Jump to content
judge

Terrarium Opbouw

Recommended Posts

Langs dit onderwerp eens vragen naar de meer ervaren mensen wat hun ervaring is aangaande het uitbreiden van mijn terrarium.Heb toch een grote platte bak gemaakt van een 5 Vierkante meter en is een kleine halve meter hoog nu het rondom afgemaakt met watervaste plaat maar kan dus enkel iets zien van de dieren wanneer je er boven hangt.De watervaste plaat staan bovenop een muurtje van een kleine 25 cm en had gedacht van het gedeelte van de agamen uit te breiden in de hoogte.Dus dan haal ik de houten wanden weg laat het muurtje staan en bouw daar een soort van wand op als een serre iets van 150 cm hoog met glas .Zodat je de lampen beter kan schikken en alles beter ziet ,maar is het een ruimte die ze gaan gebruiken ?Heb reeds eiken boom stukken gedroogt die erin kunnen ,maar in hoeverre gaan agamen erin klimmen en gebruik van maken .Nu kan dan wel de mini serre aankleden met de orchideen die ik heb en nog zoveel meer .Anders als dit toch niet echt aan te raden is verlaag ik alles en bouw er een volledige terrarium stelling op zodat er meer in kunnen maar die hebben dan wel minder plaats dan en groot terrarium.Ik hoop dat de ervaren hier wat posten want het is toch een werk van langere tijd en zeker de kosten die er mee gepaard gaan en is iets dat je niet elke winter verbouwd.

Groeten en reeds bedankt

Patrick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Baardjes zullen van de ruimte zeker gebruik maken.

Deze dieren klimmen graag op een hoger gelegen plaats.

In de vrije natuur vind men ze dan ook regelmatig terug op hoger gelegen plaatsen om optimaal van de zon te genieten.

Dus baardjes klimmen zeer graag, maar en nu komt het grootste gevaar het zijn heel slechte dalers met valpartijen tot gevolg die heel slecht kunnen aflopen.

Dus is bij deze dieren de grootste voorzichtigheid geboden als men met een hoger terra zit, door zo min mogelijk obstakels te plaatsen waar ze zich kunnen aan kwetsen bij een eventuele valpartij.

De afmetingen die jij heeft zijn dan ook echt te hoog om risico's uit te sluiten of je moet de klimgelegenheid beperken tot lagergelegen plaatsen.

Maar wat de zon in de vrije natuur doet is moeilijk na te bootsen in gevangenschap d.m.v lampen en zal dan ook de temperatuur moeilijk stabiel te krijgen zijn aangezien warmte opstijgd, dus wil je de grond op temperatuur krijgen zal je met spots moeten werken die zo geplaats worden (laten zakken) dat deze de begane grond degelijk verwarmen.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi ;)

 

Baardjes zullen van de ruimte zeker gebruik maken.

Deze dieren klimmen graag op een hoger gelegen plaats.

In de vrije natuur vind men ze dan ook regelmatig terug op hoger gelegen plaatsen om optimaal van de zon te genieten.

Dus baardjes klimmen zeer graag, maar en nu komt het grootste gevaar het zijn heel slechte dalers met valpartijen tot gevolg die heel slecht kunnen aflopen.

Dus is bij deze dieren de grootste voorzichtigheid geboden als men met een hoger terra zit, door zo min mogelijk obstakels te plaatsen waar ze zich kunnen aan kwetsen bij een eventuele valpartij.

De afmetingen die jij heeft zijn dan ook echt te hoog om risico's uit te sluiten of je moet de klimgelegenheid beperken tot lagergelegen plaatsen.

Maar wat de zon in de vrije natuur doet is moeilijk na te bootsen in gevangenschap d.m.v lampen en zal dan ook de temperatuur moeilijk stabiel te krijgen zijn aangezien warmte opstijgd, dus wil je de grond op temperatuur krijgen zal je met spots moeten werken die zo geplaats worden (laten zakken) dat deze de begane grond degelijk verwarmen.

 

Grtzzzz :D Jo

Bedankt zal even zien wat er nog van reacties komt,en was de bedoeling dat er een soort van eiken boom in staat met een paar plateaus.Lampen zijn toch iets lager en wat de temperatuur betreft hangt er bij een blazer van 2000 watt in die het geheel warm houdt als het nodig moogt zijn .Maar heb het nu inderdaad al gezien klimmen doen ze maar moet ze soms zelf lager zetten omdat ze niet naar onder gaan .

groeten

Patrick

Share this post


Link to post
Share on other sites

:(:( Hallo hoor niks van de ervaren personen wat ze er van denken of geen voorstellen ???Hoop dat er toch een aantal iets van ervaring neerzetten :(

 

Groeten

Patrick

Share this post


Link to post
Share on other sites
:(  :( Hallo hoor niks van de ervaren personen wat ze er van denken of geen voorstellen ???Hoop dat er toch een aantal iets van ervaring neerzetten  :(

 

Groeten

Patrick

En waar hoor ik dan? of waar hoor ik dan thuis ?

:(:(:(

Share this post


Link to post
Share on other sites
:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een heel deel fotos onder een ander item staan maar dit is de duidelijkste van de bak

dsc04778gp1.th.jpg

 

groeten

Patrick

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou zie ik pas dat de foto vergroot kan worden.

het gaat om de achterste bak toch?

maar mag ik vragen waarom je de boven kant steeds open houd?

is het niet veel eenvoudiger om de voorkant open te houden.

zijn meer kosten.om er schuifjes in te maken,maar op de manier dat je je terrs bouwd lijkt me toch ook niet handig.

ik weet niet hoeveel dieren je er in wilt houden,maar het zijn nieuwschierige diertjes ,en nu komt alles van boven,en ze zien niets aankomen.nou hebben baardjes niet zo heel veel stress,maar het zou toch veel prettiger zijn dat ze uitzicht hebben,is voor jou toch ook veel leuker!!!

het is een prachtige bak,maar je kan er straks veel meer plezier van hebben,en je dieren ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou zie ik pas dat de foto vergroot kan worden.

het gaat om de achterste bak toch?

maar mag ik vragen waarom je de boven kant steeds open houd?

is het niet veel eenvoudiger om de voorkant open te houden.

zijn meer kosten.om er schuifjes in te maken,maar op de manier dat je je terrs bouwd lijkt me toch ook niet handig.

ik weet niet hoeveel dieren je er in wilt houden,maar het zijn nieuwschierige diertjes ,en nu komt alles van boven,en ze zien niets aankomen.nou hebben baardjes niet zo heel veel stress,maar het zou toch veel prettiger zijn dat ze uitzicht hebben,is voor jou toch ook veel leuker!!!

het is een prachtige bak,maar je kan er straks veel meer plezier van hebben,en je dieren ook.

Hallo het is inderdaad de achterste bak en wat open betreft dat lijkt zo maar er ligt een enkel venster op .Had er ook eerst zo een thermopan op maar is te moeilijk en te zwaar om deze te verplaatsen .Nu dat idee is pas naderhand gekomen voor agamen in te houden .Eerst was het een bak dat vol stond met cactussen en de laatste jaren heb ik er schildpadden in zitten .Heb een koppeltje laten doorlopen bij mijn schildpadden maar heb ze sinds verleden week af gescheiden door een draadje .Nu glas tot op het gemetste gedeelte is inderdaad ook mooier en kan zijn dat ik het zo verander maar daarom had ik het als vraag gesteld maar zijn weinige die een antwoord plaatsen ?En schuifventers heeft wel als nadeel vind ik met dat zand dat het niet zo makkelijk blijft als nu langs de bovenzijde.Maar zal wel eens wat gaan rondzien voor materiaal en wat het gaat kosten .Toch al bedankt .

Groeten

Patrick

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi  ;)

 

Baardjes zullen van de ruimte zeker gebruik maken.

Deze dieren klimmen graag op een hoger gelegen plaats.

In de vrije natuur vind men ze dan ook regelmatig terug op hoger gelegen plaatsen om optimaal van de zon te genieten.

Dus baardjes klimmen zeer graag, maar en nu komt het grootste gevaar het zijn heel slechte dalers met valpartijen tot gevolg die heel slecht kunnen aflopen.

Dus is bij deze dieren de grootste voorzichtigheid geboden als men met een hoger terra zit, door zo min mogelijk obstakels te plaatsen waar ze zich kunnen aan kwetsen bij een eventuele valpartij.

De afmetingen die jij heeft zijn dan ook echt te hoog om risico's uit te sluiten of je moet de klimgelegenheid beperken tot lagergelegen plaatsen.

Maar wat de zon in de vrije natuur doet is moeilijk na te bootsen in gevangenschap d.m.v lampen en zal dan ook de temperatuur moeilijk stabiel te krijgen zijn aangezien warmte opstijgd, dus wil je de grond op temperatuur krijgen zal je met spots moeten werken die zo geplaats worden (laten zakken) dat deze de begane grond degelijk verwarmen.

 

Grtzzzz :D Jo

Bedankt zal even zien wat er nog van reacties komt,en was de bedoeling dat er een soort van eiken boom in staat met een paar plateaus.Lampen zijn toch iets lager en wat de temperatuur betreft hangt er bij een blazer van 2000 watt in die het geheel warm houdt als het nodig moogt zijn .Maar heb het nu inderdaad al gezien klimmen doen ze maar moet ze soms zelf lager zetten omdat ze niet naar onder gaan .

groeten

Patrick

Hoi Patrick ;)

 

Om nog even op dit onderwerp terug te komen.

 

Meestal als de mensen het eens zijn met een antwoord zullen ze dan ook niet verder meer reageren.

Ook was mijn antwoord uit ervaring gesproken, dwz dat we hier ook mee geexperimenteerd hebben en op onze stappen zijn moeten terugkeren.

Wat je nu wel zou kunnen doen is om de klimgelegenheid te beperken door er geen achterwand in te maken waar ze kunnen opklimmen en de boomstronken niet te hoog te maken.

Maar dan ben ik het niet eens met de blazer van 2000 watt die je gaat plaatsen.

Wat doe je dan met hun gedragsthermografie, baardjes gaan de zon(warmtelamp) opzoeken om op te warmen en zoeken dan een koelere plaats om zo hun lichaamstemperatuur op peil te houden.

Het enigste wat je hier gaat mee bereiken is dat je de ganse bak op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo nu wat de blazer betreft die hangt er reeds en is enkel de bedoeling niet om het terrarium op temperatuur te brengen maar als back up .Dus is ingesteld tijdens de dag op een 20 graden en gedurende de nacht op 17 om te beletten dat de temperatuur er onder komt .Het is ook om dat er langs de andere zijde Elegans schildpadden inzitten en de temperatuur niet te laag mag gaan .Beide hebben dan nog een lamp om op de warmen en koele zijdes .Tot een paar weken terug zaten ze samen nu heb ik er een draadje tussen egzet omdat ze meer bij de schildpadden zaten dan langs hun eigen zijde (lagen op de schilden omdat die warm zijn ).Nu heb reeds andere plannen ga rodom het terrarium glas zetten ipv die watervaste plaat en ga niet te hoog gaan blijf op een 60 a 70 cm .En dan ga ik waarschijnlijk op het gedeelte tegen de muur een plaats voorzien om bakken bij te zetten .Nu heb reeds begonnen met een terrarium stelling van 5 stuks om die op een andere plaats in de veranda te zetten .Want heb reeds begrepen op het forum dat het niet echt voorzien is dat de koppeltjes steeds samen zitten en kan ze zo apart houden .Moet alleen nog zien hoe ik die rotsstructuur maak enz ...maar heb dit op het forum ook gezet wat vragen betreft en hoop ook daar op wat antwoord .Nu ga de 2 december naar houten en hoop daar ook wat info te vergaren .Toch reeds bedankt en heb spijtig genoeg dit forum telaat ontdekt had misschien alles anders aan boord gelegt.

Groeten

Patrick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×