Jump to content
Sign in to follow this  
the lizard

Varaan, Uv, Eetgedrag Enz

Recommended Posts

hey agaam interessant stukje

nou goed waarom ik levend voeren beter defineer is bij slangen voor mij zo en dan geen ratten maar liever muizen geen veeltepels maar normale witte of kleurmuizen kunnen altijd levend gevoerd worden zoals een ander forum waar een slang volledig aan gegeten was kan nooit zo erg gebeuren als jij netjes bij blijft en altijd levend voerd want dan is je slang snel genoeg..

 

varanen heb ik geeen ervaring mee maar ik vind het alsnog leuk te zien dat mijn beestje ook nog in gevangenschap kan jagen daarentegen moet je idd afwegen of veilig en geen levend of mooi en misschien iets gezonder maar levensgevaarlijk voor het werk.. ik zou dan ook voor de veiligheid kiezen maar je kan bij watervaranen volgens mij weleens een vis in de bak flikkeren levend of niet"?

 

grzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey mooie foto's maar mijn varaan zit hier prima en zal in de toekomst ook prima gehuisvest zijn

 

p.s heb je ook leguanen ?

grtjsss

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey agaam interessant stukje

nou goed waarom ik levend voeren beter defineer is bij slangen voor mij zo en dan geen ratten maar liever muizen geen veeltepels maar normale witte of kleurmuizen kunnen altijd levend gevoerd worden zoals een ander forum waar een slang volledig aan gegeten was kan nooit zo erg gebeuren als jij netjes bij blijft en altijd levend voerd want dan is je slang snel genoeg..

 

varanen heb ik geeen ervaring mee maar ik vind het alsnog leuk te zien dat mijn beestje ook nog in gevangenschap kan jagen daarentegen moet je idd afwegen of veilig en geen levend of mooi en misschien iets gezonder maar levensgevaarlijk voor het werk.. ik zou dan ook voor de veiligheid kiezen maar je kan bij watervaranen volgens mij weleens een vis in de bak flikkeren levend of niet"?

 

grzzz

zelf heb ik jaren muizen gekweekt en toen ook levend gevoerd, ik voer enkel uit de hand/pincet nooit laat ik prooien los,

bij dieren die niet echt netjes eten zoals bv een stekelstaartvaraan zou ik enkel dood voeren, het levend voeren is bij dergelijke dieren niet echt diervriendelijk;

een muisje heeft het zenuwstelsel en dus ook hetzelfde ervaren van pijn en stress als een ander zoogdier, dus niet te vergelijken met een insect,

een baardagaam zal zijn muisje bijna steeds in de kop bijten en het dier is zeer snel dood, ook bij een kameleon, een wateragaam of een hydrosaurus is de ellende snel over, maar een stekelstaartje zit echt met zijn prooi te beulen, een prooidier is ook een levend wezen....

tussen varanen heb je veel verschil,

kan je van een stekelstaartje beslist zeggen dat hij graag jaagt

dan betwijfel ik dat echt bij de grotere varanen

de grote landvaranen zie ik in de natuur zeer regelmatig bij stortplaatsen in dorpjes, waar de inboorlingen ze weg jagen door er stokken naar te smijten, deze dieren zijn liever lui als moe

watervaranen zijn dan weer uren in de weer met zwemmen, het ligt niet in de dieren hun natuur om echt op het land te jagen....

natuurlijk kan je vissen voeren, ook levend

maar dan ga je je dier wennen aan het jagen in het water

kan je dat nu nog fun vinden, houd er dan rekening mee

dat een dier dat regelmatig voer vind in het water

honderd keer per dag in het water gaat glijden, en evenveel maal er uit

telkens sleept hij substraat in en uit het water

ik zegde het al

deze dieren zijn mega vervuilers, alles wat je kan bijwinnen aan minder vervuiling is meegenomen

beeld je in dat je een dier van een meter vijftig, en dat zijn ze veel sneller als je denkt hoor, laat jagen op een vis,

de vis zwemt wild in het rond, en de varaan erachter,

je ruiten zijn helemaal ondergespat

en heel het water is smerig

de helft wat het water is eruit gespat, want met zijn staart verzet de varaan heel wat water...

persoonlijk vind ik een salvator een enorm mooi dier, maar ongeschikt voor terrarium, zoals alle grote watergebonden varanen

wel wordt hij goed tam, mits je er de nodige tijd insteekt, dit in tegenstelling tot de niloticus, die helemaal hopeloos is

heb je de plaats ervoor dan is het echter een prachtig dier

denk dan aan minstens een eigen kamer, met grote waterpartij, direct op de riolering aangesloten

heb je bv 4 m x 3 m met hierin 4m x 1.5m waterpartij, dan is het natuurlijk prachtig

maar laat ons eerlijk zijn, wie heeft dat beschikbaar?

dan nog vind ik het spijtig dat je een wildvang dier gekocht hebt, er is voldoende nakweek beschikbaar als je even rondkijkt

Oliemeulen zit nog met een berg nakweek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het hele verhaal gelezen, ben een tijdje niet op het forum geweest, interessant hoor. Maar even over dat rauwe vlees en ei, daar kunnen natuurlijk een hoop bacteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee

dat kan geen kwaad

in de natuur eten ze vrij veel kadavers en zieke dieren,

het zijn de vuilnisbakken van moeder natuur

een gezond dier hebben ze zo maar niet te pakken hoor

daar doen ze dan ook niet veel moeite voor denk ik

in hun speeksel zitten reeds enorm veel bacterien, mede daarom is een varanenbeet zo gevaarlijk voor mensen,

alle bacterien in het vlees zullen de maag van de varaan niet overleven denk ik,

overigens heb ik van een kweekfarm meegekregen om de dieren gemalen kalkoen te geven, deze malen ze volledig, dus met pluimen, ingewanden, botten enz

maar mijn tegu heb ik zes jaar, mijn oudste varaan was goed halfwas toen hij bij mij kwam en die heb ik nu vier jaar, de andere heb ik iets minder lang maar die was volwassen toen hij kwam, alle drie zijn ze heel rustig en kunnen ze vrij rondlopen zonder echte overlast te veroorzaken, alhoewel de tegu heel lastig was toen ze puberde

de salvadorri heb ik nog maar goed half jaar, dat is een ander kaliber, die is extreem territoriaal, zijn hide heb ik nog nooit kunnen schoonmaken, zijn terrarium gaat probleemloos, maar in de buurt van zijn hide kan je amper komen, in zijn hide dus al helemaal niet

de tegu is nakweek Bert Langerwerf

de varanen zijn wildvang

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

nou dan realizeer jeje hopelijk wat je in huis hebt gehaald!

als je dit diertje nu aanleert om te jagen op levend voer,inplaats dood te voeren met de hand om hem zo ,,tam" mogelijk te krijgen,heb je straks een monster van 2 meter. daar heb je veel ervaring bij nodig.a gaam heeft dieren die al aardig die kant opgaan,en het is duidelijk dat een toeschouwer aardig op afstand blijft als er kuikens gevoerd gaan worden.het is echt met beschemde kleding en een haak in de hand .je weet nooit wat er gaat gebeuren,en je enkels zijn dan echt niet veilig.en dit zijn sociale dieren.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lizard realiseer je je eigen wel waar je aan begonnen bent, of klinkt het gewoon stoer mijn varaan wordt 2 meter. De dieren worden de dupe als de mensen eerst niet goed nadenken voordat ze een dier in huis halen.

En dan is het nog een wildvang, afschuwelijk laat die dieren in de natuur waar ze horen. Want je kan dit dier nooit bieden wat het nodig heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey karin

onderhand snapt hij het denk ik wel :P .

groetjes uit nijkerk

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey karina. ik weet dus heus wel wat ik in huis haalt. en zo vaak eet ze niet muizen. vaak kijkt ze er niet naar om. ze eet nu meer tartaar eieren enz en diepvries muizen.. ze is veels te lui om te jagen

 

grtjsss

Share this post


Link to post
Share on other sites

zodra zij groot genoeg is kan je ook starten met kuikens, dat is goedkoop en sluit aan bij haar natuurlijk voedselpatroon denk ik

in de natuur jagen ze ook op (water)vogels

de kuikens kan je kopen in kartonnen dozen van 200 stuks

mijn varanen eten er een tiental per voederbeurt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×