Jump to content
Sign in to follow this  
Dees en Roel

Ziek Baardje?!

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Het gaat niet zo goed met 1 van onze baardjes. (We hebben er in totaal 5, 2 volwassen die wonen bij Roel, en 3 van hun kleintjes die eind mei vorig jaar zijn geboren bij mij) De kleintjes zijn van geslacht 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Met het vrouwtje gaat het volgens ons niet zo goed en we maken ons erg zorgen. Ze eet bijna niet, ziet erg donker (we bedoelen niet haar baard), en ze ligt vaak erg duf verscholen achter een nepplant in een hoekje. Hopelijk kunnen jullie vertellen wat er eventueel mis kan zijn.

 

Alvast bedankt allemaal voor de hulp.

 

Groeten,

 

Desir

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik denk echt niet dat het winterslaap is.zijn ze al ontwormd,dat moet echt gebeuren hoor,en niet alleen het vrouwtje,maar allemaal!ook zou het dan verstandig zijn om het terra te ontsmetten en het zand te verversen.de donkere kleur zal stress zijn,de lusteloosheid duit op ziekte,wacht niet te lang,het zijn nog jonge diertjes,het kan zo gebeurt zijn!

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou dat kan in de eerste 8 weken,al krijgen ze dan maar een drupje,dat herhaal je na 2 weken.ik had m,n diertjes ontwormd,maar plots is er toch nog 1 overleden vorige week,ik zou echt niet wachten,en bel morgen een da bij je in de buurt.als die het niet weten mail marja kik in niewegein,en stuur wat poep op,maakt niet uit van welk diertje,als het maar uit het terra van het vrouwtje komt!

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dees en Roel,

 

Laat zo snel mogelijk een mestonderzoek doen.

 

Geef niets van medicijnen zonder dat je weet wat de oorzaak is.

 

Een verkeerd medicijn geven tegen bv inwendige parasieten is bij een

jong baardje meestal fataal.

 

Hou ons op de hoogte aub.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals iedereen zegt heel snel een mestonderzoek laten doen

 

als ze niet eet toch proberen om haar meerdere keren per dag bv wasmotjes aan te bieden .zelfs al eet ze er maar 1 per dag het is beter dan dat ze niets eet.

 

sterkte en laat ons weten wat de uitslag is van de da

 

groetjes

d+n

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben contact opgenomen met de dierenarts in Driebergen die we via het Reptie-Farm gevonden hebben. We brengen haar vanmiddag weg en dan moet ze 2 weken blijven ter observatie. Dit gaat tussen de 50-100 euro kosten maar dat is natuurlijk geen probleem... moeten we osn beesie wel 2 weekjes missen :( Voor de andere 2 nemen we een wormenkuurtje mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Ten eerste bedankt voor al jullie hulp! Ik heb zojuist met de dierenarts in driebergen gebeld en die zeggen dat ik haar vandaag moet brengen (en ontlasting) voor een spoed-opname voor 2 weken, omdat ze denken dat het parasieten zijn. Hoe denken jullie hier over?

 

Groeten Desir

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo allemaal,

 

Ten eerste bedankt voor al jullie hulp! Ik heb zojuist met de dierenarts in driebergen gebeld en die zeggen dat ik haar vandaag moet brengen (en ontlasting) voor een spoed-opname voor 2 weken, omdat ze denken dat het parasieten zijn. Hoe denken jullie hier over?

 

Groeten Desir

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

vind het wel een drastige oplossing voor ze het diertje hebben gezien

meestal wordt er eerst mestonderzoek gedaan om een diagnose te stellen

als het blijkt dat het dier parasieten heeft kan je dit meestal met de juiste medicijnen zelf behandelen

het diertje nu meeslepen naar de dierenarts brengt op zich al heel wat bijkomende stress mee

natuurlijk als het dier al in een vergevorderd stadium is of jullie vertrouwen het niet om het diertje zelf te behandelen is dit de beste oplossing

ik wens jullie nog veel suc6 en sterkte

hou ons zeker op de hoogte

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is mischien ook wel zo ja... alleen ze heeft al een tijdje haar behoefte niet meer gedaan.... Hebben we wel tijd om daarop te wachten?? Wil natuurlijk niet dat er iets gebeurd... wil ze zoiezo een wormenkuurtje geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dees en Roel,

 

Is het vastgesteld dat ze met wormpjes zitten?

 

Want als ze met andere inwendige parasieten zitten kan het wormenkuurtje

fataal zijn.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dit is niet vastgesteld maar ze zijn nooit ontwormd. Ik ben om 15.00 uur thuis en wil dan naar driebergen toe. Wat adviseren jullie? Ik wil namelijk eerst de diagnose horen en het liefst het beestje thuis zelf verzorgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dees en Roel,

 

Wij adviseren altijd eerst om via onderzoek te laten vast stellen wat

er aan de hand is.

 

Dan pas kun je gericht de goede medicijnen toedienen.

 

Bijna in ieder medicijn zitten gifstoffen, dus zomaar een middel toedienen

zonder de oorzaak te weten kan zeer veel schade veroorzaken.

 

Succes, en hou ons op de hoogte aub.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ze een tijdje hun behoefte niet hebben gedaan en we er 3 hebben... wat kunnen we op dit moment het beste doen? Dus als er eentje zijn behoefte doet weten we niet van wie het is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

probeer het zieke baardje een warm badje te geven

dit helpt meestal om er wat stoelgang uit te krijgen

ook zou ik oppassen dat hij de ander twee niet gaat besmetten

dus als de mogelijkheid er is apart huisvesten

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Normaal gesproken moet je de baardjes allemaal behandelen als ze

bij elkaar hebben gezeten.

 

Maar nogmaals, je kunt pas behandelen als de oorzaak bekend is.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Zojuist besloten om vanmiddag niet naar driebergen te gaan. Hun denken en manier van handelen bevalt ons niet. Toen ik belde met de vraag of ik het beestje niet gewoon mee terug kon nemen na het onderzoek en het thuis met medicijnen kon geven kreeg ik daarop het antwoord: "Als jij met een naald in zijn buik kan prikken vind ik het prima". Zojuist met dierenarts Marja Kik uit Nieuwegein gesproken, we kunnen eventueel morgen bij haar terecht. Tot die tijd zullen we het baardje dwangvoeren met kattenvoer zodat zij wel haar vitamines en mineralen binnenkrijgt. Mochten jullie nog tips hebben dan horen wij het graag.

 

Alvast bedankt! :)

 

Groeten Dees en Roel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu heb ik zelf een vraagje?

 

Hoe doen jullie dat dwangvoeren?

 

Hopelijk heb je snel wat mest, kan je naar eender welke dierenarts brengen, die kijkt wel wat er in zit. Dan weet je al iets!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Het dwangvoeren doe ik doormiddel van een spuitje. (Vloeibaar kattevoer erin, bekje open en dan er in spuiten)

 

Wij hopen ook snel meer te weten.

 

Bedankt voor je hulp en we houden je op de hoogte.

 

Groeten Desir

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een verhaal zeg,2 weken observatie,en spuiten geven int buikje!wat zijn ze van plan.100 euro voor 2 weken vind ik een aardige mooie deal,maar hier heb ik nog nooit van gehoord.ze krijgen er echt wel wat poep uit hoor,daar hoef je niet bang voor te zijn.maar als je nu morgen naar kik gaat,en ze heeft al een poosje geen onlasting gehad zou ik haar nu niet meer laten stressen met dwangvoeren,ik zou haar een badje geven,en verder laten rusten.morgen weet je meer.en spuitje tussen de schubben zou misschien nog kunnen,al zal dat wat lastig zijn bij zo,n klein dier,maar ik denk niet dat het zover zal komen.kan je haar apart plaatsen,zodat ze echt voldoende rust krijgt?oja,als ze ontwormd moetten gaan worden moetten ze wel eerst goed gewogen worden!

nou,sterkte ermee.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×