Jump to content
snakelady

Anolis Gaat Vervellen

Recommended Posts

goeiemorgen,

 

ik kom vanmorgen beneden en kijk altijd eerst bij de dieren of alles in orde is, en wat zie k tot me grote verbazing.

de grote anolis van de 2 die is begonnen met vervellen.

 

anolisbegonnenmetvervellen1.jpg

 

vlak achter zijn voorpootje is een los stukje vel te zien.

wel leuk zo snel nadat ik hem gekocht. binnen de week nog.

 

gr. pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja moet zeker gebeuren, maar vanmorgen zag je ook op de rest van zijn lichaam dat t los zat, maar dat is er nog niet af en verder zie k geen verschijnselen meer van vervellen. dus ff afwachten of de rest nog gaat vervellen of niet. hihi

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien kun je ze helpen met vervellen door ze een keer in een badje toen doen??

 

of kan dat niet bij anolissen

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel, meeste hagedissenvervellen stukje voor stukje :rolleyes: en dit kan een hele tijd duuren hoor ;) maar een badje kan helpen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dan zal k m straks eens een badje geven, kijken hoe hij dat vind. en of het daadwerkelijk helpt. maar ik zie echt niks meer aan m hoor dat zijn vel los zit ofzo zoals gister, maar dat kan dan misschien idd komen omdat het wat langer duurt.

ik sproei wel bijna elke dag eventjes en moet zeggen dat vinden ze niet zo fijn, maar dat komt wel goed.

in elk geval bedankt voor de tip.

 

gr. pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P

 

het badje moet niet diep zijn, een helve vinger diep is al genoeg(ik weet noet hoe groot jou diertjes zijn) maar ze moeten nog kunnen staan :rolleyes: en dan doe je voorzichtig met je hand wat water over ze...

 

bij baardjes is het zo dat ze dat niet fijn vinden, maar na meerdere malen beginnen ze zelf te zwemmen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ze zijn niet zo groot, ik denk zelfs dat die ene zelfs nog vrij jong is, want dat is best wel een kleintje.

en als ik ze regelmatig een badje geef dan zullen ze er waarschijnlijk ook wel aan wennen en gaan zwemmen hahaha. lijkt me wel leuk.

ik ga het straks eens proberen, want heb er vandaag nog geen tijd voor gehad. :rolleyes:

 

 

maar het zijn ook niet echt (hand)tamme dieren ofzo die je gewoon even pakt en ze zijn nog vrij snel ook pff. probeer die maar eens te pakken hahahahha. maar dat gaat wel lukken hoop ik. :P

 

je horen er nog wel van :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu is et wel zo, i kweet bniet of annolissen hanteerbaar zijn <_< ik wil zeggen, pak je die soort eig wel op? volgens mij kan je ze niet behandelen als een baardje!

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

wat ik weet is het voor anolisen voldoende als je gewoon sproeit

en volgens mij stellen ze een badje niet op prijs ,

je kan het wel proberen maar ik denk dat ze er uit rennen .

het vervellen gaat ook vanzelf , je hebt ook nog kans dat die het er met zijn bek zelf vanaf trekt en opeet .

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ok dat zou idd kunnen, maar sproeien doe ik toch wel ook omdat het nu vrij warm is met dit weer, dan vind ik afkoeling voor me dieren wel belangrijk. dus dan komt dat wel goed. thnx voor info.

ik had al wel wat gelezen maar over dit soort dingen vind je nie veel.

 

gr. pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

anolissen moeten gehouden worden bij een hoge RV waarde (luchtvochtigheid)

overdag zo tot een 80% s'nachts mag dit zelfs oplopen tot 90 a 100%

dus ze in bad doen is echt niet nodig

je kan wel een waterbakje plaatsen in het terra en als ze dit nodig achten zullen ze wel baden maar echte baders zijn het niet (komt wel ten goede voor de luchtvochtigheid) iedere dag goed sproeien zodat de RV waarde op peil blijft dit is wel nodig

of beter nog een sproeiinstallatie of vernevelaar

de vervelling zal wel vanzelf gaan

daar hoef je niet bij te helpen

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja idd thnx ik hanteerde ze ook niet echt. k ga wel regelmatig 2 x p/d voor het water te verversen. en dan ga k wel met me hand naar ze toe. en ze vinden t niet echt fijn, maar ze lopen ook niet weg voor me hand. dat is wel leuk.

 

maar dan zie k t vanzelf nog wel wanneer die helemaal vervelt is, of misschien ook niet :rolleyes:

 

dank jullie wel voor de info.

 

gr. pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

je anolis ga je geen badje kunnen geven hoor:lol:

het is geen baardje voor jet weet zit ie op je plafond he ;)

zou het niet doen op tijd sproeien is voldoende

 

grtz jelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een anolis vervelt doorgaans heel snel. Ze scheuren bijna letterlijk in 1 keer uit hun vel.

Een badje gaan deze dieren niet echt appreci

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou we zijn nu aantal (9 geloof ik) dagen verder en ik heb nog 1 heel klein stukje vel gevonden. ik sproei 2x per dag, smorgens en savonds en die grote vind het heerlijk. die kleine die kruipt dan weg in de plant om daar t water van af te likken. maar verder moet die er niks van hebben, maar die grote geniet er wel van geloof ik als k m zo bekijk :rolleyes:

 

en ze doen het verder erg goed. ik kan ze niet pakken wat k ook niet zal doen, maar die grote komt al af en toe heel voorzichtig en ook maar een enkele seconde op me hand zitten. dat is wel leuk.

 

maar wat het vervellen betreft, ik vind verder niks geen velletjes meer, en er zitten ook verder geen velletjes los of wat ook. maar ik wacht het wel af. ze zullen ooit een keer gaan vervellen als het goed is. ik hou het goed op temperatuur en de vochtigheid is ook goed. dus ik zie het vanzelf wel. eten doen ze ook als de beste, dus ook daar kan het niet aan liggen. hihi.

 

in elk geval bedankt voor de tips en advies en raad en alles.

 

gr. pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeftie dan waarschijnlijk opgegeten.

als een vervelling langzaam of traag verloopt kan het betekenen dat hij niet 100% gezond is. verder gaat het bij anolisjes zoals gezecht snel :)

heb je uvb lamp erin hangen? en bepoeder je welleens?

 

grzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik heb vanuit de winkel speciale lamp voor ze meegenomen die er boven hangt. had ik voor robbie ook toen hij nog in dat bakje zat. en dat ging heel goed. temperatuur en rv waren altijd goed, en nu is het volgens lezen hierzo en op internet nu ook goed voor de anolissen. en ja ik bepoeder om en om. dus de ene maal krijgen ze met en als dat helemaal op is krijgen ze de volgende voederbeurt zonder, en ook gaat allemaal goed. ze eten als een tierelier en rausen door de bak is gewoon leuk. dus daar kan het denk ik niet aan liggen allemaal.

 

maar dat ie nie in 1x vervelt nu of weet ik veel wat, zou dat ook kunnen komen omdat ze nog in een gewenningsfase ofzo zitten?

 

ik wacht de volgende vervelling dan wel af kijken of die wel in 1x gaat.

 

in elk geval thnx.

 

gr. pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

als jou anolis gezond is vervelt hij zeker in een keer en word het vel opgegeten

weet jij wat jou rv en temp. is ? de RV moet toch echt minstens!!65zijn overdag en 's nachts lekker hoog oplopen

je zou je uv lamp als ie ouder is dan 1jaar even op moeten laten meten

dat ze goed eten is een heel goed teken

succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat betekent RV, en hoe zit dat met die UV lamp, verliest die na verloop van tijd aan kracht of zoiets?

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat betekent RV, en hoe zit dat met die UV lamp, verliest die na verloop van tijd aan kracht of zoiets?

 

gr.

Hoi nia ;)

 

de RV waarde is de waarde van de luchtvochtigheid

woestijnen hebben dus een lage RV en tropische bossen hebben dus een hoge RV waarde

een UV lamp verliest inderdaad na een tijdje haar straling

dus de UVstralen die de nodige vitaminen D3 bevatten worden minder

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

overdag zit de rv rond de 74 s nachts weet ik niet want dan slaap ik :)

maar ik sproei wel savonds en dan loopt ie ook wel beetje op.

en de temperatuur is rond de 28.

dus dat lijkt me wel in orde.

en wat die lamp betreft die heb ik begin april dit jaar gekocht dus die kan nog niet geminderd zijn in straling, maar ik zal m wel eens mee naar een winkel nemen en dan laten meten gewoon ter controle.

 

en dank je wel voor t succes wensen :)

 

gr. pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

En na hoeveel tijd gaat zo'n UV lamp zijn D3 straling verminderen. En hoeveel moet de RV zijn bij baardjes?

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is nodig een uvb lamp te vervangen omdat na 1 jaar niet zeker meer is wat de uv output is dit verandert naarmate hij langer gebruikt word. het kan wel eens dat ze langer dan een jaar goed blijven afgeven maar dit kan altijd anders zijn.

 

als je savonds een beetje sproeid en hij een beetje oploopt hoeveel is dat dan?

 

ik wil als tip geven sproei savonds zoveel tot je meter de 90% gepasseerd is dan loopt het nog ietsjes door maar dan is het lekker vochtig in de nacht als dan de lampen sochtens aangaan is er automatisch een soort van dauw wat je beestjes in de natuur van bladeren e.d af drinken.

 

@nia

baardjes leven in steppen biotopen zoals gemeld een lage rv waarde.

ik dacht dat ze rond de 30 % goed was maar weet ik niet zeker. ik heb halsbandleguaantjes die komen in nog drogere woestijnen voor en die haten werkelijk water ik heb daar ook nog maar 4 x dit jaar in gesproeid terwijl de encyclopedie van eugene bruijns toch echt zecht dat je iedere week moet sproeien en 30 tot 40 % rv :P

 

grzz en suc6 met je dieren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×