Jump to content
Sign in to follow this  
zwelgje

Verlichting

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Heb een terra van 140 x 50 x 50 met 1 baardje

 

Wat vinden jullie nou waar ik het beste welke lampen kan doen

 

liever geen verhalen als moet je zelf even kijken maar als je zelf zo'n terra zou hebben hoe zou je het concreet doen, dus bv dit merk met UV links, dit merk spaarlamp rechts etc....

 

Kan ik adhv alle argumenten een keuze maken

reden van deze vraag is de overvloed aan info en meningen hierover, zie door de bomen het bos niet meer

 

Mn baardje is duidelijk ongelukkig met de huidige situatie dus vandaar dat ik een nieuwe topic start

 

Groetjes Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Een Mega Ray 100W UVB links met een laag boven de grond plateau waar hij kan liggen zonnen.

Een True light spaarlamp in het midden en een 40W of 60W (even temperatuur meten) suns/ warmte spot rechts.

 

Dan heeft je baardje voldoende UVB, voldoende licht en gewoon een warmte plekje.

 

Succes ermee. Het blijft natuurlijk toch persoonlijk hoe iemand zijn terrarium inricht en welke lampen hij gebruikt, maar dit werkt hier prima :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

100W wordt denk ik een beetje veel, heb nu een 60W en is al 41 gr

hoe kom je aan een trueligth spaarlamp trouwens

Hoe groot is jou terra, vast een stuk groter

 

groetjes Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jetro,

 

De Mega Ray 60 watt is nu ook verkrijgbaar.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi marc,

 

wat zou die kosten en kan ik die ook bij jou bestellen?

 

ben er nog niet uit qua verlichting

 

is een mega ray 60W en een gewone spot van 40W ofzo voldoende

 

krijgt ie dan genoeg UV en genoeg licht of moet er nog iets van een spaarlamp bij

 

kan ik ook een gewone spaarlamp gebruiken als het toch allen om licht gaat?

 

Groetjes Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Mega Ray geeft veel UVB af, ik heb de lamp hangen in een terra van 50cm hoogte, maar dan zonder kap en onder de lamp wordt het precies 40 graden. De true light heeft de intensiteit van daglicht, maar geeft geen warmte af en de warmte spot is om de algemene temperatuur rond de 30 graden te houden en als extra zonnespot plek.

Mijn baardje zit nu nog in een terra van 100x40x50 met de Mega Ray en een spot van 40W.

Maar a.s. zondag ga ik een terra van 150x50x50 halen en dan komt in het midden de true light lamp te hangen, die ik al in huis heb.

Als de computer weer gemaakt is zal ik z.s.m foto's plaatsen. Ik zit nu achter een heel oud labtopje :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Jetro

 

Heb geen ervaring met de Mega Ray 60 watt maar als ie inderdaad goed uv geeft is dat een mooie optie voor in je bak. Dan nog een 40 watt gewone spot of halogeen en je zit wel snor qua warmte. Voor de algehele verlichting zou ik dan toch nog 1 of meerdere tl lampen plaatsen. Spaarlampen geven goed licht maar beschijnen maar een klein oppervlakte. Gewone spaarlampen moet je niet nemen want die hebben geen goede kleurweergave. Baardagamen houden nu eenmaal van heel veel licht en met enkel spots red je het niet omdat die een geconcentreerde lichtbundel geven en geen goede kleurweergave hebben. Je hebt toch nood aan een sterke algehele verlichting voor steppe/woestijnbewoners vind ik. De activiteit en de kleuring van de dieren komen dan veel beter tot uiting.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Marc,

die mega-ray van 60w kan je die via jou bestellen?

Ik gebruik nu voor mijn grote terrarium die van 100w maar kan er nog enkele van 60w gebruiken voor in de kleinere terrarium's!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Stefan en Kelly en Jetro,

 

Wij hebben de Mega Ray van 60 watt op voorraad.

 

Deze zijn wel vrij duur, 110 euro per stuk.

 

De vrij hoge prijs komt omdat er voorschakelapperatuur bij is inbegrepen.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wordt toch echt een beetje te duur, kan ik een nieuw terra voor kopen

 

Is er ook nog een vergelijkbare lamp in de categorie 30/40/50 euro?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jetro,

 

Naar mij weten is er geen verglijkebare lamp van 60 watt in die prijsklasse.

 

De Mega Ray lampen geven wel ongeveer 3 jaar UV af.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik betaal voor de Mega Ray 100W 55 euro. Dit moet je zeker kunnen hebben in je terrarium. Daar zou ik geen ander terrarium voor aanschaffen, want persoonlijk vind ik een goede UVB lamp onontbeerlijk, dus zul je die in een kleiner terrarium ook nodig hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×