aan jouw zelf..

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is het voordeligste met verbruik warmtekabel of warmtemat en hoe moet alles erdoor lopen: (hoe moet ik het plaatsen) moet er in iedre curver een meter of gewoon 1 in de midelste box: heb momenteel 1 box van (love iris hier) is 16 hoog 33 diep en 60 lang

 

ik was net van plan om curvers van in de blokker te halen daar zitten al verkluchtingsgaten in en deksel die zijn 16 hoog 33 diep en 77 cm lang

 

de nk zet ik telkens appart in bakjes op kamertemperatuur van zo'n 25 graden is dit genoeg ze gaan weg na 2de verveling en 2 tot 3 maal gegeten

 

 

nu moet ik nog weten hoe ik zo'n goedkoop mogelijke broedkast kan maken zodat ik meer in de kwaliteit voor slangen kan uitgeven want das het belangrijkste op 1 ding na natuurlijk de huisvesting ervan !!!

 

 

ik dacht aan warmtematten van 50 60 watt aangezien dat makkelijker is te plaatsen voor mij en het volgens mij goedkoper is omdat de warmtekabel er ander 2 maal doormoet lopen

 

en hoe groot moet een boa zitten

 

nu nog weten welke slangen ik zou nemen raad mag altijd ik hoor het graag

 

zodra de rack af is plaats ik foto's wie kan hiermee helpen

 

iemand die ook emailadres wil hebben gewoon vragen en dan zien we wel

 

ook nk kan als alles goed loopt begin volgend jaar bij mij gekocht worden

 

heeft ook iemand enig idee hoeveel ik per slang (baby kan vragen van volgende soorten

 

hetrodon: greenhypo -albino

rode regenboogboa

sharp brain of mss peter kahl lijn

elaphe guttata diverse prijzen vanwege de kleursoorten

gewone boa kleuren

en heel mss als ik aan een volwas koppel kan geraken corralus hortulanus speciale kleur en morelia viridis biaks (+ hoe groot ze moeten zitten

 

 

nu zijn hier samengevat naar de vragen:

 

- hoeveel watt warmtekabel heb ik nodig

- hoe groot moeten volwassen dieren zitten met de volgende benaming hierboven vermeld

- prijzen voor 1 babij of per koppel of volledig nest

- hoe ik foto's kan plaatsen

- hoe groot moeten boa's zitten en morelia viridis biaks

Share this post


Link to post
Share on other sites

als u vast zit heb je meer aan een advokaat denk ik :rolleyes::rolleyes:

 

 

vast met wat?

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha ja sorry was het probleem vergeten te zeggen

 

met standaartmaten zodat ik maar enkel en alleen 2 maten moet maken bv voor boa's en pythons 1 maat en voor koren bulengerie's enzo 1 maat van rack

 

enkel de boompythons die later komen en andere pythons moeten wachten de rest zal er dan wel snel zijn enkel en alleen eerst helft mannetjes en daarna vrouwtjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×