Jump to content

Recommended Posts

Ik weet dat je de lampen geleidelijk aan moet minderen qua brandduur.

Maar wat voor temperatuur houden jullie aan, en hoe doen jullie dat?

Laten jullie jullie baardje gewoon in het terra liggen of verplaatsen jullie em naar een kleinere plaats ofzo??

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus jullie veranderen ook geen wattage ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Wiljan,

 

In de winter gaat bij ons de wattage meestal nog iets hoger, dan

in de zomer.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij ons hetzelfde als bij Marc en doen dus ook gewoon niets.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe ook niets! als het dier koeler wilt zitten gaan hij/zij in een schuilplekje zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe dus wel iets :lol:

 

Ik verminder idd zoals je zelf al aangaf langzaam de lichturen in het terrarium. Gelijktijdig laat ik de temperaturen langzaam zakken. Uiteindelijk kom ik op een situatie waarbij alle warmtespots uit zijn, en enkel nog een lichtbron middels tl brandt. Baardagamen trekken zich dan doorgaans ergens op een beschutte plaats terug om daar de dagen door te brengen. De temperatuur is dan uiteindelijk voor ong 2 maand kamertemperatuur. Ideaal zou zijn om dan ook de nachten kouder te maken, maar dat lukt me hier niet daar ik voornamelijk dieren uit tropische gebieden houdt (Madagascargekko's ed) en daar is het temperatuurverschil niet zo groot als bij baardagamen in australi

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom temperatuur verhogen?omdat het in de winter kouder is binnen?dus dan werken jullie zonder temperatuurverschil of het nu zomer of winter is?is het niet beter om de vrouwtjes wat te laten rusten?groeten,Bart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo bartmans ,

 

Bij mij zitten al mijn mannen appart in hun eigen terra en gaan enkel bij de vrouwtjes zitten wanneer ik de moment gepast vind.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Uit ervaring weet ik dat de dieren hier zelf in rust gaan.

En dit omdat de bakken volglas zijn en er veel daglicht is waar de bakken staan.

Dus de dieren regelen zich naar het natuurlijk daglicht dat binnenvalt.

De dieren worden een stuk minder actief en eten minder.

Dit noemt men winterrust "geen winterslaap", deze periode mag ongeveer drie maanden duren.

Het enigste wat ik dan ook aanpas zijn de lichturen die we iets inkorten en verleggen.

S'nachts koelt alles af naar ongeveer 15

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier doen we ook wijnig of niets om de winterrust te bevorderen.

 

enkel de dieren die in topconditie zijn overleven een winterslaap van enkele maanden

daar er reedts meerdere een probleem mee hadden ,om terug wakker te worden ,en veel sterftes hadden overwegen we het zelfs niet meer

natuurlijk alser morgen iemand is die het goede middel heefd gevonden ,en zonder problemen een winterslaap heefd uitgeprobeerd geduurende jaren ,zal ik zeker onze dieren deze rust gunnen,maar dan wil ik zeker zijn

 

ook dienen de spijsvertering zeker leeg te zijn,daar deze gaan ontsetken,en gisten.

 

bij een winterrust is het niet zo een probleem daar de dieren blijven eten ,al is dit zeer wijnig.

 

om in winterslaap te gaan heb je lagere temperaturen nodig,en daar bij de meesten de terariums in de huiskamer staan is dit niet mogelijk.

ook het feit dat ze rust nodig hebben om t slapen is dit in de huiskamer bijna niet

mogelijk (muziek-tv-feestje :rolleyes: )

 

ook het feit dat ze in topconditie moeten zijn is een probleem,daar ze na de eileg niet voldoende tijd hebben om in topconditie te komen,daar ze in princiepe in sepember reedts in winterslaap zouden gaan

 

na drie of vier ronden eieren (bij ons zelfs een van vijf rondjes) hebben ze deze maanden die ze normaal in rust zijn ,nodig om aan te sterken willen ze deze zwaare belasting overleven

 

dus zolang er geen bewezen goede uitleg komt neem ikzelf geen risoco,en hou het bij wie wil in winterrust gaan kan en mag het,we voorzien veel schuilplaatsen ervoor

 

aan de temperatuur veranderen we dus ook niets

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dus meer mensen wat het niet doen.

En het is moeilijk te weten of je baardje in topconditie is.

Als hij langer op 1 plekje ligt zal ik het hem ook gunnen.

Kzal hem gewoon niet te veel storen in die periode.

Kan hij ook zelf kiezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een randopmerking: Baardagamen houden geen winterslaap maar een winterrust. De temperaturen in het gebied van herkomst zijn te hoog (overdag) om te spreken van een echte winterslaap.Dit in tegenstelling tot bv. hagedissen van de (half)woestijnen in Amerika (halsbandleguanen, Sceloporus spp., Gambelia spp. enz...).

Dus als je een echte winterslaap wil geven aan baardagamen, is het risico op overlijden enorm groot, simpelweg omdat ze dit niet aankunnen. Dit is dus niet aan de orde.

Ik geef altijd een winterrust en je ziet dat ze nog steeds wakker zijn, al slapen ze meer en zijn enorm sloom.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even een randopmerking: Baardagamen houden geen winterslaap maar een winterrust.

Hoi olly ;)

 

Dat had ik toch gezegd, winterrust en "geen winterslaap".

Dit is zeker niet aan te raden bij baardagamen, veel te riskant en dit behoort ook niet tot hun natuurlijk gedrag zoals je zegt.

En zoals Erwin ook al opmerkte is dit bij veel mensen een moeilijke situatie doordat de terra meestal als sierstuk in de woonkamer staat en dus constant gestoord worden.

Aan deze mensen zou ik wel de boodschap willen meegeven en benadrukken dat volwassen dieren zo een rustpauze wel echt nodig hebben, hou daar dan a.u.b. rekening mee en hun hen dat dan ook.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Jo

 

Ik doelde op de post van Erwin.

 

 

enkel de dieren die in topconditie zijn overleven een winterslaap van enkele maanden

daar er reedts meerdere een probleem mee hadden ,om terug wakker te worden ,en veel sterftes hadden overwegen we het zelfs niet meer

natuurlijk alser morgen iemand is die het goede middel heefd gevonden ,en zonder problemen een winterslaap heefd uitgeprobeerd geduurende jaren ,zal ik zeker onze dieren deze rust gunnen,maar dan wil ik zeker zijn

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo olly

 

zelf heb ik geen ervaring met de winterslaap,en citeer hier dr brakel uit mariakerke.

 

de vraag werd gesteld op de laaste spreekbeurd in de macaco in ledeberg

 

dr brakel brengd zijn dieren in winterslaap geduurende drie maand

 

deze laat elke twee dagen zijn verlichting een kwartuur minder lang branden.

na twee weken elke dag een kwartuur minder,en zo verder afbouwen tot er bijna niets van verlichting meer is.

 

deze geefd gedurende twee maand geen eten.

 

dr brakel is een ervaren man die ik graag zover mogelijk volg in zijn redeneren en handelen,maar hier pas ik ook voor,daar er ieder jaar wel eentje niet meer wakker word.

 

dat het in hun oorspronkelijk leefgebied soms maar 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Erwin

 

Wat Brakel doet is eigenlijk hetzelfde als wat degenen doen die een winterrust geven. Gewoon de lichturen afbouwen en de temp totdat je op kamertemperatuur komt en dit een 8 weken volhouden. Of staan Brakel zijn dieren niet op kamertemperatuur? De dieren zijn dan idd in een halfwakkere levenswijze (sloom) dus. Dat gebeurt hier ook elk jaar. Winterslaap is dus zoals bv bij Amerikaanse (half) woestijnbewoners of Europese Lacertidae rond de 10 graden of lager. Deze worden dan in een schuur, kelder of koelkast gelegd. Deze slapen dan de hele tijd.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

een dier dat in rust is moet toch ook eten?

en hoorde bij dr brakel ,(die zijn dieren op zolder houd)dat ze drie maand niet eten.

 

dat het geen echte winterslaap is heefd hij wel duidelijk gezegd,maar een soort van winterslaap.

het verschil was dat bij rust er nog gevoederd word,en in de toestand zoals dr brakel aanhaald ze drie maand niets eten

dat het is zoals u zegd betwijfel ik zeker niet hoor,dus zal het in het vervolg rust noemen :D

 

er is natuurlijk een groot verschil met onze dieren,dr brakel kweekt niets van baardjes,de mannen en vrouwen zitten apart en vermoed(heb zijn dieren nog niet gezien)dat deze wel steets in topconditie zijn(zou toch moeten,daar er een man voltijds bezig is met de verzorging van zijn dieren :rolleyes: )

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweet het, hij houdt zich vooral met kameleons bezig. Laatste keer dat ik er was had hij er ong. 300 :unsure:

 

dat het is zoals u zegd betwijfel ik zeker niet hoor,dus zal het in het vervolg rust noemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

dat zal van dier naar dier verschillen denk ik! als hij minder gaat eten,en minder actief is!

goed in de gaten houden dus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cizmo en Dena zijn ook meer op hun slaap plaats dan dat ze eten en actief zijn.

vandaag zijn ze weer actief en heb ik ze eten gegeven, en zitten nu lekker in een badje water, daar drinken ze ook gellijk uit.

Cizmo kon het niet laaten om er in te poepen, hahahaha

Maar ik ga ook merken dan ze de winter rust in gaan.

Maar nu gaan ze lekker te keer in het water, hihihi

Ik doe niets met de lampen, laat het zo als het is.

 

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×