Jump to content
JDG

Groot Verlies

Recommended Posts

De verslagenheid is hier groot ten huize van ondergetekende. :(

Vorige week merkte ik op dat het grootste vrouwtje al een hele poos heel dik zat en dat het ernaar uitzag dat ze haar eitjes waarschijnlijk moeilijk kwijt raakte.

Op dat moment liet ze haar eitjes gewoon van bovenaf van op een tak in het terra vallen.

Op dat moment was ik blij en dacht dat het probleem van de baan was.

Niets is minder waar.

Waarom ze dit gedrag vertoonde is mij een raadsel daar er genoeg aflegmogelijkheden zijn (het terra heeft nl. een gehele bodemopppervlakte van 20 cm hoge grond) en ook heeft ze al verscheidene legsels achter de rug zonder dit probleem.

De dagen daarop was ze heel rustig en onbeweeglijk, wat op zich niet abnormaal is voor deze soort, maar ik voelde dat er iets niet pluis was.

Ik wou ze wat aansterken met wasmotjes, maar dit weigerde ze en wat al heel abnormaal was was dat ze haar gewoon liet hanteren.

Dus was het tijd om een afspraak te maken met een dierenarts want ik voelde dat er nog een eitje aanwezig was.

Zo ver is het jammer genoeg niet meer gekomen en ze is deze morgen van ons heen gegaan :(

Het noodlot blijft ons maar steeds achtervolgen met deze soort, vorige week had ik nog een legsel die stuk was met 5 ongeboren en volgroeide jongen.

Als aandenken aan haar deze foto's.

We zullen haar heel hard missen.

 

gonocephalus_chamaeleontinus_female_vrouw2.jpggonocephalus_chamaeleontinus_female_vrouw2-3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben net al gepbt, aangezien wij hier ook al zo'n groot verlies hebben.

 

Het was een prachtig vrouwtje wat jullie ontvallen is.

Heel veel sterkte met dit enorme verlies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jo,

 

Gecondoleerd met dit groot verlies. :(

 

Veel sterkte in deze droevige periode.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

gecondoleerd met de verliezen :(

prachtige diertjes, heel jammer

Share this post


Link to post
Share on other sites
We hebben net al gepbt, aangezien wij hier ook al zo'n groot verlies hebben.

 

Het was een prachtig vrouwtje wat jullie ontvallen is.

Heel veel sterkte met dit enorme verlies.

Dag Rudy en Wendy we hebben inderdaad al wat afgemaild ;)

Langs deze weg ook nog veel sterkte gewenst met de tegenslagen en het verlies.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

gecondoleerd, het is nooit leuk om een dier te verliezen :( . maakt deel uit van de familie. sterkte.

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach jo.wat erg nu!

je hebt inderdaad geen geluk met deze dieren.en je verdriet moet groot zijn.

en dan ook nog het legsel!

heel veel sterkte gewenst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer te lezen dat het maar niet wil lukken met deze mooie soort

 

onze deelneming voor het verlies

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo: na net het stukje te hebben gelezen over je nakweek is dit een stukje minder goed nieuws zeg!!

 

Weet je ook wat het probleem is geweest dat ze alsnog is dood gegaan na het leggen van de eitjes??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo: na net het stukje te hebben gelezen over je nakweek is dit een stukje minder goed nieuws zeg!!

 

Weet je ook wat het probleem is geweest dat ze alsnog is dood gegaan na het leggen van de eitjes??

De eitjes had ze te lang opgehad en heeft ze dan gewoon laten vallen van bovenaf in het terra.

Wat de reden hiervan was is niet helemaal duidelijk aangezien de grondlaag uit een dikke (20cm) laag vochtige grond bestaat.

Ook had ze hiervoor al op een normale manier legsels gehad.

De reden zou kunnen zijn dat het mannetje te opdringerig bleef.

Maar niet alle eitjes heeft ze kunnen laten vallen er was er nog eentje binnenin en ze was totaal uitgeput, ook is dit een soort die heel stressgevoelig is en door haar te hanteren en proberen te helpen is ze eronder door gegaan :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Jo,

 

sterkte met dit verlies, was een prachtig beest.

 

groetjes laura

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo: na net het stukje te hebben gelezen over je nakweek is dit een stukje minder goed nieuws zeg!!

 

Weet je ook wat het probleem is geweest dat ze alsnog is dood gegaan na het leggen van de eitjes??

De eitjes had ze te lang opgehad en heeft ze dan gewoon laten vallen van bovenaf in het terra.

Wat de reden hiervan was is niet helemaal duidelijk aangezien de grondlaag uit een dikke (20cm) laag vochtige grond bestaat.

Ook had ze hiervoor al op een normale manier legsels gehad.

De reden zou kunnen zijn dat het mannetje te opdringerig bleef.

Maar niet alle eitjes heeft ze kunnen laten vallen er was er nog eentje binnenin en ze was totaal uitgeput, ook is dit een soort die heel stressgevoelig is en door haar te hanteren en proberen te helpen is ze eronder door gegaan :(

Misschien dat de nakweek dieren wat minder snel gestresst zullen zijn zijn?? Zijn jou dieren wildvang of ook nakweek jo?? Ik denk naar een paar generaties dat de dieren misschien wat meer rustig zijn ook omdat ze in gevangschap opgroeien??

 

Of ligt dat wa moeilijker bij deze dieren??

Share this post


Link to post
Share on other sites

even ver na datum reageren,maar vind het ook wel spijtig

als je ev een schuldgevoel hebt dat het u schuld is dat je haar hanteerde om haar te helpen enzo....niet doen,elke normale mens die wat met zijn dieren inzit zou beginnen dwangvoeren enzo,dus als je met een schuldgevoel rondloopt,niet doen,het is uw schuld NIET:)

troost je gewoon met de gedachte dat ze een goed en gelukkig leven bij je gehad heeft;)

 

nog een sterkte met het verlies

 

groetjes

Jessie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×