Jump to content

Recommended Posts

Hey hoi,

 

Ik wil binnenkort beginnen met het houden van twee baardjes. Nu staat bij mn ouders nog een aquarium van 100x50x50 dus dat is op zich goed mogelijk voor 2 baardjes. Maar nu zit er ook een glasplaatje op de bodem, waardoor ik een soort afschijding heb waar ik een schuilplaats of twee in wil maken. Alleen is de breedte van de schuilplaats 12cm. Is dit genoeg voor een volwassen baardje? de lengte van de schuilplaats kan ik zo lang maken als ik wil.

 

Bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

100x50x50 is wel echt het minnimum! ik zou persoonlijk voor 120x50x50 gaan! verder is een aquarium ook niet zo'n slimme keuze. je moet de dieren vannaf boven benaderen wat nogal stressig voor hun is en de verluchting is niet zoals het hoor. normaal is er nog een verluchtings strook langs de onderkant.

 

dus als je de mogenlijk hebt, koop mess een grootter terrarium

 

om op u vraag te beatoorden, 12cm is mess wat aan de kleine kant. ik denk dat ze er moeilijk in kunnen bewegen :unsure: m=ar i kweet niet zeker :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Matthijs ;)

 

Eerst en vooral welkom hier.

Zoals mijn voorganger al zei een aqaurium is echt geen slimme keus als terra.

De afmetingen zijn ook eigenlijk te klein eenmaal ze volwassen zijn.

Echte voordelen heb je dus niet met een aquarium enkel maar nadelen.

In het begin zou het misschien nog kunnen, maar dan zou ik ondertussen wel uitkijken naar een degelijk terrarium.

Alhoewel ik dit niet aanraad.

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor de berichten! mmm, okay, ik zit alleen met het nadeel dat ik zo'n aquarium heb staan, en een terrarium aan moet schaffen, en dat zijn weer extra kosten...

 

maar wat is het probleem dat er geen ventilatie onderin zit?

Ik begrijp dat het niet ideaal is idd, en ventilatie en het benaderen van boven wordt niet ideaal genoemd, zijn er nog meer nadelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja,wat wil je nu!

als je geen kosten wilt maken zal je vissen moetten gaan houden. en je blijft kosten houden,meerdere malen per jaar mest onderzoek op wormen en flagaten,wekelijk de aanschaf van levend voer,enz enz.

het is voor baardjes heel bedreigend om konstand van boven benaderd te worden,onnodige stress dus!

maar zelfs al ga je 1 dier in het aqarium houden,kosten ga je toch krijgen,er moet een achterwandje in,de kap moet worden aan gepast met zeker 2 fittingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, idd, kosten zijn niet erg hoor, dat wil ik wel, maar t is meer zo van welke kosten zijn nodig, en welke niet! Als het niet nodig is doe ik het liever niet, snappie?

 

maar vissen houden is saai :) wil echt over op baardjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat betreft kosten... wat kost t om 1 baardje te houden? wat ben je per maand ongeveer kwijt?? (exclusief aanschafkosten natuurlijk)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je moeilijk zeggen. hangt van de eetlust en de leeftijd van je baardje af.

 

je kan onderaan eens kijken naar de prijzen in de onlin shop. vergeet ook niet dat de dieren varierende voeding nodig hebben. ze eten makkelijk 1potje krekels per keer op hoor B) ik ben telkesn rond 25-35 euro kwijt om de 2weken voor voedsel. maar ik heb ook meerdere baardjes en andere diere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okidoki, hier kan ik wat mee!! Thnx!

 

Nog een vraagje dan maar. Het leek me leuk om het water stromend te maken, en er dus een soort watervalletje in te maken. Vinden de baardjes dit leuk? of levert dit ook alleen maar stress op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stress niet zozeer, maar het haalt je vochtigheidsgraad omhoog.

Baardjes komen voor in de woestijn en hebben 40-60 procent nodig.

Dit heb je eigenlijk als je er niets inplaatst.

 

 

Wil je perse een watervalletje ga voor wateragamen of pijlgifkikkers ofzoiets.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okidoki, hier kan ik wat mee!! Thnx!

 

Nog een vraagje dan maar. Het leek me leuk om het water stromend te maken, en er dus een soort watervalletje in te maken. Vinden de baardjes dit leuk? of levert dit ook alleen maar stress op?

hoi matthijs,

 

wij hebben onze baardjes van kleins af aan, al in een aquarium zitten,

en ze zijn nu 1 jaar oud,

wij merken weinig van stress, tuurlijk is het beter als ze gewoon in een terra zitten zoals onze andere baardjes, maar ook wij hebben nu even het geld niet om een 2e terra aan te schaffen.

en ze doen het goed, als ze eten krijgen kijken ze gelijk naar boven, en ze vinden het fijn om aandacht te krijgen, als je ze maar af en toe er even uit haalt, dan worden ze ook niet zo schuw,

en het vrouwtje heeft al 2 legsels met eitjes gelegd, dus ik zou zeggen doe ze zolang in de aquarium, en als je geld genoeg hebt gespaard, koop je een grote terra voor ze,

 

suc6 ermee ;)

 

groetjes, jannie

 

p.s. wat wil je in de terra doen? want baardagamen zijn woestijn dieren, die leven op het zand, en niet met watervallen etc :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ZOU HET BAARDJES HOUDEN NOG EVEN UITSTELLEN,

 

LEES EERST EVEN HET FORUM DOOR

 

WEET WAAR U AAN BEGIND

 

 

lees hier even enkele dagen goed door,dan zal je merken dat er een woestijnterarium nodg is,en daar hoord geen waterval in geloof ik

 

als een dier gehouden word,hoord het ook gepast gehuisvest te zijn(je houd ook geen paard in een hondehok vanaf het erinpast)

kijk eerst of een baardje haalbaar is,alles bij elkaar is het een terugkerende kost

wil je een baardje zorg dan dat eerst je huisvesting in orde is,je verwarming,verlichting,uv lamp ,bodembedekking,schuilgrot-zonnesteen,eet en drinkbakje.

ga ook na of er een dierenspeciaalzaak in de buurd is,zodat u niet elke week voor eten de stad inmoet.

 

indien u alles goed hebt overwogen,en u bent goed voorberijd,schaf u dan pas een baardje aan

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

mjah, ik heb een half jaar gewacht voor ik ze kocht ;) heb eerst pokke veel info gelezen op franse, engelse, nederelandse en zelf duitse sites!!!

 

Ik ben ook iemand die snel iets anders wil, rede te meer om te wachten. maar nu, 2jaar later, is he hier een echte zoo :cheer:

 

weet je niemand in de buurt met een baardje? kan je altijd eens gaan bij kijke ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met inlezen ben ik al goed bezig. En ik wil ze ook pas over twee maanden kopen als ik alles dr van af weet en het hok goed voor heb kunnen bereiden.

 

Wat betreft het hok. Ik weet dat ze in een woestijnomgeving moeten, en heb al een mooie site gevonden hoe ik alles een beetje vorm wil geven.

 

http://home.wanadoo.nl/roel_pool/home.html

 

Maar ik vroeg me even af wat de mogelijkheden zijn die niet beschreven worden op de vele sites, vandaar mijn vraag over dat watervalletje.

 

Gelukkig heb ik hier in de stad (daar woon ik zelf ook) een goede reptielenshop zitten met alle beestjes en ook al het voer op voorraad. Ook hebben ze lampen etc etc.

alleen de dierenarts moet ik nog ff checken!

dus ik zou zeggen doe ze zolang in de aquarium, en als je geld genoeg hebt gespaard, koop je een grote terra voor ze

ah, gelukkig ook mensen die ervaring hebben met een aquarium. Het is idd niet helemaal ideaal, dat snap ik, maar om te beginnen dus wel een optie! thnx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

blijf erbij een terarium is het beste,en is zoals fragrancy al aanhaalde,een terra kost niet zo veel

 

op de beurs in houten stonden er zelfs al voor 45 euro(wel zeer dun glas,en zonder ietserin of eraan)

 

somige baardjes hebben het zo al moeilijk genoeg om aan te passen aan de nieuwe omgeving.

als ze dan nog van boven benaderd worden kunnen ze schrikken,en dan ben je weer op af,en moet je het vertrouwen terug opbouwen

 

het zijn zo leuke dieren dat ik ze aan iedereen aanraad,maar ze verdienen dan ook enkel het beste.

 

uw aquarium kan je best gebruiken om krekels in te bewaren(is een wereld op zich)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×