Jump to content
Sign in to follow this  
loupie

Winterslaap

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb 2 schildpadden van 6 jaar oud. Er is 1 ding wat me niet lekker zit. De winterslaap. Ik ben bang dat ze niet meer wakker worden.

Kan het kwaad als ik ze niet laat winterslapen?

 

Groetjes,

Kim :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi kim

welkom op ons forum

van wat ik begrijp is de winterrust belangrijk als je er mee wilt kweken!

maar wat nog belangrijker is even,nu.is dat je goed vermeld wat voor een schildjes je hebt!

er zal wel een groot verschil tussen een vierteen of een sulcata zijn!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Ik heb 1 Griekse landschildpad (Maggie) en 1 Russische Vierteen (Missy).

Ze zittten samen in een terrarium en het gaat heel goed samen. :D

 

Groetjes,

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

oke!

je hebt dus niet de lampen uitgedaan,en ze zijn dus niet gaan slapen.

wat ik begrijp geeft het niet als ze geen winter slaap houden,tenzij je er mee wilt broeden.

als ik het goed begrijp zijn ze dus wakker,en eten ze ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Ze eten hartstikke goed! En in de wintertijd zorg ik er altijd voor dat de temperatuur omhoog gaat.

 

Ik vroeg me alleen af of het slecht voor ze was als ze niet deden winterslapen. Ik hoor genoeg verhalen van mensen die dat wel deden en hun schildpad werd niet meer wakker. Daar ben ik heel bang voor.

 

Bedankt voor de informatie. :D

 

Groetjes,

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik denk ook dat er niets aan de hand is hoor!

maar zo nu en dan een ontlastings onderzoek op wormen en flagaten is geen overbodige luxe.breng even een poepie weg,en dat weet je dat ze gezond zijn.

een vriendin van mij heeft sulcata en gigantea,en die slapen nooit.

ik weet niet wat je zoal voert,maar lekker schoon vers gras en paardebloempollen zijn ze gek op!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet alleen voor der kweek is een winterslaap noodzakelijk.

 

Ook voor de groei van de dieren is het belangrijk, toch moet ik adviseren om voor beide schildpadden een appart terrarium te maken, het zijn twee verschillende dieren met verschillende leefgewoontes met hun eigen noodzakelijke trekjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Mijn 2 schildpadden zitten al zeker 4 jaar bij elkaar in een terrarium. Ik heb ze al eens een tijdje in een aparte terrarium gezet, maar ze blijven naar elkaar zoeken. Dus toen heb ik ze weer bij elkaar gezet en ze zijn een stuk rustiger geworden. Ze slapen en eten altijd samen.

 

Groetjes,

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet jij of het mannetjes of vrouwtjes zijn, indien het gemengd is zeker uitelkaar halen.

 

Ook een volwassen vierteen man bij een andere schildpad geeft problemen, de vierteen is behoorlijk agressief naar soort genoten toe.

 

Daarbij leven deze soorten schildpadden in de natuur solitair dus het scheiden is voor hen geen ramp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Het zijn 2 vrouwtjes. De Griekse (Maggie) is heel erg tam. Ze is een keer heel erg verkouden geweest en toen heb ik met de hand anti-biotica moeten geven. Ze is nu ene die alles toelaat. Heel erg fijn dat ze zo tam is.

De Russische (Missy) laat ook wel veel toe, maar niet zoveel als Maggie. Ik ben blij dat zij niet een verkoudheid heeft gehad.

De verkoudheid had Maggie opgelopen nadat ik haar had gekocht (2001). Ik vermoed dat de temperatuur niet optimaal was.

Maar alles is goed gekomen en Maggie is nu met haar bijna 7 jaar (in juni) 22cm en bijna 2 kg.

 

Groetjes,

Kim :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dan weten we al wat meer en wie ben ik om te zeggen dat het niet mag.

 

Echter een winterslaap zou ik zeker doen bij deze dieren, de rust is echt nodig voor de schildpadden, het geeft een rustperiode in de groei en alles zodat de dier mooi blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik was het alweer vergeten,maar ik had navraag gedaan!

en wat blijkt,de russen schijnen eigenlijk maar 5 maanden goed wakker te zijn,en dus maanden winterslaap te houden,doen ze dit niet,branden ze op.

ze kunnen samen,maar toch maar laten rusten blijkbaar!(om het nog maar even wat ingewikkelder te maken helaas)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Bedankt voor de informatie. Nu weet ik dat ik er echt niet onderuit kom om ze te laten winterslapen!! :(

 

Groetjes,

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×