Jump to content
den chuck

Wie Gebruikt Welke Lampen?

Recommended Posts

Hoi 101dragons,

 

Ik wil zeker niemand afkraken.

 

Al wat ik post heb ik zelf getest, dus ik spreek ook uit eigen ervaring.

 

Ook beweer ik niet dat er buiten de 10.0% van Exo terra en de Mega Ray

lampen er verder geen goede UV Verlichting is.

 

Wel blijf ik erbij dat de tl UV verlichting mij in ieder geval niet

bevalt, nogmaals uit eigen ervaring.

 

Heb je deze al getest op een afstand van 40 a 50 cm???

 

Ook kunnen reptielen veel meer UV verdragen als mensen, dus de bewering

dat jij niet lang in een UV spaarlamp kunt kijken gaat niet op

voor reptielen.

Voorbeeld; baardjes bij mij buiten kunnen veel beter in de zon kijken

als ik.

 

Verder heb ik prachtige dieren zitten die bij mij nog nooit geen UV

verlichting hebben gekregen vanaf dat ze geboren zijn.

Er zitten zelfs baardjes tussen die feller gekleurd zijn onder gewone verlichting,

als onder UV verlichting.

 

Dit Kunnen genoeg mensen beamen die mij dieren al hebben gezien.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Mark,

 

Ik zeg ook niet dat het de enige manier is en er niks anders is, maar waarom komt nou niemand met keiharde argumenten ?

 

Ik heb inderdaad de straling gemeten in een bak die 60 cm hoog was, en de meter op de grond.

Kijk de meter tegen de TL buis aanhouden, dan houdt je jezelf voor de gek.

 

Maar de Reptiglo 10.0, ik kan zo zonder adem te halen 10 mensen opnoemen die echt serieuze problemen met hun dieren hebben gehad bij het gebruik van deze lamp.

 

Dat de dieren meer zonlicht (natuurlijk of via de lamp) kunnen verdragen, dat klopt als een bus, maar echt er zijn legio mensen waarbij hun dieren in de donkerste hoek van het terrarium lagen met de ogen dicht door het gebruik van deze lamp.

 

Je schrijft dat er bij jou dieren zitten die nog nooit UV gehad hebben ..... niet mijn manier van dieren houden ..... maar goed ieder het zijne of het hare.

Maar om misverstanden te voorkomen, ik gebruik de UV niet voor de kleuren, maar voor het welzijn van de dieren, voor de kleuren zijn wel andere "truckjes" b.v. truelight, daylight blue en de onvervangbare natuurlijke zon.

 

Er zijn heus meer wegen die naar Rome leiden en ik denk dat een ieder die de hobby succesvol beoefend niet van zijn of haar systeem af wil wijken omdat het je simpelweg goed bevalt.

 

Een ding vind ik jammer, er zijn maar zo weinig mensen die echt puur over de kwaliteit kunnen of willen dicussieren omdat er in dit wereldje nogal wat mensen zijn met "belangenverstrengelingen "

De een heeft een winkel, de ander kan een bepaald merk lamp niet leveren en ga zo maar door.

Maar ik beperk me graag tot de feiten en laat me niet leiden door de commercie.

 

Een goede discussie is nooit weg, gelukkig vat niemand het hier persoonlijk op, ik heb het wel anders meegemaakt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi 101dragons,

 

Ieder is vrij om zijn mening te geven.

 

Een ding weet ik wel zeker, kleuren kunnen ook verminderen in puur

natuurlijk zonlicht.

 

Ook heb ik echt nog geen problemen gehad met de spaarlampen van

Exo Terra.

Maar weet je zeker dat je het over deze lampen hebt, en dat je

misschien de spaarlampen van Euro Zoo bedoeld?

 

Bij jou gaat de UV verlichting voornamelijk voor het welzijn van je dieren,

nou bij mij komt de goede voeding, mineralen, vitaminen enz op de eerste plaats.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

ik heb een uv powersun gaat 3 jaar mee (zeggen ze. :P ) maar die dingen zijn wel duur pff <_< ook heb ik een rode nachtlamp voor in de winter en nog een 60 watt gewone lamp

 

gr ivon :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi 101dragons,

 

Ieder is vrij om zijn mening te geven.

 

Een ding weet ik wel zeker, kleuren kunnen ook verminderen in puur

natuurlijk zonlicht.

 

Ook heb ik echt nog geen problemen gehad met de spaarlampen van

Exo Terra.

Maar weet je zeker dat je het over deze lampen hebt, en dat je

misschien de spaarlampen van Euro Zoo bedoeld?

 

Bij jou gaat de UV verlichting voornamelijk voor het welzijn van je dieren,

nou bij mij komt de goede voeding, mineralen, vitaminen enz op de eerste plaats.

 

Groetjes Marc B)

Kleuren verminderen in zonlicht ?

 

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, veel dieren die wij verkopen komen uit Spanje, ik heb daar de meest fletse dieren echt bizar op zien kleuren na 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo en ik gebruik hier in de meeste terrariums de 100Watt flood lampen en de 10.0% van Exo terra en ben er zeer tevreden over en heb er dus nog nooit problemen mee gehad en dit zowel bij de baardagamen als bij de kameleons die ik hier zitten heb.

Ook gebruik ik in mijn grote terrariums van mijn kameleons de Tl buizen en deze doen het ook prima.

 

Ik denk dat iedereen dit maar voor zichzelf moet uitmaken over welke lampen men tevreden is want de meningen hierover zijn al zoveel malen besproken en verschillen bij iedereen maar blijf er wel bij dat het belangrijkste de bepoedering van de voedseldieren is ( vitamines & mineralen ) want dit vangt alle tekorten op.

 

Wel werk ik met mijn UV spaarlampen op verschillende manieren en daarmee bedoel dat ik stilaan opbouw : bij mijn pasgeboren dieren komt er de eerste week geen UV aan te pas , na een week staat mijn UV lamp 15 minuten per uur op wat dus neerkomt op 2 uur per dag in totaal , na 2 maand staat ze dan 30 minuten per uur aan en als ze een jaar zijn branden ze de gehele tijd.

 

Let wel ik spreek hier uit eigen ervaring en het is niet omdat dit bij mij goed gaat het bij iedereen goed zal gaan want ik kan natuurlijk niet bepalen hoedat jullie je lampen gebruiken ( hoe zijn ze gemonteerd , wat is de afstand tot de lampen , enz. )

 

*101dragons : je haalt hier aan dat de je verscheidene mensen kent die problemen hebben gehad met de 10.0% van Exo terra en begrijp me niet verkeerd maar heb je bij deze mensen zelf gezien hoedat de lampen gebruikt werden??? want meestal ligt daar al het probleem want als dit stilaan opgebouwd word zullen er al minder problemen zijn.

Je legt een pasgeboren baby toch ook niet de gehele dag in de zon dit bouw je toch ook stilaan op als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Heb ook al verschillende verhalen gelezen op de forums van verschillende uv lampen en de meeste problemen komen nog eerder voor bij de kameleons dan bij de baardagamen maar daar kan ik gelukkig niet over meespreken en heb hier toch aardig wat dieren zitten ;)

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
*101dragons : je haalt hier aan dat de je verscheidene mensen kent die problemen hebben gehad met de 10.0% van Exo terra en begrijp me niet verkeerd maar heb je bij deze mensen zelf gezien hoedat de lampen gebruikt werden??? want meestal ligt daar al het probleem want als dit stilaan opgebouwd word zullen er al minder problemen zijn.

Je legt een pasgeboren baby toch ook niet de gehele dag in de zon dit bouw je toch ook stilaan op als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Ik heb niet bij alle mensen die ik ken met problemen de opstelling gezien.

Wel weet ik dat al deze mensen de lampen horizontaal gemonteerd hebben en niet verticaal zoals ook veel gebeurt.

 

Ik ben het helemaal met je eens dat een ieder de dieren moet houden op de manier die hij of zij tevreden over is.

Het is ook niet mijn doel om mensen op andere gedachten te brengen, maar ik vind de discussie erg interessant en ben dan ook altijd benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Er wordt (naar mijn mening) heel veel gezegd en geschreven over het onderwerp UV, maar helaas zijn er heel weinig mensen die discussie-eren over feiten.

Feiten zijn : eigen ervaring (misschien wel de allerbelangrijkste) en eigen gemeten waardes (want wat de meeste fabrikanten op hun doosje schrijven moet je met een korreltje zout nemen)

 

Je laatste voorbeeld m.b.t. de gewenning daar ben ik het niet mee eens, een baby met een teer huidje kan je niet vergelijken met een reptiel. In de natuur hebben ze (zodra ze uit het ei komen) direct te maken met de natuurlijke zon en gezien het tijdstip dat de meeste eieren uitkomen is dat zo'n 12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gerrit zei:

Je legt een pasgeboren baby toch ook niet de gehele dag in de zon dit bouw je toch ook stilaan op als je begrijpt wat ik bedoel.

 

 

De vergelijking is niet correct. Wij mensen zijn geen koudbloedige dieren en baardagamen wel, dus die hebben de zon nodig om o.a. op te warmen, verteren enz. En nee dat met een baby zonuren opbouwen doe je dus ook niet, dat is helemaal niet goed voor de tere huid van de baby.

 

Ikzelf heb de exo terra lamp gebruikt (horizontaal) en die komt er hier nooit meer in. Ik ben dus 1 van diegene met een slechte ervaring.

Ik gebruik nu al jaren de Arcadia spaarlamp en daar zweer ik bij. Wat ik wel altijd doe is een nieuwe lamp eerst "inbranden" alvorens die lamp bij de kleintjes mag, aangezien een nieuwe lamp ook erg "ruikt" en ze er anders sloom van worden de eerste paar dagen.

 

groetjes Michel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo en ik vergelijk mijn jonge nakweekdieren dus wel met pasgeboren babys omdat men alles in het begin stillaan moet opbouwen en hun niet van alles dadelijk de volle laag moet geven.

*micheldroopy ben blij dat er iemand reageert die problemen met deze lamp gekend heeft en zou je ons misschien een beetje meer uitleg kunnen geven want daar kunnen we enkel uit leren natuurlijk ( houding van de lamp , aantal uren , afstand tussen de lamp en dier , schuilplaats of niet , leeftijd van de dieren , enz. enz. enz. ) reeds bedankt op voorhand ;)

 

*101dragons :Het klopt dat in de natuur de dieren dadelijk 12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

In de natuur gaan pasgeboren baardjes niet gelijk in de volle

zon.

 

De eerste week verschuilen ze zich op vochtige plaatsen

met veel schaduw.

 

Dit is onlangs nog verteld door dierenarts de Brakel op de onlangs

gehouden baardagamen lezing.

 

Nogmaals; ik heb een aantal baardjes die zonder UV veel mooier kleuren

als met UV.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marc en dan zit ik met mijn eerste week bij pasgeboren baardjes dus goed aangezien ze dan geen Uv licht krijgen bij mij en je hebt gelijk dat dr. de brakel dit gezegd heeft en die sprak uit ervaring daar hij reeds ter plaatse is geweest dus zal er wel iets van waar zijn.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
De eerste week verschuilen ze zich op vochtige plaatsen

met  veel schaduw.

 

Het is daarom ook dat men pasgeboren baardjes in gevangenschap niet te warm en redelijk vochtig moet houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die uitspraak van dierenarts de Brakel ..... is wel erg generaliserend, dit is eigenlijk weer net zo'n uitspraak als veel mensen doen over de UV verlichting.

Mensen baseer je op de FEITEN !!!!!

 

Hieronder even een plaatje met leef gebieden en onder soorten :

Verbreitung%20Bild5.gif

 

Bron : www.lossau-at-home.de

 

En dan direct maar even een stukje over het klimaat :

 

Het overgrote deel van Australi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi dragons101,

 

Een zeer mooi informatief stukje heb je daar geschreven.

 

Ik snap echt alleen niet wat je alsmaar bedoeld met FEITEN!!!

 

Als ik nou helemaal geen problemen heb met de 10% spaarlampen van Exo Terra,

zijn dit toch feiten.

En dit heeft niets te maken omdat wij toevallig deze lampen verkopen.

 

Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde mening. ;)

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met feiten bedoel ik, eigen ervaring, zelf gemeten waardes en wetenschappelijk onderbouwde argumenten.

 

Als een dierenarts zegt dat (generaliserend) jonge baardagamen zich schuil houden in een donkere en vochtige omgeving dat klopt gewoon niet, en ik vind het zelfs kwalijk dat een man (of vrouw) met zulke kwalificaties zulke dingen verteld.

 

Met mijn vorige post probeerde ik aan te geven dat je spreekt over een woestijnklimaat.

Daar heb je simpelweg geen vochtige plekken, in die regio's is het 's nachts zelfs > 25 c., en er valt gemiddeld maximaal 60 mm per jaar !!!!!

 

Dat bedoel ik met feiten, net als de ervaringen van andere mensen, dat bedoel ik.

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben m.b.t feiten en losse kreten. ;)

 

En natuurlijk kan (eigenlijk moet) een ieder zijn of haar mening hebben daar zijn de fora voor bedoeld, informatie en ervaringen delen.

 

Enne .... 101dragons = Sander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Sander,

 

Ik vind de belangrijkste feiten dus net als jou ervaring. ;)

 

En inderdaad we kunnen alleen maar van elkaar leren.

 

Ik ben al 25 jaar met reptielen bezig en leer nog steeds bij.

 

Maar als ik geen problemen heb met de genoemde lamp, geef

ik daar gewoon eerlijk antwoord op.

 

Ook dat sommige van mijn baardjes beter kleuren zonder UV,

loop ik echt niet te verzinnen.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar Marc, ik zeg toch ook niet dat jij dingen aan het verzinnen bent ?

Als dat jou ervaring is is dat toch jou ervaring, dat lijkt me duidelijk toch ?

 

En dat stel ik ook -> eigen ervaring is heel belangrijk en zie ik als feiten.

Maar waar ik me aan stoor (en nogmaals dat zijn dus niet de eigen opgedane ervaringen van mensen) is dat er zoveel mensen zijn die maar wat roepen.

 

Maar mijn stokpaardje is "er kan nog zoveel geschreven worden, maar eigen ervaring zegt meer dan 100 boeken"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Sander en daarom dat ik het zo belangrijk vind dat de mensen die het allemaal uitproberen hier hun ervaring mededelen en er dan ook durven voor uitkomen als het verkeerd moest uitdraaien want daar kunnen we dan enkel uit leren en hoeven de personen die dit dan lezen niet meer dezelfde fouten te maken maar dan moeten ze wel alle details bekend maken ;)

 

Iedereen zal wel zijn favoriete lampen hebben en zweren bij zijn merk en daarom dat deze topics steeds blijven terugkomen en er nooit een duidelijk antwoord zal op komen denk ik .

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Dit is weer zo een discussie zonder eind.

Zoals ik al eerder zei, zal er hier waarschijnlijk geen eind aan komen omdat zoals nog eens blijkt de meningen hier tevens sterk verdeelt zijn.

Ieder zweert bij zijn eigen methode waar hij zich het best bij voelt of voor hem de beste resultaten opleverd.

Zeker wat de mensen betreft die al jaren met de hobby bezig zijn, voor de nieuwelingen is het dus aftasten en zoeken en op deze manier zal het voor hen zeker nog moeilijker worden.

Zoals Gerrit al zei is het van groot belang dat de tekorten worden opgevangen door de verschillende soorten poeders en mineralen.

Het zonlicht kan men trouwens nooit nabootsen met een lamp, als je bedenkt dat het zonlicht een opbrengst heeft van +/- 100.000 lux en het dag licht ongeveer 20.000 lux bedraagd, dan sta je daar nog ver af met een lamp met een opbrengst van ongeveer 1200 lux.

Dus om te zeggen dit is nu de beste lamp, is het onbegonnen werk volgens mij.

Ikzelf kies dus voor de TL's van Zoomed omdat ik hier de afgelopen jaren nog geen enkele nadelige gevolgen heb van ondervonden en ook omdat je met de gepaste lengte van lamp de ganse bak kunt bestrijken.

Ook zijn deze aangebracht op een manier dat de dieren kunnen kiezen of ze in de nabijheid van de lamp kunnen liggen of juist niet en zich aan het UV licht kunnen onttrekken en dit alles met de gepaste starter.

Eenmaal heb ik een spaarlamp uitgeprobeert (arcadia denk ik, maar ben niet zeker meer), maar deze schonk mij niet genoeg voldoening en was tevens snel stuk.

Maar als Marc of eender wie zich goed voelt bij een andere methode, ben ik zeker niet de persoon om hem tegen te houden.

Als ik morgen slechte ervaringen heb met mijn methode zal ik zeker niet te beroerd zijn om dit toe te geven en zal dan zeker overwegen om een andere methode toe te passen.

Maar zoals de zaken nu staan is dit nog niet het geval.

Maar om te zeggen dat dit nu de beste methode is, wie zal het zeggen.

De dieren spijtig genoeg niet.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Gerrit, ik ben ook met je eens dat men de verkeerde resultaten moet delen, alleen dat is niet aan mij om mensen met naam te noemen, van Michel wist ik het wel, maar hij moet het vertellen en niet ik.

Dit is inderdaad een "hot item" en er zullen altijd verschillende meningen blijven, dat is ook goed anders zou het maar wat saai worden ........

 

@ JDG, ik wil ook niemand tegenhouden of bekeren :D

En ik zal ook niet zeggen dat mijn manier (tevens de jouwe) de beste manier is, alleen reageerde ik dat de TL wel in een heel negatieve manier werd omschreven.

Het kan dus ook best dat iemand slechte ervaringen heeft met deze verlichting, maar er zijn ook mensen met goede ervaringen.

Zo heb ik dus hier geleerd dat er wel degelijk mensen zijn die goede ervaringen hebben met de Repiglo 10.0 ... zo zie je nooit te oud om te leren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gerrit zei:

Hallo en ik vergelijk mijn jonge nakweekdieren dus wel met pasgeboren babys omdat men alles in het begin stillaan moet opbouwen en hun niet van alles dadelijk de volle laag moet geven.

*micheldroopy ben blij dat er iemand reageert die problemen met deze lamp gekend heeft en zou je ons misschien een beetje meer uitleg kunnen geven want daar kunnen we enkel uit leren natuurlijk ( houding van de lamp , aantal uren , afstand tussen de lamp en dier , schuilplaats of niet , leeftijd van de dieren , enz. enz. enz. ) reeds bedankt op voorhand

 

Dat je met nakweek moet opbouwen: Ja, doe ik ook altijd (warmte, voedsel, enz.)

Normaliter gebruik ik dus de spaarlamp van Arcadia en heb daar een erg goed gevoel over. Ik moest een x een nieuwe lamp hebben en dat was op de beurs in Hamm en kon zo snel geen Arcadia vinden en heb toen maar de exo terra spaarlamp meegenomen. Ik brand mijn lampen altijd in en in dit geval zelfs 3 tot 4 weken (normaal bij de arcadia 1 a 2 weken, maar dat is dan de 8% en exoterra 10.0) Dit "inbranden"doe ik omdat ik vind dat er een vervelende geur bij een nieuwe spaarlamp vandaan komt en als die ingebrand is, niet meer. Ik heb hem daarna in een terra gehangen met baardjes van rond de 4 maanden en had hem 2 uur aan, 2 uur uit, 2 uur aan, enz. (normaal laat ik een arcadia lamp gewoon de hele dag branden, aangezien ik al wel eens wat gelezen had op forums over de exoterra wilde ik het voorzichtig aanpakken). Binnen no time waren ze allemaal lusteloos en hadden lasogen (er zat gewoon zo'n reflector van arcadia overheen, dus eigenlijk juist beschermend tegen de lasogen) Van een nieuwe uva/b lamp kunnen baardjes wat lusteloos/loom worden en dit is bekend (ook daarom brand ik de lampen in) Ik heb toen besloten om hem 1 uur aan te doen en dan 3 uur niet enz. na 2 weken was ik het zat en heb er weer een arcadialamp ingedaan die ik uit een ander terra had en het probleem was met een dag over. Ze aten weer, oogjes weer open (gingen al iets meer open toen ik hem nog maar een uur deed) en alles is gelukkig goed gekomen. Ik lees helaas vaak over de lasogen met de lampen van exoterra en dan zijn ze echt goed gemonteerd.

 

Sporadisch gebruik ik nu ook uv tl's (max 2%) in combinatie met een spaarlamp, maar doe dit meer voor het licht spectrum dan voor de uv.

Ik zou wel eens zo'n UV heat Flood lamp (of zo) willen proberen van 60 watt, ik hoor daar wel hele positieve verhalen over.

 

Nou genoeg getypt en hoop dat jullie er wat aan hebben :D

 

ps er zijn ook negatieve verhalen over een reptisun 5.0, dus zo zie je maar dat bij elke lamp wel iets negatiefs te horen zal zijn, maar bij exoterra hoor ik het net wat te vaak.

 

Adios amigos

 

Michel

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

 

ik gebruik nu al een paar maanden de exo terra lampen 10.0

en ik ben er zeer tevreden over

de baardagamen bij mij hebben echt helemaal nergens meer last van

voorheen heb ik ook wel eens reptisun lampen gebruikt

daar heb ik wel gekloot mee gehad de baardagamen hadden echt heel veel last van de ogen

en elke keer dat ik die lampen weer gebruikte was het hetzelfde gekloot

die lampen vind ik dus niet zo fijn en die gebruik ik ook zeker niet meer

dus bij deze ben ik ook zeer tevreden over de exo terra 10.0

 

groetjes william

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Om even op dit topic terug te komen en ik ook beloofd heb indien er slechte ervaringen waren, ik ze ook zou meedelen kom ik hier even op terug.

Mijn methode heb ik al eerder uitgelegd en ook dat ik als test de tl van EuroZoo (TerraSun FL Advance UV) aan het testen was.

En hier heb ik dus slechte ervaringen mee.

De dieren lagen constant te slapen en de ogen bleven gesloten, eten en het actief zijn bleven uit. (net het tegenovergestelde dus qua nut van het gebruik van dit soort lampen)

Om te kijken dat het aan de lamp lag en het vermoeden was groot, omdat dit de enige aanpassing was sinds de verandering van hun gedrag, heb ik vorige week besloten om de lamp te doven.

Resultaat was dat de dieren terug opfleurden, terug actief werden en de ogen openden.

Het verschil is enorm, zodat ik deze lamp dan ook niet aan iemand zou aanraden.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit ff het topic door te lezen,

 

Mijn baardje zit ook zeer vaak met de ogen dicht, en eet al drie weken niet.

Ik heb het idee dat het o.a. aan de verlichting licht

 

heb nu een TL balk van zoomed 5.0 maar die bromt best wel.

Zit er aan te denken om die eruit te halen en er een active UV heat flood in te doen en voor het licht een aantal spaarlampen.

 

Nu is mijn vraag, kun je daar niet gewone spaarlampen voor gebruiken bv van de praxis?

En geven spaarlampen feller licht als gewone lampen?

 

Groetjes Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×