Jump to content
Cindy13

Wel/geen Uv-lamp?

Recommended Posts

Ik las op de website dat een uv-lamp niet noodzakelijk is, zolang ik maar vitamine d3 toedien??

Hebben jullie ook geen uv-lamp? Wat raden jullie mij aan?

(ik krijg over 2 weken een baardagaampje van ca. 2 maanden oud)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo cindy

het beste is een goede lamp voor je dieren.ze zijn miss prijzig,maar je blijft verzekerd van de goede zorg van dieren.als je d3 toe gaat voegen aan het water of het voer,weet je nooit zeker of je niet te veel of te weinig geeft.beide is niet goed voor ze.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt voor je antwoord! Dan koop ik een uv-lamp, ik wist niet wat beter was om te doen... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nou het fijne van een forum, je kan elke vraag hier stellen,

Soms is het ook wel lastig hoor, omdat je meerdere antwoorden kan krijgen die niet helemaal met elkaar overeen komen, en als de 1 dit zegt en de ander dat wil het nog niet gelijk zeggen dat iemand het fout heeft

 

Ik zelf gebruik uv lampen omdat ik het bweter vind werken, dan druppeltjes (als je een goede lamp heb uiteraard)

Ik ken mezelf namelijk, als ik met druppels ga werken dan kan het nog wel eens zijn dat ik het vergeet, of zoals anita zegt je kan ook te weinig of teveel doseren.

 

Informeer goed naar welke lampen geschikt zijn he

er zijn ook lampen van 9 euro waar op staat dat er uv in zit, maar dit zijn niet de goede lampen.

 

Ik weet niet waar je woont, maar anders kan je over 2 weken naar de beurs in denbosch komen of op 3 december naar breda daar zijn meestal wel goede lampen te koop

Maar je kan natuurlijk ook hier bij de online shop lampen bestellen, en marc zal je daar ook wel in kunnen adviseren

 

Succes met info verzamelen

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker voor een jong dier is uv belangrijk

het soort lamp moet aangepast zijn aan de hoogte van je terrarium

voor terrariums tot vijftig cm vind ik een tl lamp het beste, een spaarlamp kan ook maar dan moet je die onmiddelijk naast de baskinklamp hangen, de straling van deze lampen gaan maar onder een heel kleine hoek, daarom

voor terraria vanaf zestig cm kan je een uv-heat gebruiken in plaats van een baskingspot

je hebt dan geen andere lampen meer nodig

ze zijn best prijzig, maar als je alles bij elkaar telt: spaarlamp, reflector, baskinglamp, dan ben je bijna net zo duur uit

zonder reflector gaat een hoop uvb verloren

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je begind,en je zie de bomen door het bos niet meer wat de uv lamp betreft,bestel uw eerste zeker bij marc in de online shop.

dan ben je zeker de goede te hebben.

 

zo zijn we ook begonnen,en zaten goed tot we er een eigen mening konden van hebben.(de lampen zijn al vervangen,en we gebruiken nog steets het dezelfde tiepe)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb altijd een uv-spaarlamp gebruikt, nu wilde ik hem eruit halen om de warmtelamp en uv-lamp eens van plaats te verwisselen, en bij het eruit draaien is ie kapot gegaan. Ik heb geen nieuwe gekocht omdat ik over 2,5 week mijn nieuwe terra krijg en daar gaat een uv-tl in. Ik gebruik nu kalk met D3 erin, iedere voederbeurt. Maar nu lees ik hier en daar dat je nooit weet of ze voldoende van die vitaminen binnenkrijgen. Kan het dus kwaad als ik dit voor een paar weekjes doe, of moet ik er nog iets anders bij gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

NeoPlus Spot UV-A, UV-B

E27 fitting

 

deze staat op de online shop.... is dit een goede?

 

ik heb een terra van 100x50x50 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

alle normale lampen die dus uv bevatten

bevatten dit wel maar in een zeer geringe hoeveelheid

op een lamp nooit besparen

maar nia die korte periode kan geen kwaad hoor

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

En deze dan?

 

TerraSUN Spectralux 2% UV-B

spaarlamp E27 fitting

20 watt

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook een 8% in mijn terra van 100x50x50 voor 1 man (binnenkort)

 

normaal word deze gebruikt voor terras's van 120x60x60 geloof ik :rolleyes:

 

correct me when i'm wrong

 

groet bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×