Jump to content
Sign in to follow this  
nicole-roger

Ons Kleintje Wil Niet Eten?

Recommended Posts

Wij hebben sinds zaterdag een jong baardagaampje van c.a. 12 weken. Hij heeft echter sinds zaterdag niet gegeten.

Ik heb een paar brokjes voor hem in een schaaltje, een stukje zacht fruit (aardbei) een paar wormpjes maar daar heeft hij nog niet van gegeten. Iedere dag zet ik hem een half uurtje in een kleiner bakje met een aantal kleine krekeltjes erbij. Tot nu toe heeft hij nog steeds niet gegeten.

Hij maak een actieve indruk maar ik maak met gewoon zorgen.

Hoe lang kan hij zonder voedsel?

en hoe krijg ik hem aan het eten?

 

Groetjes Roger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Roger ;)

 

Eerst en vooral welkom hier.

Dat je baardje niet wil eten kan natuurlijk liggen dat hij zich nog moet aanpassen aan zijn nieuwe omgeving.

Van zaterdag tot nu is nu ook nog niet immens veel dat je je grote zorgen moet maken, meestal komen ze na een paar dagen op gang als ze zich hebben aangepast.

Dat je baardje actief is maakt niets uit, aangeraden is om ook na de aanschaf bv. na veertien dagen eens een mestonderzoek te laten doen.

Waar heb je je diertje vandaan? als hij van een hobbykweker komt, kan je misschien achterhalen waar zijn voorkeur naar uit ging qua voedsel, zo is het meestal zo als dieren uit een zaak komen dat ze meestal geen groen of fruit eten en dat je hen dat moet aanleren met veel geduld.

Wat meestal wel helpt is een wasmotje, dit laten ze niet vaak aan hun neus voorbij gaan.

Zorg wel dat je diertje vloeistof binnen krijgt als hij blijft weigeren d.m.v. licht te sproeien met handwarmwater 1*daags of d.m.v. een badje.

Maar ik zou hem niet teveel hanteren en verhuizen nu en hem eerst laten wennen.

 

Grtzzz :D Jo

 

Ps. stel je ook even voor bij het topic voorstellen en foto's zijn altijd welkom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reactie.

 

Ik zal de adviezen opvolgen en jullie op de hoogte houden.

Ik heb het diertje gekocht in een hele goede dierenspeciaalzaak. Hier hebben ze heel veel reptielen, toebehoren en ook een hele loods vol met accesoires voor andere dieren.

Het is een eindje rijden maar wel een betrouwbare zaak waar je ook altijd terecht kunt voor informatie.

In deze zaak at hij vooral kleine krekeltjes, wormpjes en wat groente. Dit heb ik allemaal meegekregen in bakjes. De dierenzaak heet Stelo (in Brunssum)

 

Met vriendelijke groet,

Roger Timmermans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat mijn baardje nog klein was, zette ik iedere dag verse klein gesneden groente en een klein schaaltje buffalow wormen neer. De buffalow wormen telde ik, zodat ik hem met rust kon laten en aan het einde van de dag kon zien hoeveel hij had gegeten.

Toen hij eenmaal goed buffalow at ben ik krekels gaan geven. En nadat hij goed krekels at ben ik andere insecten gaan geven.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, dus opbouwen.

Bedankt voor het delen van je ervarigen.

 

Met vriendelijke groet,

Roger Timmermans

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon voedsel blijven aanbieden

hij zal zich eerst nog moeten aanpassen maar zou hem niet in een kleiner bakje zetten om krekels te geven .

dit veroorzaakt enkel stress en dat is niet goed voor je baardje

 

groetjes

d+n

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wij hebben een terra van 100 x 80 x 50.

Kan hij de krekeltjes dan wel vangen? en hoeveel moet ik erin zetten?

Ik heb ook gelezen dat het belangrijk is dat ik ze niet te lang erin laat zitten.

Hoeveel per dag zou hij er moeten eten?

 

en heleboel nieuwe vragen... maar we moeten nog veel leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk vind ik de terrarium iets te groot voor 1 baardje van 12 weken!

Het baardje moet dan in een te grote terrarium jagen!

Bij ons zitten ze dan in een terrarium van 50 x 50 x 50!

Dat is kleiner en kunnen ze makkelijk jagen!

En zoals gezegt is kan het zijn door de aanpassing dat het de eerste dagen minder of niet eet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom zet ik hem in een kleiner aquarium waar hij de krekeltjes makkelijker kan pakken. In dit kleiner bakje (40 x 30 x 30) zitten houtsnippers en een rotsje.

Hier laat ik hem ongeveer een half uurtje inzitten. daarna haal ik hem er weer uit en gaat ie terug in de grote bak.

 

Hebben jullie betere ideeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daarom zet ik hem in een kleiner aquarium waar hij de krekeltjes makkelijker kan pakken. In dit kleiner bakje (40 x 30 x 30) zitten houtsnippers en een rotsje.

Dit zou je kunnen doen, maar je gaat er ook wel telkens een stress moment van maken!

Telkens moet je hem/haar vast pakken en in een nieuwe omgeving zetten!

Ook is een aquarium minder geschikt omdat je het baardje telkens van bovenaf moet naderen, waar ook (in de natuur) het gevaar van boven komt!

Gebruik ook geen houtsnippers, baardjes kunnen deze opeten en dit verteert niet in de maag en kan rotten!

Best het baardje in een terrarium zetten van 50 x 50 x 50 en het daar ook in eten geven zodat het in zijn/haar habitat blijft en zich sneller zal thuis voelen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je in dit terrarium niet tijdelijk een tussenschotje plaatsen. Als hij dan groter wordt en goed eet en jaagt, dan haal je simpelweg het tussen schotje eruit en heeft hij gelijk een grotere leefruimte zonder al teveel stress :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kun je in dit terrarium niet tijdelijk een tussenschotje plaatsen. Als hij dan groter wordt en goed eet en jaagt, dan haal je simpelweg het tussen schotje eruit en heeft hij gelijk een grotere leefruimte zonder al teveel stress :)

hallo zo heb ik dat ook gedaan mijn bakken zijn bijde h.l.b 75-150-75 toen ik ze net had heb ik de bak kleiner gemaakt met een tussen schot als ze dan groote zijn naar ongeveer 5 maanden heb ik de schot eruitgehaald werkt prima gr budy26 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar wij hebben een terra van 100 x 80 x 50.

Kan hij de krekeltjes dan wel vangen? en hoeveel moet ik erin zetten?

Ik heb ook gelezen dat het belangrijk is dat ik ze niet te lang erin laat zitten.

Hoeveel per dag zou hij er moeten eten?

 

en heleboel nieuwe vragen... maar we moeten nog veel leren.

Ik maak er hier altijd een geduldig werk van, ik geef 1 per 1, kan ik de beestjes ook goed bepoederen enzo, en weet ik zeker dat hij alles opeet en dat die insecten zich niet gaan verstoppen of men achterwand op de een of andere manier kapotknagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan bij die van mij ook, maar ik kan me voorstellen dat als je tig baardagamen hebt, dat je die niet een voor een gaat voeren. Bij mij eet hij zelfs moriowormen van een lepeltje :D

Maar het is ook goed als ze jagen en even lekker achter hun prooi aan moeten rennen. Wat overblijft er gewoon weer uitvissen voordat je baardje slapen gaat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dank jullie wel voor jullie goede tips.

Ik ga zodadelijk de bak wat kleiner maken door een tussenschot te plaatsen van MDF. Dit heb ik toevallig nog thuis liggen.

Alleen ff zorgen dat het goed vastzit en er is niets aan de hand.

Prima idee... Thanx.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat kan bij die van mij ook, maar ik kan me voorstellen dat als je tig baardagamen hebt, dat je die niet een voor een gaat voeren. Bij mij eet hij zelfs moriowormen van een lepeltje 

Maar het is ook goed als ze jagen en even lekker achter hun prooi aan moeten rennen. Wat overblijft er gewoon weer uitvissen voordat je baardje slapen gaat 

 

Ja maar kvermoed dat meneer maar 1 baardje heeft mits hij weinig kennis heeft. Ik ben zelf ook nog maar een leek in baardjes.

 

Ik gooi mijn insecte ver genoeg dat hij er achter aan moet lopen hoor, maar soms hangt hij echt de luie uit.

 

@ Roger: Veel succes met het plaatsen van je tussenschot. Hou wel nog rekening met je UV lamp he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fragrancy, daarom willen we iedereen helpen!

Ik ben nog maar zo'n 5 jaar bezig met baardjes en wij hebben er nu 8 en we verwachten nog 16 baardjes, verleden jaar hadden we er zo'n +/- 40.

We hebben in het begin veel fouten gemaakt, maar daardoor ook veel kennis opgedaan en daarom proberen we ook iedereen te helpen!

Tuurlijk zover we kunnen, ik leer ook nogsteeds bij hoor!

Maar dat hoort bij onze hobby, onze baardjes, onze nakweek, de beurzen en mensen te helpen! :D

 

@ nicole-roger als je vragen hebt mag je ze altijd stellen hier zijn mensen genoeg die er al heel wat ervaring hebben en die jullie met heel veel plezier helpen! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Roger ;)

 

Bij het topic voorstellen zeg je dat je een baardje hebt van 2 weken en hierboven zeg je van circa 12 weken <_<

Wat is het nu, want dit is wel een groot verschil.

Zo te zien op de bijhorende foto in het desbetreffende topic denk ik eerder dus 2 weken, zeg het als we het fout hebben.

Want dan is de oorzaak van het niet eten niet zo ver te zoeken.

Een baardje van 12 weken kan zijn eigen weg toch al wat zoeken t.o.v. een baardje van 2 weken, dit is in feite nog veel te jong om al verkocht te worden.

Deze diertjes stimuleren elkaar, want zien eten is doen eten dus veel te jong om al helemaal in een groot terra te zitten.

Ook is het zo dat er de eerste weken zeg maar een schifting wordt doorgevoerd en de zwakkere er nog afvallen.

Spijtig dat je deze info niet eerder hebt opgezocht, zodat je voor geen verassingen kwam te staan.

Dus wat mij betreft heeft die zogezegde uitstekende dierenzaak je geen goede informatie gegeven en willen ze zoals zovelen er munt uitslaan.

Hier bij mij gaan de dieren zeker niet weg voor hun 3 maand, maar dan heb ik ook niets verdiend aan de zwakkere die nog afvallen, bij mij gaat het dan ook om de hobby en niet om het geld.

Hopelijk loopt het goed af daar bij jullie, maar in de eerste plaats zou ik hem toch al wat kleiner zetten en hem 2* daags sproeien, daar deze dieren nog veel vocht nodig hebben.

Succes.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

iedereen gaf al hele goede info om het diertje,en het baasje heel goed bij te staan.

nu kijk ik net weer even bij voorstellen,en schrok toch echt!

wie haalt het in z,n hoofd om een diertje van 2 weken te verkopen.

tja,een dierenspeciaal zaak natuurlijk aan een beginnende reptielen houder.

totaal onverantwoordelijk,en te schande voor woorden!!!!

dus nu ook maar wat raad van mij.

hoi en welkom op ons forum.

zoals al gezegd,halveer het terra,voer met lepetje of wat dan ook werkt.

dan hou je teminste goed bij wat hij binnen krijgt. sproei 2x dagelijks.

en als je denkt dat hij achter raakt,koop dat nutribird a 19 ,of koop gecko pap.doe dat in een spuitje wat je kan kopen bij een apotheek,druppel dat vla dikte op z,n neusje,dat zal hij lekker vinden en is top voor hem!

mocht je een uv lamp kopen,scherm die dan goed af aan de zijkanten zodat het diertje er niet de hele dag ik moet kijken,anders kan hij de oogjes beschadigen!

het diertje was echt veel te klein om verkocht te worden,en heeft veel zorg nodig!

bel die winkel maar op,en scheld netjes ze de huid vol!

heel vel sucses,en hou ons op de hoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, het baardje is 12 weken. Ik ben gewoon de 1 vergeten bij het voorstellen.

Voor de 12 weken mogen ze niet weg bij deze dierenzaak dus dat zit wel goed. Hij zat daar bij mekaar met 4 andere baardjes en daar kregen ze ook gewoon krekeltjes en wormpjes.

 

Hij zit nu in een kleiner bakje met voldoende eten en een klein laagje water in een schaaltje. Ben benieuwd of hij nu gaat eten.

 

Waarschijnlijk heeft hij gisteravond 2 wormpjes gegeten, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Vanmorgen heb ik er weer 10 in het schaaltje gezet dus nu kijken hoeveel er vanavond over zijn.

 

Hoeveel moet ik sproeien???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerlijk gezegt ziet hij er echt geen 12 weken uit, maar kom.

Wat je vraag betreft 2* dagelijks sproeien met handwarm water (dus geen koude douche) lichtjes sproeien dus niet alles kletsnat sproeien.

Doe er desnoods wat vloeibare vitamine in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fragrancy, daarom willen we iedereen helpen!

Ik ben nog maar zo'n 5 jaar bezig met baardjes en wij hebben er nu 8 en we verwachten nog 16 baardjes, verleden jaar hadden we er zo'n +/- 40.

We hebben in het begin veel fouten gemaakt, maar daardoor ook veel kennis opgedaan en daarom proberen we ook iedereen te helpen!

Tuurlijk zover we kunnen, ik leer ook nogsteeds bij hoor!

Maar dat hoort bij onze hobby, onze baardjes, onze nakweek, de beurzen en mensen te helpen! :D

 

@ nicole-roger als je vragen hebt mag je ze altijd stellen hier zijn mensen genoeg die er al heel wat ervaring hebben en die jullie met heel veel plezier helpen! ;)

Huh, dat weet ik h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ons baardje is ongeveer 12 a 13 cm inclusief staart.

 

Ik hoop dat hij groot genoeg is om appart gehouden te worden.

Tot nu toe had ik vertrouwen in deze dierenspeciaalzaak. Ik ben benieuwd of dit vertrouwen terecht is of juist niet.

 

Kan iemand mij vertellen hoe oud het baartje waarschijnlijk is?

 

Met vriendelijke groet,

Roger Timmermans

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi roger

laat ik hier nu net toevallig een nestje hebben.

deze poepies zijn 20 april geboren,met 57 dagen!

ik heb er 1 willekeurig gepakt.en hij meet kop tot staart 12 cm!!!

reken maar uit! het laatste beetje vertrouwen in de dierenzaak is net de achterdeur uit gevlogen.

je hebt een baby! zet de knop om en verzorg hem als een baby!

hier jagen er een paar van de 22.maar zien eten in doen eten.jij hebt er 1 dus je zal hem echt wat bij moetten geven,veel kunnen ze nog niet hebben.

het duurt zeker nog een maand voordat ze hier bij mij weg kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? :o

Ik heb dus een baby van enkele weken oud i.p.v. een baardje van 12 weken oud. :angry:

Wat moet ik dit beestje voeren en hoe ga ik te werk?

Kunnen jullie mij hier a.u.b. antwoord op geven of kan ik beten een nieuw topic openen?

 

Met vriendelijke groet,

Roger Timmermans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×