Jump to content
Knik&Weazel

Mag Eindelijk Een Leguaan

Recommended Posts

jahhhh tisz zover :D:D na 2 jaar zeure bij mn pa kreeg ik em gister zover dat ik eindelijk een leguaan mag hale :P

een droom die uitkomt

maar wil er wel een mooi groot terrarium voor gaan bouwe

mn vader kan platen betonplex op zn werk mee neme

geloof iets van 2 meter 20lang breedte weet ik zo niet..

maar daar zou ik een heel mooi terrarium van kunne make

is dit hout geschikt voor een terra voor mn toekomstige leguaan..?

ga volgende week zaterdag kijke bij four animals in rijswijk met een tijdelijk terrarium want als ik wacht tot mn tera af is en stop dan mn kleine leguaan erin ziej ik em nooit meer terug :P

groetjess justin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd. Houd er met het maken van je terrarium wel rekening mee dat een leguaan van een vochtige omgeving houdt. Sproeien en zwemmen vindt hij heerlijk. Ook wordt een leguaan een krachtig dier van 1,5m lang dus is er een minimaal terrarium van 2x1x2m nodig (lxdxh) en een goede UVB lamp (Osram Vitalux 300W of een Mega Ray).

En met name bij leguanen zou ik altijd voor nakweek gaan en niet uit een dierenzaak halen. Als een leguaan niet gelijk een heel goede start heeft gehad, dan heb je toch altijd kans op "verborgen gebreken". Een leguaan houdt zijn eventuele ziekte lang verborgen.

Maar heel veel succes met het vinden van een leguaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet waar je woont maar in De Kameleon in Hasselt BE. Zitten nakweek leguanen. Heb ze vandaag zien zitte. Tzijn mooiertjes :)

 

Grtzz Frag

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

wat een voorpret.

zoals lya zegd,ze blijven niet klein,maar worden flinke diertjes,die veel tijd aandacht en ruimte vragen.

betonplex is idiaal om een terra te bouwen,vooral als pa aan een paar mooie plaatjes kan komen.maar je moet dus rekening houden met de vochtigheids graad,je zal dus goed moetten afkitten,en het een hele tijd moetten laten uit dampen voor je het terra in gebruik kan nemen.(kijk eens hoe marvin z,n terra heeft gebouwd)

heleaas staat linda niet zo heel goed bekend.(gelijk mee naar de da voor een check up en een ontwormer)

weet je al wat je wilt,een klein dier of een wat groters?

met de ervaring die ik nu heb zou ik geen klein dier aanraden,maar zie dat je een wat ouder dier neemt van een jaar of 3.dan is het karakter al bekend,dat kan je een hoop ellende schelen,zorg wel dat er een citus verklaring bijzit.daar staat ook de herkomst van het dier op,een farm bred dier raad ik ten zeerste af!zie dat je een nakweek uit nederland krijgt.die zijn hier al generaties in gevangenschap geboren,dus het garandeert eigenlijk dat het dier handzamer zal zijn dan een dier wat eigenlijk op de bqq terecht had moetten komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals anita al aangaf,betonplex is iedeaal hout voor een terarium.

 

hou er ook rekenig mee,dat u niet dezelfde fout maakt dan ik.

toen ik trouwde(28jaar terug al)en mijn terarium wilde verhuizen bleek deze niet door de deur te kunnen .

mijn blauwe leguaan is dan bij mijn ouders moeten achterblijven.

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar als je, je terrarium van betonplex maakt kan je leguaan toch niet op de achterwand klimmen en klooien :P

 

Groetjssss :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
en mijn terarium wilde verhuizen bleek deze niet door de deur te kunnen

 

Ow sh** daar heb ik bij mijne nog niet aan gedacht dadelijk even meten :s

Die moet nl van de zolder nr beneden. Damn :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey frag,weet je het al?meten is weten!hihi.

hoi marvin,dus rossi breekt de achterwand nog steeds af? duurt niet lang meer hoor,dan word hij te zwaar,hopelijk is je wandje dan niet helemaal naar de faantjes.

betonplex is loei sterk,je kan er dus klim spul boren wat je maar wilt,met een glas bak gaat dat minder :o

@ justin,als je besluit een kleintje te nemen zoek dan een kleinere bak!

idd,als je een klein dier in zo,n grote bak stopt vind je hem nooit meer terug,dan moet hem opjagen om er bij te kunnen,stress voor het diertje,en voor jou!niet bevordelijk voor het socializeren,en als hij mept met z,n staart ga je opgeven,precies wat het diertje wilt,en krijg je hem nooit ,,tam"

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoii

ik had in gedachte om het terrarium 2.20 lang te make en 90 cm diep en 2 meter hoog

met een watervalletje erin bouwe en de hele mik mak er om heen...

maar waarom kan ik beter een wat ouder dier hale dan..?

lijkt me opzich ook wel heel leuk om zn dier helemaal te zien opgroeie enzo :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoii

ik had in gedachte om het terrarium 2.20 lang te make en 90 cm diep en 2 meter hoog

met een watervalletje erin bouwe en de hele mik mak er om heen...

maar waarom kan ik beter een wat ouder dier hale dan..?

lijkt me opzich ook wel heel leuk om zn dier helemaal te zien opgroeie enzo :P

geloof me!

is niks aan zo,n vriemeltje.je wilt al een terra bouwen waar mijn lola van zou kwijlen,en er dan wat in stoppen maatje fidji.

je bouwt groot,omdat je groot wil!het is waar dat ze de eerste 3/4 jaar het snelste groeien maar dan heb je nog steeds geen kanjer van een iggy.en 3 jaar is lang.

zoals ik al aangaf,bespaar je de ellende,en zoek iets van een jaar of 3,dan is het karakter al goed zichtbaar,je kan ze wennen in huis,en is hanzaam,al een flink dier,wat uitstekend past is het terra wat je wilt bouwen.en groeien blijven ze doen,de groei stopt pas als als het dier eenmaal dood is.

je hebt de tijd!kijk rond,bezoek mensen die al een dier hebben,dan kan je een goede beslissing nemen.

er worden er zat aangeboden,in 4 jaar geb ik er 3 gehad,en er nooit een cent voor gegeven,mensen worden het snel zat,tijd gebrek betekend meestal dat ze geen zin hebben om telkens ramen te lappen dat onder de snot zit,en ze ontlasten ook nog al wat hihi.dweilen met de kraan open zal ik maar zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het voordeel van een ouder dier is ook dat als je een handzaam dier hebt uitgezocht en je blijft er voldoende aandacht aan besteden, dat het een handzaam dier blijft.

Bij een jonge leguaan weet je nooit zeker of het dier handzaam wordt. Er zijn er bij die dit ook echt nooit zullen worden.

En het is veel moeilijker om een jonge leguaan onder de juiste omstandigheden en met de juiste voeding groot te brengen.

Natuurlijk ligt de keuze bij jou, maar het kan geen kwaad om eerst even goed rond te kijken.

En als je toch een jonge leguaan wilt, dan heb je veel meer kans op een handzaam dier bij een kweker. Goede kwekers besteden hier namelijk al heel veel aandacht aan.

Hoe dan ook, neem je tijd een leguaan kan 18 jaar worden en zoals Anita al zei, ga eens bij mensen kijken (in je buurt) die leguanen houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja anita hij rent af en toe nog steeds van boven naar benenden en van links naar rechts:P heel af en toe zakt hij weer naar beneden omdat hij niet meer omhoog kan :P maar ik kan hem nu bijna niet meer gewoon op me arm laten rusten, dan moet ik helemaal mn andere arm gebriuken om te ondersteunen :P maar idd zou ik ook voor een ouder dier gaan, tenzij je wilt mee maken wat ik heb gehad :rolleyes: ik was heel eigenwijs, en kocht toch nog een redelijk jong dier, en heb er alleen maar problemen mee gehad, het duurde trouwens aardig lang voor dat hij me begon te vertrouwen, ik heb wat staart slagen door staan :P en nu nog is hij niet altijd te vertrouwen, hij heeft af en toe van die momenten waar die heel raar kan zijn,,,,,dus ik moet nog steeds blijven oppassen, en als je een wat jongere wilt moet je er echt de hele dag mee bezig zijn, doe ik ook, ik heb ong. 8 uur school per dag en daarnaast ben ik zo'n 2 uur met mn leguaantje bezig :P Rossi badje geven, in het terra staan ramen lappen, handmatig eten geven.... :D ik hoop dat je hier wat aan hebt :P

 

veel succes met de zoektocht :P

 

Groetjssss :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

:unsure: Die kuren waar je het over hebt. Ik vrees dat leguanen die hun hele leven lang behouden. Mijn Dinootje is een behoorlijke krachtpatser, maar als hij m'n stem alleen maar hoort, of ik kijk naar hem of ik steek m'n hand naar hem uit, dan staat hij gelijk in de kroelstand :rolleyes: Maar o wee, als er iemand binnenkomt die hem niet aanstaat, dan wordt hij 3x zo plat en zo hoog, alles blaast hij verder op, dan is het echt een monster.

En afgelopen zomer is Lizzy 3 weken voor me weggevlucht, telkens als ik binnenkwam.

Reden? Een nieuw paars rokje, waar ik een keer mee binnenkwam :blink:

Dit gedrag hoort nu eenmaal bij leguanen, je moet er maar de humor van inzien :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

schitterend dat zn beesje zo zn eige levendje leid en zn eigen zin laat merke..

maar denk wel dat ik toch maar ff door ga zoeke voor een wat ouder dier..

kan echt niej wachte tot ik er een heb :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel verstandig van je hoor!

je moet er 1 vinden die bij je karakter past.want de kans dat de iggys karakter groter is dan het jouwe,hihi

veel plezier alvast

post-30-1173832742.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

luister maar goed naar deze mensen, ze hebben er al ervaring mee en bijwat ik lees lijken me het niet altijd even makkelijke diertjes :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

inderdaad.uiteindelijk is maar 15% die zo sullig zijn als lola!hij heeft dus echt nog nooit met z,n staart gemept,of zich in de aanval opgesteld.

maar de meeste zijn zoals mintaure,het dier wat ik ruim een jaar heb opgevangen.

het was een best beest hoor,maar met een lange waslijst om met hem om te kunnen gaan,het ging van slaan en meppen,wilde graag je gezicht verbouwen,en was zo dominant dat hij het liefste zo hoog mogelijk op een kast in de woonkamer vertoefde,en je kreeg hem ook niet zomaar naar beneden,dan maar geen eten of een sproei beurt.ik moest op een kruk gaan staan,me zo breed mogelijk maken,hem aan spreken met een bad iggy,boos dus.als hij dan toch op me afkwam kreeg hij een echte smakkert hoor,dan droop hij af,en gedroeg zich voor een dag of 3,en begon het van voor af aan!minotaure had geluk,een boswachter met een groot huis en veel ruimte heeft hem geadopteert,gelukkig zocht deze man geen handzame knuffel.de meeste eindigen niet zo goed,gaan van hand tot hand,totdat ze uiteindelijk in een overvolle opvang terecht komen,nou wat er dan nog mee gebeurt vertel ik miss nog wel eens,maar das te treurig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×