Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

Ik heb twee baardagamen die ik vorig jaar heel jong gekocht heb.

 

Ik weet dat je dan niet goed het geslacht kunt onderscheiden maar het leken toen twee vrouwtjes.

 

Afgelopen vrijdag echter gingen ze ineens om elkaar heen draaien en bijten, toen heb ik nog een keer goed gekeken en waar ik eerder al bang voor was is dat er een toch een mannetje is, wat ineens veel beter te zien is. Gisteren (zondag) hebben ze ook gepaard en sindsdien is het een en al spektakel in de bak. :o

 

Omdat het vrouwtje geen rust kreeg heb ik vandaag maar een schot in het terrarium gemaakt zodat ze nog enigszins uitelkaar zijn daar ik geen extra terrarium heb. :(

 

Afbeelding32.jpg

 

Afbeelding31.jpg

 

Afbeelding33.jpg

 

Ze zijn allebei van eind juni 2004, kan het dan al zijn dat het vrouwtje zwanger is en is dit niet gevaarlijk en hoelang duurt het voordat ik kan zien of ze zwanger is?

 

Kunnen ze ook zo in het terrarium blijven of is het toch beter een apart terrarium aan te schaffen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

naar mijn mening zijn ze inderdaad nog veels te jong om te mogen paren

alleen ja ze zijn wel oud genoeg om te kunnen paren

voor de man heeft dit geen gevolgen voor de vrouw wel

de energie die ze nodig heeft om te groeien

gaat ze nu gebruiken voor eieren

meestal blijven vrouwtjes die te jong eieren hebben gekregen ook een stuk kleiner

ik zou ze dus zeker apart houden

ze kan van een paring meerdere legsels krijgen

een aantal verschijnselen zijn dat ze meer gaat eten en dikker word op een gegeven moment (over een paar weken) kun je de eitjes voorzichtig voelen in har buik en dan op een gegeven moment ook zien zitten

het is nu heel belangrijk haar goed gevarieerd te voeren

voldoende vitamines te geven

en voldoende kalk ze heeft het nu niet alleen voor zichzelf nodig maar ook voor de aanmaak van eieren extra kalk is dus echt nodig

ik neem aan dat je uv hebt

het enigste wat je verder kan doen nu is haar goed verwennen en geduldig afwachten

wat je terra scheiding betreft

hoe groot is je terra?

grtjssssssssssssssssssssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je advies, is het dus dat als ze gepaard hebben dat het vrouwtje ook echt zwanger is?

Mijn terrarium is 40 cm diep bij 135 cm en ik heb nu het schot ertussen staan een het vrouwtje iets meer plaats gegeven dan het mannetje (75 cm en 60 cm).

 

Dit is eigenlijk te klein dat weet ik, en een 2e terrarium is ook niet een makkelijke optie. :(

 

Kunnen ze na een tijdje wel weer bij elkaar of moeten ze nu een flinke tijd apart?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

als je niet wilt kweken is de enigste optie de man en vrouw gescheiden tehouden

dit omdat de man waarschijnlijk weer een poging zal doen om het vrouwtje tedekken

en zoals je zelf al zegt het is eigenlijk teklein

misschien een idee waarom maak je geen constructie zodat je een tweede terra kwijt kan boven die andere dit neemt natuurlijk veel minder plek in

wist je trouwens dat je vrouwtje van een dekking meerdere legsels kan krijgen dit hoeft natuurlijk niet altijd maar het kan

en als je dan natuurlijk een gemiddelde leg van 20 eitjes aan houd weet je zelf wel ongeveer hoeveel eitjes je kan krijgen

ga je deze dan weg doen of uitbroeden in een broedstoof?

 

groetjes michel :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik nu wil gaan kweken wat zijn hier dan de kosten van?

Zowizo moet ik dan een extra terrarium bouwen, en wat kost dan een broedmachine en hoeveel ban ik dan aan voer kwijt voor de eerste paar weken.

Raak je de jongen dan ook goed kwijt, particulieren/dierenwinkel.

En hoe groot is de kans dat ik gezonde jongen krijg aangezien ze volgensmij beide uit hetzelfde nest komen.

Ik heb dus nu het mannetje apart zitten , hoelang moet ik hem apart houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou was, zou ik voederdieren gaan kweken als je je baardjes wil laten paren, want je bent me een berg geld kwijt voor al die krekels die je de eerste maanden moet voeren :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi om maar met jeeerste vraag te bgeinnen als je nu wil kweken heb je dus zoiezo

een of meerdere terrariums nodig om de jongen in te huisvesten prijs darvan is afhankelijk van wat je wil natuurlijk maar kan je vastz elf wel bedenken

dan heb je een broedstoof nodig deze kun je in verschillende soorten en maten kopen beginprijs zo rond de E50,-

dan moet je dus de kleintjes voeren

en daar gaat een aardig kapitaal inzitten afhankelijk van hoeveel jongen je hebt en

wat je ze allemaal voert

(te weinig voeren resulteerd vaak in afgebeten straatjes en teentjes)

je zou ze buffalowormpjes kunnen geven en kleine krekeltjes

ervanuit gaan de dat jonge dieren zoveel moeten kunnen eten als ze willen

kun je wel uitrekenen hoeveel ze eten

als je er bijvoorbeeld 20 hebt zitten die goed eten ben je aardig wat bakjes krekels kwijt per week

weet natuurlijk niet wat je voor een bakje krekels betaald

maar dat loopt dus behoorlijk op

en dan hebben we het nog maar over 20 jongen

dat het broer en zus zijn ja dat is dan eenmaal zo dat wil niet zeggen dat je gelijk zichtbare afwijkingen zou zien

eerder door dat ze zo jong is dan door dat het broer en zus zijn zou je afwijkingen kunnen krijgen vandaar dat je het vrowutje echt goed op de kalk en dergelijke moet zetten

het is echter niet aan te raden met broer en zus te kweken

dat apart zetten is dus definitief omdat je het risico niet moet nemen dat ze blijven kweken

ze zijn te jong en daarbij dus broer en zus

wat het kwijt raken van de jongen dat is een lastige vraag

tuurlijk zul je ze wel kwijtraken op den duur zeker als je ze genoeg voert en de staartjes eraan zitten

alleen is het zo dat het kweekseizoen er aan komt er liggen al heel wat eieren in de stoven bij mensen die kweken de eerste jongen zijn zelfs al geboren

als de markt vol is daalt de prijs

als je je dieren goed voert zul je er dus zeker geld op toe moeten leggen

als je je prijs laad zakken verkoop je ze sneller alleen moeidig je dan impuls aan kopen aan want iemand die voor E10,- een baardje kan kopen gaat minder snel naar een dierenarts want ja voor die dertig euro voor consult heb ik al weer drie nieuwe baardjes

het kan dus wel eens zijn dat je je baardjes langer moet houden

omdat de markt overvol is en ja dan worden ze groter hebben ze meer ruimte nodig en eten dus nog steeds de oren van je hoofd

als je nagaat dat je baardje het beste pas weg doet vanaf een week of 8 kun je zelf wel bereken hoeveel je kwijt zult zijn

en of je dat ervoor over hebt

bedenk ook dat jonge baardjes ook vitamines en kalk nodig hebben

en wat er gebeurt als ze wormen of flagelaten krijgen want dan komen er nog kosten bij

ik stel het nu mischien allemaal een beetje zwaar

maar er zijn al teveel mensen die denken even te gaan kweken

jij denkt er tenminste eerst goed over na dat is al een complimnet waard

succes met het beslissen of je ervoor gaat succes met je baardjes

grtjssssssssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×