Jump to content

Recommended Posts

wie vangt er nog meer hierzo wel eens voederdieren uit de natuur?

hoe doen jullie dat?

 

ik zelf doet dat nu met een vogelnetje en ga ik op de fiets door hoog gras fietsen en einde van de rit is een flink net vol sprinkhaantjes vliegjes kleine bijtjes kevertjes muggen spinnetjes enz, mijn kikkers en kleine hagedisjes zijn er dol op, meschien dat er meer mensen dat hier doen?

 

groeten ingel

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog nooit gedaan maar klinkt wel leuk ja. maar mogen ze alles wat erin komt te zitten wel dan?

nog een probleem: bij ons in de buurt is genoeg hoog gras, maar ik weet niet of er gespoten is(met dat insecten verdelgspul).

 

grtzzz laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

weide plankton word dat genoemd,de buurt weet hier dat de slakjes hier welkom zijn,zolang en niet gesproeid word.

het is al wel voorgekomen op het forum hier dat een baardje grote wormen had,die hadden in een sprinkhaan gezeten die van buiten kwam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja haha, en de hommels en wespen en bijen moet je er op de eenofandere manier wel uit krijgen ik heb ze eruit geschut maar meestal willen ze de andere kant op, ik voer het alleen aan de kikkers en de kleine hagedisjes, ze zien er super uit prachtige kleuren en super actief sinds ik weideplanktong voer. ik kan er echt een poos naar kijken hoe ze jagen op al die insecten :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo, wij hebben ook al van alles gevangen voor onze baardagaam joep. sprinkhanen, naaktslakken, huisjesslakken, spinnen , vliegen, pissebedden, wormen , zelfs een keer libelles. hij vind het allemaal heerlijk. en is erg gezond.

kweek trouwens inmiddels zelf sprinkhanen, wat ook fantastisch gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pissebedden worden hier geregeld gevangen in de tuin,en gevoederd aan de kleintjes

onder en tussen de stenen(even optillen en daar zijn ze

 

sprinkhaantjes zijn een lekkere afwisseling,

al de rest is te klein voor de baardjes

 

 

volgens dr brakel kan een wesp of bij geen kwaad,maar durf het zelf niet aan

 

bij de biologise boer rupsjes gaan plukken op de kool

daar is de boer blij mee,en de baardjes ook

opgelet dat niets gespoten is

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik was van de week langs een waterkant met mijn netje khad geloof ik wel 500 muggen en al die waterinsecten, allemaal bij de kikkers gegooit en men anolissen twas echt feest in het terrarium. .

 

khad van de week sprinkhanen gevangen die nog groter waren dan die je in de winkel koop, zijn deze beschermt ckr?

 

groeten ingel

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ingel,

 

Zijn waarschijnlijk de sabelsprinkhanen, deze zijn beschermd.

 

@Donnys Dragons,

 

Ook meikevers zijn beschermd.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

inheemse soorten die groot genoeg zijn om als voedsel te dienen zijn zeer zeldzaam,en worden daarom beter gelaten waar ze zijn,en thuishoren,in onze natuur

 

meikevers zijn daar zeker een soort van(zou ik zeker niet voederen aan baardjes , te hard,en te veel stekende uiteinden)

 

de meikever was zo goed als uitgestorven in de jaren"80"door de bestrijdingsmiddelen,en het verdwijnen van de beuken hagen langs de weiden

engerling ,zo noemen de popen in een stadium voor ze kever worden ,kwamen uit,en er waren geen beukenhagen meer die als voedsel dienen meer

van eitje tot engerling duurt het een jaar

van engerling tot meikever duurt het drie jaar

wanneer de meikever gepaard heeft,graafd het vrouwtje zich in,en legt eitjes

na een maand sterven ze

 

de introductie van de beuken hagen kreeg in het begin enkel gehoor bij de groene tuinliefhebbers,met het doel de meikever te redden

 

de beukenhagen werden een succes als tuin afsluiting en gelukkig is de meikever dit ook geworden

 

nu zijn ze terug overal te bewonderen

 

geniet ervan,en maak er de kinderen blij mee,met wat in onze tuin leeft,maar laat ze liefst verder me rust

 

de natuur zal u dankbaar zijn

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook de sprinkhanen zijn redelijk zeldzaam geworden,en worden beter niet uit de natuur geplukt

 

we hebben verschillende soorten sprinkhanen,waarvan de wrattenbijter de grootste is.

ze zijn verdeeld in drie soorten doornsprinkhanen,sabelsprinkhanen en veldsprinkhanen

 

door meer en meer ecologische bermen komen ook de zeldzamere soorten langzaam terug

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf militair en heb aan de bioloog bij ons op de vliegbasis gevraagd of ik weideplankton mocht vangen.

Geen prob volgens hem, genoeg sprinkhaantjes en andere insecten.

Daarnaast veel wilde (rode) klaver en wilde viooltjes geplukt, super voedsel natuurlijk, helemaal omdat op de vliegbasis niet gespoten mag worden.

 

Wordt met mijn net overigens door mijn collegae wel vreemd aangekeken ......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×