Jump to content
Sign in to follow this  
stormmeissie

Voedingsadvies Baardagamen

Recommended Posts

ik kreeg net deze mail met voedingsadvis voor baardagamen

 

Hieronder volgt alvast een algemeen advies over de voeding van baardagamen.

 

Altijd alle krekels aanvullen met een goed vitaminen/mineralen mengsel. B.v. Mineral (als ze tenminste ook groenvoer eten of als de krekels zelf een goede aanvulling met vitamine A hebben), of Vita totaal.

Je pakt een krekel met een pincet en poedert die volledig en dan moeten de dieren getraind worden die uit de hand te eten. Want als je de krekels loslaat in het terrarium maken ze zich zelf weer schoon en dan krijgt het dier onvoldoende binnen. Bovendien, overgebleven krekels kunnen aan de hagedissen gaan knagen.

 

Meelwormen moeten minimaal 24 uur voor het voeren in een vitaminen/mineralen mengsel gehouden worden, dan eten zich hiermee vol. De krekels moet je enkele uren voordat je ze aan de dieren geeft voeren met een hoogwaardig voedsel, b.v  T Rex krekel korrels.

 

Maar beter nog is:

 

Proberen of ze baby/peuter voeding van olvarit of kattenvoer (veel baardagamen vinden geweekte kattenbrokjes heerlijk) lekker vinden. Als ze ongeveer 50 tot 60% van de totale voeding aan katten of hondenvoer eten hoef je ze verder niet meer aan te vullen.

 

Soms lusten ze ook babymuizen, deze moeten echter eerst goed gepoederd worden met het vitaminen/mineralen mengsel. Alle groenvoer moet ook worden aangevuld met het vitaminen/mineralen mengsel.

 

 

Als dat allemaal echt niet lukt kun je ook nog het volgende proberen:

 

Humane calcium magnesium bruis tabletten (deze kun je bij de DA drogist kopen)

 

Bevatten:

calcium            350 mg

magnesium      125 mg

Vitamine D3    5 mcg komt overeen met.200 i.e.

 

Stel je lost een tablet op in 25 ml dan mag 100 gram dier 0,35 ml hebben.

 

De dieren mogen dat ongeveer 3 maal in de week via hun bekje toegediend krijgen. Je moet de dieren dus eerst wegen om het goed te kunnen uitrekenen.

 

Pas op met houtsnippers en zand als bodembedekking, (ook kalkzand) vooral kleine baardagamen eten hiervan en raken dan verstopt. Genezing is dan bijna niet mogelijk!! Beter kun je ze op zacht kunstgras of corbo houden.

 

In de zomer als het voldoende warm is zou er een buitenverblijf gemaakt kunnen worden, er moet dan wel voldoende schaduwplaatsen zijn zodat ze zich uit de zon kunnen terugtrekken.

 

Temperatuur gradi

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

ziet er leuk uit maar wij blijven gewoon op onze eigen manier voeren

het is wel eens leuk om telezen

denk dat hier nog wel reakties op komen

groetjes michel :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee dat is waar

groetjes michel :D

 

ps ga je er zelf wat mee doen

bedoel dus ga je dit advies opvolgen of uitproberen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neej, ik doe het op mijn eigen manier, dus 1 a 2 keer kattenbrokjes en voor de rest veel groentes en fruit en zo'n 25% levend voer. En gewoon regelmatig met kalk en vitaminen bepoederen. Ik hou ook mijn Uv-lamp want de baardjes vinden dat gewoon fijn om onder te liggen.

 

Lava is er groot, sterk en gezond mee geworden en dat is voor mij genoeg om er gewoon mee door te gaan.

 

ik vind zelf 60% kattenvoer teveel, het is immers gemaakt voor het lichaam van een kat.

 

Ik denk dat iedereen hun eigen manier moet vinden, wat het beste voelt zeg maar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

babymuizen gepoederd..... wat een waanzin,muisjes zitten al barstensvol mineralen en dergelijke....

 

kunstgras of corbo....

hoe moet je kunstgras in godsnaam reinigen.... elke week in de wasmachine ofzo??

en corbo... tja ik vind het erg snel schimmelen als het nat is geworden uit de waterbak....

 

 

en 35 tot 38 graden vind ik ook aan de lage kant..... onder de lamp.

ik persoonlijk denk dat je beter uit kunt gaan van info die bijvoorbeeld hier op het forum gegeven word,hier zitten immers de mensen die puur en alleen met de baard agamen bezig zijn.

 

en zoveel kattenvoer... een kat is geen baard agaam,en in kattenvoer zitten onder andere ook zouten,die juist voor een baard agaam funest zijn...

een baard agaam kan heel lang zonder water,waarom zou je m dan nog zouten toedienen... daar droogt ie alleen maar sneller van uit...

 

ik hou mijn eigen systemen wel aan,en gebruik wel tips van andere leden waar ik me in kan vinden.

 

en deze mail die je kreeg is zo'n geeikte mail,die iedere "client" krijgt.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ieder moet doen wat goed voelt. Ik grbruik wel corbo, en ben er erg tevreden mee, nog nooit schimmel gezien( maar ik sproei buiten de bak en doe ze in badje) en kattenvoer 1 a 2 keer per week als extratje, niet als hoofdvoer. een pinky af en toe. Ik bepoeder de krekels en soms ook fruit en groenten.

 

mijn methode werkt voor mij en mijn baardjes.. maar wilde het ff neerzetten hier omdat mensen vast wel wilden weten wat ik als advies kreeg voor Trinity.

 

Er stond ook bij dat dit het algemene advies is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Ook ik ben het niet met alles eens wat Marja Kik hier beschrijft.

 

Corbo raad ik af, en zeker voor jonge baardjes.

Het verhaal dat dit verteerd is de grootste flauwekul.

 

Al mijn jonge baardjes worden groot gebracht op zand, denk Marja dat er

in de natuur ook kunstgras ligt. :huh:

 

Aan verse jonge nestmuisjes hoef je echt niets meer toe te voegen. :huh:

 

Verder is mijn mening bekend over honden en katten voer, alhoewel

het voor een keertje vast geen kwaad kan.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kattenvoer als afwisseling hebben wij toevallig vd week gedaan

ik had een blikje whiskas senior gekocht om aan de skinken een beetje te voeren

en had natuurlijk over wilde ze zomaar wat geven niet heel blikje

dus op schoteltje wat buffalo,s er door en aan jonge baardjes gegeven

sommige zaten er echt in te happen en niet meer voor wormpjes

dus ze zullen het wel lekker vinden sommige dan

maar als hoofdvoer nee en ook geen babyvoeding

als hete cht zo goed zou zijn voor ze was er al lang een fabricant geweest die op hun blikjes katten voer een etiket van een baardagaam of reptiel plaats

en babyvoeding idem dito

het si er niet voor gemaakt punt uit

dus afwisseling en dwangvoeren prima

maar hoofdvoer nee

en ook wij vinden corbo niet ideaal

schimmelt zodra vochtig word

vind het handig voor op beurs bijvoorbeeld omdat het ligt is van gewicht

maar voor altijd nee dank je

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry, maar ik denk dat een ervaren reptielenarts niet zomaar wat zegt.

Maar das mijn mening. En ik vind ook dat mensen die al langer baardjes hebben niet perse meer weten erover dan iemand die ze kort heeft. Gewoon kwestie van lezen en leren ;)

 

Ik gebruik zelf Corbo, omdat ik alleen voordelen zie. Ik heb nog nooit schimmel gezien. en Lava vind het fijn om in te spelen .. Als ik zand in de bak heb dan raakt ie het nieteens aan maar springt ie van steen naar tak.. en poept ie zelfs op zijn steen.. ook vind ik het mooi staan in het terra.

Ik heb er dus positieve ervaringen mee...

 

Maar zoals ik al eerder zei: ieder moet zijn eigen gevoel volgen en uitvinden wat bij hun past en werkt. Mijn manier werkt hier prima. Lava is mooi en groot en gezond.

En Trinity hebben we dus zwak gekregen en is ook al aan het opknappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry, mara ik denk dat een ervaren reptielenarts neit zomaar wat zegt. Maar das mijn mening.

 

marja kik kan wel een ervaren reptielen arts wezen

in behandelen van zieke dieren ja

maar denk je nu echt dat ze dr huis vol heeft staan met baardagamen ed

als je reptielenarts bent krijg je met diverse reptielen te maken

die kun je niet allemaal zelf houden

ervaring leert tien keer meer dan een studieboek

jij kan met corbo goede ervaring hebben

ik vind het ook mooi zeker omdat het in twee maten te verkrijgen is fijn en grof

maar het is gewoon een feit dat zodra het vochtig word (waterbak) je problemen krijgt

ook is er al een dier gestorven door verstopping ermee

dus geld hetzelfde als met zand een gezond dier kan er tegen

maar kunstgras bij mn baardagamen sorry geen gezicht

en tevens lastig schoon maken

elke dag uitspoelen en te drogen hangen

nou nee

dus ja sommige dingen zal ze best gelijk in kunnen hebben

andere dingen weer niet

ik bouw persoonlijk liever op ervaring van de mensen die ze daadwerkelijk houden

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ook liever persoonlijke ervaring. ik heb al 6 maanden corbo in de bakken en ook waterbakken, maar geen schimmel te zien. ik let er erg op omdat ik het hier steeds lees, maar mijn ervaring is alleen maar positief. Ik heb weleens afgewisseld met ander bodemdekking, maar kom toch weer terug op corbo.

 

Dan verschillen wij van mening. Is niet erg. Maar ik ken ook mensen die al jaren baardjes hebben en ook hele andere ervaringen en manieren hebben. Dus verschilt bij iedereen.

 

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruiken jou baardjes de waterbak ook?

die van ons gingen er dus altijd uitgebreid in spetteren

met als gevolg dat dus de corbo nat werd

als je dat niet direct weg haalt krijg je in je terra een plek waarje corbo op een gegeven moment wat grijzer word

schimmel vorming dus

en op een gegeven moent haren

er word ook beschreven dat corbo prima geschikt is voor droge terraria waar niet ingegraven word

nou mijn baardjes graven graag dus vandaar dat ik t niet geschikt vind

voor langere tijd

ieder krijgt zo zn eigen ervaring

en op een gegeven moment kun jij ook van mening veranderen

wij zijn al wat langer ermee bezig en zelf wij veranderen nog wel eens

dat heet ervaring op doen he ;)

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt dan nog geen negatieve ervaringen met Corbo, maar daar kom je pas achter wanneer het al te laat is......

 

Je baardje hapt natuurlijk ook wel eens mis en er zal wat Corbo mee naar binnen gaan.... Het is nu dan nog niet fout gegaan, maar de kans dat het fout gaat is veel groter dan dat een baardje verstopt raakt van zand! Een gezond baardje zal niet verstopt raken van zand, zeker niet wanneer de temperatuur onder de warmtespot oploopt tot 45-50 graden, want dan zal dat zand binnen no-time via de achterste van het baardje worden uitgepoept!

 

Dus waarom zou je dat risico wel willen nemen?

 

Besproei jij daarnaast nooit het terrarium? Want het geringste vocht in het terrarium betekend schimmelend corbo.....

 

En ja.... wij hebben in het verleden ook corbo erin gehad, maar wij hadden hier dus al heel snel negatieve ervaringen mee opgedaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik besproei wel af en toe in het terra maar dan op de stenen. Maar meestal doe ik buiten de terra sproeien of ze in een badje.

 

Maar het is duidelijk dat de meningen hierover verschillen.

Dus wat mij betreft een zinloze gekibbel want de meesten hier houden toch alleen hun eigen idee vast.

En ik ook. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen en die van mensen die ik ken.

 

Ik had dit alleen gepost omdat het me wel hulpvol leek voor beginners enzo. Maar laat iedereen het op eigen manier doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We proberen je alleen maar te waarschuwen dat corbo erg gevaarlijk KAN zijn en dat de risico's van dit spul veel groter zijn dan welk zandsoort je dan ook gebruikt....

 

Wat je ermee doet, moet je helemaal zelf weten......

 

Maar in een half jaar tijd kun je ook nog niet veel nare ervaringen hebben opgedaan ;). Wat dat betreft kun je meer leren van ervaringen die bijvoorbeeld Marc van Reptie-Farm heeft opgedaan die al jaren in de reptielenhobby zit..... Maar nogmaals, dat is jouw keuze!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×