Jump to content
Sign in to follow this  
christiaan

Wat Kun Je Het Beste Gebruiken Als Bodembedeking?

Recommended Posts

Daarmee bedoel ik te zeggen of ander materiaal? Ik ben zelf voorstander van het nabootsen van de natuurlijke omgeving. (zand dus!)

Maar wat voor zand ga je dan gebruiken? speelzand? en hoe bereid je dat dan? eerst verhitten heb ik weleens gehoord? of kun je dit gewoon in het terrarium leggen? het is dan nog nat en kloterig, dit moet dan eerst drogen onder de spots.

Dood je de bacterien als je het verhit? :blink: dat is nog maar de vraag.

 

Kun je beter speciaal zand kopen in de dierenspeciaalzaak in mooie felle kleuren, ik vind zelf van niet.

 

Maar wat doen we dan? geef je mening wat jij als ondergrond gebruikt, en waarom?

 

Ik ga binnekort mijn terrarium weer verschonen, maar wat is nu het beste?

 

:unsure: Wie helpt, en geeft zijn mening :rolleyes:

post-2-1168096735.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas kan ik je niet helpen.ik heb liever alles ook zo natuurlijk mogelijk,maar de 4 hier bij mij zitten op de kale grond,miss helaas voor ze!maar uit propere overweging heb ik niks op de grond.ik heb grote onderschalen van plant potten in het terra,daar zit nu schelpen zand in.

de rest is makkelijk schoon te houden met een natte doek nadat ik er eerst de stofzuiger er doorheen gehaald heb.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
helaas kan ik je niet helpen.ik heb liever alles ook zo natuurlijk mogelijk,maar de 4 hier bij mij zitten op de kale grond,miss helaas voor ze!maar uit propere overweging heb ik niks op de grond.ik heb grote onderschalen van plant potten in het terra,daar zit nu schelpen zand in.

de rest is makkelijk schoon te houden met een natte doek nadat ik er eerst de stofzuiger er doorheen gehaald heb.

anita

Hey Anita, als ik mijn mening mag geven vind ik het niet echt verstandig dat er helemaal geen bodembedekking bij jou 4 baardjes zit. Je wilt graag ook alles natuurlijk natbootsen, maar helemaal geen ondergrond is onnatuurlijk <_< Verder ben ik ook niet voor schelpenzand, en raad ik dit zelfs af. Dit omdat er scherpe schelpjes in het zand zitten die de baardjes misschien kunnen verwonden, dit weet ik omdat zeker ook bij Chinchilla's schelpenzand ZEER gevaarlijk is! en elke dierenspeciaalzaak zal je dit ook afraden. Stel je voor dat je je beestjes aan het voeren bent en 1tje neemt een hap naar een lekkere sprinkhaan en krijgt een hap schelpenzand binnen. daar moet je toch niet aan denken? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag christiaan

 

Ik ben een groot voorstander van schelpenzand! Het is praktisch, ruikt fris.

IK zeg er wel bij dat het van tevoren gezeefd moet worden, anders is het idd net iets te grof naar mijn mening, maar voor de rest zie ik alleen maar voordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het in ieder geval wel eens met het feit dat er ten alle tijde substraat in het terraria aanwezig hoort te zijn die aansluit bij de natuurlijke biotoop van het dier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En je moet kinderspeelzand idd eerst drogen, want als je te vochtig zand in het terrarium gebruikt, bereik je al snel een veel te hoge luchtvochtigheidsgraad, wat weer verkoudheid, verstoppingen en dat soort ellende bij de dieren kan veroorzaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed, zelf vind ik schelpenzand geen praktische oplossing, omdat ik het gewoonweg niet vertrouw. Verder heb je inderdaad het probleem dat als je met speelzand gaat sproeien dat het al snel een modderbad word wat je ook niet wil hebben :lol: Maar verder wil ik ook geen beukensnippers of bark gebruiken, is er een eventueel alternatief? corbo heb ik ook weleens geprobeerd, maar dit gaan schimmelen als het te vochtig word :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan ook zand bij Marc bestellen, en dan mengen in een natuurlijke kleur

En dit zand is al van te voren droog? neem aan van wel, en word dit zand ook een moderboel als je veel sproeid? BTW, schelpenzand word dan toch ook modderachtig als je veel sproeid? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zand van mark wordt geeeen modder boel

het stuift absoluut niet bij het zeven ofzo (wat je met andere soorten zand wel heb)

en is in allerlei kleuren te verkrijgen dus er zal vast wel een mooi kleurtje voor je tussen zitten

marc heeft ook minder natuurlijke kleuren maar daar hoef je niet voor te kiezen natuurlijk

Het is droog als het uit de zak komt, en hoeft niet meer bewerkt te worden om het "schoon" te maken

 

groetjez esma

 

ps hier op forum staan fotos van de kleuren, maar omdat ik niet weet hoe te linken zal je het ff zelf moeten opzoeken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
het zand van mark wordt geeeen modder boel

het stuift absoluut niet bij het zeven ofzo (wat je met andere soorten zand wel heb)

en is in allerlei kleuren te verkrijgen dus er zal vast wel een mooi kleurtje voor je tussen zitten

marc heeft ook minder natuurlijke kleuren maar daar hoef je niet voor te kiezen natuurlijk

Het is droog als het uit de zak komt, en hoeft niet meer bewerkt te worden om het "schoon" te maken

 

groetjez esma

 

ps hier op forum staan fotos van de kleuren, maar omdat ik niet weet hoe te linken zal je het ff zelf moeten opzoeken :P

Dit klinkt erg goed en aantrekkelijk, ik ga dit zeker overleggen met Corn

Share this post


Link to post
Share on other sites

een zak van 5 kilo zal zeker niet genoeg zijn voor de terra afmetingen die jullie hebben

in onze bak van 1 meter hebben wij 3 zakken zand zitten, het ligt eraan hoe een dikke laag zand je er in wil hebben.

dus ik denk eerder dat het 4 zakken zand op zijn minst zullen zijn

Maar het is echt waar voor je geld, en als je het goed schoonhoud en zeeft dan hoef je het ook niet elke ,aand te vervangen he :P

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

:huh: Oke we gaan er eens aan denken, maar we moeten dan wel met meerdere bestellingen het zand laten komen omdat in 1 paket maar 10 kg mocht volgends mij... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

normale post is volgens mij tien kilo ja

het zand is ook in zakken van 25 kilo dan ben je denk ik voordeliger uit

het zand gaat erg snel dus wees wijs bestel het van te voren

ivm een eventuele levertijd

en ja hoe je het daar krijgt is even bekijken

jullie wonen toch in zierikzee

mischien is de beurs in goes dan wat???

als marc er zand mee naar toe neemt hoor

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×