Jump to content
Sign in to follow this  
michael2

Uvb Licht Vs Vitaminen D3

Recommended Posts

Hoi Michael2,

 

Hierover zijn de meningen nogal verdeeld.

 

Ik vind als je de goede vitaminen preparaten gebruikt in

principe UV licht niet noodzakelijk is.

 

Wel komen de kleuren van reptielen mooier uit onder UV licht.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

azo bedankt

ik zie net dat ik het bij een verkeerd onderdeel heb geplaatst ... het moest eigenlijk bij voeding en vitaminen?

 

marja, bedankt voor het antwoord :D

 

 

groeten

michael

 

aja en michael is ook goed ipv michael2 :D:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc,

 

in mijn nieuwe bak komt een UV-tl te hangen van 60 cm, maar ik heb gelezen op een schema dat als je uv-tl gebruikt, dat je dit over 2/3 van de bak moet hangen, zou bij mijn bak (150 lang) dus neerkomen op een tl van 100 cm. Ik schiet dus volgens dat schema 40 cm tekort.

Kan ik dat tekort dat ze dan op gaan lopen opvangen met vitamine D3, en zoja, wat moet dan de dosering zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is dit wel UV licht genoeg hoor.

 

maar het beste is gewoon de voederdieren bestrooien met kalk preparaat (kan je kopen in de winkel) hie zit dan D3 in... dus doseren is eigenlijk niet nodig

 

aangezien jij al een UV lamp hebt... kan je dit bv om de 2 dagen doen

 

 

groeten

michael

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Michael.

Ik heb nu nog in mijn oude terra (dat over een klein poosje vervangen gaat worden door mijn nieuwe, JOEPIE!! :D ) een UV spaarlamp hangen.

Ik bepoeder dus met kalk zonder D3, het is met zo'n spaarlamp ook niet nodig om nog D3 in poedervorm te geven.

 

Als ze in mijn nieuwe terra gaan, zit daar dan dus eigenlijk een te korte uv lamp in, maar dat kan ik nu niet meer veranderen. Dus mijn vraag is dan of ze dan idd een tekort aan D3 gaan krijgen, en zoja, of ik dat dan kan toedienen door idd kalk met D3 te geven, en dat zou ik dan idd 1x per 2 dagen kunnen doen en de andere dag gewoon pure kalk te geven.

 

Kan je me volgen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

uuuhm..

 

maar aangezien het grootste gedeelte van het terrarium bestraald wordt met UV licht...zullen ze er wel genoeg met in contackt komen zeker?...

 

ik zou best gewoon voor alle veiligheid,blijven bepoedere...of de experts hier aanwezig hebben een degelijkere uitleg? <_<:lol:

 

groeten

michael, :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Marc,

 

in mijn nieuwe bak komt een UV-tl te hangen van 60 cm, maar ik heb gelezen op een schema dat als je uv-tl gebruikt, dat je dit over 2/3 van de bak moet hangen, zou bij mijn bak (150 lang) dus neerkomen op een tl van 100 cm. Ik schiet dus volgens dat schema 40 cm tekort.

Kan ik dat tekort dat ze dan op gaan lopen opvangen met vitamine D3, en zoja, wat moet dan de dosering zijn?

Ik denk niet dat dit nodig is. Ik had ook maar aan 1 kant een lamp zitten zodat je aan de andere kant een koud gedeelte hebt en zo denk ik dat ongeveer iedereen het heeft. Dus over zo een groot deel van de lengte is denk ik niet nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Perconte,

 

Let wel op, UV tls geven maar ongeveer 2 maanden UV-straling af.

 

Dus kun je beter een gewone tl gebruiken, en een goede

UV lamp erbij hangen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Perconte,

 

Let wel op, UV tls geven maar ongeveer 2 maanden UV-straling af.

 

Dus kun je beter een gewone tl gebruiken, en een goede

UV lamp erbij hangen.

 

Groetjes Marc B)

Hello Marc,

 

ikke, Nia/Christel, had die vraag gesteld. Ja dat zou ik kunnen doen, maar het terra is al zover klaar dat er geen fitting meer bij geplaatst kan worden. Ik weet dat die lamp maar 2 maanden UV af geeft, dus dan moet ik iedere 2 maanden een nieuwe kopen, maar mijn vraag was, 60 cm is eigenlijk niet groot genoeg voor mijn bak van 150 lang. Kan ik dan beter een paar keer per week D3 geven. En kun je trouwens een overdosis van D3 geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia,

 

Ik heb net ergens een stukje over vitaminen geplaatst, weet alleen

niet waar. :o

 

Nu moet ik dringend weg, tot later.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahoor, das lekker slim, laat dit Nia maar zoeken. Maar ik ga wel op zoek, kom je trouwens naar Tilburg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat tl's maar 2 maanden uv-licht geven is een beetje overdreven. Het neemt inderdaad sterk af vooral in het begin van de levensduur van de lamp maar nadien geven ze toch nog behoorlijk af. Het hangt ook af van merk tot merk. Op het net zijn diverse artikels beschikbaar mbt. tot metingen en levensduur van verschillende uv tl-lampen. Lampen die goed uit de testen komen zijn de tl's van zoomed (reptisun) en sylvania (reptistar).

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Olly ;) ,

 

Als je de tls 12 tot 14 uur per dag laat branden geven ze na 2 a 3

maanden nauwlijks UVB meer af.

 

In het verleden heb ik testen gezien waar de tls van EuroZoo

het beste uit de bus kwamen.

 

Als ik mijn mening mag geven, zijn al deze testen flauwekul,

en gewoon verkooppraat.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil even een aantal vragen stellen, waar ik graag een duidelijk antwoord op wil hebben, want ik heb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia,

 

Ik zal proberen duidelijk te zijn. ;)

 

De tl is te klein voor het terrarium vind ik.

 

Je zou de tl wel helemaal bv links van het terrarium kunnen hangen, en

dan rechts een UV spott en eventueel nog een gewone spott.

 

De D3 die je eventueel zou willen bij geven is afhankelijk van wat voor

verlichting en andere vitaminen producten je gaat gebruiken.

 

D3 kun je net als alle andere vitaminen preparaten overdoseren.

 

De UV afgifte van lampen zijn te meten, zo'n meter is wel

vrij prijzig.

 

Dat over de testen is puur mijn mening, ik baseer mij gewoon op wat ik

in al de jaren heb getest en geleerd.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc,

 

dank je voor je duidelijke antwoord :D

 

Ik kan er geen uv-spot bijhangen, omdat daar geen fitting voor is, dus ik moet het met die tl-balk doen.

 

Dus dan gaan we het nu hebben over bijdoseren van vit. D3. Wat raad je mij aan. Ik geef nu kalk zonder D3, omdat ik zo'n spaarlamp UV erin heb hangen.

 

Vanaf het moment dat ze in de nieuwe bak zitten, heb ik dus alleen die UV-tl van 60 cm.

Dus ik ga morgen op de beurs kalk met toegevoegde D3 kopen, wat is jouw advies, iedere dag, of om de dag, of 2x in de week?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia,

 

Dus je hebt nu een UV tl en een UV spaarlamp?

 

Hoeveel procent zijn deze?

 

En hoevel spotts komen er in het terra te hangen?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marc

 

Heb je de uv-verbruik van de lampen zelf getest met een uv-meter dan?

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc, er hangen 3 halogeenspots in het terra en een uv-tl van 60 cm. Er kan GEEN UV spaarlamp bij omdat daar geen fitting voor is. Dus wil ik het tekort aan D3 opvangen met kalk met toegevoegde D3, mijn vraag is, hoe vaak moet ik die D3 dan toedienen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi michael

 

Jij moet of beter gezegt kan beter wel voor uvb licht zorgen want dat bootst het natuurlijke zonlicht na zonder dit licht zullen jou baardagamen niet voldoende vitamiene krijgen en ook niet voldoende groeien dus het beste voor jou baardagaam is of uvb lamp kopen kosten ongeveer dertien euro is een gewone lamp en anders nog beter is een uvb tl true light wel moeilijk te krijgen maar er :( zijn voldoende alternatieven zo als reptie glo hoe meer uvb hoe beter de beestjes zich voelen ik hoop dat jij hier wat aan hebt

 

groetjes Karolina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gewoon een preparaat met vitaminen waar ook D3 in zit dit kan je of bepoederen over de beestjes of in vloeibare vorm krijgt en dan moet je het in het bekkie spuiten. Hoe veel je dus moet doen om in jouw geval geen overdosis te krijgen durf ik niet te zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×