Jump to content

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Wie heeft er een terrarium met halogeenverlichting in combinatie met UV-TL verlichting. Ben van plan mijn nieuwe zelfbouw terrarium zo te gaan verlichten,

dus:

 

links : 1a2 halogeenspots van 35 of 50W, net wat de beste temp oplevert

midden : UV-TL balk grootste maat, terra wordt 1.60m

rechts : 1 halogeenspot 35 of 50W

 

Ben niet van plan om er een spaarlamp in te plaatsen, reageert mijn baardje heel slecht op.

 

Hebben meer mensen dit idee aan verlichting, is een flood beter als dit of doen jullie baardjes het ook prima onder halogeen?

Krijgen ze op deze manier voldoende UV?

 

 

Groeten Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik werk nu wel met uv-spaarlampen maar voor de rest gebruik ik altijd halogeen lampen. Het zijn mooi van kleur, geven goede warmte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook halogeen halogeen geeft ongeveer 30% meer licht en warmte dan een gloeilamp dus het bespaard in de stroom rekening en het werkt prima.

 

beter dan flood lampen licht er aan wat voor een flood lampen je gebruikt kijk als je een megaray uv flood lamp gebruikt wat na mijn idee 1 van de beste uv bronnen is is het natuurlijk een slecht vergeleik

 

als je halogeen met gloeilampen vergeleikt zou ik voor halogeen kiezen als de mogenlijkheid er is

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallogeen gebruiken we ook in onze stelling,in combinatie met tl voor de verlichting

uv geven we via uv spaarlampen

 

moest ik opneuw beginnen met de bouw,hingen er nu megaray flood lamp in,inplaats van een uv spaarlamp(terrarium hoord dan wel 10 cm hooger te zijn vind ik persoonlijk)

de megaray hoord wel aan de warmste kant van het terrarium hangen,en in een poselijnen fitting)

dit in combinatie met dimbare hallogeen,en gewoone tl balk(wel een niet flikkerende tl nemen(electronise ballast))

 

zo zijn enkele van onze nieuwe bakken nu gemaakt

 

de hoeveelheid uv dat deze flood's afgeen is niet te berijken met een spaarlamp of een uv tl lamp

de lamp is iets duurder,maar gaat met gemak 2jaar mee(zijn dit wel nog aan het testen)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallogeen gebruiken we ook in onze stelling,in combinatie met tl voor de verlichting

uv geven we via uv spaarlampen

 

moest ik opneuw beginnen met de bouw,hingen er nu megaray flood lamp in,inplaats van een uv spaarlamp(terrarium hoord dan wel 10 cm hooger te zijn vind ik persoonlijk)

de megaray hoord wel aan de warmste kant van het terrarium hangen,en in een poselijnen fitting)

dit in combinatie met dimbare hallogeen,en gewoone tl balk(wel een niet flikkerende tl nemen(electronise ballast))

 

zo zijn enkele van onze nieuwe bakken nu gemaakt

 

de hoeveelheid uv dat deze flood's afgeen is niet te berijken met een spaarlamp of een uv tl lamp

de lamp is iets duurder,maar gaat met gemak 2jaar mee(zijn dit wel nog aan het testen)

 

groetjes

erwin&sonja

Erwin die megaray zijn dat er van 100 of van 60 watt ?Want heb er bij de jongere eentje van 100 steken en ze kruipen er zo kort mogelijk tegen soms en dat is op net 10 cm ervandaan.Nu zie je nog wel want wil nog grote terrariums bijbouwen en ga dat in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Wij vinden de Mega Ray floods de beste lampen die er zijn.

 

Voor een 100 watt flood moet het terrarium minstens 50 cm

hoog zijn.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Vraag over de Megaray, mijn terra wordt 160 bij 60 bij 60 met een vals plafond, dus de hoogte is ong 50 cm van de grond tot de lamp, er komen ook nog een aantal zonplekjes hoger verwerkt in de achterwand.

 

Is het verstandiger om dan een 100W of een 60W te nemen, had begrepen dat de 60W niet zoveel warmte produceert.

 

Ga denk ik toch halogeen gebruiken icm een UV-TL balk over driekwart van het terra maar ben nog niet zeker

 

Groeten Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jetro,

 

Het antwoord staat hierboven. :huh:

 

Een 100 watt. ;)

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok 100W dus, geeft dat voldoende warmte om samen met twee halogeenspots een terra van dat formaat te verwarmen (160x60x60)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ zwelge dat gaan de lampen samen wel redden ik raad in zo een lange grote bak wel aan een treulight tl erbij te gebruiken of een witte tl lamp dit om te zorgen dat je veel licht hebt want met 3 lampen in zo een grote bak heb je niet veel licht anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maken er ook mensen gebruik van een keramische lamp met Thermostaat + uv tl balk voor het licht?

Keramische lampen geven geen licht.

Baardjes gaan zich opwarmen door te gaan zonnen.

En dat doen ze dus onder een warmtebron die licht en warmte tegelijk straalt.

Uit recente testen is gebleken dat je dit het beste kan benutten door een lamp te gebruiken die UV en warmte stralen.

De Mega Ray flood kreeg heel goeie commentaar.

 

@zwelgje

Wij gebruiken ook in sommige terra halogeen en vinden dit heel goed om een zonneplaats te cre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gewoon spots.

 

Snachts gebruik ik wel een keramische lamp. Het wordt soms 12 graden op mijn kamer en das iets te koud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben idd van plan om een UV TL te plaatsen, wat is eigenlijk de grootste maat?

Geven Truelight TL,s ook UV af trouwens

 

Als ik alleen halogeen doe als warmtebron zou dan 2x 35W en 1x 50W voldoende zijn om het terra op te warmen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat het ideale wattage is voor jouw bak is niet zomaar te zeggen.

Dit hangt af van verschillende factoren.

Wat je wel zou kunnen doen is om er een dimmer op aan te sluiten zodanig dat je de warmte wat kunt regelen.

Ook raad ik je aan om de halogeenlampen niet symetrisch aan te brengen en ze dus zo te plaatsen dat je een warmte zijde en een koele zijde cree

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

ik heb een terra voor mijn slang en daar heb ik ook halogeenspots in hangen 2 x 50watt

maar ik ben er achter gekomen dan je moet uit kijken wat onder die lampen is het bij mij bijna 60 graden

gelukkig heb ik een hoog terra

dus let daar ook op halogeenspots worden echt warmer dan andere lampen

 

 

grzz kevin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×