Jump to content
Sign in to follow this  
nicedeem

Uv Spaarlamp

Recommended Posts

Hallo,

 

heeft er iemand van jullie ervaring met een UV spaarlamp. Ik heb al enkele malen gehoord dat dit niet goed zou zijn. Dan hoor ik weer dat het niet goed zou zijn voor kleine diertjes(kwestie van verbranding)...

 

Dus daarom mijn vraag...

 

grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

dit is een veel besproken onderwerp op diverse forums

ik zou zelf gewoon voor een uv tl gaan omdat ik met de spaarlamp geen ervaring heb (en waarom veranderen als je er tevreden over ben)

 

iets wat ik gevonden heb op http://nl.altavista.com/ als ik uv spaarlamp intik

 

 

Spaarlampen werken volgens het principe van de TL-buis. Het licht wordt voortgebracht door middel van ontlading van electronen, de glazen buis van de lamp bevat kwikdamp op lage druk en de wand van de buis is bekleed met fluorescentiepoeder dat de UV-straling omzet in zichtbaar licht

 

dus als je echt meer wilt weten dan zou je daar eens kunnen zoeken

maar zoals ik al aan gaf ik heb geen ervarig met een uv spaarlamp

 

succes met je zoektocht naar info

groetjes michel :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik de uv spaarlamp van arcadia.

of ik er tevreden over ben.?

ik heb nog nooit iets anders gebruikt dus geen vergelijking met iets anders.

mijn diertjes zijn gezond,allert en eten goed.

ik heb deze lamp op advies van iemand die al 20 jaar kameleons kweekt,en deze lamp als beste getest heeft.

ik mag aan nemen dat het dan goed is.

hij is wel erg duur ,30 euro heb ik betaald,maar ja dan heb je ook wat . :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi esther

 

 

de lamp die jij heb is net zo goed als een tl

en net wat GBF zegt waarom veranderen als je er tevreden over ben :rolleyes:

en uv is zeker niet slecht voor je baardjes

in de natuur hebben ze het ook

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ben ik wel gek op deze discussies hoor.

een gezonde beardie is veel slimmer dan een legu.een beardie zal de hitte uit de weg gaan.

beardies zijn woestijn bewoners,zitten de hele dag in de brandende zon,dat zal ze niet schaden.maar het probleem met spaarlampen en tls is dat ze maar voor een aantal maanden voldoende uv geven.alle levende wezens hebben uv nodig om gezond te blijven.dus met een beardie moet het door middel van vitaminen of een lamp toegediend worden.dus moet er een keuze gemaakt worden.of een goede lamp of vitaminen.zelf ben ik een liefhebber van een powersun,ook niet zon hele stabiele lamp.maar geeft voor zeker 2 of 3 jaar voldoende uv,en warmte.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

je heb tegenwoordig veel soorten uvb lampen.

lampen van 3%,5%,8% uvb.

 

je heb uv nodig voor een reptiel nl. omzetting d3.

 

een kamelion heeft zeker uv nodig en zeker bij opfok.

 

een uromastyx heeft heledag uv licht nodig anders wilt die niet opkleuren.

 

dus ja.

 

peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou ben ik wel gek op deze discussies hoor.

een gezonde beardie is veel slimmer dan een legu.een beardie zal de hitte uit de weg gaan.

beardies zijn woestijn bewoners,zitten de hele dag in de brandende zon,dat zal ze niet schaden.maar het probleem met spaarlampen en tls is dat ze maar voor een aantal maanden voldoende uv geven.alle levende wezens hebben uv nodig om gezond te blijven.dus met een beardie moet het door middel van vitaminen of een lamp toegediend worden.dus moet er een keuze gemaakt worden.of een goede lamp of vitaminen.zelf ben ik een liefhebber van een powersun,ook niet zon hele stabiele lamp.maar geeft voor zeker 2 of 3 jaar voldoende uv,en warmte.

anita

ja dat klopt, maar moet de powersun niet gebruikt worden in een hoger terr? Ik heb me altijd laten vertellen dat je een powersun in een lager terr gebruikt dit de kans geeft op verbranding van je diertjes omdat deze zo zwaar is...

 

Het kan zijn dat ik me vergis,maar dan hoor ik het wel he... ;)

 

groeten Nick

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi de powersun is er nu ook in de 100 wat versie voor wat kleinere terra,s alleen

gaat hij heel snel kapot al zit er garantie op elke keer terug naar de winkel is ook niet echt tof

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat die lamp echt zo snel stuk? Ik heb er toch altijd al goede commentaren over gehoord..

En de lamp van 100W hoe hoog moet je terra dan zijn...?

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

De 100 watt floods van T-Rex zijn ook zeer goed.

Bovendien zijn deze beter geschikt voor lagere terrariums.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies marc dat word dus gezegd dat je beter de trex kan kopen

de 160 wat powersun is prima de 100 watt moet gewoon niet zo goed zijn

dus ja om daar dan een hoop geld aan uit te geven nee dank je

grtjssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

enkele vraagjes over deze lamp..

 

is deze 100 watt floods van T-Rex ook zo kostelijk? Mag deze lamp heel de dag branden, want mn TL met uv brandt maar enkele uren? Geeft deze lamp veel licht?

 

Staat er mss ergens info over deze lamp op het internet

 

groeten... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

T-rex Active Uv Heat Lamp

UV Heat Lamp restores vitamin D3 levels in the blood like no other lamp!

Active UV Heat Lamp Features:

Proven to increase appetite, activity, breeding, and color

Saves you money by combining fluorescent and heat lamps in one

Screws into a standard socket. Self ballasted

Project UVA and UVB 1 to 6 feet

The following is a list of animals that when kept in a large enclosure will benefit from this type of UVA/UVB producing lamp:

 

Chacoan Monkey Frogs Water Turtles (all basking types)

Basilisks (all types) Sailfin Lizards (Hydrosaurus sp.)

Iguanas(all types) Tortoises (all basking types)

Monitors (all types) Water Dragons (Physignathus sp.)

Tegus (all types) Chameleons (C. Pardalis, C. Calyptratus)

Uromastyx (all types) Bearded Dragons (all types)

 

 

hoi dit is wat ik even snel op google erover vond wel engels maar dat is te doen

hoop ik anders moet je zelf maar even verder kijken op google

succes grtjsssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi allemaal

nou ga ik ik er altijd als eerste uit hoe het bij diertjes is de natuur is.beardys wonen in de woestijn waar je op een rots een eitje kan bakken,dus een gezond baardje kan best tot 60 graden hebben,mits ze ook de gelegenheid hebben op koelere plekken.ik heb 100 wat lampen hangen op 50cm. kan ook nog best op 30cm.het probleem is dat als je een aardige tank hebt,hangt de tl,of spaarlampen de basking spot uitelkaar inplaats pal naast elkaar.de beardie kiest voor de basking spot,dus mist het uv licht. de uv word met een tl of spaarlamp al een stuk minder in 6maanden dus moet je in 2 jaar 4 lampen kopen.realistich gezien doet eigenlijk niemand dat,want de lamp geeft nog wel goed licht.het klopt,en ik ben het er helemaal mee eens dat de powersun een zwakkere lamp is,en kost ong 70 euro,maar dan ben je ook wel klaar.warmte en uv in een.helaas een hobby kost geld,dit is een aardige hobby en kost aardig wat geld.ik heb nu zelf 3 100 watt lampen en 1 160 watt aan.lol.en dat 12 uur per dag 7 dagen in de week.maar heb er verders geen omkijken naar.als de 100watt uiteindelijk voor disco gaat zorgen is het tijd voor een nieuwe.een gewone basking erin en dan maar gaan scheumen voor een leuke deal aan goede lampen.

anita

peter zal eens voor je kijken naar de t rex.heb een aardig net werk op mn msn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×