Jump to content

Recommended Posts

Hoi Reptielenliefhebbers,

 

Na lang zeuren is het zover(mijn vriendin vindt ze nog een beetje eng). Ik ga een terrarium aanschaffen. Als klein kind zat ik al met mijn neus tegen elk terrarium die ik tegen kwam. In Vlissingen in de reptielenzoo niet weg te slaan. Ik vermoed dat het in mijn bloed zit.

 

Ik ben overal aan het kijken en heb al veel informatie gewonnen onder andere op deze website wat ik duidelijk en overzichtelijk vind. Ik wil beginnen met baardagamen. Ik zou willen beginnen met 2 baardagamen een mannetje en een vrouwtje. Er wordt mij langs alle kanten aangeraden om een terrarium te kopen met de afmetingen minimaal 120 x 50 x 50 waarop ik stuit op mijn eerste vraag. Waar kan ik het beste een terrarium kopen als je in Goes(Zeeland) woont? Internet(welke van de vele webshops), dealer of beurs. Ook heb ik regelmatig op marktplaats gekeken voor een kant en klare maar ik denk dat ik mijn terrarium zelf wil inrichten, maar ik heb wel gezien dat het behoorlijk wat centen kan besparen en tijd. Maar tijd heb ik. Dus ook hierover zou ik graag jullie mening willen!! Vaak zit er dan al een baardagaam bij en dan vraag ik me af waarom zou je hem weg doen, straks koop ik namelijk problemen/verdriet van een ander.

Als ik een terrarium zou kopen lijkt het me belangrijk op te letten voor verlichting en ventilatie. Zijn er nog meer dingen?

 

Mocht ik een terrarium hebben, waar zou ik dan baardagamen kopen. Ik vind persoonlijk die witte soort erg mooi. Die moeilijke naam ben ik alweer vergeten.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo akirawarrior

 

eerst en vooral welkom hier

ook een pluim voor uw werkwijze,eerst goed informeren,en dan handelen :cheer:

 

persoonlijk vind ik een 120 cm terrarium een mooi formaat voor een koppel.

(al is het hoe groter hoe beter)

 

de keuze begind al met wat u wil

een volglas,of een uit hout

hout houd de warmte beter vast,maar glas is beter proper te houden

in glas zou ik zelf voor nieuw gaan(zelf erger ik me aan kleine mankementen )

 

bij reptie-farm op de online shop zijn ze te koop(hulst is niet zo ver van goes

 

de witte die u bedoeld is de leucistic :rolleyes: ook een van mijn lievelingen

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi.

 

Als je een beetje handig bent, dan een terra zelf bouwen, kan je zo groot gaan als je zelf wil, en heb je meer plezier aan.

Is maar een tip dat ik geef.

 

Greetz Regius

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey akirawarrior,

 

goed dat je eerst veel info zoekt, vele kopen heel inpulsief een dier en gaan dan vragen stellen!

Zoals Erwin zei 120 is een mooie grote afmeting.

Glazen terrariums zijn mooi, je ziet jou baardagaam langs alle kanten!

Houten terrariums zijn (vind ik) nog mooier, houd beter de warmte vast dus minder verbruik en als je wat handig bent kan je ze zelf op maat maken!

En als je een terrarium staan hebt en je gaat opzoek naar een baardje loop dan eens binnen bij kwekers! Daar heb je meestal het grote voordeel dat je beide ouders kan zien! Ook een voordeel is dat een kweker dit doet voor hobby en zo meer tijd in de nakweek steek kwa verzorging!

Er zijn heel wat kleursoorten te verkijgen en daarom zijn er ook heel wat verschillende prijzen.

Jij wil een mannetje en een vrouwtje? Denk erom best is dat mannetjes appart zitten! Als ze nog klein zijn is dat geen probleem, maar wanneer een mannetje paardrang heeft zal hij steeds het vrouwtje lastig vallen. Bij ons zitten op dit moment 5 vrouwen samen en 3 mannen elk appart, zo kunnen wij een mooi overzicht houden! Ook voorkom je zo ongewenste zwangerschappen.

Wil je toch graag 2 baardagamen die samen moeten zitten kies dan voor vrouwtjes en wil je ooit gaan kweken zet dan een terrarium bij voor 1 man!

Kies je om 1 baardagaam te kopen kies dan voor een man!

Vrouwtjes kunnen eieren aanmaken zonder dat er een man bij zit, wanneer je dit niet gemerkt hebt en het vrouwtje kan ze niet leggen zal ze hieraan sterven. Dit noemt men legnood!

Share this post


Link to post
Share on other sites

welkom op het forum

als je een koppel koopt moet je wel twee terra's hebben voor als ze gaan paren

als je dan van plan bent om de eitjes uit te broeden moet je nog een terra (of meerdere ) hebben voor de nakweek in te zetten

 

groetjes

d+n

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey akira

wat chuck zei is al genoeg.maar wil toch ook ff wat zeggen ik ben er nou toch ;)

baardagamen zijn echt mooie en bijzondere dieren.je krijg echt een stukje natuur in huis.het zijn 1 van de actiefste reptielen soorten en daar kan je echt van genieten.als ze dan ook nog eens tam zijn is het dubbel zo leuk.dus let er op......niet alle baartjes zijn tam. ikzelf heb 3 volwassen vrouwtjes die zeer tam en actief zijn.laat je zeer goed informeren dat heb ik ook gedaan,je komt altijd wel eens voor verrassingen te staan en dat je je vaak zorgen maakt om niets .maar eens een baardagaam altijd een baardagaam :D:D:D .

 

op deze site staat echt alles over de baardagaam en alles erom heen,dus leef je uit

stel een vraag op het juiste onderwerp en je heb binnen nu

en een paar dagen antwoord, .

dat maakt deze site zo bijzonder ;)

 

groetjes ron :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik heb vernomen dat er ook een reptielenwinkel is in wemeldinge dat is 15 minuten rijden van mijn huis. Ze hebben een 120 x 50 x 50 glazenterrarium voor 165,- met uv verlichting en 2 keramische vittingen. Misschien ga ik die vanavond halen en kan ik beginnen met de inrichting.

 

Welke materialen kan ik het beste gebruiken?

Hoe werkt je met tempex? Welke lijm en welke soort verf kan je gebruiken?

Ik wilde zelf steenstrips gebruiken met voegmiddel zand kleur. Beetje donker geel.

 

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

als dat de prijs is voor een terrarium met lampen en fittings(zelfs een uv lamp inbegrepen,moet u dit zeker doen.

dit vind u nergens voor deze prijs(al kan ik het moelijk geloven dat het mogelijk is voor deze prijs)

persoonlijk vind ik een woestijnterrarium het beste als er vooraan ,onder de schuifraampjes een breede glasplaat zit(bij te lage glasplaat heb je veel zand in de rails,en die zorgen voor veel geluid)

 

voor u begind met inrichten ,kijk eens goed rond,en kies een idee dat u wil in uw terrarium.

alles is mogelijk,als u uw fantazie maar de vrije loop laat

 

tempex of piepschuim kan je op verschillende manieren bevestigen en bewerken

 

bevestigen kan met aquariumciliconen,en fix it al(of een andere ciliconen die het piepschuim niet doen wegsmelten)(goedkoope ciliconen dus eerst even testen)

snijden kan met een mes,of een smelddraad,of gewoon afbreken

om een mooi boommotief te krijgen neemt u een dikkere piepschuimplaat

snij de overtollige delen weg

brand alles redelijk glad(buiten het huis)

met een soldeerbout kan je er de nerven erinbranden

 

afwerken kan met tegellijm in meerdere dunne lagen.

neem er de tijd voor,en maak wat uzelf mooi vind,u moet er tenslotte jarenlang naar kijken.

 

leef er u lekker op uit

zeker stap per stap fotos posten

 

indien er vragen zijn gewoon stellen

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi reptielenliefhebbers,

 

Ik heb gisteren mijn nieuwe terrarium gekocht met de maten 120 x 50 x 50 met 2 keramische vittingen en een uvtl-licht voor 165 euro in Wemeldinge. De mensen die daar werken zijn erg vriendelijk en proberen je zo goed mogelijk te voorzien van informatie. Ook heb ik daarbij een flink stuk hout gekocht wat ik straks ga gebruiken voor de inrichting.

 

Maandag ga ik beginnen met het aankleden van de terrarrium. Ik krijg hulp van mijn buurman. Hij heeft ervaring van het verwerken van tempex. Hij heeft dit gebruikt voor zijn aqarium van 180 x 60 x 50. Het ziet er super mooi en verzorgd uit. Hij heeft mij geadviseerd om zand te gebruiken wat ze verkopen om water te zuiveren. Dit zand kost 6 euro per 25 kilo en is gebrand zodat alle bacterien dood zijn. Het ziet eruit als speelzand maar is dan echt schoon. Dus geen kans op parasieten of andere vreemde dingen. Ook heb ik een epox-middel besteld in de kleur woestijn-geel wat over de tempex platen gesmeerd gaat worden zodat dit sterker wordt en er geen krekels in kunnen vreten. Tijdens het smeren ga ik dit zand er overheen strooien voor meer grip voor mijn komende baardjes. De website van dat middel is http://www.polyservice.nl .

 

Ik ben erg benieuwd of alles gaat lukken!!! Ik ben namelijk totaal niet handig, urg!!!

Is het warm maken van tempex trouwens niet gevaarlijk?

Kan het glas breken?

Met welk mes snijden jullie tempex?

 

Groeten Akira

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

iemand van me forum kearres heet hij die heeft keertje wat moois gemaakt .

dus alles kredits gaan naar hem toe maar wilde een ideetje geven hoe hij dit heeft gemaakt.

http://pets.webshots.com/album/556368116TZdPUl

 

vind het erg mooi maar hij zag er uit als een spook zo wit van het schuim :)

wat voor uv lamp zit erbij ?? merk ??watt ???

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

epoxi heb ikzelf ook gebruikt in de houten terrariums,en ben er zeer tevreden over

 

bi wijze van proef hebben we een houten bakje langs de binnenkant met de rest ingesmeerd

deze staat al de voledige winter buiten vol regenwater.

epoxy is zelfs bestand tegen hogedrukreiniger

 

zeer sterk spul

let wel op bij de verwerking,draag bescherming voor handen en ogen

gemorst?ogenblikkelijk opkuisen,of het zit er voor eeuwig :blink:

 

verwerk enkel zand in de tweede laag(de eerste maakt alles waterdicht)

 

supperspul

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Dat ziet er zeker vet uit. Ik wilde 2 grotten maken links en rechts en daarboven een brug. In het midden een mooi stuk hout. Een Klein badje Links bij de grot en een voederbakje voor groenvoer recht bij de grot. Dat idee heb ik uitgetekend. Dat relief van de kerel is waanzinnig. Misschien dat ik ook zo mijn achtergrond doe maar dan wel boven mijn bruggetje.

Super bedankt voor al die stappen zo te laten zien!

 

 

Groeten Akira

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin en Sonja,

 

De mensen van epox vertelde mij dat ik het erop moest smeren en daarna zand erop moest blazen. Dan hoef je het maar 1 keer erop te smeren en heb je gelijk een sterke laag.

Raad jij toch 2 keer aan?

Ik heb waarschijnlijk epox om 3 terrariums te maken maarja.

 

Groeten Akira

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

wat voor uvb/uv lamp geven ze bij dat terrarium ?

uv en 45 graden onder de hotspot zijn de belangrijkste dingen .

dus een goede temperatuur meter met zon draadje indoor outdoor zijn goed.

die hebben ook geheugen om minium en mazimum te onthouden ziet je hij heet en koud het is geweest.

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Uv-licht wat erin zat is een mastec 18v!!

Het zegt mij vrij weinig.

 

Groeten akira

Share this post


Link to post
Share on other sites

persoonlijk gebruik ik epoxi altijd in twee lagen

de eerste maakt alles waterdicht

de tweede is voor decoratie in te verlijmen(zand, kei,lijsteen)

 

varenbladeren plat laten drogen,en in een achtergrond verlijmen,en daar zand over(zodat de glans weg is)

zo kunt u ook lang duingras tussen de twee lagen epoxy verlijmen zodat de struktuur zichtbaar blijfd zoals ,en ook zand erover

 

gebruik verschillende kleuren zand

smijt ze er een voor een met kracht in de natte epoxy

zo bekomt u geen egaal gekleurde achtergrond

 

er zijn meer iedeen dan terrarium's :cheer::cheer:

 

geniet ervan

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi mensen,

 

Ik ben al twee dagen aan terrarium bezig. Het werk is erg leuk en ik vind dat het er leuk uit komt te zien. Ik probeer wat foto's te posten. Ik heb gewerkt met aquariumkit tempex, pur en witte tegellijm. Het posten ging niet dus ben ik een online foto album account aan het maken en zal zo een link toevoegen waar al mijn foto's staan die ik gemaakt heb.

 

http://picasaweb.google.nl/akirawarrior/TerrariumMaken

 

Graag sta ik open voor nieuwe aanwijzingen.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi reptielenliefhebbers,

 

Ik heb gisteren mijn nieuwe terrarium gekocht met de maten 120 x 50 x 50 met 2 keramische vittingen en een uvtl-licht voor 165 euro in Wemeldinge. De mensen die daar werken zijn erg vriendelijk en proberen je zo goed mogelijk te voorzien van informatie. Ook heb ik daarbij een flink stuk hout gekocht wat ik straks ga gebruiken voor de inrichting.

 

Maandag ga ik beginnen met het aankleden van de terrarrium. Ik krijg hulp van mijn buurman. Hij heeft ervaring van het verwerken van tempex. Hij heeft dit gebruikt voor zijn aqarium van 180 x 60 x 50. Het ziet er super mooi en verzorgd uit. Hij heeft mij geadviseerd om zand te gebruiken wat ze verkopen om water te zuiveren. Dit zand kost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Akira,

 

Ik heb proberen uit te zoeken of de mastec tl buis UV afgeeft.

 

Het enige wat ik over deze buis kan vinden is dat, deze geen

UV afgeeft.

 

Dit merk wordt ook verkocht in de Gamma voor zover ik het weet.

 

Dus zou je eens goed naar deze lamp willen kijken, en kijken wat er

op staat?

 

Groeten Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc,

 

Ik ga dit gelijk melden. Ik heb op internet gezocht. Volgens mij hebben ze me de verkeerde meegegeven. Ik hoop per ongeluk!!!!!Anders :shoot:

De dikte is verschillend. zijkanten en onderkant 6 mm andere kanten 4 mm dacht ik.

 

Bedankt voor het meedenken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik ben inmiddels terug geweest naar dierenwinkel. Ze heeft toen ik dat aangaf gelijk de lichten onderzocht. De maker had er een normale tl-lichten ingezet. Ik kreeg natuurlijk gelijk een nieuwe. Ook de andere kopers van de terrariums worden of zijn al ingelicht. Ik geloof dat ze een nieuwe terrariummaker gaat zoeken. Ze was niet echt vriendelijk toen ze die man belde waar ik bij was. :o . Inmiddels 2 baardjes lopen. Het zouden 2 vrouwtjes moeten zijn. Het zijn wildkleur baardjes. Althans zo wil ik beginnen en ervaring op doen. 1 Baardje was van slag na de reis de andere ging gelijk jagen op de verse krekels. De andere zat met half dichtgeknepen ogen te observeren en bleef zeker 2 uur zitten waar ik hem dropte. Nadat ik hem in het waterbakje zitten ging hij drinken en knapte hij weer op. Vanmorgen waren de rollen omgedraaid en ze doen het allebei goed naar mijn mening!!! Ik zal binnenkort foto's laten zien.

 

Groeten Akira

post-2-1203856692.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo beste mensen,

 

Ik zit nu even op de account van me broertje, het zit zo dat ik heel veel dingen wil weten van deze mooie diertjes, maar aangezien hij toch 12 is, en tuurlijk best eigenwijs., wil ik goeie advies over deze beestjes.. qua nadelen!! + de voordelen, wil ook dat iedereen er open en bloot er over is.. hahahah om het zomaar even te zeggen...

 

we zijn afgelopen zondag naar een beurs geweest in schiedam, maar dat je hele uitleg krijgt is ook klein, want er lopen meer mensen daar, en we kunnen wel naar een dierzaak gaan, maar daar vind ik de betrouwbaarheid ook niet zo groot dat een hobby kweker..

 

hij heeft nu een bak gekocht van 100x50x60, wil daar zoiezo 2 baardagaame in doen, kan er ook een derde bij??

 

wat is het beste met de lichten wat voor enzo? en tempratuur etc. Ik vind dat als hij het gaat doen dat tie het van mij ook echt goed moet doen!!

 

is het slim om zo verwarmings mat onder op zn zand te leggen? en vanaf welke lengte hij de diertjes moet nemen, hoeveel tijd je er aan MOET besteden, en wat je het best niet kan doen, zoals veel er mee lopen of pakken..

 

ik zit met zoveel vragen, en wil graag dat iemand mij goed helpt, want het is niet niks vind ik dan.. en hoe ik die bak in kan richten met alle benodigheden etc..(wat ik wel in een 'standaard bak' kan doen dan he hahahha... en hoeveel hij uiteindelijk met alles er op en eraan ong kwijt kan zijn... :)

 

nou ik hoop op goede reacties, en over de eigenaars: vind dat jullie een top site hebben!!

 

met vriendelijke groeten en alvast bedankt!!!

 

Caressa&Kelian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Baardagamen zijn huisdieren waar je tijd voor moet hebben. Ze willen graag aandacht en hebben verzorging nodig. Ik ben een beginner en heb 2 kleine baardagamen en het is mij aangeraden een minimale bak te nemen van 120 x 50 x 50 voor 2 baardjes. Deze is te klein voor 3 baardagamen. Dus voor die van jullie helemaal. Het is altijd hoe groter hoe beter!!! Ook moet je goed kijken naar het geslacht van de baardjes 2 mannen gaat niet, vrouw en man gaat niet,vrouw vrouw gaat wel en dat heb ik.Maar dat is ook als ze 10 weken zijn nog niet met zekerheid te zeggen. Dus misschien heb ik wel een probleem straks en moet ik er 1 weg doen of apart zetten. Ik heb er twee warmte lampen inzitten van 40 w en 60 w. Ik heb geen warmte mat omdat dat mij is afgeraden. Ook heb ik een uv-b lamp in de terrarium zitten. Deze hebben de baardjes ook nodig om de benodigde vitaminen binnen te halen. Daarnaast heb je waarschijnlijk kunnen zien hoe ik mijn terrarium heb aangekleed. Dit alles heeft mij 340 euro gekost. Daarnaast geef ik ze elke morgen groente en 's avonds levend voedsel. Vooral als ze jong zijn hebben ze veel voedsel nodig. Ook doe ik ze 3 keer per week in bad en besproei ik ze regelmatig. De temp is overal rond de 30 onder de 40 w lamp 37 onder de 60 w lamp 45. De vochtigheid is rond de 40 a 50. En 's Nachts iets meer.

 

Wat doe ik elke dag met de baardjes? Ik probeer ze tam te maken door ze elke dag uit de terrarium te halen en ze te kriebelen. Ik schep elke dag de drolletjes uit de bak. Ik geef ze elke dag een schoon bakje water, ook waar ze een badje in zouden kunnen nemen. En dan 2 keer per dag eten. Tijd 15 a 20 minuten minimaal. Per dag ben ik er veel meer mee bezig. Dit omdat ik het erg leuk vind. Motivatie moet er blijven want deze dieren verdienen het beste:D

 

Greetz Akira

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Ik ben inmiddels terug geweest naar dierenwinkel. Ze heeft toen ik dat aangaf gelijk de lichten onderzocht. De maker had er een normale tl-lichten ingezet. Ik kreeg natuurlijk gelijk een nieuwe. Ook de andere kopers van de terrariums worden of zijn al ingelicht. Ik geloof dat ze een nieuwe terrariummaker gaat zoeken. Ze was niet echt vriendelijk toen ze die man belde waar ik bij was. :o . Inmiddels 2 baardjes lopen. Het zouden 2 vrouwtjes moeten zijn. Het zijn wildkleur baardjes. Althans zo wil ik beginnen en ervaring op doen. 1 Baardje was van slag na de reis de andere ging gelijk jagen op de verse krekels. De andere zat met half dichtgeknepen ogen te observeren en bleef zeker 2 uur zitten waar ik hem dropte. Nadat ik hem in het waterbakje zitten ging hij drinken en knapte hij weer op. Vanmorgen waren de rollen omgedraaid en ze doen het allebei goed naar mijn mening!!! Ik zal binnenkort foto's laten zien.

 

Groeten Akira

Hoi Akira,

 

Had ik het toch goed dat het geen UV tl was. :P

 

Wat voor UV lamp heb je nu?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×