Jump to content
Sign in to follow this  
Lotte

Even Een Paar Vraagjes....

Recommended Posts

Hoi hoi,

 

Het begint nu erg dichtbij te komen dat ons baardbeestje dan toch eindelijk komt! Joepie!!! Maar nu komen ook de twijfels weer... Doe ik het wel allemaal goed? Ik zit een beetje met het UV licht en toedienen van poeders... Krijgen ze dan niet al snel te veel binnen? Ik heb ook gehoord van kattenvoer. Daar zou precies genoeg inzitten en hoef je geen calcium en vitaminen toe te dienen. Ook moet je dan geen UV licht gebruiken. Tot op heden had ik gekozen voor Miner-all en geen UV licht. Is dat goed? Of raden jullie wat anders aan?

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geef gewoon uv en miner-all,uv heeft meerdere doeleinden dan alleen de opname bevorderen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi lotte

maak je je niet al te druk hoor!

om te beginnen kan je gewoon mineral gebruiken.bepoederen als je thuis zout gebruikt,maar als je met een kleintje begint zou ik er wel extra wat calcium bij geven.die van de bufa is erg goed .

veel kwekers gebruiken geen lampen,en met die dieren is niks mis mee.

zolang de temps goed zijn,en ze gevarieert voedsel krijgen zowel levend als de groente en fruit is er niets aan de hand.als je na verloop van tijd meer vertrouwen krijgt kan je altijd nog gaan stoeien met een lamp.

heb je al een diertje op het oog?

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ anita,

 

Ik heb inderdaad al een diertje op het oog. Hij komt van jewel dragons. Dus jij denkt dat ik geen uv nodig heb? Kan ik miner all elke dag geven of is dat te veel?

 

@ kuno,

 

welke doeleinden heeft uv nog meer? Behalve dat ze er beter door kunnen zien en de opname?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ anita,

 

Ik heb inderdaad al een diertje op het oog. Hij komt van jewel dragons. Dus jij denkt dat ik geen uv nodig heb? Kan ik miner all elke dag geven of is dat te veel?

 

@ kuno,

 

welke doeleinden heeft uv nog meer? Behalve dat ze er beter door kunnen zien en de opname?

dat had iki je op de beuirs ook al uitgelegd toch?

 

maargoed,ten eerste is het zicht vele malen beter.... mensen doen het ook beter op zonlicht dan op tl licht...

 

de kleuren zullen vele malen beter uitkomen,en heb ik het idee dat ze minder snel gestresst worden door de uv licht...

Share this post


Link to post
Share on other sites

en betreft kattenvoer..... dat geef ik dus beslist niet.... wat een ander erover zegt prima,maar ik vind het niet in het dieet passen...

 

voer gewoon zo gevarieerd mogelijk en ze doen het uitstekend...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Kuno

 

Dat had je inderdaad al gezegd op de beurs... Ik dacht dat ik misschien wat vergeten was... Er komt zoveel info op me af dat ik het af en toe een beetje door elkaar haal... OEPS! Sorry!!

Dat kattenvoer vind ik zelf ook geen optie hoor... Het heet niet voor niets kattenvoer... Was gewoon nieuwsgierig naar andere verhalen.

 

Groetjessss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

uv licht kan je inderdaad wat vergelijken qua effecten bij de mens

en daarmee bedoel ik uva en uvb

uvc is schadelijk en dit vermijd je beter

bij de mensen komt het vaker voor wintermoeheid door het ontbreken aan zonlicht

bij sommige mensen is dan lichttherapie aan te raden

dit gebeurd door speciale lampen die deze stralen bevatten (PUVA)

reptielen gaan zich ook beter voelen bij uv licht

voordelen zijn goede eetlust, actiever, betere spijsvertering,kleuren komen meer naar boven, minder stress doordat ze kleuren beter kunnen waarnemen...... enz

ook ik heb niet in alle bakken UVB maar wel UVA, waar geen UVB is vang ik dan dit gemis op door gedosseerd toe te dienen

maar kattenvoer zal zeker dit gemis niet vervangen

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik ben overtuigd... was ik eigenlijk al, maar begon toch weer te twijfelen....

Is het moeilijk om een extra fitting in het terra te plaatsen? Kan ik dat gewoon bij de bouwmarkt kopen of zijn dit speciale?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vond dit op internet wat vitamine en minaralen en UV licht doen en waarvoor ze zijn

Dit maakt mischien een duidelijk

 

Van: www.reptielen.net

Auteur: Debby van Gemert

 

Het belang van vitamines en mineralen bij reptielen

 

We weten allemaal dat vitamines en mineralen heel belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Maar lang niet iedereen weet precies wat de verschillende vitamines en mineralen nu eigenlijk doen. Daarom dit artikel. Het is de bedoeling dat je nadat je dit artikel gelezen hebt een goed beeld hebt van wat vitamines en mineralen precies doen. Ik zal beginnen met uit te leggen wat vitamines nu eigenlijk precies zijn. Vitamines zijn onmisbare stoffen die elk levend wezen nodig heeft om te overleven. Daarnaast zorgen zij dat het afweersysteem optimaal functioneert.

Vitamines zijn onder te verdelen in 2 hoofdgroepen. De in water oplosbare vitamines en de in vet oplosbare vitamines. De in water oplosbare vitamines zijn de vitamines van de B - en de C - groep en de in vet oplosbare vitamines zijn de vitamines van de A - D - E - en K - groep. Het spreekt voor zich dat vitamines die in water oplosbaar zijn eerder oplossen dan de vitamines die in vet oplosbaar zijn. Daarom is het ook van belang dat groentes vlak voor dat ze gegeten worden pas gesneden worden en dat ze, indien nodig, zo kort mogelijk gekookt worden.

Tekorten aan bepaalde vitamines kunnen ontstaan doordat de dieren te weinig, onjuist samengesteld of te eenzijdig voedsel krijgen. Vaak is het echter zo dat bepaalde groepen vitamines niet of nauwelijks door het dier zelf aan worden gemaakt. Hier speelt een voedingssupplement dus een belangrijke rol bij. Het is aan de eigenaar om het dier juist dat extra beetje vitamines te geven zodat het een goed en gezond leven leidt. Vooral vitamines A en D3 spelen bij reptielen een belangrijke rol. D3 is namelijk de vitamine die zorgt voor een goede spijsvertering, het hartritme en zenuwstelsel wordt gereguleerd en de vitamine zorgt voor sterke botten. Het is alleen zo dat een reptiel pas voldoende vitamine D3 aan kan maken wanneer er UV - B verlichting aanwezig is. Helaas zitten onze reptielen in gevangenschap en krijgen ze dit dus niet. Daarom is het belangrijk dat er UV - verlichting in het terrarium aanwezig is. Wanneer deze UV - stralen de huid van het dier binnen dringen kan er extra vitamine D3 aangemaakt worden en verloopt de spijsvertering een stuk beter. Op deze manier wordt ook de calcium in het lichaam opgenomen, niet alleen in de botten, maar ook in de bloedsomloop. Vitamine A voorkomt op zijn beurt weer oog- en huidproblemen, draagt bij aan het onderhoud van de botten, onderhoudt het gezichtsvermogen, versterkt het afweersysteem, verbeterd het bloedbeeld en bevorderd en reguleert de celdeling en celgroei. Wanneer je dier dus moeite heeft met vervellen kan dit duiden op of een te droog terrarium of op een vitamine A gebrek.

Let wel op bij de dosering van de vitamines. Geef niet meer dan de voorgeschreven hoeveelheid. Want bij een overdosis aan vitamine A wordt de vitamine D3 onderdrukt en heb je dus een averechts effect. Maar bij een overdosis vitamine D3 hoopt calcium zich in de organen op en kan dit op den duur leiden tot vergiftiging en skeletproblemen.

Een andere belangrijke vitamine is vitamine C. Hoewel je dit niet vaak hoort, is het wel zo dat vitamine C het afweersysteem versterkt, zorgt voor ijzeropslag en - transport, maar misschien wel de belangrijkste functie van deze vitamine is de bevordering van calciumstofwisseling. Zonder deze vitamine komt de calcium dus niet terecht waar hij terecht moet komen en kan de calcium zijn werk niet optimaal doen.

Mineralen zijn ook heel belangrijk voor het lichaam. Er zijn alleen een paar verschillen met vitamines. Ten eerste kan het lichaam de mineralen niet zelf aanmaken, maar alleen opnemen. Daarnaast worden vitamines verbruikt door het lichaam, dit is bij mineralen niet het geval. Het reptiel raakt ze slechts kwijt. Bijvoorbeeld door afscheiding zoals urine. Wanneer je dier een tekort heeft aan mineralen zul je als eerste merken dat het inactief en slaperig wordt. Het is namelijk zo dat vitamines niet kunnen functioneren zonder mineralen. Zo zorgen mineralen bijvoorbeeld voor het zuurstof transport door het lichaam, voor de groei en het behoud van weefsels, ze zijn betrokken bij het samentrekken van spieren, bij het functioneren van het zenuwstelsel en ze zijn betrokken bij de energiehuishouding.

Ook mineralen zijn in 2 groepen in te delen, de macro mineralen en de micro mineralen. De micro mineralen worden ook wel spoorelementen genoemd. Het verschil tussen de macro mineralen en de micro mineralen is dat het lichaam van de macro mineralen dagelijks een grote hoeveelheid nodig heeft en van de micro mineralen dagelijks een kleine hoeveelheid.

De belangrijkste mineralen voor reptielen zijn calcium, natrium, kalium, magnesium, jodium, koper, mangaan, zink, selenium en ijzer. Hiervan behoren calcium, magnesium, kalium en natrium tot de macro mineralen en jodium, koper, mangaan, zink, selenium en ijzer tot de micromineralen.

Hopelijk heb je zo een beetje een beeld van het werk dat vitamines en mineralen verrichten zonder dat je er iets van ziet. Zonder deze vitamines en mineralen zouden de dieren niet goed kunnen functioneren. Daarom is het belangrijk dat je voedingssupplementen toevoegt aan het eten van carnivore reptielen. Want wanneer je herbivore reptielen gewoon en goed gevarieerd en uitgebalanceerd dieet geeft, zullen zij niets tekort komen. Deze supplementen zijn bij vrijwel elke zaak die reptielen verkoopt aanwezig. Een paar voorbeelden zijn Herpcare, Reptivite en Miner-all. Deze supplementen zijn alledrie in poedervorm te verkrijgen en dus makkelijk aan het eten toe te voegen. En doe het echt, want met een gebrek aan bepaalde vitamines en mineralen kan het zo zijn dat je reptiel komt te overlijden of een onherstelbare schade oploopt.

 

Om het even wat overzichtelijker te maken zal ik een overzicht maken van de belangrijkste vitamines en mineralen voor reptielen.

 

 

Vitaminen

 

Vitamine A

Werking:

- gezonde huid en slijmvliezen

- gezonde en sterke botten

- versterkt afweersysteem

- verbeterd bloedbeeld

- bevordert en reguleert celdeling en celgroei

Opmerking:

Vitamine A kan caroteen bevatten, dit is in een grotere hoeveelheid schadelijk. Voornamelijk bij leguanen zeer schadelijk.

 

Vitamine B1 (thiamine)

Werking:

- omzetting voedselenergie in bio-energie

- goede werking van het zenuwstelsel

- reguleert het hart ritme

- helpt bij productie rode bloedcellen

Opmerking:

Voedselenergie is de energie die aanwezig is in de voeding. Omdat deze energie in die vorm niet opgenomen wordt door het lichaam moet deze omgezet worden in bio - energie. Of te wel energie die opgenomen kan worden in het lichaam

 

Vitamine C (Ascorbinezuur)

Werking:

- versterkt afweersysteem

- ijzer opslag en ijzertransport

- helpt bij calciumstofwisseling

- antioxidant

Opmerking:

Een antioxidant is een stof die reageert met zuurstof en zo de negatieve werking van zuurstof in het lichaam tegengaat.

 

Vitamine D3 (cholecalciferol)

Werking:

- gezonde en sterke botten

- reguleert hartritme en zenuwstelsel

- zorgt voor goede spijsvertering

Opmerking:

Deze vitamine wordt aangemaakt wanneer er UV-B verlichting in de huid van het dier doordringt.

 

Vitamine E

Werking:

- is de antioxidant in het vetweefsel

- voorkomt het ontstaan van ongewenste bloedstolsels

- verbeterd de doorbloeding

- bevorderd de celademhaling

- remt littekenvorming

Opmerking:

Een antioxidant is een stof die reageert met zuurstof en zo de negatieve werking van zuurstof in het lichaam tegengaat.

 

Vitamine K

Werking:

- is een van de belangrijkste stoffen betrokken bij bloedstollingproces

- zorgt voor goede werking van de lever

- helpt bij aanmaak botcellen

 

 

Macro mineralen

 

Calcium

Werking:

- zorgt voor een goede bloeddruk

- helpt bij het bloedstollingproces

- sterke botten

- overdracht van zenuwimpulsen

- helpt bij het goed functioneren van het hart

- reguleert zuur/ base evenwicht in het lichaam

Opmerking:

Zuur/base evenwicht: wanneer het lichaam te zuur is zorgt dit mineraal ervoor dat het evenwicht goed blijft, maar ook wanneer het lichaam te base is, wanneer de zuurtegraad dus te laag is, zorgt dit mineraal voor een goed evenwicht. Wanneer een dier veel stress ondervindt, zullen de spieren verzuren en kan het dier doodgaan. Dit mineraal houdt dit proces van verzuring dus tegen.

 

Magnesium

Werking:

- helpt bij de vorming van DNA

- aanmaak hormonen

- belangrijk bij energieproductie

- ontkrampt het spierweefsel

 

Kalium

Werking

- zorgt voor goede bloedsuikerspiegel

- zorgt voor een normaal hartritme

- goed zenuwstelsel

Opmerking:

In de maag wordt glucose afgescheiden van zetmeel, via de dunne darm komt de glucose in het bloed terecht, dit is bloedsuiker, waarna het naar de spieren wordt getransporteerd.

 

Natrium

Werking:

- reguleert de vochthuishouding

- reguleert zuur/ base evenwicht in het lichaam

- helpt bij het samentrekken van de spieren

- helpt bij maagzuurproductie

Opmerking:

Zuur/base evenwicht: wanneer het lichaam te zuur is zorgt dit mineraal ervoor dat het evenwicht goed blijft, maar ook wanneer het lichaam te base is, wanneer de zuurtegraad dus te laag is, zorgt dit mineraal voor een goed evenwicht. Wanneer een dier veel stress ondervindt, zullen de spieren verzuren en kan het dier doodgaan. Dit mineraal houdt dit proces van verzuring dus tegen.

 

 

Micro mineralen

 

Selenium

Werking:

- zorgt voor een goede bloeddruk

- versterking van het afweersysteem

- helpt bij de productie van het co - enzym Q10

Opmerking:

Het co - enzym Q 10 is een belangrijk enzym bij de omzetting van voedingsenergie in bio-energie. Het zorgt namelijk voor de afvoer van giftige metalen uit het lichaam.

 

Zink

Werking:

- versterking van het afweersysteem

- helpt bij vorming DNA

- versterkt reuk- en smaakzin

- helpt bij de koolhydraat-stofwisseling

- helpt bij energieproductie

- helpt bij de genezing van wonden

 

Mangaan

Werking:

- zorgt voor een goede bloedsuikerspiegel

- helpt bij bouw botten en kraakbeen

- vormt vetzuren

- helpt bij productie van hormonen

- helpt bij energieproductie

 

IJzer

Werking:

- helpt bij de eiwitstofwisseling

- helpt bij energiestofwisseling

- productie hemoglobine

Opmerking:

Hemoglobine is het gedeelte van de rode bloedcellen dat actief zuurstof bindt, zodat het door het lichaam getransporteerd kan worden.

 

Koper

Werking:

- helpt bij de opname van ijzer

- productie hemoglobine

- helpt bij energieproductie

- helpt bij eiwitstofwisseling

 

Jodium

Werking:

- helpt bij het goed functioneren van de schildklier

- opname van koolhydraten

- productie HDL cholesterol

Opmerking:

HDL cholesterol verwijderd de mogelijke ophopingen van cholesterol in het lichaam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Duif,

 

Bedankt voor het interessante stukje. Ik heb een soort gelijk artikel gisteren gelezen in een boek. Waar ik alleen bang voor ben is dat je baardje door

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×