Jump to content
sylvia

Nieuwe Terra's

Recommended Posts

binnenkort gaan we nieuwe terrariums bouwen , het worden er in totaal 3,

 

2 van 1.50 bij 60 diep en 65 hoog ,

en 1 van 3 meter bij 60 diep en 65 hoog ,

 

de 2 zijn voor baardagamen , 1 man en nu nog 1 vrouw ,maar hoop ik snel uit te breiden met 1 rode vrouw en een hypo vrouw ,

de bakken willen we zo maken met een tussen schot die er tussen weg kan of een luik erin , zodat als het kan en mag , de man bij de vrouwen kan komen en hun dus ook een 3 meter bak hebben , totdat ik ze weer uit elkaar haal .

 

de 3 meter bak wordt voor hals band leguanen , wil er eerst een trio in plaatsen , of 1 man en 3 vrouwen , denk dat de maat erg mooi voor ze is , op deze manier kan ik ook meerder houden van de halsbandjes , vindt ze erg mooi , vooral de smurfblauw probeer al steeds even te mailen met iemand maar dit lukt niet krijg steeds fout melding

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

OVER EEN MOOI FORMAAT GESPROKEN :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

 

zal niet zo simpel zijn deze stevig genoeg te krijgen

zijn reuzebenieuwd

 

zeker fotos plaatsen

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

we denken er aan om in het midden van de bak of op een meter een pilaar te maken ,deze gewoon ook mooi maken met het zelfde als achterwand zodat het er echt bij hoort , maar op die manier heb je wel de stevigheid ze steunen dan mooi tegen het doorzakken , we hebben nu hout kunnen vinden ( nog niet gehaald) met de lengte van 3 meter bij 1.22 , het is dan alleen kwestie van inelkaar schroefen , want hun zagen het verder op maat , heb 3 platen in totaal nodig , buiten de voorkant om dan , daar moeten we stukje van 3 meter bij 10 cm voor hebben 4 keer , maar daar kijken we wel even apart voor . zal niet zo'n probleem op leveren , hier gaan de ruiten doorheen lopen

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook nagedacht over hoe ik later mijn bakken zou maken moest ik een grotere kamer hebben.

 

Om te verstevigven bv:

 

Boven en onderplaat van 3 m lang.

Dan om de meter gewoon een plank net zoals de zijwand en dan een paar gaten of bogen in zodat je baardje naar de volgende bak kan lopen.

 

Zo heb je minder kans dat je bovenplaat gaat doorzakken. En kan je ook 3 verschillende bakken cre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was nog vergeten te zeggen dat het zeer mooie maten zijn :D

 

Bijna de australische woestijn :P

 

Ik ben juist een website tegengekomen:

 

http://lizzardmadness.nl/foto%20bouw%20woestijnterrarium.php

 

Op sommige foto's zie je een paal in het midden waar dan isomo is rondgedaan. En afgewerkt.

 

Dat is eigenlijk ook wel mooi.

 

Grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ fragrancy

 

zeer mooie grote stelling,met zeer mooi gemaakte achter en zijwanden

 

ook om de stevigheid door de ondersteuning in het midden ,is het een goed voorbeeld

 

op gebied van verluchting al veel minder

de ventielatie is zeer beperkt

(een terrariumstelling moet meer verluchting hebben dan een losse terrarium,daar de onderliggende terrariums hun warmpte doorgeven aan de bovenstaande(deze heefd bodemverwarming))

 

op gebied van de schuifraampjes een ramp voor elke moeder(de onderste rand onder de schuifraampjes steld niets voor,en zal altijd voor zand voor de terrastelling zorgen)

en iedereen weet wat moeder de vrouw denkt van zant op de grond he :rolleyes::rolleyes:

 

ook vind ik persoonlijk dat de meeste terrariumachterkanten gemaakt worden voor kleine baardjes(te kleine ligplaats-zonneplaats te kleine schuilgrotjes enz

terwijl een baardje grotendeels van zijn leven als groot dier doorbrengd

 

gelukig heefd iederen andere gedachten en smaaken :cheer: ,en hadden we allemaal dezelfde terrariums,en was er nog wijnig nieuws te zien :blink:

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikzelf heb hier een bak van 200 x 100 x 100

daar heb ik gewoon op de bovenkant een dikke balk aangeschroeft , dat is gelijk het tussen schot voor het terrarium dat er boven op staat ,

 

en tot nu toe hangt het nog niet door ,

terwijl er nog wel een bak boven op staat van 80 60 70

 

dit is gemaakt van 18mm geplastificeerd meubelplaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

de onderste worden de bakken van 2 keer 1,50 dus met tussen schot ( al dan niet met een schuifluik om de terra groter te maken ) , deze is dan ook het stevigst wegens de plaat die er tussen staat , de bovenste is mijn bedoeling net zo te maken als in de link , dus met 2 palen , zodat hij extra steun heeft , hier ook piepschuim of pur om heen en het lijkt of het erbij hoort , ook wil mijn man de bovenste platen verstevigen met een balk ,zodat doorzakken minimaal wordt ,ik moet nog even geduld hebben voor de bouw begint maar ben zo benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden :)

 

groetjes sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh ja erwin wat de ventilatie betreft moeten we nog even over nadenken , bij de bovenste bak kan dat heel mooi in de bovenplaat , maar onder is even een struikelblok omdat 1 zijkant en natuurlijk de achterkant tegen de wand staat ,dus daar is ventilatie niet mogelijk , kan dus zijn dat het aan de voorkant komt , boven de schuifruitjes , gewoon meeschilderen en lijkt me niet dat dat gaat storen ,maar daar wordt dus nog over na gedacht , en mocht iemand tips hier over hebben dan hoor ik ze graag .

en we gaan op die 3 meter met 3 ruitjes werken , ok zijn ze nog ruim een meter , maar dat moet kunnen , en ik ben de moeder de vrouw die het op moet ruimen al dat zand ,en dat geeft dan ook geen probleem :rolleyes:

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm ja op verluchting had ik nog niet gelet. Het lijkt alsof hij er geen heeft.

 

En inderdaad, zand onder je voeten en in de hele living, niet zo aangenaam :D

 

@ Sylvia:

 

Je gaat toch een opening laten tussen de terra's of niet? Dan kun je nog op de bovenplaat verluchting doen.

 

En als je het terra een paar cm van de muur plaatst kun je ook op de achterwand verluchting plaatsen.

 

Ik ben ook bezig aan een nieuwe bak. Vanboven heb ik geen verluchting enkel langszij en achterwand:

 

Afb047.jpg

 

Afb046.jpg

 

Ik heb hier ook verstevigd met een keper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee er komt geen dubbele bodem/plavond in , wij werken de verlichting naar de achterkant toe , dat heb ik nu ook met mijn terrarium ,,want dat was een dekenkist , is nu televisie kast , werken we met rails waar de draden door liggen , werkt perfect , denk niet dat als ik de gaten aan de achterkant doe er voldoende ventilatie is , dan moet ik hem wel een heel eind van de kant gaan zetten denk ik , of is 7 tot 10 genoeg , en vergeet niet het is 3 meter he ,dus de gaten die het verst weg zitten hebben die dan wel ventilatie?

 

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×