Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

Hoi,

Gister kwam ik terug van de beurs en toen wilde ik de terra's schoon gaan maken enz, zie ik ineens in 't zand allemaal hele kleine beestjes volgens mij mijt, hoe kan ik er vanaf komen? Ik ga dalijk na mijn werk direct naar de dierenwinkel om nieuw zand, en dan ga ik het terra ontsmetten, wat kan ik verder nog doen? En hebben mijn dieren hier last van?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijt is lastig weg te krijgen( een echte plaag), als het in het zand zit zitten ze ook op de dieren :(

geef de dieren dagelijks een bad zodat de mijt onderwater komt en verdrinkt.

leg in de bak na het ontsmetten kranten zodat deze dagelijks vervangen kunnen worden mijt legt 200 a 300 eitjes per dag per dier vandaar kranten is makkelijk elke dag te verschonen. je hebt in de winkel veel spullen maar heb op het forum gelezen dat frontline spuitbus ook erg goed werkt tegen mijt. doe je bak ermee en doe wat op een wattestaafje en behandel je baardagaam blijf dit herhalen tot je er zeker van bent datze er niet meer zijn, anders begint het weer opniel. en ja het kan kwaat aangezien het er steeds meer worden en deze allemaal bloed zuigen van je baardje zal deze zich niet prettig voelen en ziek worden. kijk uit mijt loopt over naar andere terrariums. veel succes.

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

zitten de mijten ook op je dieren?

dan kan je idd frontine gebruiken,maar spuit dat op een keuken rol,en niet direct op je dieren. je kan ook je terr en mee inspuiten,laten intrekken,en het liefst schoon spuiten met een stoomreiniger.

zoals marjolein zegd gebruik even kranten,of helemaal niets op de grond.

klim rotjes enzo een paar dagen in de vriezer of uitkoken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt, ik ga er meteen voor zorgen, heb ik weer :s op het moment lijkt het wel of alles even tegen zit zeg :S beesten die ziek zijn, terra met mijten *zucht* heb ik dat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Is er al bekend wat voor mijten het zijn?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, en na zondag heb ik ze ook niet mee gezien in het zand <_< het leken wel hele kleine licht bruine vlooitjes, ze sprongen niet en liepen gewoon over het zand, kan ik dat misschien laten testen bij de DA?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Het zou kunnen zijn dat het voedselmijt is.

 

Is de bodembedekking in je terrarium droog?

 

Zijn het geen stofkrekels?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er stond altijd een waterbakje in maar mn nieuwe baardje maakte er dan altijd zo'n grote puinhoop van dat ik maar besloten heb om gewoon af en toe te sproeien.

Dus nu is het zand droog ja.

Ik heb dat inderdaad al vaker gehoord dat het misschien krekkels zijn, maar ja aangezien ik ze niet meer heb zien zitten de afgelopen 2 dagen kan ik ze niet meer bekijken. ik heb inmiddels wel alle boomstammen enz uitgekookt alleen moet nu nog nieuw zand er in doen dan en de ruitjes enz schoonmaken. Overings heb ik de boomstammen enz nog niet terug gezet, dat doe ik pas als alles schoon is. Dus ja wat is nu wijsheid??? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het bloedmijt was geweest zouden ze er zeker nog zitten, die vermenigvuldigen alleen maar. moet dan toch wat anders geweest zijn.

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm ja het zouden krekels kunnen geweest zijn.

Als je baardjes het waterbakje steeds omliepen is die vochtige grond ideaal voor krekels. Maja eigenlijk voor allerlei beestjes.

Ik sproei mijn terra niet. Ik geef mijn baardje om de 2 tot 3 dagen een badje. En het gaat al anderhalf jaar zo, dusss...

 

En de bakken waar ik vochtige grond in heb zitten, heb ik pissebedden geduwd. Die houden de boel mooi. En tot nu toe nog geen mijt gezien, *hout vasthouden*...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Frag, dat van die pissebedden waar zou je dat gehoord hebben <_<:P;)

Nu wat de mijt betreft het zouden inderdaad stofkrekels kunnen geweest zijn, maar als je iedere dag je zand zeeft en wekelijks een grote beurt heeft zou dit toch toeval moeten zijn, maar aan je verhaal te horen lijkt het me in die richting die je moet zoeken. Mijt in de vorm van kleine witte zilverachtige stofjes komen vaker voor in tropische vochtige bakken met een hele hoge vochtigheid en hoge temperaturen.

Ikzelf ben dan ook geen voorstander om waterbakken te plaatsen bij baardjes omdat dit een haard van allerlei microben vormt zeker als je de bak niet op tijd vervangt en reinigt.

Hou het zeker in de gaten.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal, ik heb ze inderdaad niet meer gezien, gister wel allebei de dieren in bad gedaan en alles schoongemaakt en niets geen beestjes meer gezien dus het zal allemaal wel.

 

Nu kunnen ze lekker genieten met zn 2en ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mochten het wel mijten zijn geweest, hou het echt goed in de gaten, eieren van mijten kunnen wel 6 tot 8 maanden goedblijven ! Tevens zijn er al bloedmijten bekend die zelfs resistent zijn voor b.v. Frontline ! De beste oplossing (tevens erg makkelijk) is het gebruik van Dutchies, dit zijn roofmijten welke de andere mijten "opeten" en zodoende het probleem oplossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het stofkrekels waren geweest had je dat waarschijnlijk wel herkent! Het zijn dus waarschijnlijk mijten.

Ik adviseer je om heel de bak leeg te halen alles te desinfecteren en vervolgens weer in te richten.

Mijten ban je niet door alleen enkele inrichtingsstukken uit te koken, zoals 101 dragons vermeld, eitjes blijven maanden goed!

Gebruik halamid en spoel daarna alles goed na met kokend water.

Je neemt dan in ieder geval het zekere voor het onzekere.

 

grtz John

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Nog even een kleine aanvulling;

 

Tussen mijten zit nogal verschil.

 

Stel je voor dat het voedselmijt zou zijn; dit kan geen kwaad voor

reptielen.

 

Behandeling volstaat door gewoon het terrarium schoon te maken.

 

Voedselmijt ontstaat meestal in een vochtige plaats/omgeving met

achtergebleven etensresten.

 

Veel mensen gooien de krekels in het terrarium rechtsstreeks uit het

doosje waar de krekels inzitten.

In deze doosjes zitten vaak zemelen of kippekorrel wat bij het voeren

in het terrarium terecht komt.

 

Deze zemelen of korrel zijn zeer gevoelig voor voedselmijt als ze vochtig

worden en bij een hoge temperatuur.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi in mijn bak lopen ook allemal beestjes en ze springen hoog. het zijn stofkrekels.

mijn vrouw had voor het leggen van haar eieren een dikke vochtige laag zand gemengd met vermiculiet gekregen kennelijk hebben wat krekels eitjes gelegt. het lijkt wel een mierennest. vangen is niet te doen. worden vanzelf wel opgegeten.

en dan wordt er gezegt dat zand te dicht opelkaar zit. en dat het slecht resultaat geeft met krekels kweeken. nou vindt dit ongeplande resultaat zeker niet verkeerd.

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, ik ben blij dat je het zo opneemt,ik zou in paniek zijn als er ook maar wat rond zou huppen in m,n terras.

wat je even vergeet is dat die vochtige grond voor schimmels zorgt,en dat vermulcillite glimmertjes heeft,en dat je dieren er van zullen eten,ze zijn gek op glimmertjes. uiteindelijk kan je dus nog grotere problemen krijgen dan stofkrekels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb trouwens nooit meer iets vernomen van mijten o.i.d. ik sproei het terra niet meer en ook de waterbak heb ik weg gehaald ze gaan nu gewoon om de dag in bad en dat gaat heel goed.

Dus ik heb nu een heel droog terra. :cheer: ik blij! haha

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×