Jump to content
erwin

Experimenteren Naar De Lievelingsleefomstadigheden

Recommended Posts

als een baardje kon spreken,konden we ze vragen waar en hoe ze het liefst gehuisvest zouden zitten.

 

daarom lopen we reedts geruime tijd te denken aan een terarium met verschillende licht sterktes,en verschillende temperaturen,en verschillende verse luchttoevoer,waar de baardjes zelf kunnen kiezen waar ze het liefst zijn.

 

daarom hebben we tijdens onze vacantie een nieuw terarium gemaakt

 

daar we drie verschillende temperaturen willen proberen,hadden we wel wat plaats nodig

het terarium is dan ook 580cm lang geworden,65 diep, en 60cm hoog

als bouwmateriaal kozen we voor betonplex

 

het terarium is zo gemaakt dat hij in drie te verdelen is na de probeerfaze,en er zo ook gemakelijker verschillende temperatuuren aan te houden zijn.

 

het eerst gedeelte heefd een warmtespot van 50 watt,en een van 35watt

heefd een tl verlichting van 38 watt,en een uv spaarlamp

 

het midelste gedeelte heefd hetzelfde als de eerste,maar zonder de tl verlichting

 

het derde gedeelte heefd terug een tl verlichting ,warmtespot van 35 watt,en een spaarlamp van 8watt,en een uv spaarlamp

 

de drie zijn afgesloten met betonplex van elkaar ,met een ruim gat in het midden onderaan,waardoor de baardjes gemakelijk doorkunnen

 

nu zijn we van plan om elke dag bij te houden waar de baardjes zich ophouden,en gaan er dan ook van uit dat ze daar het liefst zitten,na een gewenperioode van twee weken

 

de terarium zal bewoond worden met onze volwassen vrouwen

 

elke terarium krijgd dezelfde ligplank-schuilplaats,hetzelfde drinkpotje,en groentepotje

 

na een jaar hopen we te weten waar de baardjes het liefst zitten

zo hopen we beter de voorkeurs levensomstandiheden van onze baardjes in de toekomst te kunnen verbeteren

 

eenmaal dat we opstarten houden we hier zeker een geregelde opdate,en foto's van

 

verbeteringen ,of sugesties zijn welkom

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Erwin en dit lijkt me interessant om uit te proberen en zal dit topic dus geregeld volgen eenmaal je gestart bent natuurlijk ;)

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi erwin ;)

 

Lijkt mij ook een interessant experiment om volgen.

Een suggestie misschien, is om verschillende soorten warmtespots te testen.

bv. gewone spot, hallogeen, floods...enz deze soorten geven ook een verschillend soort lichtspectrum af.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat leuk

ik denk een beetje voorspelbaar,maar ik zou het leuk vinden om verrast te worden.

maar wat zet je er nu in.een koppel ,of een hele groep?

 

ik vind het wel intresant,omdat ik nu de kweekgoep skinken heb,niet de zelfde dieren dus,maar wel de zelfde biotoop.

de terra hier is in gelijke delen verdeeld,met een tussen wand met opening in het midden.na 3 weken zit de man met de 3 volwas vrouwen aan 1 kant,en de halwas vrouw alleen aan de andere kant,de volwas vrouwen plagen de ene halwas,die erg stout is,en die reageert haar fustratie weer af op de ene man.het gaat er soms ruig aan toe.hoe het afloopt is nog maar de vraag.

ik ben benieuwd naar de fotos van je inmens grote bak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het ook een schitterend idee. Ik ben heel benieuwd hoe de dames gaan reageren! Dus zeker veel updaten en foto's plaatsen h

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja heel veel foto's plaatsen van dat gigantische terra

 

en ook vele updaten natuurlijk ;)

 

greotjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin ;)

 

Was even nog iets vergeten te vragen, de TL's zijn dit gewone Tl's of deze met UV speciaal voor reptielen en hoeveel UV opbrengst geven ze, zowel de Spaarlampen en eventueel de TL's?

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is echt een geweldig idee, zo krijgen we mss weer wat meer inzicht in onze baardjes!

Ben ook zeer benieuwd naar de foto's en het resultaat!

Volgen ga ik het ook zeker doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin&Sonja,

 

Ook ik ben benieuwd naar de toekomstige resultaten. ;)

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat ik de raad maar volg van jo,en ook een flood in een van de bakken hang.

heb hier nog geen ervaring mee,maar heb er wel al goede resultaten van gezien bij mark van reptie-farm

heb de mogelijkheid om uit te breiden :rolleyes: de totale lengte is ongeveer 11meter :cheer: de terariums staan er al,enkel de tussenschotjes weghalen.

 

groetjes

 

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

de terariums zijn ver af

vandaag alles in epoxihars gestoken,en schuifrails geplaatst

 

na het proefdraaien en afregelen hoop ik op 1oktober te kunnen starten

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mooi dat je dit gaat doen,ben benieuwd hoe het gaat verlopen!!!

 

Ben je al gestart?

 

Foto's??? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit jammergenoeg met een spanningsprobleem

 

had alles voorzien voor 360 VOLT(word uitgesplitst in zekeringskast naar 3 X 220)

blijkt nu dat de beloofde eerdere afspraak met de inergieleveringsbedrijf niet nageleefd word

de aansluiting komt er niet :angry: na drie maand komen ze tot de vaststelling dat het niet mogelijk is :angry:

 

moet de voledige voloutomatiche kast voledig opnieuw Herbekabeleren

werk voor het ogenblik op een noodoplossing,zonder outomatizatie

hoop een dezer weken tijd te hebben alles in orde te krijgen,en over te schakelen naar een voeding van 2 x 220

 

UITSTEL IS GEEN AFSTEL :D

 

laat zeker weten waneer er gestart word

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei :o dat is erg vervelend!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij leiden ze je om de tuin erwin

 

ik heb geleerd op school vroeger dat drijfkracht 3 keer 230 volt dus een standaard is, bij een gewone gezinswoning word er gewoon maar 2 van die takken gebruikt naar de verdelingskast!

 

Misschien als je erg afgelegen woont ofzo?

 

Ik herrinder me in het huis van mijn overgrootouders, die hadden in hun kot vanachter in bijberoep een diamantslijperij en daar was zelf 360V en dat wasdan 60 of 70 jaar geleden al zo! Met onze moderne technologi

Share this post


Link to post
Share on other sites

dacht 360 volt nodig te hebben.

dit uitgesplitst heefd "3 X 220

 

met drie fazen werken heefd de mogelijkheid om eventueel verdere uitbrijdingen aan te kunnen

 

ook kan u zo de broedkast apart zetten,en deze door een kleine generator met ups beveiligen tegen stroomuitval

 

alles word gestuurd met modulletimers in de zekeringskast,en heb zo '4 aparte kringen

1 BROEDKAST

2TL + UV

3 WARMTESPOTS

de warmtespots en tl - uv liggen apart wat voeding betreft

met verschillende fazen voorkomt u dat alles uitvald bij problemen,er blijfd altijd wel iets branden

bij algemene uitval neemt de ups wel een deel over,maar niet voldoende voor alles(dit kan een kleine generator (1500 wat)niet aan)

 

er zijn 38 terariums die gevoed moeten worden

waarvan 12 (50 WAT_35 WAT_13 WAT_58 WAT ) 150 wat nodig hebben

waarvan 12 (50 WAT_35 WAT_13 WAT) 100 WAT

waarvan 14( 50 OF 35 WAT)

daarbij broedstoof- gewoone verlichting-extra stopcontakten,en verwarming

 

een kleine rekening geefd aan dat 1x220 niet voldoende is

 

Een gewone huisaansluitng is 2X220

drijfkarcht 380 hoord apart aangevraagd te worden

bij geldige reden ,en indien deze in de straat aanwezig is kan dit

de geldige reden heb ik,maar de voeding lichd langs de andere kant van de straat(te duur om over te steken)

 

 

 

hoop er dit weekend tijd voor te hebben :rolleyes:

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer dat de voeding aan de andere kant ligt, zou zeker handig zijn moest het gekunnen hebben op de manier die je voor ogen had! zover had ik er nog niet over gedacht!

 

Hoop voor jou als er toevallig in de buurt geen controle met de warmtesensors met helicopter word gedaan, als ze die hitte bij jou zien, vallen de blauwe vrienden misschien binnen met het gedacht een hasjplantage aan te treffen :lol:

 

Zou eigenlijk nogwel grappig zijn als ze dan vol verstomming je prachtige collectie vinden in plaats van hun gehoopte vangst :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu alles loopt zoals het hoord te lopen,en er al drie wakkere dames in het grote terarium zitten ,hebben we reedts een eerste waststelling gedaan

 

bij het opschieten van de lichten kiezen ze alledrie voor de floud 100 wat.

 

na twee uur kiezen ze steets voor de koelste terarium(28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat die Flood Lamp betreft kan ik ook zeggen als ik die in onze grote terrarium hang (vrouwen terrarium) gaan ze, als de lampen aangaan, daar sneller onder liggen dan wanneer ik met andere lampen werk!

Als ze goed opgewarmd zijn kiezen ze dan ook andere plaatsen op, heel soms gaan ze nog eens in de loop van de dag onder de flood lamp liggen.

Mss is dit toeval, maar ook bij jou verkiezen ze toch de floodlamp!

Jammer dat de flood lampen van 60w niet met een gewone fitting te verkrijgen is!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin ;)

 

Dit beaamd wat ik al in gepubliceerde tests heb gelezen.

Daar blijkt nl. ook dat baardjes liever de combinatie van warmte en UV opzoeken als ze zich gaan opwarmen, wat dus deze flood lampen zijn.

Hou ons zeker verder op de hoogte van je bevindingen.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

eindelijk iemand gevonden die alle gegevens kon verwerken

 

de drie terrariums die in elkaar lopen hebben elk hun lichtsterkte,en temperatuur

 

 

TERRARIUM 1 heeft tl verlichting met twee warmtespots van 100 watt,en de temperatuur is daar steets rond de 30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×