Jump to content
Sign in to follow this  
Amy

Stinken

Recommended Posts

Ik zeef elke dag het zand in mijn terrarium, 's middags als ik thuis kom. Maar ik krijg de lucht van hun ontlasting niet weg. als het er een uurtje heeft ingelegen stinkt het al vreselijk. Het zand zit er nog niet erg lang in, en de baardjes zijn ook niet ziek. wat kan ik hier aan doen? ze staan op mijn slaapkamer en ik krijg er nu toch wel een beetje last van. zelfs als er helemaal niks in het terra ligt stinkt het nog heel erg. hoe kan dit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het kan natuurlijk aan het soort bodem bedekking liggen.

zelf heb ik het ook een keer gehand dat de ontlasting erg stonk en had er ook van alles aan geprobeerd.

ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar na een tijd heb ik ontlasting onderzoek laten doen en bleek dat ze parasieten en worm eitjes hadden.

na de keur van de medicijnen was alles verdwenen en ook de nare geur van de ontlasting.

nogmaals ik weet niet of het toeval is maar bij mij was het na de medicijnen verdwenen.

gr iljan

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo amy

 

blij je nog eens te horen.

 

wij hadden dat ook soms,en kreeg de tip van een van de dames hier om te luchten.

 

zet je raam en terrarium eens een uurtje open(zonder dieren natuurlijk)(deze moeten warm blijven).

 

bij ons heefd het geholpen.

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

 

bij mij gaan ze heel erg stinken van koolsoorten die lucht blijft ook heel lang hangen vind ik zelf ,

ik weet niet of je kool aan hem geef , zoja dan zou je dat eens kunnen proberen weg te laten , word het dan minder dan weet je dat het daaraan licht .

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Amy, gelukkig heb ik er geen last van, ik lucht idd regelmatig, als de baardjes uit het terra zijn laat ik het terra altijd openstaan, gebeurt iedere dag. Daarnaast doe ik regelmatig een druppeltje eucalyptusolie in het terra, en dan ruikt het helemaal heerlijk fris, en het is goed voor hun luchtwegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Amy,

 

Ik heb er tot nu toe ook nog nooit last van gehad. Ik maak de terra's dagelijks schoon en als de baardjes uit hun terra zijn laat ik ze ook even open staan. Ook zoals nia zegt heb ik hier de eucaliptisch olie die ik er af en toe indoe. Het terra ruikt dan lekker en is idd goed voor de luchtwegen. Ik val wel in herhaling ... :)

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is zo bij elke bodembedekking, de 1e dag ruik je het nog niet maar daarna wel en ik ga het niet elke dag vernieuwen dat is een beetje t

Share this post


Link to post
Share on other sites

haal je wel alle ontlasting en vocht weg??

en heb je wel voldoende ventilatie in je terra??

als je te weinig ventilatie hebt gaat het ook muf ruiken

maar wij hebben heel wat terra,s en ruiken doen we ze niet hoor

zoiezo altijd nog een keer mestonderzoek doen he

die klein kan de grote wel besmet hebben

en stinken heb ik echt nog nooit gehoord bij baardjes

zeker niet als ze elke dag gezeefd worden

en alle ontlasting ed zsm weg gehaald worden

ben je nog steeds zo actief en goed bezig of is het mischien wat minder geworden

en ruik je het daarom??

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel, ik ruik ook de mest van mijn diertjes, zeker als ze vers zijn, maar bij het uitscheppen van de mest blijft er wel altijd een beetje vocht liggen in de terra's.

dit vocht ruik je namelijk, en daar kun je niet veel aan doen. het enige is gewoon weghalen, maar dan ben je telkens een beetje zand kwijt.

mijn baardjes staan in een apparte kamer, war ik momenteel zit :P, en ik heb er op den duur geen last meer van. je raakt aan dat beetje geur wel gewend.

echter wanneer ik de uitwerpselen uit de bak schep, die nog vrij vers zijn, dan pas begint mijn maag redelijk te draaien :lol:

1 van de optie's is de kamer goed te ventileren. hier staat er continue een kamervenster open, zodat er wat geurtjes kunnen plaats ruimen voor frisse lucht.

daarnaast is de bakventilatie ook belangrijk. goe meer ventilatie je door de bak krijgt, des te vlugger verdwijnen de geuren uit de bak. nadelig is dat je dan een zwaardere lamp moet steken, om je temperaturen te blijven halen!

daarnaast heb ik ook een luchtverfrisser in de kamer staan die om het half uur een fris geurtje spuit, en dit zorgt toch ook voor een beetje luchtverfrissing. maar deze staat er dan ook maar omdat mijn vriendin een scherpe neus heeft, en alles ruikt :D

ik daarentegen ruik zelfs niet als de pataten staan aan te branden :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amy,

als je dagelijks de mest verwijdert en wekelijks je zand vervangt (speelzand is niet duur!) dan zal je normaal gezien weinig last meer hebben

heb je dan toch nog overlast dat zit de geur in bv de achterwand of zo

welk materiaal heb je op je achterwand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Amy, nog even een vraagje, staat er altijd een klein raampje open op je slaapkamer, want een slaapkamer ruikt al snel, ook al slaap je er alleen maar in. En daarnaast zijn de meeste slaapkamers niet erg groot, waardoor je ook sneller nare geurtjes ruikt. Bij mij ruikt het echt nooit, normaal pak ik ook iedere dag ontlasting weg, maar ik zeef mijn zand maar 1x per week, soms zelfs minder, en ik ruik nooit iets. Als ik een weekend bij mijn vriend ben, ga ik vrijdagavond weg en kom zondagavond terug, zelfs dan ruik ik helemaal niets. Natuurlijk ruik je in het terra dat er dieren inzitten, maar het stinkt niet.

 

Maar probeer die eucalyptusolie maar, zal je vast bevallen (en je diertjes ook)

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zit nog geen achterwand in dus dat kan het niet zijn. ik heb het gisteravond laten luchten en nu ruikt het iets minder. maar het is niet helemaal weg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi amy ;)

 

heb je wel een goede ventilatie in de bak ?

een slechte ventilatie zorgt nl. dat er een duffe geur blijft hangen in het terra

je kan dit het best vergelijken met een slecht verluchte kamer

daar blijft ook een duffe geur hangen

dus ventilatie is zeker heel belangrijk kijk dit even na

ook iedere dag de ontlasting wegnemen

best met een zeefje en het zand onder de ontlasting meescheppen omdat dit zand eronder het vocht opslorpt je zal zien dat dit geklonterd zand is

als de bak op je kamer staat kun je het zand ook beter op een regelmatiger tijdstip vervangen

vervang ook iedere dag de groenten en het fruit zodat deze niet staan te stinken

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

amy maak nog eesn een foto van je bak

wil je mischien dat we er iets op kunnen bedenken van meer venitilatie of wat dan ook

tevens zou je het zand er uit kunnen halen de baardjes even op kranten en het zand in zakken in de vriezer voor min 24 uur dan ben je geurtjes ook wel kwijt

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites
amy maak nog eesn een foto van je bak

wil je mischien dat we er iets op kunnen bedenken van meer venitilatie of wat dan ook

tevens zou je het zand er uit kunnen halen de baardjes even op kranten en het zand in zakken in de vriezer voor min 24 uur dan ben je geurtjes ook wel kwijt

grtjssssssss

dit is een foto van een tijdje geleden, ook goed?

mijn vader wilde wel iets maken dat er een ventilatortje in zat en dat het de lucht dan via het dak weg liet gaan ofzo maar tocht het dan niet te veel? en de lampen moeten dan zeker ook stukke sterker. anders zou ik het niet weten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi amy

eej je hebt echt een mooie flinke terra staan.

je baardje zullen er zeker tevreden mee zijn.

groetjes ferry

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow, schitterend zoon groot terra.

 

je kunt eventueel aan de 2 zijkanten bij de luchtroosters ventilatortjes plaatsen die lucht uit de bak blazen/zuigen.

dit zal al zeker een groot deel helpen!

verder zou ik dan ook nog een lichtpunt erbij plaatsen, want je zult meer warme lucht uit de bak blazen, waardoor je extra zult moeten stoken.

doordat er onderaan geen luchtsleuf zit, kun je onmogelijk met een deftige luchtcirculatie zitten. let op, dit is bij veel terra's zo hoor!

maar doordat je onderaan geen terra hebt, krijg je geen luchtstroom, vandaar dat het best lijkt om een fan van bvb een pc tegen je rooster te plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Amy, ik heb ook alleen bovenin maar een ventilatierooster, en toch stinkt het bij mij niet, vreemd dat het dan bij jou wel stinkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi amy

mooi groot terra hoor

maar ik zie geen uv lamp

heb je die niet???

tevens denk ik dat je ventilatie rooster aan de bovenkant voor de grote van je bak mischien te smal is

en wat denk ik ook een oorzaak kan zijn is dat je maar een hele dunnen laag zand lijkt te hebben

vocht van de ontlasting gaat door het zand heen en komt dan op je bodem plaat te liggen

en ja dan kun je zeven tot je een ons weegt

wat je zou kunnen proberen is

al het zand eruit halen en je baardjes even op kranten

zand in vriezer 24 uur

dan kranten eruit

(baardjes even eruit

bodem goed schoon maken met bijvoorbeeld dettol

daarna naspoelen of schoonmaken met water

drogen

zand uit vriezer erin en extra nieuw zand erin

dus een laag van zo,n 5 cm of dikker

zullen ze heerlijk vinden

en dan de baardjes erin

is wel wat meer werk metz even

maar ik denk dat dat al een oplossing kan zijn

als je dan ook nog een felsje eucalyptus olie neemt en daar af en toe een paar druppels van in je terra doet

ben je waarschijnlijk overal vanaf

je zou je terra nog wat meer aan kunnen kleden met een dikke schone tak ofzo dat zullen ze ook lekker vinden

is echt een mooi groot terra hoor

nou geniet lekker van je dieren succes

grtjsssss

ps speelzand ruikt ook vrij snel

dus weet niet welk zand je gebruikt maar mischien is ander zand ook een oplossing mocht je speelzand gebruiken

gebruik je dat niet ja dan is bovenstaande mischien een oplossing

venitlators zijn toch wat bewerkelijker en je moet opassen met tocht

hoe dan ook waar je ook voor kiest succes

en goed blijven zeven he

en vergeet niet mestonderzoek af en toe te herhalen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Amy,

 

sinds jij het hebt gehad over stinken van je terra, hou ik het mijne nog beter in de gaten, maar het stinkt echt niet. En ik denk dat ik misschien wel weet waar het bij jou aan kan liggen. Heb je de luchtvochtigheid weleens gemeten, want die mag niet boven de 40 komen. En als het te vochtig is in je terra, blijft de ontlasting natuurlijk ook zacht, en daardoor gaat het sneller stinken. Vocht kan trouwens ook al muffig ruiken. Dus misschien ligt het daaraan. Bij mij is de rv onder de 40 en ik heb zoals eerder al gezegd, nergens last van. Ik vraag het ook regelmatig aan mensen die hier dan binnenkomen, of zij iets ruiken, maar niemand ruikt ooit wat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn bakkie stinkt ook niet, maar als ze poept haal ik het er gellijk uit, wand als ze gepoept heb dan stinkt het echt wel, pfffff

Maar voor de rest niet.

 

knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Vanaf volgende week hebben wij er weer 2 nieuwe geurtjes

buiten de Eucalyptus-olie erbij. :rolleyes:

 

De nieuwe geuren zijn anijs en citroen.

 

Dus weg met die nare geurtjes. ;)

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×