Jump to content

Recommended Posts

Daar er de laaste tijd nogal wat zieke baardjes zijn,deze POGING

 

 

DE DIERENARTS IS EEN GESCHOOLD PERSOON,MAAK ER GEBRUIK VAN

 

COCCIDIOSE

is een endoparasiet,deze leven in de baardagaam,zoals pinworm(aarsworm)rondworm,haakworm en spoelworm.

ectoparasieten zijn parasieten die buiten de baardagaam leven,zoals mijten teken en bloedluizen.

 

coccidiose leven in de slijmvliezen van de bekleding van de darmen

coccidiose is echter van natuure uit in de darmflora van de baardagaam aanwezig,en veroorzaken geen schade(dus ieder baardje heefd coccidiose)

enkel in grote aantallen is coccidiose gevaarlijk voor de baardagaam,en moet er behandeld worden

de natuurlijke in de darmenlevende coccidiose kan door stress een opstoot krijgen,en kan terug verminderen waneer het baardje terug tot rust komt.

daarentegen kan coccidiose ,zowel de natuurlijke,of deze die met de voedseldieren zijn meegekomen,een levensbedrijgende niveau berijken,en moet er behandeld worden

 

de dierenarts bepaald waneer deze de gevaarlijke niveau's berijken,door middel van een mestonderzoekje

 

Coccidiose herkennen

-stinkende ontlasting

-vermindering,of geen eetlust

-geichtsverlies

-lusteloos veel liggen,en slapen

 

Coccidiose behandelen

de dierenarts zorgd voor de nodige medicatie

OVERSCHRIJD DE VOORGESCHREVEN HOEVEELHEID NIET(te hooge hoeveelheid medicatie kan even slecht zijn dan de coccidiose zelf)

coccidiose is zeer besmettelijk,dus een zeer grote hygene is geen luxe,maar een must

ontsmet alles waar het baardje mee in aanraking kwam(terarium steen eet en drinkpotjes,en vooral de bodembedekking(vernietigen en vernieuwen heefd de voorkeur)

geduurende de behandeling het baardje op keukenrol(in krantenpapier zit inkt=giftig)houden

maak een pakje van een straatsteen met keukenrol omwikkeld als warmtesteen(niet te dicht bij de warmtespot zetten)

ververs alles elke dag,en verwijder ontlasting zo vlug mogelijk

een baaedagaam is soms een moelijke drinker,maar tijdens de behandeling moet een baardje drinken.

drinken ze niet,geef ze dagelijks een warm badje(druk hun kopje onder ,meestal drinken ze dan wel)

 

veel geduld en werk,maar coccidiose is te genezen

 

 

nabehandeling

met de behandeling van endoparasieten(inwendige)met medicatie verdrijven deze niet enkel de slechte,maar ook de goede bacterien uit de darmen

door yacult te geven krijgen ze vlugger de goede bacterien terug op en natuurlijk niveau

(biologise yohurt heefd dezelfde werking)

 

hoop dat er hiermee eenige duidelijkheid is

verbeteringen,betere behandelingen,of opmerkingen zijn van harte welkom

foto's van coccidiose zijn samengevat in coccodiose foto topic

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel Erwin dat is een deftige uitleg alleen is het spijtig dat het soms zo snel gaat dat het zeker voor jongere dieren fataal kan worden .Onze veearts begrijpt ook niet waarom het de laatste jaren zoveel voorkomt bij agamen ,aangezien het iets is dat eigenlijk van gevogelte verder komt en aanwezig is .

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi erwin deze symptomen heeft mijn baardje ook hij eet slecht ligt en slaapt veel en is lusteloos.

gewichtsvelies weet ik niet heb hem zo'n 2,5 week. hij had in het water gepoept en het stonk vreselijk! ik dacht dat hij verstopt had gezeten, maar daar ben ik nu niet zo zeker van. ik ga zo snel mogelijk een afspraak maken met de dierenarts.

je hebt het over alles ontsmetten waar kan ik dat het beste mee doen?

is een mestonderzoek de enige manier om er achter te komen of hij het heeft? hij poept namelijk niet vaak. misschien beetje raare vraag maar wanneer is de ontlasting niet meer bruikbaar voor een mestonderzoek. moet het bijvoorbeeld als de baardagaam heeft gepoept binnen het uur naar de dierenarts worden gebracht?

maak me nu erg ongerust over hem.

hoop snel antwoord te krijgen groetjes marjolein

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo Marjolein

 

bij ieder nieuw beestje moet u bij de dierenarts een mestonderzoekje laten doen

trek zelf geen conclucies,laat dit aan de dierenarts over

 

wat de verkoper ook beweerd,zeker is zeker

 

een ontlasting blijfd in een klein proper goed afsluitbaar potje wel enkele uren goed hoor

het liefst zo vers mogelijk

opgedroogd is het zo goed als waardeloos

(bij somige dierenartsen kunt u zelfs per post een mestonderzoekje laten doen)

waneer het baardje geen ontlasting aanmaakt,het baardje meenemen naar de dierenarts

deze haald er zelf wel een beetje

 

ontsmetten doen we met een stoompistooltje,waar we detol indoen

 

gewoon uitwassen met detol werkt ook

 

hoop dat u een volhardende tante bent,want het kost wel wat tijd om er vanaf te geraken,maar de dankbaarheid van uw baardje zal groot zijn,en eens genezen voor u rondhuppelen

 

hou ons zeker op de hoogte

sterkte

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Erwin ik heb de laatste week met een aantal stalen geweest en zoals marjolein aanhaald is het soms weinig of geen ontlasting (niks erin niks eruit) Dus had ontlasting van twee dagen zogoed als niks maar hij neemt een beetje en verdund het met vloeistof .Dan is het weer bruikbaar en kan hij het zien .Nu bij mij is het dan niet zo makkelijk aangezien het er drie kleintjse samen zijn maar ga ervan uit als er eentje het heeft ze het alle drie hebben .Heb ze drie dagen behandeld twee dagen niks en dan terug drie dagen .Moet wel zeggen zin er momenteel nog slechter uit maar hoop dat ze nu terug recupereren want heb ze zo al maanden .En dat heeft ook niet veel zin niks eten soms wel en groeien ook al niet bewegen neen en dat is slecht .Nu bijt door en geef ze wat voorzien is en hoop op genezing.

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Patrick,

 

Met wat voor medicijn ben je de baardjes aan het behandelen?

 

Groeten Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo erwin,

 

een hele mooie uitleg waar iedereen zeker wat mee kan ;)

alleen je zegt dat kranten papier(inkt) giftig is maar je kunt dat toch wel gebruiken of niet?? ik gebruik het namelijk zelf wel

nogmaals een hele mooie uitleg over coccidiose.

 

groetjes william

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie stukje tekst inderdaad!

Ik zou er terug een pinned onderwerpje van maken zodat het bovenaan blijft staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi William,

 

Kranten papier kan heus geen kwaad, alleen niet gebruiken bij pasgeboren baardjes die nog nat zijn.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn Edje had ook coccidiose en is hiervoor behandeld met baycox. een kuur van 3 dagen 0.1 ml.

 

Nu is hij er weer helemaal bovenop en het gaat harstikke goed .

De baycox goed laten verdunnen bij de da.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Patrick,

 

Met wat voor medicijn ben je de baardjes aan het behandelen?

 

Groeten Marc B)

Hallo Marc hetzelfde als voorheen Baycox met gebrek aan wat beters .Nu heb vandaag de laatste gegeven voor ik vertrokken was ben gans deze week in het buitenland (heb wel de laptop mee)

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi erwin, nou gelukkig was het vals allarm, mijn baardje heeft veel wormen eitjes dus geen coccidiose. maar ze is ziek geweest is 15 cm en weegt maar 22 gram zo heb ikhaar gekregen want haar vorige baasje wilde niet met haar naar de dierenarts.(ik probeer haar op te lappen zodat ze bij mij oud kan worden) nu hebben ze moeite met het doseren van de medicatie. ik heb haar een paar dagen gedwangvoerd. maar nu accepteerd ze het niet meer. heb vandaag wat krekels in de bak gedaan en ze toonde wel intresse, likte ernaar gaat er alleen nog net niet achteraan. denk dat de antibiotica aanslaat die ze heeft gehad, ik weet niet wat ze heeft gekregen voor antibiotica. deze heeft ze gekregen omdat haar tongpuntje wit was uitgeslagen en ze wat slijm in de bek had. ze voeld zich kenlijk al wat beter, ik hoop dat ze erdoor heen komt. (mensen moeten beter nadenken voor ze een dier aanschaffen, want dieren kosten geld en kunnen ook ziek worden. heb een hekel aan zulke mensen nog een paar weken langer en dan was ze zeker dood gegaan).

groetjes marjolein

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo marjolein

 

gelukig goed nieuws

blij dat er nog mensen zijn met het hart op de goede plaats

 

u spreekt van weken,als het snel gaat is het in dagen gedaan.

daarom is het belangrijk waneer er iets word miszien aan het beestje er ogenblikkelijk mee naar de dierenarts te gaan.

 

geld speeld op dit ogenblik minder dan het welzijn van het beestje

 

hoop dat uw baardje vlug beterword

we duimen voor u mee

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin,

 

Wat een goede informatie. Ons nieuwe baardje heeft ook te veel coccidiose. En wordt daar nu voor behandeld. Ze vertoont nog geen ziekteverschijnselen. Ik heb alleen mest opgestuurd uit voorzorg. Ik vond wel dat haar ontlasting echt verschrikkelijk stonk nu snap ik waarom!

Hopelijk is het volgende week weer beter!

 

Groetjes',

Lotte

Share this post


Link to post
Share on other sites

persoonlijk zou ik wachten met een behandeling op te starten.

 

hebben hier hetzelfde voor

 

voor iedere beurs word de woensdag ervoor mestonderzoekje gedaan.

deze week terug

de baardjes die voorige week zuiver waren hebben nu een verhoogde coccidiose

door de stress die een beurs meebrengd

 

deze verminderd vanzelf als het baardje zijn rust heefd teruggevonden

daarom ikzelf steets een mestonderzoekje aanbeveel na twee weken,waneer het terug op rust zit

 

GROETJES

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad zoals Erwin aangaf is het best een mestonderzoekje te doen na 14 dagen.

 

Wij zijn maandag naar de dierenarts geweest omdat we een ziek baardje hadden en hadden mest meegenomen van ons nieuwe transje omdat we er toch moesten zijn. Hij had een hoeveelheid coccidiose maar de dierenarts zei van nog niet te behandelen omdat het pas verhuisd was en heel goed at, goed vinnig was.

Pas als we iets merken van voeding of dergelijk onmiddellijk starten.

Binnen 14 dagen komt er dus nog eens een onderzoekje.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even contact gehad met de reptielenarts en zij zegt ook dat ik nog even kan wachten met de medicatie. Over anderhalve week stuur ik nieuwe mest op en tot die tijd hou ik de nieuwe dame extra in de gaten. Zodra ik merk dat ze het minder gaat doen begin ik alsnog met de medicatie. Die is toch al naar me opgestuurd.

Bedankt voor de tip! Weer wat geleerd... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×